Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik stuit net op dit topic en zou graag meeschrijven!

Ik ben 28, alleenstaand, huur een studio, geen kids of huisdieren. Ik werk parttime vanuit huis als copywriter, maar door gezondheidsklachten kan ik niet fulltime werken en ontvang ik aanvullende bijstand. De grootste vaste lasten zijn huur, zorgverzekering en boodschappen, internet en telefoon, belastingen en kosten voor het OV, want ik heb geen rijbewijs. Maar ik doe zoveel mogelijk op de fiets.

Op zich ben ik niet echt een big spender. Ik geef niet veel uit aan kleding of onnodige prullen, en ik vind het leuk om voor weinig geld mijn studiootje een beetje leuk aan te kleden. Maar ik houd wel van kwaliteit, en ik koop liever een keer per jaar een goed paar schoenen, dan vier paar schoenen waar binnen de kortste keren gaten in zitten. Zelfde geldt voor boodschappen. Op sommige dingen bezuinig ik, maar voor sommige producten betaal ik liever net wat meer omdat de kwaliteit of smaak beter is. En gezond eten vind ik belangrijk, dus ja, dat speelt ook mee.

Op zich kan ik goed rondkomen, en ik heb ook een kleine buffer voor noodgevallen, maar ik merk dat ik toch altijd de neiging heb om heel zuinig te doen. Soms een beetje te zuinig volgens mijn omgeving... Maar ik weet niet, ik heb altijd een soort angst gehad dat het pats-boem allemaal mis zou kunnen gaan, en ik wil nooit, nooit, nooit schulden opbouwen.

Ik hoop stiekem nog wel dat ik over een half jaar weer fit genoeg ben om fulltime te werken. Hopelijk een leuke baan te vinden. Met bijstand ben je toch beperkt, en het lijkt me heel fijn om helemaal onafhankelijk en zelfstandig te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Op de terugreis naar huis vanuit Duitsland. Even gestopt bij een Rastplatz. Broodje gegeten in de auto, nu even een duur toiletbezoek en een te dure kop koffie.

Ik dacht dat ik gierig was, maar hier zit een gezin (binnen) uit de eigen broodtrommels te eten.

Je zit in een commerciële horeca-gelegenheid, dat kun je toch niet maken? (M.u.v. babyvoedsel).
:bonk:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even opduiken in dit topic??
Wat vinden jullie hiervan? heurt dit?

Vriendin geeft feest voor haar vriend, (hij wordt 40, surpriseparty), we komen, iedereen brengt kado's mee. Ze komt zelf met kado-ideen. Leuke avond. Maar dag later, een Tikkie voor onze gemaakte kosten.
eeuh... een Tikkie na een verjaardagsfeestje, is dat nieuw? normaal?
En als je al kosten wil delen, zeg je dat toch vooraf en ga je niet mee in kado-ideeen?
lilalinda schreef:
03-06-2019 14:31
Mag ik even opduiken in dit topic??
Wat vinden jullie hiervan? heurt dit?

Vriendin geeft feest voor haar vriend, (hij wordt 40, surpriseparty), we komen, iedereen brengt kado's mee. Ze komt zelf met kado-ideen. Leuke avond. Maar dag later, een Tikkie voor onze gemaakte kosten.
eeuh... een Tikkie na een verjaardagsfeestje, is dat nieuw? normaal?
En als je al kosten wil delen, zeg je dat toch vooraf en ga je niet mee in kado-ideeen?

Dat hoort niet in het vrekkentopic maar in het gierige-acties-topic 😁.

Echt hoe krijgt zij het haar toetsenbord uit?

Ik zou de vriendschap heroverwegen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2019 15:06
Dat hoort niet in het vrekkentopic maar in het gierige-acties-topic 😁.

ohjaaaa, je hebt gelijk
Knip-plak ik het daar even heen
lilalinda schreef:
03-06-2019 15:09
ohjaaaa, je hebt gelijk
Knip-plak ik het daar even heen

Het mag van mij ook hier hoor. Maar jeetje wat erg zeg.

Dat is nog erger dan mijn 'vriendin' die voor een gezamenlijke barbecue het statiegeld declareerde en de lege flessen zelf meenam.
Alle reacties Link kopieren
Echt knettergek...

Ik zie me al entree vragen voor de eer om op mijn verjaardag te mogen komen.

Gezamenlijk lappen voor één cadeau had ik prima gevonden, maar dit??
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2019 14:31
Mag ik even opduiken in dit topic??
Wat vinden jullie hiervan? heurt dit?

Vriendin geeft feest voor haar vriend, (hij wordt 40, surpriseparty), we komen, iedereen brengt kado's mee. Ze komt zelf met kado-ideen. Leuke avond. Maar dag later, een Tikkie voor onze gemaakte kosten.
eeuh... een Tikkie na een verjaardagsfeestje, is dat nieuw? normaal?
En als je al kosten wil delen, zeg je dat toch vooraf en ga je niet mee in kado-ideeen?
Wauw damn. Dat is echt heel erg.
Dat had ze inderdaad vooraf bekend moeten maken.
Ik zou denk ik niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je reiskosten en urendeclaratie in wen Tikkie terug sturen..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad heel apart. Ik heb zelf weleens een iets groter feest gegeven (tent gehuurd in de tuin) en aangegeven dat er een pot stond. Dus vooraf, in plaats van cadeaus en ik heb ook niet gezien wie er wel of niet iets in stopte. Achteraf en zonder aankondiging vind ik raar en dat is ook niet het idee van een verjaardag, volgens mij. Als je krap zit kun je ook nog overwegen dat iedereen iets te eten meeneemt ipv een cadeau. Ik vind dat ze zo ook niet echt rekening ermee houdt dat een ander mogelijk óók krap zit.

Lang niet geschreven. Het gaat beter hier, financieel. Het terugbetalen van de huurtoeslag is al geruime tijd afgerond. Qua kleding heb ik weinig nodig deze maanden. Ik ben iets afgevallen en veel oude kleding past weer. De schoenen die ik in januari kocht (wat best even een uitgave was, 100 euro) bleken een zeer goede investering want ze zitten echt heel goed en ik heb er al zeer veel op gelopen en ik vind zelf dat ze overal bij passen.

De aanslagen voor afvalstoffenheffing en waterschap betaal ik altijd in één keer. Dus dat hebben we in maart/april ook weer gehad. En nu merk ik dat er weer iets overblijft op de rekening. Geef weinig uit aan uitjes en etentjes. Ik heb daar ook niet zoveel tijd en energie meer voor omdat ik nu studeer, dat scheelt. De medecursisten hebben óók een wat beperkter sociaal leven sinds de studie dus ik voel me daar ook niet zo alleen in.

Het is prettig om weer wat lucht te hebben. De boodschappen blijven een uitdaging. Het lukt me niet altijd een goede planning te maken en dan worden het weer elke dag losse boodschappen. Wat natuurlijk altijd duurder is. Vorige week een flinke krat laten thuisbezorgen en hopelijk kan ik daar een tijd mee vooruit.

Door mijn studie hoop ik dat de vooruitzichten beter worden dan 'hooguit 24 uur per week minimumloon' zoals mijn vorige jobcoach doodleuk vaststelde. Ik merk ook dat ik misschien max 24 uur achter een computer kan zitten maar dan ook nog wel een dag per week iets fysieks kan doen. En ik kan best meer verdienen dan minimumloon.

Dus het gaat beter, gelukkig! Ben mijn jobcoach en arbeidsdeskundige nog steeds heel dankbaar dat ze METEEN de opleiding voor me geregeld hebben zodra ik wist van het bestaan hiervan (het begon namelijk binnen een week al).

Vind het wel leuk om hier weer te schrijven, juist om de kleine dingen nog te verbeteren. En de boodschappen, dus.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
@Moon-Alisa, welke opleiding volg je?
Natuurlijk kan je best meer verdienen dan minimumloon, wat een negatieve insteek heeft je jobcoach daarin zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ja die toestand met jobcoach was destijds vreselijk. Echt vreselijk. Ik had een manager die deed alsof het allemaal veel erger met me was, dan het was. Jobcoach en arbeidsdeskundige trapten daar met open ogen in.
En die jobcoach was gewend te werken met mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt. Niveau koekfabriek en Brownies en Downies. Nou is dat heel mooi werk natuurlijk maar die mensen streven een ander doel na.

Nouja dat ik 24 uur per week op het werk aanwezig was en dat er niks uit mijn handen kwam en dat ik dan alsnog heel moe was (8 uur per dag werken en 3 uur reistijd) maakte het voor hem duidelijk: Ik zou altijd in de Wajong blijven maar het zou wel prettig voor mij zijn dat ik iets van daginvulling had. Bloedserieus was hij.

Ik doe nu een grafische opleiding. Ik zag het als een aanvulling op mijn skills als tekstschrijver. Maat het blijkt meer te zijn dan dat, ik vind het echt een heel interssant gebied en op sommige vlakken blijk ik ook wel talent te hebben. (niet op alle vlakken, haha)
Ik moet wel oppassen dat ik me niet ga verschuilen achter mijn psychische gedoe. Iedereen heeft wel eens moeite met het huiswerk en de meesten besteden er ook veeeeeeeel meer tijd aan dan de officiele indicatie. Dat ik dat ook heb ligt niet automatisch aan mijn psychische gesteldheid.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
^Damn.. dat is echt kut. Lijkt me ook echt een deuk aan je zelfvertrouwen en kunnen geven. Je opleiding klinkt erg interessant, fijn dat het goed bevalt!
Alle reacties Link kopieren
Ja was heel vervelend. Heeft erg veel energie gekost destijds. En tranen.

Uiteindelijk heb ik een andere coach gekregen. Zij zag heel snel wat er gebeurd is en dat mijn toenmalige manager er inderdaad alles aan deed om zoveel mogelijk korting te krijgen. Het is erg maar die dingen gebeuren, ook bij anderen.

Ontopic:
Mijn telefoon is om de paar uur leeg. Ik loop dus al maanden overal met mijn lader. Ga morgen even bij zo'n winkel vragen of het mogelijk is een nieuwe batterij te nemen en wat dat gaat kosten.
Ik heb deze telefoon ongeveer vanaf kerst 2016. Maar hij doet het verder nog goed dus ik kijk of ik m nog even kan oplappen ipv nieuwe kopen :-)

En ik had geen deodorant meer. Ik wacht altijd op aanbiedingen van mijn vaste merk, 1 + 1 gratis. Maar ik ging vandaag een beetje zweterig ruiken dus bij de dichtstbijzijnde drogist een zo goedkoop mogelijke deo gehaald.
Hij stinkt een beetje :rofl: Ik ga m wel gewoon op gebruiken maar ben er geen fan van.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Een powerbank (ook gewoon bij Action ofzo te koop voor 1 of 2 tientjes) is redder in nood bij slechte accu's. Heb daar ook een poos mee overbrugt toen mijn oude s4 mini aan zijn eind toe was. Heb de powerbank nog steeds trouw bij me voor lange dagen weg.

Ah god ik kan echt niet zonder deo, dan stink ik binnen een uur een uur in de wind. :') Wederom heeft Action deo merken als Rexona voor zachte prijsjes, daar ga ik heen als er geen 1+1 is als ik het nodig heb (maar normaal sla ik op tijd in).
Alle reacties Link kopieren
Mijn S4-mini heb ik nog anderhalf jaar kunnen rekken met een nieuwe accu van 20 euro bij de telefoonwinkel (originele Samsung-accu). Helaas besloot de luidspreker ermee op te houden, en moest ik telefoongesprekken regelmatig voort zetten per sms / whatsapp, dus toen toch maar een nieuwe telefoon gekocht. Ik heb nu een Huawei P Smart.

De Samsung J6 was toen helaas nog niet uit, anders was die het geworden. Zoon heeft hem wel, ik ben er bijna jaloers op (zijn Samsung Y2 kon technisch écht niet meer, hij kon geen update meer draaien na vier jaar gebruik).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het is nu helaas zo dat hij soms al na vier uur leeg is. Moet ook opletten dat ik hem s avonds aan de lader leg anders heb ik s morgens geen wekker. Het is nu niet zo'n probleem maar komende zomer bij een festival heb ik m echt langer nodig. Powerbank kan ik idd nog proberen maar dan als noodoplossing. Altijd met een powerbank lopen vind ik teveel gedoe.

Ik heb Huawei P8 lite en ben er heel tevreden mee. Mooie foto's en filmpjes. De Samsung die ik eerder in dezelfde prijsklasse had (rond de 200 euro simlockvrij) had alleen buiten mooie foto's. Binnenfoto's en filmpjes slechte kwaliteit.

Ik hoop idd dat ik voor een paar tientjes een nieuwe batterij kan aanschaffen. Scherm is nog helemaal goed. Meestal sneuvelt dat als eerste.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een vrekvriendelijke zoon heb je, vier jaar dezelfde telefoon? :)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook een nieuwe telefoon. Ik heb deze al 3,5 jaar en dat is het langste ooit, maar hij is eigenlijk nog wel oké dus het is niet nodig (ik heb de iPhone 6S). Wel de batterij al twee keer vervangen en de microfoon doet soms gek. Als ik opneem, kan ik nooit direct beginnen met praten. Ik heb dat probleem eerder gehad en de microfoon is toen vervangen maar daar heb ik niet nog een keer zin in. Ik heb besloten het uit te stellen tot na de zomer en dan mag ik een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
11-06-2019 22:39
Wow wat een vrekvriendelijke zoon heb je, vier jaar dezelfde telefoon? :)
En hij WILDE niet eens een nieuwe, want deze deed het nog...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wow wat fijn, zo'n zoon!

Eén van mijn broers is ook zo. Grappig want ik heb drie broers en we zijn allemaal heel verschillend op dat vlak. Broer nr 2 krijgt vaak oude banken, TV's en meuk van de anderen. Ik ook wel maar combineer het ook wel met mooiere spullen. Broer nr 1 verdient veel geld en koopt dan ook mooie degelijke spullen die lang mee gaan. Maar raakt ook vrij makkelijk dure spullen kwijt :rofl: En broer 3 houdt van nieuwe spullen, wil niks tweedehands.
Mijn ouders konden ook heel lang de aanschaf van nieuwe spullen uitstellen. Zo hebben we iets van 10 jaar dezelfde ouwe auto gehad vroeger. En een TV waar je een stokje in moest steken voordat ie het deed. Tja hij had nog mooi beeld, dat wel. Maar regelmatig vloog er een bal tegen dat stokje en dan moest je het er weer heel voorzichtig uit pielen en dan waren net de prikkers kwijt als je lievelingsprogramma kwam.... drama :rofl:
De één ergert zich dan dood daaraan, de ander is blij dat de TV het tenminste nog doet.

Net als dat de één gered is met een powerbank en de ander denkt: Elke keer die powerbank mee... :proud:

Vanmorgen geinformeerd. Een nieuwe batterij zou 45 euro kosten, incl plaatsen. Die jongen vond dat mijn telefoon er nog heel goed uit ziet verder. Als ik het doe, moet ik even bellen zodat ze de batterij op voorraad hebben en dan kunnen ze het binnen een uurtje fixen.
Was aardige vent trouwens die het helemaal bij mij liet of ik hem wilde laten repareren. Niet zo'n gladde verkoper.

Eerder vandaag bij de fietsenmaker geweest. Fiets weggebracht voor servicebeurt. Ze hebben laatst een flinke reparatie gedaan met een groot nieuw onderdeel (geen idee hoe dat heet) en dat zou nu meegenomen worden in de kosten van de servicebeurt. Geen idee dus of dat duur gaat uitvallen of dat ik alleen de kosten van de servicebeurt hoef te betalen. Gelukkig kan ik het nu hebben zonder dat het pijn doet op de rekening.

Als je een auto hebt heb je vaker dit soort spannende momenten denk ik. En gaat het om grotere bedragen...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wow ik was slechts 20 euro kwijt bij de fietsenmaker. De hele reparatie van laatst + vervangen onderdeel viel nog onder garantie.

Ik weet ook dat ik een tijd geleden die servicebeurt bewust had laten zitten omdat het 'wel 20 euro' kostte. Kan merken dat ik minder zorgen heb.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een ongelukje vorige week. Zijkant van Mn bumper eraf. Bij de tegenpartij super veel krassen aan de zijkant, was ook nog eens een hele dure BMW (althans, zag er duur uit).
Mijn eerste autotje, baal enorm want ga 4 tredes omlaag in premie, zit nu op -4. Volgens mij duurt dat dan dus ook weer 4 jaar voordat je op 0 staat, klopt dat?
De schade aan mijn auto heel goedkoop kunnen maken gelukkig. Maarja had nog wat andere kosten aan auto, nieuwe banden. Alles bij elkaar valt het gelukkig mee.
In principe heb ik de auto niet eens meer nodig ivm werk nu, trein stopt daar voor de deur. Maar vind een treinabonnement echt super duur, heb een heel zuinig autotje en dat lijkt nu qua prijs niet eens zoveel te verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
03-06-2019 15:06
Dat hoort niet in het vrekkentopic maar in het gierige-acties-topic 😁.

Echt hoe krijgt zij het haar toetsenbord uit?

Ik zou de vriendschap heroverwegen, denk ik.

"Een vrek (ook wel gierigaard, krentenkakker of krent) is een zuinig persoon die zich voornamelijk op financieel gebied opstelt als weigerachtig in uitgeven van geld. Tevens getuigt hij meestal van een overdreven spaarzaamheid, vaak zelfs ten koste van basiscomfort en basisbehoeften."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven