Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar niet voor een bepaald doel. Ik woon al 25+ jaar in mijn sociale huurwoning, daardoor is de huur laag. Als mijn auto onherstelbaar stuk gaat (maar hij doet het al zo’n 10 jaar prima, destijds voor heel weinig gekocht ivm slooppremie) hoef ik niet te wachten om een andere te kopen.

We gaan graag op vakantie of een weekendje weg, maar dat hoeft niet veel geld te kosten; we zijn met weinig tevreden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar normaal ook niet voor iets in heb bijzonder. Zorg vooral dat het een beetje in balans blijft.
Maar ik wil eigenlijk al heel lang een racefiets. Ik houd van fietsen, fiets nu op mijn stadsfiets maar altijd als ik groepjes wielrenners zie gaat het kriebelen. Geen eerste levensbehoefte, maar wel iets waarvan ik zo vaak denk, het zou leuk zijn. Overweeg nu wel spullen te gaan verkopen en een 'racefietspotje' te maken. En mocht voor die tijd de wasmachine stuk gaan ofzo, dan gaat dat natuurlijk voor.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
24-12-2018 13:05
Leuk om te lezen Tuingravin. Ik ben niet opgegroeid met tweedehands en niet met lenen. Mijn moeder vond tweedehands een beetje viezig. En nou was het in de jaren 80 denk ik wel zo dat kleding al een heel leven achter de rug had voor het bij de kringloop kwam. Terwijl nu sommige dingen nauwelijks gedragen was.
Als ik eens kleding kreeg van een nichtje oid vond mijn moeder het vaak niet leuk staan of niet goed passen of het was het verkeerde seizoen... anyway ze hield er niet van.
Dat ik nu veel en vaak bij de kringloop kom, kan ze zich ook niet zo goed voorstellen.

Qua lenen, het was toch een paar keer gebeurd dat iets bij de andere partij stuk ging en dat dat niet goed werd opgelost. Eén stel buren hadden daar wel een handje van. Of dat het samen aangeschaft werd maar altijd bij hun lag. Of dat ze iets leenden en het jaren later versleten weer terugbrachten.
Ik heb dus eigenlijk geleerd dat het prettiger is om alles zelf te hebben. Maar wegens beperkte ruimte ben ik het daar niet zo mee eens.
Ik leefde in die jaren 80 juist in 2e hands. Nu had mijn moeder een 2e handskinderkledingwinkel met alleen maar merkkleding en die liep best goed met een schare vaste klanten, wij hadden natuurlijk kleding uit datzelfde circuit aan. Kleding was zeker niet afgedragen, maar ik denk dat je zeker goed moest zoeken en de juiste adressen moest weten.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen soms voor een specifiek doel, maar meestal niet. We hebben een internetspaarrekening waar we op sparen (geen vaste bedragen) en er lopen een paar andere spaarregelingen zoals voor een aanvullend pensioen, en een potje waarin we de kinderbijslag spaarden, voor de studie van de kinderen. Dat potje hebben we nooit aan hoeven breken. De jongens hoefden niet op kamers en de studiekosten tot 21 jaar hebben we van de lopende rekening kunnen betalen. Na hun 21e gingen ze dat zelf betalen (ze wonen hier kosteloos.)

We sparen daar nog steeds een paar tientjes per maand op. Dat geld kunnen we gebruiken om hen voort te helpen als ze uit huis gaan, of gaan trouwen, whatever. Ze rekenen hier niet op, dat willen we als verrassing houden.

Als we iets overhouden, dan gaat het naar de internetspaarrekening. Ik wil het saldo op de betaalrekening overigens niet op nul aan het einde van de maand, dus daar blijft wel altijd genoeg op staan.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
24-12-2018 17:47
Ik leefde in die jaren 80 juist in 2e hands. Nu had mijn moeder een 2e handskinderkledingwinkel met alleen maar merkkleding en die liep best goed met een schare vaste klanten, wij hadden natuurlijk kleding uit datzelfde circuit aan. Kleding was zeker niet afgedragen, maar ik denk dat je zeker goed moest zoeken en de juiste adressen moest weten.
Cool! Misschien ligt het er ook aan waar je opgroeide. Wij woonden in een Christelijk dorp en als kledingstukken in een groot gezin al langs alle broertjes en zusjes gegaan waren, was er meestal niet zo veel van over. Veel werd ook weggegeven, iedereen wist wel een beetje welke gezinnen het goed konden gebruiken.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Tuingravin, dat je je kinderen nog iets kunt geven als verrassing. Ik denk ook dat je als je ouder bent het wat meer kan waarderen. Met 18 gaat het misschien makkelijker op aan uitgaan etc.

Ik moet er aan denken dat wij een schenking van mijn opa hebben gehad op een gegeven moment. Ik was rond de 27 en ben er zuinig mee omgegaan. Mijn jongste broer was nog minderjarig en kreeg het met 18. Nou, dat geld is wel in rook opgegaan hoor :rofl: Ik weet nog steeds niet wat hij er nou precies mee gedaan heeft, wat niet van zijn bijbaan had gekund.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom deze spreuk tegen: Wat een ander je biedt, dat koop je niet.

Ik vind m leuk :-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Fijne kerstdagen allemaal!!

Hopelijk niet te duur ;-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, wat dacht je Moon-Alisa? Ik reageerde net nog in een ander topic over eten met kerst. Dat we allemaal zo gemakzuchtig mogelijk eten en hoeveel er aan kerstboodschappen uitgegeven wordt.
Wij eten heel lekker, maar niet krankzinnig duur. Ook maak ik zoveel mogelijk zelf, maar koken is wel een hobby van mij. Ik kan me voorstellen dat als je geen keukenprinses bent en je krijgt je hele familie te eten, dat kant en klaar dan heul fijn is!

Ik kook het favorietenlijstje van ons gezin, en dat is allemaal niet duur. Ben nu nog wat lekkers aan het bakken voor bij de koffie. Geen stress, ik heb vakantie en rommelen in de keuken vind ik heerlijk. ( en het daarna opeten nog meer😉)
Fijne kerstdagen! Niet te vrekkig, want we willen het wel gezellig houden. Maar ook niet absurd overdadig om op derde kerstdag de kliko weer vol te gooien.
Eva_1983 schreef:
23-12-2018 14:02
Ik volg graag. :).
Ik ben niet zuinig maar wil het wel graag worden.
Sporten doe ik al thuis (hardlopen) maar zou graag willen uitbreiden met krachttraining.
Iemand tips wat ik daarvoor kan aanschaffen voor een volwaardige krachttraining? Heb alleen nog maar gewichten van één kilo.
Verder koop ik kleren voor de kinderen vaak via Marktplaats.
Merkkleding in vaak Nieuwstaat waar je echt niks aan ziet.
Met bodyweight oefeningen heb je geen speciaal gereedschap nodig voor krachttraining.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 14:10
16.20% gewijzigd
Weddingpresent schreef:
24-12-2018 13:24


Waar ik vanaf 2019 echt op wil gaan letten is goedkoper boodschappen doen. Ik sport veel, wil ook eiwitverrijkt eten, maar vind dit lastig om gevarieerd/gezond te doen met lage kosten. Ik wil minderen op vlees, maar zal dan eiwitpoeders moeten gaan gebruiken. Dit is prijzig... Dit gaat mijn uitdaging dan ook worden.
Kijk eens naar plantaardige producten zoals bonen (erg goedkoop!).
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 14:10
36.35% gewijzigd
Mijn favoriet ontbijt is magere Franse kwark, een halve appel in stukjes en handje pinda's. Erg lekker, eiwitrijk en niet duur.
Ik vrek graag mee.
Door wat omstandigheden is mijn buffer op, en ik lig er wakker van, want ik heb een koophuis en ben een alleenstaande moeder.

Het begin is er, ik heb van mijn werk een dertiende maand gekregen. Ik kan per maand makkelijk €750 sparen, en wil graag een noodbuffer van minimaal 10k hebben. Ik heb al besloten om de zomervakantie in mijn achtertuin te houden dit jaar, als het een zomer wordt als dit jaar, dan lijkt het me dat geen straf.
viva-amber schreef:
23-12-2018 14:34
'een kilo' :rofl: sorry :hihi:

Kun je wel met gewichten omgaan en is je vloer daarvoor geschikt (niet die ene kilo maar mocht je meer willen).
Kettlebells zijn ideaal om thuis mee te trainen alleen het is wel handig wanneer je er mee om kan gaan want er zitten wel wat risico's aan.
Ik moest ook even gniffelen. Als je 'echt' wilt krachttrainen dan heb je wel e.e.a. nodig.

Voor kettlebells is het wel verstandig wat training te hebben gehad, plus ze zijn prijzig in aanschaf.

De Action heeft verstelbare dumbbells van iets van 11 kg (per stuk) voor iets van 17 euro, daar kun je in het begin best mee vooruit denk ik.

Ik ga hier even meelezen, ik verwacht volgend jaar ook flink terug te gaan in inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag ook wat meer een vrek worden en ik zou al helemáál graag willen dat mijn vriend dat wordt.
Geld is alleen hier totaal het probleem niet, we geven heel veel uit maar houden alsnog heel veel over.
Het enige waar zijn koopgedrag op kan remmen is dat ik niet meer spullen/zooi in huis wil.
We wonen nu praktisch naast de action en soms is dat irritant. Vooral tijdens de verhuizing, toen wilde mijn vriend vanalles dubbel gaan aanschaffen (emmers, messen etc). Man, het oude huis is 5 minuten fietsen, ga het daar even ophalen....
Het vele consumeren staat me tegen, maar verder heb ik eigenlijk helaas niet echt overtuigende argumenten om dingen niet te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef ook best wel zuinig, koop bijna niks zonder korting, vind het stom om meer te betalen dan nodig. Per maand spaar ik ongeveer 500 euro.
Alle reacties Link kopieren
fout
weddingpresent wijzigde dit bericht op 25-12-2018 13:11
99.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik mis in dit topic nog wel de betere bespaartips...
* Besparen jullie op afval (hier afrekenen per kilo) ? Ik moet GFT en 'grijs' beter scheiden, maar het lukt me slecht omdat GFT erg gaat stinken.
* Hebben jullie ALLE lampen in huis vervangen door LEDs?
* Ik zit er over te denken om een tijdschakelaar achter de vrieskast te zetten. Dan draait hij alleen op nachtstroom (overdag loopt de temperatuur iets op, maar hoe erg is dat?) Een tijdklok kost 8.-- maar geen idee of het echt loont.
* Zetten jullie de WiFi/router uit in de nacht?
* Halen jullie echt alle telefoonladers uit het stopcontact, als je ze niet gebruikt? Dat bost toch niet bij?
* Kopen jullie dingen in bulk in? (zoals wasmiddel in dozen van 25kg of rijst of cola)
* Iemand tips om subsidie te krijgen voor isolatie van het huis?

Zomaar wat vragen.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips voor eiwitrijk eten! Ik vind het altijd erg lastig om aan mijn eiwitdoel (120gram per dag) te komen en lager dan 60 gram vetten te blijven: zelfs als ik gewoon vlees eet. Dus met minder/weinig vlees zie ik het zeker als uitdaging.

Ik wil wel meer wild vlees gaan eten, dieren die een beter leven hebben gehad.

Verder wil ik sparen voor een buffer en om gewoon een spaarpot voor mezelf op te bouwen voor wanneer ik een grote uitgave o.i.d. heb. Samen met mijn vriend wil ik sparen voor een bruiloft.

We overwegen nu een andere bank te kiezen samen welke wat beter strijkt met onze normen/waarden en waar de bank zaken mee doet (nu ING). We zijn nu volledig overgestapt op groene energie en willen na de auto die we nu hebben gaan voor een elektrische auto.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
25-12-2018 13:07
Ik mis in dit topic nog wel de betere bespaartips...
* Besparen jullie op afval (hier afrekenen per kilo) ? Ik moet GFT en 'grijs' beter scheiden, maar het lukt me slecht omdat GFT erg gaat stinken.

Hier een jaartarief. We scheiden niet, in de GFT bak gaat alleen tuinafval.

* Hebben jullie ALLE lampen in huis vervangen door LEDs?

LED-lampen in de slaapkamer. Bevalt slecht, ik kan er niet bij lezen. Verder in huis spaarlampen en omdat onze woonkamer hoog is (6 meter) toch nog een halogeenlamp.

* Ik zit er over te denken om een tijdschakelaar achter de vrieskast te zetten. Dan draait hij alleen op nachtstroom (overdag loopt de temperatuur iets op, maar hoe erg is dat?) Een tijdklok kost 8.-- maar geen idee of het echt loont.

Lijkt me onzinnig. 's Nachts moet hij dan harder draaien. Zet er eens een kilowattuurmeter tussen om het verbruik te bepalen en reken het uit.

* Zetten jullie de WiFi/router uit in de nacht?

Nee.

* Halen jullie echt alle telefoonladers uit het stopcontact, als je ze niet gebruikt? Dat bost toch niet bij?

Nee.

* Kopen jullie dingen in bulk in? (zoals wasmiddel in dozen van 25kg of rijst of cola)

Ik gebruik veel minder waspoeder dan voorgeschreven (een dieetshake schepje) en begrijp niet dat je 30 keer zou kunnen wassen met een pak. Ik haal zeker 100 keer wassen.

* Iemand tips om subsidie te krijgen voor isolatie van het huis?

Loop aardbevingsschade op, ga het traject in en heb een paar jaar geduld... (scheuren in je huis, daar kun je trouwens niet tegenop isoleren).

Wij hebben inmiddels het hele dak vervangen en geïsoleerd en triple glas in de ruiten laten zetten. Helaas nog veel zelf betaald, door de NAM de reparaties laten doen (vergoeding in natura), het triple glas via de waardevermeerderingsregeling.

Toch hadden we liever geen aardbevingsschade...

https://www.snn.nl/alle-subsidies/subsi ... /aanvragen

Zomaar wat vragen.... ;-)
snoesje666 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 15:50
7.49% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vrek ook graag mee. Ik sport veel (duursport) en doe alleen het hoogst noodzakelijke aan krachttraining. Eigenlijk heb ik een intense hekel aan de sportschool en sport ik veel liever buiten.
Qua eiwitten ben ik fan van skyr (9,1 gram eiwit/100 gr skyr).
Ik ga overal op de racefiets heen. Mijn racefiets staat bekend als mijn vriendje op 2 wielen.
Toch is sporten eigenlijk een van de weinige niet vrekwaardige dingen die ik doe. Als ik niet oplet dan jaag ik er met gemak 2 maandsalarissen per jaar doorheen aan trainingen, wedstrijd deelname, overnachtingen bij wedstrijden allerlei sportspullen.

Doordat ik een rare maat heb maak ik vrijwel alle kleding zelf, alleen sokken en bh's maak ik niet. Als ik het zelf gemaakt heb weet ik hoe veel moeite het gekost heeft om het te maken en doe ik er veel langer mee. Bovendien weet ik op deze manier zeker dat mijn kleding niet door minderjarigen is gemaakt die tegen een hongerloontje 12 uur per dag in een sweatshirt shirtjes in elkaar naaien.

Mijn verwarming staat standaard op 18 of 19 graden. Op mijn werk is het werk warmer, waardoor ik mijn zomerjurkjes het hele jaar door op kantoor draag. Ik ben laatst eens gaan bijhouden hoe vaak ik bepaalde jurkjes draag. Ik vraag mij af of ik de 100 keer kan halen voordat ze echt niet meer kunnen naar kantoor.

Wij plannen eens per maand voor de hele maand wat we willen eten. Daardoor kunnen we week boodschappen doen (bij de Lidl) en eigenlijk nooit eten weggooien.

Het liefst zou ik met het gevrek voldoende geld bij elkaar sparen om eerder te stoppen met werken. Mijn man en ik schelen 10 jaar en ik moet langer doorwerken dan hij. Tegen de tijd dat ik 70 ben en mag stoppen met werken is hij 80. (Er van uit gaande dat we dan nog bij elkaar zijn en überhaupt de 70 en de 80 gaan halen).
Daar naast zal ons huis serieus verbouwd moeten worden als we van het gas af moeten, dus wellicht gaat het spaargeld daarheen.

Hoe vrekwaardige is jullie kerst?
Wij krijgen onze ouders en schoonouders te eten, maar eten eigenlijk iets heel normaal (wel 3 gangen wat we vooraf nooit doen. We eten zelfs nooit een toetje tenzij too good to go ons pudding ofzo geeft). Eerdere jaren is gebleken dat dit kerstmenu zowel door de kinderen als door de opa's en oma's wordt gewaardeerd, waardoor er geen enkele noodzaak is voor is voor exotisch wild, groente die is ingevlogen vanaf de andere kant van de wereld of ingrediënten waar niemand van weet waar het eigenlijk vandaan komt.
perzikboom6 wijzigde dit bericht op 25-12-2018 20:19
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
25-12-2018 13:41
daddy_gijs schreef: ↑25-12-2018 13:07
>> Ik zit er over te denken om een tijdschakelaar achter de vrieskast te zetten.
> Lijkt me onzinnig. 's Nachts moet hij dan harder draaien. Zet er eens een kilowattuurmeter tussen

Goede tip! Ga ik doen.

>> Zetten jullie de WiFi/router uit in de nacht?
> Nee.

Ga ik ook een kilowattuurmeter tussenzetten.


>> Kopen jullie dingen in bulk in?
> Ik gebruik veel minder waspoeder dan voorgeschreven (een dieetshake schepje)

Goeie tip, ga ik proberen.
Het is niet echt het seizoen ervoor, maar ik vind het ontzettend leuk om iets uit eigen tuin te krijgen.
Zelfgekweekte courgette van mijn buurmeisje
Een bosje net geplukte munt van een studiegenote
Appels van een klein appelboompje

Ik zit met een grote glimlach op mijn gezicht te typen.

Die cadeautjes kosten bijna niets, maar ik heb er veel plezier van.
Moon-Alisa schreef:
23-12-2018 16:07
Grappig dat verschillende mensen hier Teunie lezen :)
Ik :heart: Teunie.
Dankzij het VIVA-forum leren kennen trouwens.
*Nu heb ik zin om haar zelfgemaakte jam te bestellen.*
Alle reacties Link kopieren
Jam en appelmoes maak je heel gemakkelijk zelf. Vooral appelcompote maak ik graag.

Schillen, in stukken snijden, een kwak (gelei)suiker eroverheen. Tien minuten in de magnetron en potjes (met klikdeksel) vullen met het gloeiend hete spul..

De jam-trechter is één van mijn beste aankopen geweest. Enorm veel gemak hiervan. Kokende bramenjam is loeiheet.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven