Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe lesauto's kopen

11-04-2024 16:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit net een dilemma.

Mijn lesauto's zijn nu bijna 3 jaar oud en de fabrieksgarantie komt binnenkort te vervallen.

Wat is wijsheid? Een nieuw contract aangaan voor nieuwe auto's of deze "oprijden" met het oog op het eventuele vervallen van de automaatcode in de (nabije) toekomst.

En kies ik voor nieuwe auto's, benzine of diesel gezien de stijgende brandstofprijzen tegenover de kosten van de wegenbelasting.

Ik heb nu een vrij laag model auto en zou graag wat hoger willen zitten dus de auto's die ik in gedachten heb zijn qua aanschafprijs duurder dan mijn huidige model, maar lichamelijk ga ik erop vooruit want laag zitten de hele dag is ook niet zo fijn.

Geen suggesties over elektrische auto's want dat is niet van toepassing. Het moeten handgeschakelde auto's zijn en de automaat die ik nu heb is nog niet aan vervanging toe plus er is te weinig animo voor automaatlessen om die ook mee te vervangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel km hebben je auto's gelopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
11-04-2024 17:15
Hoeveel km hebben je auto's gelopen?

166.500 km in net geen 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is een automaatcode?
Ik vind iets vervangen puur omdat het 'tijd' is geen duurzame gedachte. Als ze nog goed rijden en je hebt ze goed onderhouden, en de dealer ziet geen gevaar in doorrijden, waarom zou je dan?
Als je het wil, voor de leuk, of omdat een nieuwere auto in je werk belangrijk is, dan moet je het niet laten, lijkt me.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
11-04-2024 17:19
Wat is een automaatcode?
Ik vind iets vervangen puur omdat het 'tijd' is geen duurzame gedachte. Als ze nog goed rijden en je hebt ze goed onderhouden, en de dealer ziet geen gevaar in doorrijden, waarom zou je dan?
Als je het wil, voor de leuk, of omdat een nieuwere auto in je werk belangrijk is, dan moet je het niet laten, lijkt me.

Automaatcode houdt in dat je alleen met een automaat mag rijden. Die staat op je rijbewijs.

Ja het is voor mijn werk, het is een beetje voor de leuk en commercie, het is een stukje lichamelijk voordeel en financieel ook wel vwb de bijtelling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt mij dat de automaatcode in Nederland voorlopig nog niet vervalt.

Voor lesauto's lijkt mij een relatief nieuwe auto wel van belang. Ik zou ze vervangen en dan wellicht niet een spiksplinternieuwe auto kopen maar 1 van een jaar oud met weinig km. Diesel of benzine weet ik zo niet, maar dat is wel uit te rekenen lijkt mij wat per saldo het voordeligste is.
Alle reacties Link kopieren Quote
je hebt dus een rijschool? en meerdere auto's?

dan hoeft toch niet elke auto een hoge te zijn? Dan rij jij gewoon alleen zelf in de hoge?

en waarom zou je ze allemaal NU vervangen? je kunt ook eentje vervangen en de beste nog verder oprijden?

Qua brandstof zou ik geen diesel kiezen, steeds meer steden willen geen diesel meer in de binnenstad
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
11-04-2024 17:30
Het lijkt mij dat de automaatcode in Nederland voorlopig nog niet vervalt.

Voor lesauto's lijkt mij een relatief nieuwe auto wel van belang. Ik zou ze vervangen en dan wellicht niet een spiksplinternieuwe auto kopen maar 1 van een jaar oud met weinig km. Diesel of benzine weet ik zo niet, maar dat is wel uit te rekenen lijkt mij wat per saldo het voordeligste is.

Nou dat eerste is dus wel sprake van dat het Europees aangepast gaat worden en dan moet Nederland mee. Er zijn al allerlei balonnetjes omgegooid hoe dat in het vat te gieten als je dus wel met een handgeschakelde auto wil gaan rijden. Dat een bewijs van een X aantal rijlessen dan voldoende is om je rijbewijs om te ruilen ipv opnieuw examen doen.

Ik heb vorige keer gekozen voor nieuwe auto's en dat is me heel goed bevallen mede omdat beide auto's identitiek zijn en leerlingen niet weten in welke van de 2 ze rijden en daar geen "commentaar" op kwam wat ik de vorige keer wel heb gehad. Dus dat heeft wel mijn voorkeur.

En ja het grootste dilemma is dus benzine of diesel. Zeker aangezien de voorspelling is dat de brandstof alleen maar duurder gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-04-2024 17:36
je hebt dus een rijschool? en meerdere auto's?

dan hoeft toch niet elke auto een hoge te zijn? Dan rij jij gewoon alleen zelf in de hoge?

en waarom zou je ze allemaal NU vervangen? je kunt ook eentje vervangen en de beste nog verder oprijden?

Qua brandstof zou ik geen diesel kiezen, steeds meer steden willen geen diesel meer in de binnenstad

Ja klopt maar ik wil graag dezelfde auto's rijden. Ook omdat de auto's weleens wisselen van instructeur en ik niet altijd in dezelfde auto rijd maar ook vanwege de uniformiteit die ik uit wil stralen icm geen gezeur van leerlingen die een bepaalde auto dan weer fijner vinden.

Ik zou ze dus beiden willen inruilen voor nieuwe auto's of beiden oprijden (wat eigenlijk commercieel weer niet zo slim is maar mss financieel weer wel)

En de brandstof, tja 2 euro voor benzine of 1.69 voor diesel momenteel tegenover de wegenbelasting. Ik vraag me af of dat financieel voordeliger is want benzine verbruikt meer. Zeker op de relatief korte stukjes die ik rij.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
11-04-2024 17:28
Automaatcode houdt in dat je alleen met een automaat mag rijden. Die staat op je rijbewijs.

Ja het is voor mijn werk, het is een beetje voor de leuk en commercie, het is een stukje lichamelijk voordeel en financieel ook wel vwb de bijtelling.
je bedoelt dat je elk jaar bijtelling hebt over de nieuwwaarde? Dat betekent natuurlijk niet dat het goedkoper wordt als je ze om de 3 jaar vervangt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
11-04-2024 17:45
je bedoelt dat je elk jaar bijtelling hebt over de nieuwwaarde? Dat betekent natuurlijk niet dat het goedkoper wordt als je ze om de 3 jaar vervangt.

Nee maar of ik nou bijtelling over een nieuwe auto betaal of over een auto die al ouder is maakt natuurlijk wel uit. Het bedrag blijft hetzelfde alleen de auto is nieuwer.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
11-04-2024 17:40
Ja klopt maar ik wil graag dezelfde auto's rijden. Ook omdat de auto's weleens wisselen van instructeur en ik niet altijd in dezelfde auto rijd maar ook vanwege de uniformiteit die ik uit wil stralen icm geen gezeur van leerlingen die een bepaalde auto dan weer fijner vinden.

Ik zou ze dus beiden willen inruilen voor nieuwe auto's of beiden oprijden (wat eigenlijk commercieel weer niet zo slim is maar mss financieel weer wel)

En de brandstof, tja 2 euro voor benzine of 1.69 voor diesel momenteel tegenover de wegenbelasting. Ik vraag me af of dat financieel voordeliger is want benzine verbruikt meer. Zeker op de relatief korte stukjes die ik rij.
Je leerlingen hebben geen inspraak lijkt mij.
Die zijn er maar even en gaan weer. T is niet verkeerd om in verschillende auto s te lessen. Straks moeten ze ook in een andere auto rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelwangetje schreef:
11-04-2024 17:54
Je leerlingen hebben geen inspraak lijkt mij.
Die zijn er maar even en gaan weer. T is niet verkeerd in in verschillende auto s te lessen. Straks moeten ze ook in een andere auto rijden.

Ja dat zou je idd denken maar zo denken zij er niet altijd over.

Plus het is voor mij als bedrijf mooier een uniformiteit uit te stralen qua auto's, kleuren en opties.

Een nieuwe auto levert ook weer meer klanten op. Zeker in mijn omgeving kijken jongeren naar het type auto waarmee ze kunnen lessen aangezien de lesprijzen gelijk zijn voor lessen met bijvoorbeeld een Toyota, Renault of BMW.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ze vervangen en dan voor benzine, want er komen steeds meer binnensteden waar je met een diesel niet mag rijden ivm milieucode.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook niet zo dat ik morgen al nieuwe auto's wil natuurlijk. Dat zou dan zijn vanaf 2025 dus ik heb nog even de tijd om eea af te wegen.

Ik weet wel dat benzine auto's als lesauto niet aantrekkelijk zijn gezien de kilometers die je maakt. Alleen de wegenbelasting stijgt natuurlijk ook mee.

Daarnaast een elektrische auto zou het interessantst zijn qua gebruiksprijs zeker gezien de wegenbelasting waarschijnlijk niet omhoog gaat waarvan eerst wel sprake was. Maar door die automaatcode is er nauwelijks interesse voor het lessen met een automaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
11-04-2024 17:59
Ik zou ze vervangen en dan voor benzine, want er komen steeds meer binnensteden waar je met een diesel niet mag rijden ivm milieucode.

Ja daar denk ik ook wel aan ik vraag me alleen of of dat commercieel handig is want het lesgebied waar ik rij is dat niet van toepassing en dan gaat het sowieso om de oudere types. In mijn geval zou het dan een Euro 6 motor betreffen en wie weet als ik nog wacht tot medio 2025 zelfs een Euro 7 motor.

En als de benzine prijzen (en die van Diesel) zo blijven stijgen is benzine wellicht wel de betere keuze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bedoel je met een contract aangaan voor nieuwe auto’s? Financial lease of operational lease?

Diesel wordt steeds minder populair. Dat doet ook wat met de inruilwaarde over een paar jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
11-04-2024 17:46
Nee maar of ik nou bijtelling over een nieuwe auto betaal of over een auto die al ouder is maakt natuurlijk wel uit. Het bedrag blijft hetzelfde alleen de auto is nieuwer.
Maar je investering wordt wel hoger, je koopt ze immers, schrijf je.
€30.000,- in 3 jaar afschrijven kost meer als in 10 jaar afschrijven.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
11-04-2024 17:40
Ja klopt maar ik wil graag dezelfde auto's rijden. Ook omdat de auto's weleens wisselen van instructeur en ik niet altijd in dezelfde auto rijd maar ook vanwege de uniformiteit die ik uit wil stralen icm geen gezeur van leerlingen die een bepaalde auto dan weer fijner vinden.

Ik zou ze dus beiden willen inruilen voor nieuwe auto's of beiden oprijden (wat eigenlijk commercieel weer niet zo slim is maar mss financieel weer wel)

En de brandstof, tja 2 euro voor benzine of 1.69 voor diesel momenteel tegenover de wegenbelasting. Ik vraag me af of dat financieel voordeliger is want benzine verbruikt meer. Zeker op de relatief korte stukjes die ik rij.
En gas? Voor zo'n 2500 euro heb je de beste gasinstallatie. Dan betaal je ongeveer 0,85€ per liter. Wel is het verbruik wat meer, en ook de wegenbelasting. Maar alsnog stukken voordeliger dan diesel!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb leren rijden in een diesel en daarna echt moeite gehad om een benzine auto weg te krijgen bij het stoplicht, dus voor de leerlingen zelf zou ik gaan voor benzine.

Het verhaal van de automaatcode kende ik niet, maar, uh, doodeng. De mensen die ik ken die een automaat rijbewijs hebben, hebben dat omdat een handgeschakelde auto te moeilijk is om in te rijden.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
11-04-2024 18:04
Maar je investering wordt wel hoger, je koopt ze immers, schrijf je.
€30.000,- in 3 jaar afschrijven kost meer als in 10 jaar afschrijven.

Ik koop ze op basis van een Financial Lease inderdaad. Ik moet nu ook eerst kijken of ik die om kan zetten naar nieuwe auto's. Dat gaan ze nu bekijken. Als dat niet kan is de keuze snel gemaakt, dan is het oprijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
11-04-2024 18:05
En gas? Voor zo'n 2500 euro heb je de beste gasinstallatie. Dan betaal je ongeveer 0,85€ per liter. Wel is het verbruik wat meer, en ook de wegenbelasting. Maar alsnog stukken voordeliger dan diesel!

Nou grappig dat je dat zegt! Daar zit ik toevallig ook net naar te kijken. Natuurlijk ook een hele goeie optie!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je gewoon al eens gekeken war de auto kost die jij zou willen kopen? Gezien het handgeschakeld moet zijn is je keuze enigszins beperkt. Als je de cataloguswaarde, verzekeringspremie en MRB weet van de auto weet kun je ern goede rekensom maken.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 11-04-2024 18:10
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
11-04-2024 18:06
Nou grappig dat je dat zegt! Daar zit ik toevallig ook net naar te kijken. Natuurlijk ook een hele goeie optie!
Ik rij nu zelf gas. Is niet te vergelijken met de gasinstallaties van vroeger. Als hij overschakelt van benzine naar gas of andersom, merk je daar niks van. Alleen aan de pomp merk ik een onwijs groot verschil! Ik rij dik 25.000 km per jaar in een grote auto. Die gasinstallatie heb ik er binnen het jaar uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
11-04-2024 18:05
Ik heb leren rijden in een diesel en daarna echt moeite gehad om een benzine auto weg te krijgen bij het stoplicht, dus voor de leerlingen zelf zou ik gaan voor benzine.

Het verhaal van de automaatcode kende ik niet, maar, uh, doodeng. De mensen die ik ken die een automaat rijbewijs hebben, hebben dat omdat een handgeschakelde auto te moeilijk is om in te rijden.

Klopt dat was voorheen natuurlijk ook de meest voorkomende reden om dan te keizen voor een automaat.

Maar nu met de opkomst van hybride en elektrisch rijden en nieuwe auto's die straks niet meer verkrijgbaar zijn met een handgeschakelde versnellingsbak of alleen tegen meerprijs is de schakelauto wel een uitstervend iets.

Ik had gedacht dat de omschakeling naar automaat leerling er al was geweest maar schakelauto blijft toch nog de norm helaas.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven