Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
perzikboom6 schreef:
18-02-2019 16:51
Mijn vroegere sportcoach was al behoorlijk op leeftijd maar nog enorm fit. Hij was op zijn 60ste met pensioen gegaan maar was inmiddels de 85 gepasseerd. Hij vertelde (wat ik mij eerder niet zo realiseerde) dat het pensioen niet meestijgt met de inflatie. Hij kreeg dus gewoon het zelfde bedrag iedere maand na 25 jaar. Wat eerst echt een prima inkomen was, was 25 jaar later af en toe best wel een beetje puzzelen.

Werken tot mijn 70ste (of zelfs 65ste heb ik echt geen trek in als ik mag kiezen. Mijn partner is 10 jaar ouder dan ik. Als we het ons kunnen veroorloven dan zouden wij heel graag nog wat gezonde jaren samen willen doorbrengen.

Ons huis is tegen die tijd afgelost. Mochten we dan niet hebben verbouwd tot 2 of 3 generatie woning dan kunnen we het huis hopelijk verkopen, een klein appartement terugkopen en van het overgebleven geld zorg voor onszelf regelen wanneer het nodig is.
Als we er wel een 2 of 3 generatiewoning van hebben gemaakt dan verwacht ik minder zorgkosten te hebben en hoop ik nog lang in het huis te mogen wonen.
1800 per maand voor eten, zorgverzekering en kleding/leuke dingen lijkt nu prima, maar ik heb echt geen enkel idee van wat de inflatie zal doen, in hoeverre we tegen die tijd nog stroom van het energienet nodig hebben en daarvoor moeten betalen, zullen we tegen die tijd naast waterschapsbelasting ook een bak geld kwijt zijn aan luchtzuiveingsheffing?

Dat is ook allemaal moeilijk in te schatten. Alles indekken tot je dood is onbegonnen werk.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
18-02-2019 16:24
Wat ik soms zo irritant vind is dat ik probeer om spaarzaam te zijn en aan de andere kant blijft mijn man gewoon geld uitgeven. Het gaat dan niet om wereldbedragen hoor, maar bijvoorbeeld 5 euro voor de lunch, terwijl hij weet dat we van €50 moeten rondkomen deze week (dit is zelf gekozen, we kunnen ook minder sparen, maar toch!)

Het vervelende eraan is dat op zijn werk alleen gepind kan worden, dus we kunnen ook niet zeggen een vast bedrag per week of maand en op = op. Tenzij ik nog een extra rekening voor hem zou openen,maar dat kost ook weer extra geld en dat voelt dan zo zonde.

Iemand tips?
Wat lastig snorrie. Wat voor een financiële afspraken hebben jullie? Betalen jullie alles van de gezamenlijke rekening? En leggen jullie daar ook evenveel op in? En waarom wil jij (be)sparen? Is dat een persoonlijk doel of zou get ook een gezamlijk doel kunnen zijn? Als jullie heel anders in de financiën staan us het misschien wat om de gezamlijke lasten van de gezamenlijke rekening te betalen en de rest van de privé-rekeningen?
Dan kan hij alles wat hij wil uitgeven aan lunch buiten de deur en jij kan zo veel sparen als je wil.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
18-02-2019 16:00
O wow, ik zou echt blij zijn met dat bedrag. Ik zit nu op 1200 euro incl toeslagen. Niet bedoeld als kritiek hoor :)
Dat is krap, Vixxen, maar ik besef ook wel dat het voor velen de realiteit is. Ik probeer momenteel zelf van 1350 euro per maand rond te komen en dat lukt heel prima maar dan moet ik geen onverwachte uitgaven hebben zoals een kapotte wasmachine of een mega tandartsrekening (wat helaas geen uitzondering is).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de Action-tip over die Fingerlings.

€ 8,95 is een betere prijs dan de 17 tot 22 euro die ik zag op internet voor die mormels. Nu kan ik er nog iets leukers/zinnigers bij kopen.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
18-02-2019 16:24
Wat ik soms zo irritant vind is dat ik probeer om spaarzaam te zijn en aan de andere kant blijft mijn man gewoon geld uitgeven. Het gaat dan niet om wereldbedragen hoor, maar bijvoorbeeld 5 euro voor de lunch, terwijl hij weet dat we van €50 moeten rondkomen deze week (dit is zelf gekozen, we kunnen ook minder sparen, maar toch!)

Het vervelende eraan is dat op zijn werk alleen gepind kan worden, dus we kunnen ook niet zeggen een vast bedrag per week of maand en op = op. Tenzij ik nog een extra rekening voor hem zou openen,maar dat kost ook weer extra geld en dat voelt dan zo zonde.

Iemand tips?
Heeeeeeeeel herkenbaar snorriemorrie.

Vriend en ik zijn wat geld betreft tegenpolen. Hij: rookt, gaat naar voetbal (1x per jaar seizoenskaart + 60 per maand aan hapjes,drankjes), Koopt regelmatig PS games, is dol op gadgets, lust geen huismerk cola, drinkt vrijdagavond hier thuis graag een biertje met vrienden (een boodschappenbudget van €50 gaat hier dus niet lukken), gaat het liefst op vakantie in een 4 sterren hotel en af en toe met vrienden een weekend de hort op, Netflix, Spotify enz. Voor veel mensen is zo'n leefwijze ook "normaal", zelf vind hij dat hij geen gekke dingen doet :P

Zelf ben ik heel anders en vind bovenstaande dus extreem luxe. Doe mij maar een kampeervakantie, ik rook en drink niet, heb geen duur telefoon abbonnement, geen hobby's die veel geld kosten en hou elke maand persoonlijk budget over. Zou liever de hypotheek aflossen o.i d. Hoe meer hij uitgeeft, hoe strakker ik mijn eigen broek riem aanhaal om toch wat extra's te sparen.

En dat zorgde voor veel irritatie over en weer. Waar ik mij irriteerde aan het feit dat hij geld van de gezamenlijke rekening plukte (hij is binnen een week of 2 door zijn persoonlijke budget van €250 heen), was hij boos dat ik (alweer!) over het dure voetbalavondje begon terwijl we desondanks nog best veel sparen. En herinnerde mij aan een dure miskoop die ik in het verleden heb gedaan.

Inmiddels (na veel praten zonder verwijten) hebben we een middenweg gevonden. Omdat hij inmiddels ook in ziet dat je door zuinig zijn veel geld kunt besparen. We hebben geen geweldig hoge inkomens, maar toch door op te letten in rap tempo een aantal mooie verbouwingen kunnen doen in huis. En ik omdat ik mij realiseerde dat ik in vergelijking met "de gemiddelde mens" extreem op de centen let (control freak). Al sparen we 1000 (fictief bedrag), dan nog zou ik miepen over dat schaaltje bitterballen ed want had liever dan het 1100 was. En omgekeerd zou ik mezelf iets meer mogen gunnen.

Wat is die middenweg? Uiteindelijk wil niemand teveel betalen voor bijvoorbeeld de energie rekening. Regelmatig kijkt hij (ik heb een hekel aan regelen) dat soort dingen door. Kan er iets af, kan het goedkoper? Ook onderhandelt hij over korting bij bijvoorbeeld een klus in huis. Ik doe prijsbewuster boodschappen, loop de winkels af voor aanbiedingen (verzorgingsproducten, wasmiddel) en gooi e.e.a. op Marktplaats omdat hij dat teveel moeite vindt. Spellen verkoopt hij dan weer. Dure vakantie prima, maar 1x per jaar hooguit een weekje (vinden we beide lang zat overigens). Kleding kopen vindt hij niks, dus dat doe ik en daarmee kan ik ook goed letten op prijzen. Zijn telefoon abbo is een paar tientjes omlaag gegaan. Dure lunches en afhaal buiten de deur hebben we geminderd, zelf kunnen we lekkerder koken enz.

Maar het blijft lastig. Des te meer hij uitgeeft, hoe meer ik over probeer te houden van mijn persoonlijke budget. Dit jaar bijv. hoge kosten. Komt daar een onverwachte dikke rekening bij op, dan wil ik gelijk de broekriem aanhalen. Hij baalt even, nuanceert het en gaat op zelfde wijze verder als daarvoor. Het blijft geven en nemen. Dus gezamenlijke punten zoeken om op te besparen, af en toe op je strepen staan maar ook je eigen verwachtingen bijstellen. Niet iedereen staat er wat geld betreft op dezelfde manier in.

Sorry, verhaal werd iets langer dan de bedoeling ;-)
Lady_Day schreef:
18-02-2019 19:10
Dat is krap, Vixxen, maar ik besef ook wel dat het voor velen de realiteit is. Ik probeer momenteel zelf van 1350 euro per maand rond te komen en dat lukt heel prima maar dan moet ik geen onverwachte uitgaven hebben zoals een kapotte wasmachine of een mega tandartsrekening (wat helaas geen uitzondering is).
Oei 1350 vind ik ook krap hoor :) Knap dat het je lukt!
Voor mij is het gelukkig bijna geen realiteit meer, door ziekte in de bijstand, daarna uren opbouwen qua werk (aangevuld door bijstand), op dit moment bijstandsniveau en hopelijk hierna weer een stapje verder ;)
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
18-02-2019 16:24
Wat ik soms zo irritant vind is dat ik probeer om spaarzaam te zijn en aan de andere kant blijft mijn man gewoon geld uitgeven. Het gaat dan niet om wereldbedragen hoor, maar bijvoorbeeld 5 euro voor de lunch, terwijl hij weet dat we van €50 moeten rondkomen deze week (dit is zelf gekozen, we kunnen ook minder sparen, maar toch!)

Het vervelende eraan is dat op zijn werk alleen gepind kan worden, dus we kunnen ook niet zeggen een vast bedrag per week of maand en op = op. Tenzij ik nog een extra rekening voor hem zou openen,maar dat kost ook weer extra geld en dat voelt dan zo zonde.

Iemand tips?
Toch die eigen zakgeldrekening. Dat is die 1X lunch per maand meer dan waard. En neem er ook een voor jezelf waar hetzelfde bedrag op komt :idee: .
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
18-02-2019 22:10
Toch die eigen zakgeldrekening. Dat is die 1X lunch per maand meer dan waard. En neem er ook een voor jezelf waar hetzelfde bedrag op komt :idee: .
En daarnaast duidelijke afspraken wat van de gezamenlijke mag en wat van de persoonlijke. Wat de een logisch vindt, kan de ander totaal anders over denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik baalde altijd van die bekeuringen van inmiddels ex, vanwege zijn snelle rechtervoet en asociaal parkeren. Ben ik mooi vanaf. Hij vond dat dat zijn probleem was, terwijl ik vond dat het ook geld was waar we iets leuks van hadden kunnen doen met z'n allen...
Gianna, het is ook zijn probleem. Zijn probleem die hij van zijn eigen geld zou mogen betalen, zonder dat t gezamenlijke budget verlaagd zou worden.

Ik heb momenteel 1350 aan vaste lasten (incl boodschappen). Ik huur particulier, hoop komend jaar toch sociaal te kunnen gaan huren. Al zit ik niet super duur (vergelijkbaar dan).

Ik kan/probeer tussen de 100/150 te sparen. Daarnaast wil ik eigenlijk geen grote spaarplannen meer maken. Het maakt mij ongelukkig als ik merk dat het niet lukt, ik raak obsessief naar het zoeken van beter betaald werk en zodra er een tegenslag komt (belasting, zorg eigenrisico, gemeentelijke belasting) dan ben ik weer terug bij af.

Nee, meer in het nu leven. Ik heb wel plannen waar ik geld voor nodig heb, maar die staan op een laag pitje. Vanaf volgend jaar ziet het er als t goed is allemaal rooskleuriger uit. (Al heb ik nu echt niets te klagen hoor, maar ik het zou heerlijk zijn als ik even een poos niet hoefde na te denken of ik iets wel of niet kan betalen)
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder deed ook altijd heel zuinig omdat mijn vader heel veel dingen 'niet nodig' vond. Sinds de scheiding een aantal jaar geleden geeft ze makkelijk geld uit aan haarzelf en leuke dingen en ze geniet er echt van! En het maakte haar ook wel wat verdrietig soms, dat ze zichzelf dingen had ontzecht in het verleden.

Dus een goede balans en communicatie over geld in een relatie is wel een must denk ik.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik leef ook veel zuiniger dan vriend. Ik let altijd op de prijzen in de supermarkten en ben vaak te knieperig om 5 euro voor een broodje (eet sowieso vegetarisch en steeds meer vegan) te betalen en haal dan ook vrijwel altijd een brood met eigen beleg. Een bak salade (zelf vullen) in het bedrijfsrestaurant voor 2,50 is al ‘luxe’ zeg maar. Terwijl ik het prima kan behalen. :whoops: Vriend haalt dan weer gemakkelijker een broodje met zalm of krab als lunch en kijkt ook nooit naar de prijzen in de supermarkt of überhaupt in de winkelstraat.

We hebben een gemeenschappelijke rekening voor alle vaste kosten/taksen/rekeningen en gebruiken die ook als we samen ergens gaan eten. Verder doet ieder wat hij wil met het restbedrag. Ik spaar dus soms wel 500 per maand, hij minder. Ieder z’n eigen keus :)
Ja het lullige is: het IS ook zijn geld. Mijn uitkering is dusdanig laag dat ik er eigenlijk niks van zou mogen zeggen, want hij levert (bijna) alles in. Dus eigenlijk denk ik nu ik er wat beter over nadenk: waar gáát dit ook over? Hij rookt niet, drinkt niet, gokt niet, gaat bijna nooit uit enz. :roll:

Misschien ben ik dan toch wel weer een beetje te pushy als ik hem dan dat ene broodje per dag nog eens ga ontzeggen :bonk:
snorriemorrie schreef:
19-02-2019 09:37
Ja het lullige is: het IS ook zijn geld. Mijn uitkering is dusdanig laag dat ik er eigenlijk niks van zou mogen zeggen, want hij levert (bijna) alles in. Dus eigenlijk denk ik nu ik er wat beter over nadenk: waar gáát dit ook over? Hij rookt niet, drinkt niet, gokt niet, gaat bijna nooit uit enz. :roll:

Misschien ben ik dan toch wel weer een beetje te pushy als ik hem dan dat ene broodje per dag nog eens ga ontzeggen :bonk:
Hier is er een ‘compromis’, 2-4 dagen per week brood van thuis en 1-3 dagen per week een luxer broodje van een eettent. Beetje afhankelijk van week tot week, hoeveelheid lunchvergaderingen en soort brood of beleg.
Leuke tip: bij de AH is de chocomel in de Bonus en je krijgt er een gratis mok bij (op=op). Dus ik had bedacht, ik koop die chocomel en de mok bewaar ik om cadeau te doen. Dan maak ik er een pakketje van met een pak chocomel, slagroom en van die mini-marsmallows, en dan ben ik voor minder dan €5 klaar :)
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is inmiddels voorzien, maar ik smolt oude elpees om tot fruit-/snoepschaal en deed daar een paaseitjes, kerstkransje of snoep in als cadeau.

https://pinkparachute.nl/diy-schalen-oude-vinyl-platen/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Snoesje! Nou is hier muziek soms wel heilig (voor mij) dus dan doet het wel een beetje pijn, hahaha. Misschien kan ik een plaats van Duitse Schlagers vinden ;-) Want ik zat juist te bedenken dat een fruitschaal wel handig zou zijn.

Lastig als partners anders met geld omgaan. Maar ik snap ook dat als al zijn collega's duur lunchen of alle voetbalmaten met geld smijten, dat het dan lastig is om dat zelf niet te doen.

Ik heb - op aanraden van Pejeka - mezelf toch wat meer gegund deze week ;-) Nachthemd van Hema (ipv oud T-shirt), extra sportbroek, tijdschrift, 'onzichtbare' BH voor een kooroptreden. Vooral BH's, ik heb geen idee wanneer ik voor het laatst BH's gekocht heb. Ivm grote maat heb ik de degelijkste van het degelijkste en die gaan gewoon niet kapot.

Als het huis weer schoon is koop ik misschien zelfs bloemen. Maar dat duurt nog even, hahaha ;-)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond de eerste zangles. Waar jullie me voor gepusht hebben ;-)
Ik dacht overigens dat het 1,5 uur was maar het is 2 uur. Dus dat is weer een meevaller, dat ik meer waar voor mijn geld krijg.

Deze keer zal ik ergens onderweg iets eten (AH to go oid) maar voor de volgende keren zal ik zorgen dat ik iets low budget bij me heb. Of bijv s middags gezond eten en dan s avonds brood.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
20-02-2019 14:37
Vanavond de eerste zangles. Waar jullie me voor gepusht hebben ;-)
Ik dacht overigens dat het 1,5 uur was maar het is 2 uur. Dus dat is weer een meevaller, dat ik meer waar voor mijn geld krijg.
Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
20-02-2019 09:30
Wat leuk Snoesje! Nou is hier muziek soms wel heilig (voor mij) dus dan doet het wel een beetje pijn, hahaha. Misschien kan ik een plaats van Duitse Schlagers vinden ;-) Want ik zat juist te bedenken dat een fruitschaal wel handig zou zijn.
De kringloop staat vol onverkoopbare elpees, gewoon vragen of je wat winkeldochters mee mag nemen.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ja idd Snoesje. Het zou mij gek genoeg pijn doen om hele goede muziek tot fruitschaal om te smelten. Slaat ook eigenlijk nergens op.

Superherkenbaar dus ik haal het later weg:
Ik had eerder zangles gehad op de muziekschool maar dit was bij de docente thuis, met een groep. Ze woont heel leuk, in Amsterdam! Ik heb veel herinneringen aan Amsterdam dus het was leuk om er weer te zijn maar ook wel gek.
Ik kwam in een soort vaste groep, één persoon ken ik nog van eerdere lessen. En waar eerder de groepen erg wisselend waren (en je niemand echt leerde kennen), is het contact nu heel persoonlijk.
Heel gezellig. Mensen bij wie ik me prettig voel. En misschien zal ik in het weekend soms dingen moeten laten omdat de woensdagavonden wat geld kosten. Maar dat is dan maar zo. Heb allemaal lekkere dingen gegeten op station, maar zal volgende keer zelf brood meenemen.
Dus de mensen die me gepusht hebben, dank je wel :mrgreen:

Morgenochtend komt iemand van het plantenasiel stekjes ophalen. Daar krijg ik geen geld voor maar het geeft me wel een goed gevoel. Mijn planten worden soms zo groot dat ik ze bijna wel moet stekken. En nu maak ik iemand blij.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
20-02-2019 23:33


Ja idd Snoesje. Het zou mij gek genoeg pijn doen om hele goede muziek tot fruitschaal om te smelten. Slaat ook eigenlijk nergens op.

"De grootste successen van Heintje" en "Het beste van De Havenzangers" worden vast wel mooie fruitschalen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Moon Alisa
Alle reacties Link kopieren
Het plantenasiel :). Leuk is dat Moon Alisa.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijzelf een paar nieuwe regenlaarzen gekocht. Huidige paar kunnen nog wel heel eventjes mee, maar er zit bijna een gat in de zool. Dacht met al die uitverkoop zo voor de lente moet ik maar even kijken want als het weer rond de herfst is volgend jaar dan zijn ze vast weer veel duurder. Bij scapino waren ze 2 euro korting, toen ik ze in het mandje deed kreeg ik nog 5 euro extra korting. Met verzenden erbij maar 12 euro. Huidige paar heb ik denk ik al een jaar of 5, misschien 6 en ik loop er ontzettend veel op (lees: de hele herfst en winter; dat heb je hier op het platteland). Dus heb ik vast een nieuw paar voor als die anderen helemaal door zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven