Nieuwbouwhuis kopen
vrijdag 14 november 2025 om 12:48
Wij hadden interesse in een nieuwbouwproject in de plaats waar ik ben opgegroeid en lang heb gewoond. Inmiddels hebben we daar alle informatie over en het blijkt een dermate begrotelijk exercitie dat we er vanaf zien. De beoogde bouwduur is 2,5 jaar en je moet bij aanvang van de bouw 45% aanbetalen. In ons geval moeten we dan tijdens de bouw 1500-2000 netto per maand aan rente betalen. Met hangen en wurgen valt dat wel op te brengen, maar dan moeten we echt wel zuinig aan gaan doen. Dat offer is me te groot en ik erger me ook aan zo’n projectontwikkelaar die op deze manier praktisch zonder risico de tijd kan nemen.
Hoe doen andere mensen dat? Wij hebben best een ruim inkomen, maar dit lijkt zo weg gegooid geld. Ze zeggen dat nieuwbouw aantrekkelijk is omdat je geen overdrachtsbelasting betaalt, maar deze rente is vele malen meer dan dat. Ik ben dus echt een beetje in verwarring (en teleurgesteld).
Hoe doen andere mensen dat? Wij hebben best een ruim inkomen, maar dit lijkt zo weg gegooid geld. Ze zeggen dat nieuwbouw aantrekkelijk is omdat je geen overdrachtsbelasting betaalt, maar deze rente is vele malen meer dan dat. Ik ben dus echt een beetje in verwarring (en teleurgesteld).
vrijdag 14 november 2025 om 12:51
Ik volg even, want ik vroeg me exact dit af... een nieuwbouwhuis lijkt alleen weggelegd voor mensen met een groot vermogen en/of jonge stellen die vanuit het ouderlijk huis komen?
Even wachten tot de eerste huizen in een nieuwbouwproject weer op de markt komen en de gewone overdrachtsbelasting betalen lijkt me een stuk voordeliger..
Even wachten tot de eerste huizen in een nieuwbouwproject weer op de markt komen en de gewone overdrachtsbelasting betalen lijkt me een stuk voordeliger..
vrijdag 14 november 2025 om 12:54
Ik snap niet helemaal wat je met weggegooid bedoeld want je kunt de rente toch deels terug krijgen bij je belasting aangifte?
Wij hebben destijds nieuwbouw gekocht met een overbruggingshypotheek. Zo konden we in ons huis blijven.
En die paar duizend euro valt in het niet bij overdrachtsbelasting van een bestaand huis plus we hebben idd ontzettend veel overwaarde nu. We hebben ook een energie neutraal huis met warmte pomp zonnepanelen en goede isolatie
Wij hebben destijds nieuwbouw gekocht met een overbruggingshypotheek. Zo konden we in ons huis blijven.
En die paar duizend euro valt in het niet bij overdrachtsbelasting van een bestaand huis plus we hebben idd ontzettend veel overwaarde nu. We hebben ook een energie neutraal huis met warmte pomp zonnepanelen en goede isolatie
where ever you go, go with your heart
vrijdag 14 november 2025 om 12:54
Hoe dan? Ik heb geen vier ton liggen en als ik mijn huidige hypotheek ophoog, betaal ik hooguit een wat lager percentage.
vrijdag 14 november 2025 om 12:56
Hoe is die 45% opgebouwd? Bij aanvang wordt je al eigenaar van de grond dus die betaal je al en soms ook nog een eerste betaling voor de bouw. Vervolgens en volgende betaling bij verschillende mijlpalen (vloer, verdieping, dak, etc). 45% bij aanvang klinkt veel, tenzij de grond heel erg duur is.
is die 1500... 2000 euro voor alleen het nieuwe huis of inclusief je huidige huis?
is die 1500... 2000 euro voor alleen het nieuwe huis of inclusief je huidige huis?
vrijdag 14 november 2025 om 13:00
Nee, alleen het nieuwe. We wonen nu niet samen en mijn eigen woonlasten zijn een stuk lager. Alvast gaan samenwonen in een van de huizen is ook niet praktisch.Appletje schreef: ↑14-11-2025 12:56Hoe is die 45% opgebouwd? Bij aanvang wordt je al eigenaar van de grond dus die betaal je al en soms ook nog een eerste betaling voor de bouw. Vervolgens en volgende betaling bij verschillende mijlpalen (vloer, verdieping, dak, etc). 45% bij aanvang klinkt veel, tenzij de grond heel erg duur is.
vrijdag 14 november 2025 om 13:03
Taskmaster schreef: ↑14-11-2025 12:54Zouden mensen dan niet verkopen, met de overwaarde de 45% betalen, tijdelijk huren en dan weer verhuizen?
Toen ik kind was hebben mijn ouders dat wel een keer zo gedaan, ook met een nieuwbouwhuis.
Ik vind 2x verhuizen heel drastisch al je kinderen hebt. En daarnaast, waar vind je nog een redelijk betaalbaar huurhuis?
vrijdag 14 november 2025 om 13:05
Skawa schreef: ↑14-11-2025 12:54Ik snap niet helemaal wat je met weggegooid bedoeld want je kunt de rente toch deels terug krijgen bij je belasting aangifte?
Overdrachtsbelasting is 2%. Stel je koopt een huis van 8 ton, dan is dat 16000 euro. TO gaat minimaal 1500 euro extra rente betalen voor 2,5 jaar, dat is 45000 euro..
vrijdag 14 november 2025 om 13:15
vrijdag 14 november 2025 om 13:25
Ik heb dit ook nooit begrepen. Ook wel eens gehoord dat iemand (vage kennis) het nieuwbouwhuis nog voor de oplevering moest verkopen vanwege allerlei tegenvallers in hun eigen leven èn uitloop van de bouw waardoor je dus gewoon nog langer dubbele lasten moet betalen waar je inderdaad weinig voor terugkrijgt. Maar sommige mensen denken dat ze overal alleen maar aan kunnen verdienen dus die maken dit soort keuzes denk ik.
vrijdag 14 november 2025 om 13:33
Ja precies. Ik heb alle opties wel bekeken. Als ik wel al mijn huis verkoop, hebben we daar natuurlijk een groot deel van de aanbetaling uit. Dan moet ik wel mijn dochter naar haar vader sturen en zelf bij mijn vriend intrekken in zijn kleine appartement. Geen serieuze optie dus, net als huren waaraan ik dan drie keer zoveel kwijt ben als aan mijn huidige hypotheek.
De mensen die ik ken die nieuwbouw hebben gekocht, hebben bij ouders gelogeerd. Maar dat was nooit 2 jaar volgens mij.
vrijdag 14 november 2025 om 13:53
Hier werd het nieuwbouwhuis binnen een jaar na de start van de bouw opgeleverd waardoor ik minder lang een dubbele hypotheek had.
Ik kon het ook alleen betalen door een spaarbuffer van tevoren en flinke overwaarde op het appartement. Ik kon het huis net betalen maar had dan geen geld voor meerwerk.
Voor het meerwerk moest ik of m'n huis vrij snel verkopen (elders huren was duurder en een jaar terug naar je ouders is ook niet ideaal) of (zonder dat de bank het wist) onderhands lenen. Dat laatste kon gelukkig waardoor ik op m'n oude plek kon blijven. Verder was het leven even niet zo leuk zonder centen om bijv. kleding te kopen, uit (eten) te gaan, vakantie, etc. dus dat schoot erbij in.
Uiteindelijk heeft al het meerwerk, de keuken, badkamer, stucen, verven, vloeren en raambekleding laten doen,
zelf de tuin aanleggen, etc. ook nog een ton gekost.
Het kon goedkoper maar ik doe het liever in een keer goed.
Sommige dingen niet via de bouw laten doen, levert later heel veel gedoe op.
Ik kon het ook alleen betalen door een spaarbuffer van tevoren en flinke overwaarde op het appartement. Ik kon het huis net betalen maar had dan geen geld voor meerwerk.
Voor het meerwerk moest ik of m'n huis vrij snel verkopen (elders huren was duurder en een jaar terug naar je ouders is ook niet ideaal) of (zonder dat de bank het wist) onderhands lenen. Dat laatste kon gelukkig waardoor ik op m'n oude plek kon blijven. Verder was het leven even niet zo leuk zonder centen om bijv. kleding te kopen, uit (eten) te gaan, vakantie, etc. dus dat schoot erbij in.
Uiteindelijk heeft al het meerwerk, de keuken, badkamer, stucen, verven, vloeren en raambekleding laten doen,
zelf de tuin aanleggen, etc. ook nog een ton gekost.
Sommige dingen niet via de bouw laten doen, levert later heel veel gedoe op.
vrijdag 14 november 2025 om 14:23
Ben je al bij een hypotheekadviseur geweest?
Ik vraag me wel af hoe je bij 1500-2000 netto rente per maand komt.
Als ik uitga van een huis van 1.000.000 en dus een aanbetaling van 450.000 en een rente van 4%, kom ik op een bedrag van 1.500 bruto en dat is ongeveer 1.000 netto.
Maar volgens mij kun je ook iets met een bouwdepot (meefinancieren van de hypotheekrente).
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/nie ... n-beperken
Ik vraag me wel af hoe je bij 1500-2000 netto rente per maand komt.
Als ik uitga van een huis van 1.000.000 en dus een aanbetaling van 450.000 en een rente van 4%, kom ik op een bedrag van 1.500 bruto en dat is ongeveer 1.000 netto.
Maar volgens mij kun je ook iets met een bouwdepot (meefinancieren van de hypotheekrente).
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/nie ... n-beperken
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in