Geld & Recht alle pijlers

Niet van plan fulltime te werken

04-05-2021 11:13 129 berichten
+/- 2 maanden geleden ben ik begonnen bij mijn nieuwe baan. Ze hebben me aangenomen ondanks dat ik nog studeer. Dat is ook de reden dat ik 4 dagen werk, zodat ik me 1 dag vol kan focussen op mijn (deeltijd)studie. Destijds heb ik gezegd dat ik na mijn studie fulltime wilde werken. Daar stond ik ook echt achter. Want (even kort-door-de-bocht) ik vind dat je als vrouw bijdraagt aan emancipatie door fulltime te werken. Zolang vrouwen veelal parttime blijven werken, groeien ze minder snel door naar hogere functies, etc. Het is overigens niet mijn bedoeling om hier een discussie over te starten maar dit vertel ik even om uit te leggen waarom ik graag 40 uur per week wilde werken.

Nu werk ik er ongeveer 2 maanden en besef ik me dat ik liever 4 dagen blijf werken. Ook na mijn studie. Ik wil die ene dag dan namelijk gebruiken voor persoonlijke ontwikkeling, los van het werk. Op het werk ontwikkel ik mij natuurlijk ook heel erg, en heb ik ook opleidingsmogelijkheden. Maar het is natuurlijk allemaal gericht op die functie en dat bedrijf om mijn werk nog beter uit te kunnen voeren. Terwijl het natuurlijk ook gewoon een baan is waar ik toevallig terecht ben gekomen, en waarschijnlijk niet mijn hele leven blijf. Ik denk dat het waardevoller is als ik 1 dag in de week gebruik door te doen waar ik zelf zin in heb, maar wat niet per se van toegevoegde waarde hoeft te zijn voor mijn werk. Wat ik puur voor mezelf doe. Bijvoorbeeld een taal leren, iets creatiefs zoals een muziekinstrument bespelen of schilderen, literatuur lezen over een bepaald onderwerp, vrijwilligerswerk doen of gewoon lekker een keer de hele dag met mijn hond naar het bos.

Maar ik heb het gevoel dat ik niet meer 'terug' kan. Bovendien loop ik waarschijnlijk wat vertraging op met mijn studie en weet ik ook niet wat mijn werkgever daarvan vindt, omdat het dan nog langer duurt dat ik 40 uur kan werken (als ik dat al zou willen). Ik weet nu nog niet wanneer ik klaar zal zijn. Aan de andere kant denk ik ook, zij wisten en weten dat ik nog studeer. Ze hebben dit risico zelf genomen en hadden ook voor iemand kunnen kiezen die al afgestudeerd was en direct fulltime kon werken. Maar wanneer kan ik dit het beste melden? Ik heb een half jaar contract en die duurt nu nog 4 maanden. Kan ik het beste nu al zeggen dat ik tzt niet fulltime wil werken? De kans dat ik misschien al eerder nieuw werk moet zoeken omdat ze het er niet mee eens zijn? Of tegen die tijd, wanneer het bijna zover is, het gesprek aangaan en zeggen dat ik sowieso niet fulltime wil werken in de toekomst? Met de kans dus dat mijn contract alsnog niet verlengd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wachten tot je weet dat ze je graag willen houden.
Ik zou niet nu al dingen aankaarten. Zoals je zelf hebt gemerkt veranderen dingen weleens en verander je soms ook van gedachten. Wie weet wil je tegen die tijd juist wel fulltime werken om de een of andere reden. Gewoon bespreken als het zover is.
Alle reacties Link kopieren
4 x 9 is ook fulltime
Alle reacties Link kopieren
Nu nog niks zeggen. Als ze je graag willen houden dan gaan ze vast wel akkoord met 32 uur voor de langere termijn. Dat is echt vrij gebruikelijk in Nederland, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
04-05-2021 11:24
4 x 9 is ook fulltime
4x9 is 36 uur.
Als TO 5 dagen werkt is dat 40 uur.
Alle reacties Link kopieren
Want (even kort-door-de-bocht) ik vind dat je als vrouw bijdraagt aan emancipatie door fulltime te werken

Ik ben ondanks/dankzij mijn 4 dagen werken gewoon geëmancipeerd hoor. Heb een salaris waarmee ik prima kan rondkomen en ben niet afhankelijk van enige toeslag. Ook vraag me af wat die 5e dag zou toevoegen aan ‘de emancipatie van de vrouw/deze vrouw’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
04-05-2021 11:25
Nu nog niks zeggen. Als ze je graag willen houden dan gaan ze vast wel akkoord met 32 uur voor de langere termijn. Dat is echt vrij gebruikelijk in Nederland, gelukkig.
Dat vooral! Weet wel dat als iedereen 5 dagen werkt en jij 4, dat je wel het risico loopt dat je evenveel werk krijgt wat je in minder dagen moet doen. Wat vaak niet haalbaar is waardoor je én minder betaald krijgt, én mogelijk meer stress hebt tijdens het werk. Misschien valt het mee, maar dit is helaas wel mijn ervaring. Uiteindelijk moet je doen waarbij jij je goed voelt.

Is 36 uur werken met 1x per twee weken een vrije dag trouwens een optie voor je?

Ik leer ook een taal en dat doe ik in de avonduren. Sowieso moet je daarvoor elke dag even studeren (al is het maar een kwartiertje), dus één vrije dag is daarvoor misschien niet eens nodig. Het wordt een ander verhaal als je een deeltijdopleiding wil gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het tegen die tijd pas melden. En ook niet al die verdediging / redenen erbij aandragen. Je hebt toch niks getekend waarin jij die belofte bestendigd hebt? Net zoals zij nog niet hebben beloofd dat jij mag blijven.

Het is van twee kanten nog de vraag hoe het verder gaat. Zo is dat altijd met werk en bij solliciteren. Zie jezelf niet als willoos en afhankelijk slachtoffer, maar zie het als twee gelijkwaardige partijen. Allebei willen jullie wat "te halen" hebben. Dus mocht je ooit weer eens solliciteren ergens anders, hou ook dan in gedachten dat jij net zozeer een partij bent en dat je eisen en wensen mag hebben, en dat zij ook blij mogen zijn als jij bij hen wilt werken.

Wat betreft die 40 uur, je zou desnoods nog kunnen gaan voor 4x9 uren dus 36 uren, al geloof ik er helemaal niks van dat mijn collega's die zogenaamd 4x9 werken, ook echt elke dag een uur langer werken dan ik.
En van de mensen die wel 9 uren "werken" / aan staan, geloof ik niet dat ze uiteindelijk echt productiever zijn op zo'n dag. Volgens mij smeren ze het werk dan gewoon wat meer uit want zo lang kan je helemaal niet geconcentreerd werken. (En ik lees ook regelmatig dat je met 6 uur per dag werken net zo productief zou zijn. Ligt er natuurlijk wel aan wat voor werk, een bus besturen is natuurlijk wel minder effectief als je het minder uren doet.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
04-05-2021 11:24
4 x 9 is ook fulltime
Ligt eraan bij welke organisatie. Bij sommige is inderdaad 36 uur per week het maximale wat je "mag" werken en wat telt als fulltime. Als je dan 40 uur werkt dan bouw je extra vakantie-uren op en dat mag niet altijd zomaar.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Haha, ja dan loop je tegen je eigen beetje rare vooroordelen aan. Je eigen broek ophouden is een ding, daar per se 5 dagen voor moeten werken is onzin. Zat moeten moeten dat wel, maar als je het red met 4 of 3?


Gewoon aangeven als je er vast zit en lang genoeg volgens hun voorwaarden, ik wil graag uren minderen.

Mits ze niet kunnen hardmaken voor een rechter (eventueel) dat je onmisbaar bent voor die paar uur zouden ze dat niet zomaar mogen weigeren.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
04-05-2021 11:28
Ik ben ondanks/dankzij mijn 4 dagen werken gewoon geëmancipeerd hoor. Heb een salaris waarmee ik prima kan rondkomen en ben niet afhankelijk van enige toeslag. Ook vraag me af wat die 5e dag zou toevoegen aan ‘de emancipatie van de vrouw/deze vrouw’.
Ja ik ben ook totaal onafhankelijk en kan alles betalen wat ik nodig heb plus nog een hele hoop leuke dingen. Eigenlijk is het belachelijk luxe dat dat kan met maar 4 dagen werken maar ik geniet ervan!

Misschien maakt het wel uit in welke branche je werkt en waarschijnlijk ook hoeveel belang je hecht aan status, geld, carrière maken. In zo'n wereldje zit ik helemaal niet dus daar heb ik geen verstand van. Misschien dat je daar inderdaad als "huisvrouw" wordt gezien als je "maar" 4 dagen werkt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Wat heeft fulltime werken in hemelsnaam te maken met emancipatie. Plus de meerderheid van de mensen (man of vrouw) is helemaal niet geschikt voor leidinggevende functies, en dan kan je net zo goed 4 dagen werken. Sterker nog, we zouden af moeten van een 40-urige werkweek. Het past niet meer in deze tijd, het zijn vooral de bedrijven die profiteren van 5 dagen loonslaven terwijl de koopkracht van het gemiddelde gezin er juist al jaren op achteruit gaat. De meeste uitvoerende functies kunnen ook prima in 32 uur gedaan worden. Dat zou vast heel wat burn-outs en gezinsstress schelen. /rantover

Als jij 32 uur wil werken vraag tegen die tijd gewoon of dat tot de mogelijkheden behoort.
Alle reacties Link kopieren
Pas over beginnen wanneer zij er over beginnen. Tegen die tijd ben je helemaal ingewerkt en heb je je ( als het goed is ) bewezen als waardevolle werknemer. Je positie is dan sterker.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Wachten tot je contractverlenging danwel einde opleiding. Wat het laatst komt.
AnAppleADay schreef:
04-05-2021 11:26
4x9 is 36 uur.
Als TO 5 dagen werkt is dat 40 uur.
36 (of 38) uur is in sommige sectoren/bedrijven gewoon fulltime.

Maar goed, je bent natuurlijk niet alleen geëmancipeerd als je 40 uur per week werkt. Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
04-05-2021 11:57
36 (of 38) uur is in sommige sectoren/bedrijven gewoon fulltime.

Maar goed, je bent natuurlijk niet alleen geëmancipeerd als je 40 uur per week werkt. Wat een onzin.

Eens. Ik heb praktisch altijd 32 of 36 uur gewerkt, en ik kan gewoon mijn eigen broek ophouden, heb carrière gemaakt, een huis gekocht in mijn eentje, etc. Anyway, TO: we zijn het eens hier: niks zeggen tot het aan de orde is. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Uit de studiebanken had ik ook een voorkeur voor 4 dagen werken. Tijdens het solliciteren ben ik zelfs een keer afgewezen hierdoor, wat ook niet echt de bedoeling was. Mijn eerste baan was dan ook 40 uur.

Daarna bij verschillende bedrijven gewerkt voor 32, 36, 38 of 40 uur, net een beetje hoe dat uitkwam bij het bedrijf. Nu weer voor 40 uur aan het werk, maar met thuiswerken is dat zeker goed te doen. Met 36 uur gebruikte in mijn vrije dag eigenlijk meer voor het huis schoonmaken dan iets anders.

TO, voor nu zou ik hier niet over beginnen. Kijk gewoon een beetje hoe het loopt, en als ze je over een paar maanden graag willen houden zal 4 dagen ook echt wel okay zijn.
.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:22
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nu nog niets over zeggen, kan altijd nog.

Ik kies wel voor 40 uur, ik vind het behoorlijk wat geld schelen met een dag minder.
Ik werk 4 dagen en nu tijdelijk 4,5 dag. Met 4 dagen kan ik mijn broek ophouden, kan ik doorstromen in het bedrijf en kan ik alles wat een man ook kan. Dus de emancipatiekaart kun je weer intrekken.

Ik zou wachten tot je mag blijven. Dan aangeven dat je niet binnen de gestelde termijn afstudeert en dat je dus nog een tijdje 4 dagen moet blijven werken. Daarna kun je weer verder kijken.

Stel, het bedrijf krimpt: 4 dagen is prima. Stel, het bedrijf groeit; dan moet er misschien sowieso al iemand bij. En anders kun je dan opnieuw kijken hoe je het oplost.
Zoals al door vele voorgangers gemeld, even wachten totdat er een evt nieuwe contractbespreking komt.

Daarnaast doet het er niet toe waarom je liever 4 dagen werkt, ook richting werkgever ben je hierover geen verantwoording verschuldigd. Ik werk al heel wat jaren 4 dagen in ‘zware’ functies en al zou ik 5 dagen werken, helemaal af komt het werk toch nooit. Zolang jij je deadlines haalt in 4 dagen is dat toch prima?

Oh, en zet het idee van alleen geëmancipeerd zijn als je 5 dagen werkt uit je hoofd!
Wanneer heb je carrière gemaakt?
TinyTiny schreef:
04-05-2021 12:35

Ik kies wel voor 40 uur, ik vind het behoorlijk wat geld schelen met een dag minder.
Dan nog is het natuurlijk afhankelijk van je salaris. Zo lang je ruimschoots genoeg verdient met 4 dagen werken en je jezelf kunt bedruipen en daarnaast ook nog wat kan sparen, dan is vrije tijd ook heel wat waard en niet in geld uit te drukken.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
04-05-2021 12:39
Dan nog is het natuurlijk afhankelijk van je salaris. Zo lang je ruimschoots genoeg verdient met 4 dagen werken en je jezelf kunt bedruipen en daarnaast ook nog wat kan sparen, dan is vrije tijd ook heel wat waard en niet in geld uit te drukken.
Maar als je die euro's uit gewerkte uren omzet in uitbesteden van klussen. Heb je dubbele vrijheid terug.
Nooit meer kut klussen doen.
Ik ben groot voorstander van werk doen wat je leuk vind en daardoor uitbesteden wat je niet meer doet
Ultieme vrijheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven