Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe pensioen stelsel-vraagje

08-06-2023 15:21 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het nieuwe pensioenstelsel; ieder krijgt een eigen potje en alles word veel duidelijker dan nu word er beloofd. Vraag het me af, maar hoop dat iemand hier er meer vanaf weet.
Ik vroeg me namelijk af; a) als ieder een eigen potje heeft en we dus niet meer een grote pot hebben waar ieder uit krijgt, wat gebeurt er dan als er iets gebeurt met jouw potje door een verkeerde belegging of iets dergelijks en jouw potje krijgt dus helaas vette pech, waar vandaan word jouw potje dan nog aangevuld? En b) hoe word de hoogte van ieders potje bepaald?
Dus ik snap niet goed waarom dit nieuwe systeem beter zou zijn dan een grote pot die we nu ook al op meerdere manieren beleggen.
Dank alvast mocht er iemand meer van weten en antwoord op mijn vragen hebben :)
Alle reacties Link kopieren Quote
A ) niet
B ) goede vraag, geen idee.

Ik lees graag mee.

Ik weet nog niet of ik het wel zo'n verbetering vind allemaal.

Volgens mij val ik in de leeftijdscategorie voor wie het het meest ongunstig uit pakt.
Ik ga mij er nog wel beter in verdiepen, maar wat volgens mij nu eerlijker wordt is dat de lager opgeleiden niet aan het betalen is voor de hoger opgeleiden.

Gemiddeld geniet iemand 18,5 jaar van zijn pensioen. Maar de lager opgeleiden gaat eerder dood. De levensverwachting van hoger opgeleiden stijgt alleen maar. Dus die genieten langer dan 18,5 jaar van zijn of haar pensioen en dat komt o.a. uit de pensioenpot van de lager opgeleiden die al dood zijn.

https://brightpensioen.nl/solidariteit- ... n-pervers/
Alle reacties Link kopieren Quote
En wat gebeurd er met jouw pot na overlijden? Vervalt dat of na je nabestaanden? (en dus niet alleen naar je partner als zijnde partnerpensioen)
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren Quote
Buffie schreef:
08-06-2023 15:34
En wat gebeurd er met jouw pot na overlijden? Vervalt dat of na je nabestaanden? (en dus niet alleen naar je partner als zijnde partnerpensioen)
Dat vervalt nu ook... waarom zou dat straks anders zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
08-06-2023 15:36
Dat vervalt nu ook... waarom zou dat straks anders zijn?
Omdat het nu je eigen pot wordt? Want aan wie vervalt het dan, aan de aandeelhouders van het pensioenfonds? Niet aan mede gepensioneerden, want die hebben hun eigen pot. Huidige situatie is dat het vervalt en terug gaat in de pot voor overige gepensioneerden.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij kan het niet zo zijn dat specifiek jouw potje verkeerd belegd wordt, dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Er zit echt niet iemand aan de knoppen 'Karins pensioen gaan we in goud beleggen, Jans pensioen in staatsobligaties en Mariekes pensioen in vastgoed. Logischer dat ieders potje een mix is van allerlei soorten beleggingen, hetzelfde in elk fonds.

Ik vraag me ook wel af wat er gebeurt met resterend pensioen na overlijden. Of omgekeerd, wat als je heel oud wordt en het is op, krijg je dan alleen nog AOW of zo?

Wat ik er wel van begreep was dat de opbouw over de tijd nooit zo kloppend was. Normaal gesproken zou pensioen dat het langst geleden is opgebouwd het meest moeten renderen want dat heeft daar langer de tijd voor gehad. Maar bij pensioenfondsen gooiden ze dat om waardoor juist later opgebouwd pensioen naar verhouding zwaarder meetelt voor het totale pensioen. (Dat stimuleert dan weer wel om niet met vervroegd pensioen te gaan).
Daarom zijn mensen van midden 40 nu vooral de klos. Die hebben de te weinig lucratieve jaren al achter de rug en zouden nu de lucratieve jaren in moeten gaan maar net nu gaat het systeem op de schop. Ze zouden daar nog iets voor gaan bedenken maar niemand weet nog wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je wethouder, politicus of burgemeester? Dan blijf je bij de oude pensioen regeling😇
Als gewone burger moet je nog afwachten wat je krijgt, de meningen lopen daarover nogal uiteen.

Als het zo’n geweldig stelsel is waarom is dat dan alleen op de gewone burger van toepassing. Dat zet toch te denken.
Veel pensioenfondsen doen trouwens een webinair. Mijne op 30 juni. Ga ik dit keer maar wel eens luisteren. Natuurlijk zullen zij wel een gekleurd verhaal vertellen en niet eerlijk vertellen dat het bijvoorbeeld een slecht onsolidair onuitvoerbaar stelsel is. Maar altijd goed om je in te lezen en te laten informeren over iets wat zo belangrijk is, maar eigenlijk niet echt leuke materie is.
https://www.pfzw.nl/over-pfzw/nieuw-pen ... elsel.html
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb me nog niet exact in de details verdiept maar volgens mij werkt het zo:

Vallen de beleggingsresultaten tegen?
Dan heb je pech, dit wordt niet aangevuld. Vooral voor jongeren een groot probleem want voor hen wordt met geleend geld zeer offensief belegd waardoor ze dus onder 0 euro kunnen komen. Dit wordt dan jaarlijks wel weer op 0 gezet maar je jaarinleg ben je dan kwijt. Dit zou in de reguliere markt overigens een extreem risicovol financieel product zijn, maar in deze regeling kan het blijkbaar gewoon.

Hoe de hoogte van ieders potje bepaald wordt, dat weten we nog niet dat moet nog uitgewerkt worden. Met name over de groep 40plussers moet nog iets bepaald worden omdat die anders flink benadeeld wordt.

Overlijd je voordat je je potje kunt gebruiken dan vervalt het in de buffer (zeker niet naar de raad van wat dan ook). Niet anders dan nu.

Die buffer wordt vervolgens ook gebruikt om aan te vullen als je langer leeft dan je potje geld heeft. Niet heel anders dan nu. Er zijn overigens ook lager opgeleiden die langer leven hoor. Die verdeling van hoog en lager opgeleid heb ik nog nooit gehoord. Het gaat met name om hoe lang je leeft. En ja ik weet dat ze gemiddeld korter leven maar het is niet dat in de pensioenwereld specifiek naar gekeken wordt naar opleiding of zo.

Het partnerpensioen voor de pensioendatum wordt maximaal 50% van het salaris.
De verdeling hoog en lager opgeleiden hoor ik juist heel vaak. https://nos.nl/artikel/2179398-laagopge ... opgeleiden
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ga hier maar eens een ordinaire TVP zetten, want ik ben niet voldoende op de hoogte moet ik tot mijn schande bekennen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Het grote nadeel is vind ik, dat het risico nu helemaal bij de werknemer ligt. In de oude regeling had je een gegarandeerd bedrag dat je na je pensioen maandelijks krijgt. Je wist wat je gaat krijgen dus. Nu is dat niet meer zo.

Er zijn verschillende regelingen volgens mij maar dit is de meest voorkomende denk ik: Je bouwt in de nieuwe regeling een bedrag op wat stijgt en daalt met de rendementen die gehaald worden. Dat risico van of je genoeg rendement je haalt ligt nu bij de werknemer Daarnaast krijg je op je pensioendatum een stukje daarvan voor een periode uitgekeerd. Die uitkering moet je kopen met het geld uit je potje, maar de prijs van die uitkering kan hoger of lager zijn. Dat risico ligt nu dus ook bij de werknemer.
De rest van je potje wordt doorbelegd. Als die periode is afgelopen wordt er weer een nieuwe uitkering vastgesteld. Afhankelijk van de resultaten kan die hoger of lager zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me er wel zorgen over, vooral omdat er eigenlijk nog weinig concreet is. Ik heb pensioen opgebouwd sinds mijn 16e, ben nu bijna 40. Op mijnpensioenverzicht kan ik precies zien hoeveel ik tot nu toe heb opgebouwd (en, wat ik zou krijgen aan pensioen als ik zo doorga met opbouwen, maar dat doet er nu niet toe), maar ik heb er weinig vertrouwen in dat ik dat bedrag straks als start krijg. Het is meer dan de meeste leeftijdgenoten tot nu hebben opgebouwd, omdat ik eerder gestart ben met werken en altijd werk heb gehad waarbij pensioen werdt ingelegd. Ik hoop dus niet dat ik minder krijg, omdat het gemiddelde voor mijn leeftijdsgroep minder is.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwwitje80 schreef:
08-06-2023 15:33
Ik ga mij er nog wel beter in verdiepen, maar wat volgens mij nu eerlijker wordt is dat de lager opgeleiden niet aan het betalen is voor de hoger opgeleiden.

Gemiddeld geniet iemand 18,5 jaar van zijn pensioen. Maar de lager opgeleiden gaat eerder dood. De levensverwachting van hoger opgeleiden stijgt alleen maar. Dus die genieten langer dan 18,5 jaar van zijn of haar pensioen en dat komt o.a. uit de pensioenpot van de lager opgeleiden die al dood zijn.

https://brightpensioen.nl/solidariteit- ... n-pervers/

Ik snap hier eigenlijk echt geen reet van. Iemand die dit ELI5 aan me uit kan leggen, haha?

Waarom is dit oneerlijk? Gaat het alleen om zware beroepen? Lijkt me toch niet dat de levensverwachting van een secretaresse met mbo-diploma o.i.d. korter is puur en alleen omdat dat als laagopgeleid wordt gezien, daar zullen toch andere factoren achter zitten me dunkt? Of gaat het puur om de gewerkte jaren, en dat dan laagopgeleiden eerder starten met werken?

Je werkt toch gewoon voor je pensioen, en als je eerder doodgaat dan die 18,5 is het toch gewoon pech? Waarom maakt het dan uit dat het overige geld naar mensen gaat die langer dan 18,5 jaar blijven leven na pensioen, daar merk je toch niks meer van... En wat dan als je als laagopgeleide in het nieuwe systeem tóch langer dan die 18,5 leeft maar constant te weinig hebt betaald omdat ze dachten dat je snel dood zou gaan, krijg je dan niks meer?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
mevrouwn schreef:
08-06-2023 16:16
Dat risico van of je genoeg rendement je haalt ligt nu bij de werknemer Daarnaast krijg je op je pensioendatum een stukje daarvan voor een periode uitgekeerd. Die uitkering moet je kopen met het geld uit je potje, maar de prijs van die uitkering kan hoger of lager zijn. Dat risico ligt nu dus ook bij de werknemer.

Hoe komen ze erbij dat dit een goed idee is dan? Waarom werknemers opzadelen met al dat risico?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwwitje80 schreef:
08-06-2023 16:08
De verdeling hoog en lager opgeleiden hoor ik juist heel vaak. https://nos.nl/artikel/2179398-laagopge ... opgeleiden
Dat verandert niet in de nieuwe regeling. Als je eerder doodgaat dan gemiddeld en er dus geld in je potje over is gaat dat in de buffer als compensatie voor de personen die langer leven dan gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
08-06-2023 16:28
Hoe komen ze erbij dat dit een goed idee is dan? Waarom werknemers opzadelen met al dat risico?
Dat zou eerlijker en transparanter zijn. Maar het is vooral fijner voor werkgevers want die hebben het risico op bijbetaling niet meer.
Niet iedereen vindt het een goed idee hoor, Pieter Omtzigt heeft er ook veel aan gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
08-06-2023 16:26
Ik snap hier eigenlijk echt geen reet van. Iemand die dit ELI5 aan me uit kan leggen, haha?

Waarom is dit oneerlijk? Gaat het alleen om zware beroepen? Lijkt me toch niet dat de levensverwachting van een secretaresse met mbo-diploma o.i.d. korter is puur en alleen omdat dat als laagopgeleid wordt gezien, daar zullen toch andere factoren achter zitten me dunkt? Of gaat het puur om de gewerkte jaren, en dat dan laagopgeleiden eerder starten met werken?

Je werkt toch gewoon voor je pensioen, en als je eerder doodgaat dan die 18,5 is het toch gewoon pech? Waarom maakt het dan uit dat het overige geld naar mensen gaat die langer dan 18,5 jaar blijven leven na pensioen, daar merk je toch niks meer van... En wat dan als je als laagopgeleide in het nieuwe systeem tóch langer dan die 18,5 leeft maar constant te weinig hebt betaald omdat ze dachten dat je snel dood zou gaan, krijg je dan niks meer?
In theorie is de levensverwachting van iemand die laag opgeleid is lager omdat de levensstijl vaak ongezonder is. (Wetenschappelijk onderzocht en niet mijn idee, voor ik het forum over me heen krijg :-) )

Dat betekent over het algemeen minder gezond eten, minder bewegen meer overgewicht en zwaarder werk en daardoor ook vaak eerder ziektes.

Als je dan toch tegen de statistiek in langer leeft krijg je gewoon doorbetaald net als alle anderen in de regeling.
mevrouwn schreef:
08-06-2023 16:29
Dat verandert niet in de nieuwe regeling. Als je eerder doodgaat dan gemiddeld en er dus geld in je potje over is gaat dat in de buffer als compensatie voor de personen die langer leven dan gemiddeld.
Ik ga dat wetsvoorsten van 400 pagima's niet helemaal doorlezen, maar dit staat er wel in:

De doorsneesystematiek bevoordeelt deelnemers die in de tweede helft van hun loopbaan bovengemiddeld meer verdienen dan in de eerste helft. Dit geldt met name voor hoger opgeleiden, die doorgaans een steilere carrière hebben dan lager opgeleiden. De doorsneesystematiek leidt zodoende impliciet tot herverdeling van lagere inkomens naar hogere inkomens.

Dus van die doorsneesystematiek gaan we volgens mij naar een persoonlijker systematiek. Maar hoe? Geen idee.

Nu betaal je als schilder 40 jaar premie en val je op je 70ste gemiddeld dood neer (zeg maar even wat) terwijl je inleg voor 18,5 jaar was (landelijk gemiddeld aantal pensioenjaren). De accountant van dat schildersbedrijf wordt 90, terwijl zijn inleg ook voor gemiddeld 18,5 jaar berekend was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hadden we dat met het middelloon al niet opgelost?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
sneeuwwitje80 schreef:
08-06-2023 16:46
Ik ga dat wetsvoorsten van 400 pagima's niet helemaal doorlezen, maar dit staat er wel in:

De doorsneesystematiek bevoordeelt deelnemers die in de tweede helft van hun loopbaan bovengemiddeld meer verdienen dan in de eerste helft. Dit geldt met name voor hoger opgeleiden, die doorgaans een steilere carrière hebben dan lager opgeleiden. De doorsneesystematiek leidt zodoende impliciet tot herverdeling van lagere inkomens naar hogere inkomens.

Dus van die doorsneesystematiek gaan we volgens mij naar een persoonlijker systematiek. Maar hoe? Geen idee.

Nu betaal je als schilder 40 jaar premie en val je op je 70ste gemiddeld dood neer (zeg maar even wat) terwijl je inleg voor 18,5 jaar was (landelijk gemiddeld aantal pensioenjaren). De accountant van dat schildersbedrijf wordt 90, terwijl zijn inleg ook voor gemiddeld 18,5 jaar berekend was.
Maar waarbij het niet ondenkbaar was dat de inleg van die schilder in de eerste plaats nooit hoog genoeg was om zelfs die eerste jaren te overbruggen, terwijl de inleg van die accountant wellicht voor beiden compenseerde.

Het vorige systeem was niet zaligmakend maar als je van één ding zeker kan zijn, dan is het wel dat het nieuwe systeem, gezien de redenen waarom ze het invoeren, dat nog minder zal zijn voor wellicht net die groep die de grootste inleg deed.

Die inleg minimaliseren en de eigen pot maximaliseren was, is en blijf wellicht de beste aanpak. Dan weet je zeker dat je voor jezelf belegt, beheer je zelf het risico, gaat er na een (vroegtijdig) sterfgeval niets naar de algemene pot, en hang je niet vast aan maximale % voor kapitaalopname.
Ik vind het echt ingewikkelde materie. En heb er heel weinig vertrouwen in nu ons geld helemaal afhankelijk wordt van beleggingen. Ik val ook net in de ongunstige middengroep die flink gaat verliezen in dit stelsel. Daar moeten diverse partijen nog over overleggen, hoe wij gecompenseerd worden. Ook daar heb ik geen vertrouwen in. Het zou me niets verbazen als deze groep straks met nagenoeg lege handen staat en er weer een schandaal is, waarbij burgers mega genaaid zijn door de overheid.
merano schreef:
08-06-2023 17:23
Hadden we dat met het middelloon al niet opgelost?
Yep. Maar dat was nog niet genoeg gesneden in een goed systeem. Nog niet onzeker genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
WollenStone schreef:
08-06-2023 17:29
Ik vind het echt ingewikkelde materie. En heb er heel weinig vertrouwen in nu ons geld helemaal afhankelijk wordt van beleggingen. Ik val ook net in de ongunstige middengroep die flink gaat verliezen in dit stelsel. Daar moeten diverse partijen nog over overleggen, hoe wij gecompenseerd worden. Ook daar heb ik geen vertrouwen in. Het zou me niets verbazen als deze groep straks met nagenoeg lege handen staat en er weer een schandaal is, waarbij burgers mega genaaid zijn door de overheid.
Eens. Ik heb er ook geen enkel vertrouwen in.
óu sont les neiges d'antan

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven