Geld & Recht alle pijlers

Nieuw vrekkentopic

23-12-2018 11:26 2090 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het oude vrekkentopic niet meer gebruikt wordt. Dus hier een nieuw vrekkentopic!

Tips om zuinig te leven. Omdat het noodzaak is, omdat het een uitdaging is, of wat de reden ook mag zijn. Zelf zag ik mijn financiële situatie even heel somber en probeerde me bewust te worden van al mijn uitgaven om er wat meer grip op te krijgen. Inmiddels door een financiële meevaller zijn mijn maandlasten lager dan verwacht en ziet het er weer wat zonniger uit. Toch wil ik blijven opletten op mijn uitgaven, om hopelijk zo ook wat te kunnen sparen.

Laten we elkaar supporten en tips uitwisselen. Wat is jouw situatie (gezin, alleen, koophuis, huurhuis, huisdieren, etc) en waarom wil je bezuinigen?
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
23-08-2019 14:30
Ja ik denk dat we het op dat punt idd ook niet met elkaar eens waren. Bij mij is minimaliseren ook 'consuminderen'. En dan is het dus geen minimaliseren als je je hele garderobe weg doet en een nieuwe koopt.
Terwijl als je puur kijkt naar een legere kast, het wel effectief is.

Zo kun je ook je hele huisraad weg doen en kiezen voor alles heel strak in 1 kleur. In mijn ogen is dat geen minimaliseren want je koopt juist alleen maar meer spullen. Maar voor een ander is het wel minimaliseren want je huis is minder vol.

Dat is idd verschil van opvatting. Ik houd maar op met die discussie :)
Ik kan het me deels voorstellen als je veel weg doet dat je dan ook wat nieuws er bij haalt, maar alles weg en nieuw past ook niet in mijn beeld van minimaliseren. Iig niet als wat je weg doet nog goed is.

Is het inmiddels iedereen gelukt met de ah-bol actie? Hier wel en alle bonnen zijn ook al gelijk gebruikt (bij ons thuis 5 jarigen van eind juli tot begin oktober dus kon het goed gebruiken om met korting bij bol.com te kunnen bestellen) en nu een voorraad tandpasta, tandenborstels en billendoekjes (zeker billendoekjes gaan wel op met 2 kinderen in de luiers).

Wel heb ik het lastig om niet te shoppen nu overal de wintercollecties uitkomen voor de kinderen. Bij mezelf geen moeite, ik hoef nergens netjes heen omdat ik nu niet werk en ik heb genoeg voor thuis. Ik moet alleen wel goede lijm halen om op een trui een stukje leer en de zooltjes van schoenen weer wat aan de randjes vast te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik las het te laat van die bol actie, erg jammer. Maar vandaag erg vrekkig boodschappen gedaan, veel limonade bij de AH 1+1 ingeslagen. Zes artikelen met cashback via Scoupy. En vanmiddag een Too Good To Go pakket bij de Makro ophalen.
Alle reacties Link kopieren
Zo´n capsule garderobe lijkt mij trouwens ideaal, het merendeel is een beetje afgedragen in mijn kledingkast. Dus het zou niet gek zijn om nieuwe dingen aan te schaffen, maar shop altijd liever voor de kids :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit topic een beetje kwijtgeraakt door de jaren heen maar sluit graag weer aan. Elk jaar als de zomervakantie met al zijn vakanties, terrasjes en ander plezier voorbij is dan staat de vrek in mij op en zegt "Het is even mooi geweest nu." Ik wil de komende maanden geen kleding kopen, zuinig boodschappen doen en cadeaubonnen gebruiken voor huishoudelijke aankopen e.d..

Ik ben overigens altijd al zuinig maar na de zomervakantie dus nog een tandje erbij :D
Ook word ik vaak wat opruimiger en ga ik declutteren. Héérlijk.
Alle reacties Link kopieren
@Haley, heerlijk he, opruimen en spullen uitzoeken die weg mogen? Het geeft mij altijd zo'n heerlijk voldaan gevoel!

Ik weet niet of anderen dit ook hebben, maar ik vind het ook altijd een leuke uitdaging om me aan mijn weekbudget qua boodschappen te houden. Ik heb dan echt zo'n klein geluksmomentje of momentje van trots wanneer het me gelukt is. En als ik aan het eind van de week nog ruim binnen budget zit, trakteer ik mezelf soms op iets lekkers wat ik normaal niet zo snel zou kopen omdat ik het te duur vind. Overdreven? Of herkenbaar?
Haley schreef:
28-08-2019 14:00
Ik ben dit topic een beetje kwijtgeraakt door de jaren heen maar sluit graag weer aan. Elk jaar als de zomervakantie met al zijn vakanties, terrasjes en ander plezier voorbij is dan staat de vrek in mij op en zegt "Het is even mooi geweest nu." Ik wil de komende maanden geen kleding kopen, zuinig boodschappen doen en cadeaubonnen gebruiken voor huishoudelijke aankopen e.d..

Ik ben overigens altijd al zuinig maar na de zomervakantie dus nog een tandje erbij :D
Ook word ik vaak wat opruimiger en ga ik declutteren. Héérlijk.

Dit heb ik precies zo! Opruimen, dingen naar de kringloop brengen, heerlijk. En ook hier: mijn potje voor plezier is in het negatieve geschoten. Iets teveel buiten de deur gegeten en gedronken en uitstapjes gemaakt. Maandag alles weer aan het werk en hier gaat de hand op de knip!
AccioAvocado schreef:
28-08-2019 15:17
@Haley, heerlijk he, opruimen en spullen uitzoeken die weg mogen? Het geeft mij altijd zo'n heerlijk voldaan gevoel!

Ik weet niet of anderen dit ook hebben, maar ik vind het ook altijd een leuke uitdaging om me aan mijn weekbudget qua boodschappen te houden. Ik heb dan echt zo'n klein geluksmomentje of momentje van trots wanneer het me gelukt is. En als ik aan het eind van de week nog ruim binnen budget zit, trakteer ik mezelf soms op iets lekkers wat ik normaal niet zo snel zou kopen omdat ik het te duur vind. Overdreven? Of herkenbaar?

Heel herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort met mijn moeder naar de rommelmarkt om spullen te verkopen. Ik hoop daar wel ook spullen voor dochter te vinden. Makkelijke puzzels verkopen, moeilijkere puzzels kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen weekbudget qua boodschappen. Ik sla namelijk altijd flink in bij goede aanbiedingen dus de ene week geef ik meer uit dan de andere. Periodes met veel 1+1 acties (vaak september en januari bij meerdere supermarkten en drogisten) zijn bij mij dure weken maar die betalen zich later weer terug.
Hanteren veel van jullie een weekbudget?
Haley schreef:
28-08-2019 19:01
Ik heb geen weekbudget qua boodschappen. Ik sla namelijk altijd flink in bij goede aanbiedingen dus de ene week geef ik meer uit dan de andere. Periodes met veel 1+1 acties (vaak september en januari bij meerdere supermarkten en drogisten) zijn bij mij dure weken maar die betalen zich later weer terug.
Hanteren veel van jullie een weekbudget?

Ik hanteer een maandbudget. Weekbudget lukt niet goed. Wat jij beschrijft herken ik en doe ik eigenlijk ook zo. Maar over een periode van een maand probeer ik uit te komen. Om redenen die jij ook noemt lukt dat niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
@Haley, ik maak soms ook wel een uitzondering wanneer ik een goede aanbieding voorbij zie komen, maar meestal pin ik elke week een vast bedrag en daar betaal ik dan die week mijn boodschappen mee. Groot inslaan doe ik alleen niet vaak, want ik ben toch in m'n uppie, en ik heb ook niet veel ruimte in mijn koelkast/vriezer/voorraadkast om te hamsteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een zak chips gekocht en via Scoupy het bedrag terug gekregen (of nouja dat bedrag komt binnen 2 werkdagen) ben zo blij haha.
Weekbudget; ja en nee. Ik heb een richtbedrag dat ik per dag ongeveer gemiddeld genomen wil uitgeven en daar hou ik rekening mee bij de boodschappen en die bekijk ik ivm de folder per week. Ik hanteer echter geen strict budget omdat ik ook bepaalde dingen insla als er een goede aanbieding is. We hebben 3 kinderen en huisdieren. Wasmiddel bijvoorbeeld sla ik in als er een aanbieding is, kattenvoer, kattengrit ed koop ik groot is. Luiers had ik vorige week 4 jumbopakken voor 40 euro en normaal is dat 2 voor 26 euro (kruidvat en per luier al niet goedkoper te vinden), ruimte zat dus ik heb 8 pakken besteld en zo 24 euro bespaard over de 2 maanden die het kost om de luiers op te maken die ik toch nodig heb. Wasmiddel laatst ook wat ik altijd al in de aanbieding koop voor 10 euro nu voor 7,19 gekocht en dan koop ik meer in.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
28-08-2019 20:28
Ik heb net een zak chips gekocht en via Scoupy het bedrag terug gekregen (of nouja dat bedrag komt binnen 2 werkdagen) ben zo blij haha.
Ik word daar ook blij van. En van binnen het budget blijven en van de Makro pakketten van TGTG.

Heb ook veel dingen weggedaan, wat ik te lang heb bewaard.
Alle reacties Link kopieren
Ah helder! Het leek me al zo zonde om goede aanbiedingen te laten staan omdat je binnen je weekbudget wilt blijven.
Ik heb geen week- of maandbudget voor boodschappen eigenlijk. Dat is hier wat lastiger, want ik betaal 2-3 weken met maaltijdcheques die mijn vriend krijgt (belastingtechnisch trucje in België, max. 8€/gewerkte dag waar de werknemer maar ca 1€ op betaalt en waar dus geen of amper belasting op moet worden betaald) en de rest leg ik zelf bij.

Wel geef ik zodra m’n salaris is gestort mezelf een maandbudget, na aftrek van alle vaste lasten en nadat ik geld over heb gemaakt naar de spaarrekening. En dan kan ik heel gelukkig worden als ik nog wat geld heb staan wanneer mijn nieuwe salaris wordt gestort :cheer:
Nou, net weer eens even de balans opgemaakt :facepalm:
We hebben de afgelopen maanden veel te veel uitgegeven aan een hapje hier en een drankje daar, lunch buiten de deur enz.
Morgen is de vakantie voorbij en gaat de hand weer een paar maanden stevig op de knip!

Herkenbaar? Of zijn jullie budgetbewuster geweest dan wij?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben veel geld kwijt geweest aan treinreizen, maar dat was een bewuste keuze. Terrasjes niet overdreven veel.

Vooral de boodschappen zijn rommelig geworden. Toch beetje drukke weken, geen ruimte in mijn hoofd om het goed te plannen dus vaak per dag losse boodschappen halen. Gelukkig breekt er nu een rustigere periode aan en kan ik ook weer een tijdje leven van mijn voorraad + wat aanvullingen. En meer gerechten met aardappelen maken denk ik, ik houd daar best van maar doe het niet vaak.

Achteraf heb ik wel een paar dingen in de uitverkoop gekocht (kleding) die niet echt nodig waren. Hopelijk ben ik er volgend jaar alsnog heel blij mee. Het gebeurt me wel regelmatig dat ik in de sale van de ene zomer iets koop dat ik nauwelijks meer draag, maar dan het jaar erna er heel blij mee ben.
Behalve twee broeken van vorig jaar augustus die daarna van mijn kont af gleden :rofl: Luxeprobleempje.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de stad heb je ook een pas voor de mensen met lage inkomens. Daar zal ik ook eens achteraan gaan. Je kunt er veel kortingen mee krijgen.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
03-09-2019 20:10
Hier in de stad heb je ook een pas voor de mensen met lage inkomens. Daar zal ik ook eens achteraan gaan. Je kunt er veel kortingen mee krijgen.
Die pas in de regio 010 kan ik aanraden (mocht je daar wonen). Bij laag inkomen kun je die met korting kopen. Ik betaal volle prijs, maar haal dat er makkelijk uit en je doet sneller een activiteit (bijv gratis musea) of komt op ideeen. Trouwens ook korting op dingen in de regio.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik woon in andere regio maar het is hetzelfde principe. Ja dat is het denk ik, je komt op ideeën.
Je kunt méér.
Haley schreef:
28-08-2019 19:01
Ik heb geen weekbudget qua boodschappen. Ik sla namelijk altijd flink in bij goede aanbiedingen dus de ene week geef ik meer uit dan de andere. Periodes met veel 1+1 acties (vaak september en januari bij meerdere supermarkten en drogisten) zijn bij mij dure weken maar die betalen zich later weer terug.
Hanteren veel van jullie een weekbudget?
Ik heb ook geen weekbudget, om dezelfde reden. Er zijn dingen die ik alleen in de bonus of 1+1 gratis koop, wasmiddel, verzorgingsmiddelen etc. Dus ik ben ook de ene week meer kwijt dan de andere.

Ik wil ook graag mee schrijven. Ik werk sinds een paar maanden fulltime en dacht dat ik geld zou besparen omdat ik minder tijd zou hebben om te (online) shoppen. Het tegendeel is waar. Waar ik voorheen gerust naar 3 verschillende supermarkten ging omdat een en ander daar in de aanbieding was doe ik nu 'ff gauw' boodschappen zonder echt goed op te letten.. Daar wil ik weer vanaf.
Heldens schreef:
04-09-2019 06:48
Ik heb ook geen weekbudget, om dezelfde reden. Er zijn dingen die ik alleen in de bonus of 1+1 gratis koop, wasmiddel, verzorgingsmiddelen etc. Dus ik ben ook de ene week meer kwijt dan de andere.

Ik wil ook graag mee schrijven. Ik werk sinds een paar maanden fulltime en dacht dat ik geld zou besparen omdat ik minder tijd zou hebben om te (online) shoppen. Het tegendeel is waar. Waar ik voorheen gerust naar 3 verschillende supermarkten ging omdat een en ander daar in de aanbieding was doe ik nu 'ff gauw' boodschappen zonder echt goed op te letten.. Daar wil ik weer vanaf.

Tijdgebrek is een bekende valkuil voor te duur boodschappen doen. Heel begrijpelijk dus.
Alle reacties Link kopieren
Heldens, dat ken ik idd. Dat je met meer tijd bewuster boodschappen doet, en met minder tijd kiest voor gemak en snel klaar. Althans zo ging het bij mij.

Soms werkt bestellen hier beter. Behalve als ik onverwacht minder avonden thuis ben en daardoor niet alles opeet...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook last van Heldens. Als ik nu moe ben of tijdgebrek is makkelijk al snel de keus. Terwijl je daarmee dus weer meer geld nodig bent en dus eventueel meer gaat werken om meer geld te krijgen. Dat is niet alleen met boodschappen zo. Het is een cirkel. Juist toen ik minder ben gaan werken ben ik meer over gaan houden in combinatie met bewuster leven. Ik leef bewuster omdat ik er nu de tijd en energie voor heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven