Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Je verwijst steeds naar het bericht van Flashy, dat het je heeft geraakt. Maar.....daar stond toch niet veel inhoudelijks in daar waar het jouw keuze betreft mbt zangles? Wel dat je de overweging moet maken omdat ze je al wat langer leest en blijkbaar zangles belangrijk voor je is. Maar dat schrijven meer mensen......kiezen voor het een betekend afzien van iets anders, toch?

Wat ik eigenlijk wil zeggen....blijf dicht bij jezelf en voel wat jou goed doet.
Overigens, ik las in verleden wel eens dat hier mensen ruilhandel deden. De een zijn kledingkast werd uitgezocht en opgeruimd en werd doorgestuurd, of persoonlijk doorgegeven, aan een ander. Zo konden mensen toch zo nu en dan wat “nieuws” aan. Leuk initiatief.

Zo ook met spulletjes voor in huis.
En.......Oerol......je kunt ook overwegen mee te gaan, en niet alle uitjes mee te doen? Dus af en toe zelf even iets anders doen, bijvoorbeeld een wandeling of boek lezen. Zelf een boterham smeren terwijl de rest uit eet.
broodtrommel schreef:
22-01-2019 19:37
Maar dat weekend rij abonnement moet je toch verplicht voor een jaar afnemen?

Nee, in combinatie met dat NS flex abonnement kun je het dus per maand aan en uitzetten, Je betaalt dan geloof ik wel een iets hogere prijs dan normaal als je het voor een jaar afsluit, maar je zit er dan ook niet voor een jaar aan vast.
Hier staan alle mogelijkheden en de prijzen per maand https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
23-01-2019 09:12
Hier staan alle mogelijkheden en de prijzen per maand https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten
Dank je! Klinkt toch wel interessant. Denk dat ik ze gewoon eens ga bellen en bespreek wat de mogelijkheden zijn. Zo bel ik trouwens ook wel eens met oa m'n telefoonaanbieder dat ik me aan het oriënteren ben om over te stappen en of ze nog een leuke aanbieding hebben. Loont soms de moeite!

Net voor het eerst in jaaaren bij de Lidl geweest en kom helemaal enthousiast terug. Denk dat dat me een hoop geld gaat besparen. En ik vond het helemaal niet vervelend om er te zijn (vond ik vroeger wel altijd bij budget supermarkten). En nog steeds alles met de fiets gedaan deze week, bevalt me heel goed. Ga zo een tweedehands fiets ophalen, zodat ik makkelijker rond kan crossen als m'n dochter er niet is (fiets fietst nogal zwaar) en we niet altijd met de auto of ov hoeven als m'n vriend hier is. Nu al zin in!

Moet zeggen dat dit topic me enorm inspireert. Ga straks naar info bijeenkomst over zij instroom traject Pabo en mocht ik daarvoor kiezen, dan is het fijn als ik een mooi buffertje heb. Dus dat idee helpt me enorm om het een stuk zuiniger aan te doen. Dus bedankt iedereen! :-D
haha, graag gedaan hoor. Het enthousiasme spat er inderdaad vanaf :biggrin:

Ik heb er zelf ook wel weer zin in om er wat meer mee bezig te gaan.
Moon-Alisa, jammer dat je niet in aanmerking komt voor kwijtschelding. Maar een spaarbuffer hebben is natuurlijk nog veel fijner! Helemaal goed dat je daar niet wil aankomen!

En verder herken ik veel in wat je schrijft. Ik heb een erg klein inkomen en op de een of andere manier blijf ik het vervelend vinden om tegen mensen te moeten zeggen dat iets niet gaat of dat ik niet kan meedoen omdat er gewoon geen geld voor is.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie wat gebruiksvoorwerpen ook dat je een soort 'limiet' voor jezelf op stelt? Bijvoorbeeld dat je van jezelf maar 1 tandpasta per x maanden mag, maar 1 fles frisdrank/limo per week, dat je x weken met een afwasmiddel moet doen? Op letten niet te veel keukenrol/wc papier gebruiken, dat soort dingen.
Ik moet dus ook rondkomen va een heel laag inkomen en probeer dingen te bedenken om te besparen en vraag me af hoe anderen dit doen of heeft iemand goede, zuinige vrekkentips?
Ik doe het meeste al hoor, gooi geen eten weg, bewaar alles in herbruikbare bakjes bijvoorbeeld, let op aanbiedingen e.d. maar heb over bovenstaande soms wel eens het idee dat dat nog wat van die dingen zijn die er qua uitgaven nog wel eens wat bij in kunnen sluipen als je er wat minder op let.
Mij klinkt dat een beetje dwangmatig in de oren eerlijk gezegd. Ik probeer wel zuinig om te gaan met producten en niet teveel te nemen, maar zulke doelen zou voor mij te ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou mij ook te ver gaan, maar misschien is dat anders als je echt een laag budget hebt. Dat heb ik op zich niet. Ik heb wel altijd geldgebrek, maar dat is gewoon omdat ik een gat in mijn hand heb.
Ja maar zelfs met een laag budget... Bijvoorbeeld rijst kan je afmeten, je kan je voornemen om 1 snoepje per dag te nemen ipv de hele zak enz. Maar dingen als shampoo en tandpasta zou ik nooit doen. Want stel datje een keer een vieze smaak in je mond hebt of je haar is sneller vet dan verwacht, dan ben je al gelijk je doel aan het verpesten. Ik zou daar persoonlijk heel krampachtig van worden of constant met een baalgevoel lopen omdat het niet lukt
Alle reacties Link kopieren
Nee dat heb ik niet. Ik probeer wel zuinig te doen met verzorgingsproducten, maar ik denk niet dat het gaat werken als ik heb bedacht dat ik 70 dagen met een tube tandpasta moet doen en hij blijkt na 55 dagen al op te zijn. Moet ik dan maar 15 dagen mijn tanden niet poetsen? Dan kan ik daarna gelijk door naar de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling en kroon van 600 euro. Dan had ik beter die wortelkanaalbehandeling en kroon kunnen uitsparen door 3,50 te investeren aan tandpasta en een nieuwe tandenborstel. Verder werkt inkomen verhogen meestal makkelijker dan allerlei minimale besparingen doorvoeren. Vrekkentopic is prima maar op een gegeven moment is de rek er wel uit.
Ik heb net gehoord dat ik over een paar weken mag figureren in een film voor 35 euro. Het is niet veel, maar nog altijd meer dan 0.
Alle reacties Link kopieren
Navillera schreef:
23-01-2019 13:41
Hebben jullie wat gebruiksvoorwerpen ook dat je een soort 'limiet' voor jezelf op stelt? Bijvoorbeeld dat je van jezelf maar 1 tandpasta per x maanden mag, maar 1 fles frisdrank/limo per week, dat je x weken met een afwasmiddel moet doen? Op letten niet te veel keukenrol/wc papier gebruiken, dat soort dingen.
Ik moet dus ook rondkomen va een heel laag inkomen en probeer dingen te bedenken om te besparen en vraag me af hoe anderen dit doen of heeft iemand goede, zuinige vrekkentips?
Ik doe het meeste al hoor, gooi geen eten weg, bewaar alles in herbruikbare bakjes bijvoorbeeld, let op aanbiedingen e.d. maar heb over bovenstaande soms wel eens het idee dat dat nog wat van die dingen zijn die er qua uitgaven nog wel eens wat bij in kunnen sluipen als je er wat minder op let.
Bijvoorbeeld max 1 fles limo/fris per week, zoiets snap ik wel. Het is niet alleen goed voor je portemonnee om dit te beperken, maar ook goed voor je lijn. :biggrin: Hier in huis hebben wij bijvoorbeeld een limiet van max 1 rol koekjes per week en max 1 zak chips. Maar dit soort zaken zie ik als luxe, dus als ik het geld er niet voor zou hebben, dan zou ik ze of helemaal niet meer mee nemen of veel minder (1x per maand of alleen als er visite komt). Koekjes bak ik dan wel zelf, is gelijk leuk om te doen.

Met betrekking tot bijvoorbeeld shampoo, tandpasta ed, dat is lastig doseren. Wel let ik er bijvoorbeeld op dat ik niet teveel gebruik, je pakt vaak veel meer dan nodig is. Je hebt bijvoorbeeld maar een halve cm tandpasta nodig, die borstel hoeft dus niet vol! En met betrekking tot shampoo, je hebt vaak niet zoveel nodig, maar soms lijkt het wel of het niet werkt (want schuimt niet). Ik heb lang haar en als ik mijn haar was, dan buig ik wat voorover zodat het voor mijn gezicht hangt. Dan krijg je de shampoo er veel beter in, dan wanneer je gewoon rechtop blijft staan. En niet gelijk veel nemen, maar liever kleine beetjes. Ik doe ook heel lang met een fles.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
23-01-2019 08:14
En.......Oerol......je kunt ook overwegen mee te gaan, en niet alle uitjes mee te doen? Dus af en toe zelf even iets anders doen, bijvoorbeeld een wandeling of boek lezen. Zelf een boterham smeren terwijl de rest uit eet.
Ja goede tips. Laat ik er maar eerlijk over zijn dit jaar. Qua kamperen zijn we al erg low budget dat we zelf ontbijten, lunchen, koken. Hoewel er ook een jaar geweest is dat opeens dat koken niet handig was en we steeds uit eten gingen. (misschien slecht weer) Meestal koopt iemand alle kaartjes voor iedereen en dat geeft het minste gedoe met uitrekenen. Eén keer had ik zelf mijn eigen voorstellingen gekozen en dat werd erg onhandig met plannen want dan ben je bijv niet tegelijk bij de tent voor eten. Tenminste ik vond het niet onhandig maar de rest vond het heel erg onhandig. Dat was overigens mijn eerste keer Oerol, dan moet je nog wegwijs worden.
Niet alleen qua geld, maar ook qua drukte vind ik zoveel voorstellingen op een dag niet handig. Denk nu dat het beter is dat ik een hele dag meega en dan een hele dag zelf iets ga doen, etc.
Idd maar gewoon benoemen, en dan hopen dat zij niet gaan zeggen dat zij het wel betalen want dan krijg je later altijd weer scheve gezichten. Als je je haar hebt laten verven bij een dure kapper ofzo.

Wat ik meestal trouwens doe is dat ik iets eerder kom en iets eerder wegga. Of juist later kom en later wegga. Ook omdat ik gewoon een paar dagen mijn eigen gang wil gaan maar ook omdat het dan minder duur is ;-) Er zijn genoeg dingen te doen die niks kosten.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
23-01-2019 12:56
Moon-Alisa, jammer dat je niet in aanmerking komt voor kwijtschelding. Maar een spaarbuffer hebben is natuurlijk nog veel fijner! Helemaal goed dat je daar niet wil aankomen!

En verder herken ik veel in wat je schrijft. Ik heb een erg klein inkomen en op de een of andere manier blijf ik het vervelend vinden om tegen mensen te moeten zeggen dat iets niet gaat of dat ik niet kan meedoen omdat er gewoon geen geld voor is.
Vixxen, dank je. Ja vorig jaar merkte ik dat een buffer ook echt nodig is (als het je lukt). Ik heb veel met instanties te maken en er kan zo iets verkeerd gaan, heb ik gemerkt. Vorig jaar 1500 terugbetalen (en het leek eerst nog meer) ivm toeslagen. Ik schrok daar echt van, dat je je er niet van bewust bent en opeens krijg je zo'n brief. En ja, ik had iets niet doorgegeven maar ik dacht dat dat misschien een paar tientjes zou schelen.
Daarna was vrij dringend psychische hulp nodig en kon ik daarvoor op een maandenlange wachtlijst komen. Toen heb ik zelf iemand gevonden die mij kon helpen en heb die ook zelf moeten betalen. Was geen luxe op dat moment, het was noodzaak. Gelukkig had ik toen de buffer, maar hij is toen wel heel snel geslonken.

Niet tegen mensen willen zeggen ken ik. Bij mij is het misschien niet eens schaamte, maar vooral dat ik niet wil dat zij oplossingen gaan zoeken, in de zin van mijn eten betalen met etentje. Dan komt toch een keer dat Pietje ook geen geld heeft of dat Truusje ziet dat ik wel dure schoenen heb. t Is bij mij ook niet 'een keer' dat ik niet zoveel geld heb, het is structureel. Er is wel geld, maar niet voor allerlei etentjes.
In oktober was er een weekend weg en kon ik kaartje overnemen van iemand die ziek was. Degene die dat regelde kent de situatie en heeft geregeld dat ik weinig hoefde te betalen. Maar bij diegene vind ik het wel fijn, die deed het ook zo dat de boekhouding nog gewoon klopte.

Misschien is het makkelijker als 'iedereen' zuinig aan doet, zoals wanneer je studeert.
Je kunt méér.
Ach, eigenlijk zou iemand die jou lief is (en die jij ook lief bent) jou moeten nemen zoals jij bent. En daar horen ook budgetbesparingen bij, om welke reden dan ook.

Jij bent niet minder als je een keer een activiteit overslaat, of invult op een manier die jij prettig vind. Juist in een grotere groep kun je gemakkelijker je eigen ding doen, want niemand afhankelijk van jou, toch?

Vaak is het eigen beleving die maakt dat je iets voor een ander invult. Ik zou nooit rot doen als jij zegt even niet mee te doen, of structureel niet mee te doen.
Ik ben het wel eens met perzikboom dat inkomsten verhogen altijd het beste is. Helaas is het alleen niet altijd mogelijk natuurlijk. Zelf zit ik bijvoorbeeld momenteel in de ziektewet en heb geen idee hoe dat gaat lopen. Nu gaat het goed, maar ik kan heel weinig stress hebben helaas. Zou graag willen dat het anders was, maargoed.

Wat mensen vaak vergeten naast besparen en inkomsten verhogen is vooruit plannen. Daar kun je ook veel geld mee besparen, door alvast dingen te voorzien. Bijvoorbeeld niet hals over kop een duur cadeau kopen maar op tijd op zoek gaan en goedkoop iets leuks scoren, zulke dingen. Maar ook geld opzij zetten voor gebeurtenissen waarvan je weet dat ze eraan komen.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
23-01-2019 17:08
Ach, eigenlijk zou iemand die jou lief is (en die jij ook lief bent) jou moeten nemen zoals jij bent. En daar horen ook budgetbesparingen bij, om welke reden dan ook.

Jij bent niet minder als je een keer een activiteit overslaat, of invult op een manier die jij prettig vind. Juist in een grotere groep kun je gemakkelijker je eigen ding doen, want niemand afhankelijk van jou, toch?

Vaak is het eigen beleving die maakt dat je iets voor een ander invult. Ik zou nooit rot doen als jij zegt even niet mee te doen, of structureel niet mee te doen.
heel erg eens. Maar ik denk dat het probleem niet zozeer zit bij nabije vrienden (althans dat hoop ik voor je Moon Alisa...) maar bij de wat verder weg staande kennissen, met wie je het leuk vindt om iets te ondernemen, maar die wel degelijk scheve blikken of oordelen kunnen hebben bij zoiets als financiele krapte. Ik zou het ook willen vermijden (misschien ook een soort trots?) om daar met anderen dan echte vrienden over te praten. En echte vrienden zijn in mijn ervaring nu eenmaal schaars. Je sociale kring is veel groter dan 'mensen die je lief zijn/jou lief vinden' denk ik.
Ttroeteltje schreef:
23-01-2019 17:08
Ach, eigenlijk zou iemand die jou lief is (en die jij ook lief bent) jou moeten nemen zoals jij bent. En daar horen ook budgetbesparingen bij, om welke reden dan ook.

Jij bent niet minder als je een keer een activiteit overslaat, of invult op een manier die jij prettig vind. Juist in een grotere groep kun je gemakkelijker je eigen ding doen, want niemand afhankelijk van jou, toch?

Vaak is het eigen beleving die maakt dat je iets voor een ander invult. Ik zou nooit rot doen als jij zegt even niet mee te doen, of structureel niet mee te doen.

helaas maak ik het wel eens mee dat mensen zich er heel erg mee bemoeien en dat je dan ook meot gaan verantwoorden als je ergens anders wel geld aan uitgeeft.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
23-01-2019 17:22
heel erg eens. Maar ik denk dat het probleem niet zozeer zit bij nabije vrienden (althans dat hoop ik voor je Moon Alisa...) maar bij de wat verder weg staande kennissen, met wie je het leuk vindt om iets te ondernemen, maar die wel degelijk scheve blikken of oordelen kunnen hebben bij zoiets als financiele krapte. Ik zou het ook willen vermijden (misschien ook een soort trots?) om daar met anderen dan echte vrienden over te praten. En echte vrienden zijn in mijn ervaring nu eenmaal schaars. Je sociale kring is veel groter dan 'mensen die je lief zijn/jou lief vinden' denk ik.
Ja dat bedoel ik ook. Maar moet eerlijk zeggen dat mijn meeste 'groepjes' bestaan uit een paar mensen die ik echt goed ken en altijd ook een paar die ik minder goed ken en/of die niet zo integer zijn. Ik heb niet een groep met alleen maar echte vrienden. Het is altijd een soort mengeling. Dat maakt het lastig. Dat er altijd net ééntje is waarvan je weet dat óf morgen het hele dorp weet dat je een uitkering hebt óf diegene gaat later toch moeilijk doen.

Bijv dat we met de sportvrienden ergens zijn en ze willen er 'een etentje aan vast plakken'. Tja als je dan meet iemand mee rijdt is dat lastig. Al heb ik daar wel van geleerd dat ik eerst vraag wat de plannen zijn en dan bepaal of ik meerijd.
Je kunt méér.
Hallo pannenkoekje! :-)

Jullie hebben gelijk hoor, triest is het wel.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
23-01-2019 17:36
helaas maak ik het wel eens mee dat mensen zich er heel erg mee bemoeien en dat je dan ook meot gaan verantwoorden als je ergens anders wel geld aan uitgeeft.
Dat. Heb ook wel eens meegemaakt (niet over mezelf) dat er een heel gesprek was over een gezin in het dorp en die hadden zo weinig geld en wat kun je nou doen om zulke mensen te helpen. En we zaten met een hele groep en aan het einde wist iedereen dus van hun toestand en ging nog steeds niemand iets doen.
Tja dat hoeft van mij niet. Dan zeg ik liever niks.
Je kunt méér.
@Moon-Alisa: niet dat het 't hele dorp aangaat hoor, maar hoe erg zou het zijn als mensen wisten dat je een uitkering hebt? Je hebt die neem ik aan niet zonder reden toch? Voor mij is het ook niet iets dat iedereen persé hoeft te weten, maar ik heb wel het gevoel dat jij het wellicht wat krampachtig geheim probeert te houden en het jezelf daar onnodig moeilijk mee maakt?
Alle reacties Link kopieren
Mwah er wordt in het dorp heel veel gekletst en mijn moeder heeft er ook wel eens last van gehad iedereen zich met mij bemoeide. Een vriend zei eens: Het is net Volendam.
Als je een familielid hebt waar iets mee is, kun je niet eens rustig boodschappen doen want iedereen wil van de hoed en de rand weten.

Voor de mensen in het dorp heb ik nu gewoon werk bij bedrijf X. Prima. Dat het eigenlijk vrijwilligerswerk is met een uitkering, dat hoeft van mij niet aan de grote klok. Op andere plekken mogen mensen het wel weten hoor, maar niet in het dorp.

(Snap je denk ik alleen als je ook uit zo'n dorp komt :proud: )
Je kunt méér.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven