Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook wel een beetje zwak hoor. Je houdt het niet eens een hele dag vol. En je spreekt jezelf inderdaad tegen. Dus hoe zit het nu?
Alle reacties Link kopieren
dweedledee schreef:
12-01-2019 22:56
Ik vind dit ook wel een beetje zwak hoor. Je houdt het niet eens een hele dag vol. En je spreekt jezelf inderdaad tegen. Dus hoe zit het nu?
Is zeker zwak dat ontken ik ook niet. Maaaarr ik geef het niet op het is stom maar heb nog steeds als doel deze maand 100 euro te sparen en vanaf volgende maand 200. Mijn ervaring is met eigenlijk alle dingen waar ik aan begonnen ben dat het even duurt voor het in je systeem zit. Dus zie dit als een stuiptrekking en ga morgen weer vrolijk verder. Zo zit dat dus
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
12-01-2019 18:18
Even offtopic, maar het leest veel fijner als je het ge-quote-te boven jouw reactie plaats ipv eronder :-P
ok 😉
Ik doe mee! Had eigenlijk even een forum afkicktijd, maar hiervoor een nieuwe nick aangemaakt ;-D .

Wij geven veel teveel uit aan boodschappen en ik aan lunch op werk. Ik heb nu de vriezer vol met reeds gesmeerde bammetjes en we hebben een lijst op de koelkast met alle mogelijke avondeten combinaties die we in huis hebben. Boodschappen doen met picnic scheelt ook al.

Ook houd ik ervan geld aan mezelf uit te geven. Nagellak, mascara, oordopjes, kleding én afvaldingen (die nooit werken).

Wij zitten in het proces een nieuwbouwhuis te kopen en dat betekent dat wij maart tm september dubbele woonlasten zullen hebben. Die zouden we nu ook kunnen dragen, maar dan moeten we minder sparen. En laat dat nou geen optie zijn met ons huweijk over 1.5jr op komst.

Pure noodzaak dus. Hoop hier wat extra motivatie te vinden!
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
12-01-2019 23:13
Is zeker zwak dat ontken ik ook niet. Maaaarr ik geef het niet op het is stom maar heb nog steeds als doel deze maand 100 euro te sparen en vanaf volgende maand 200. Mijn ervaring is met eigenlijk alle dingen waar ik aan begonnen ben dat het even duurt voor het in je systeem zit. Dus zie dit als een stuiptrekking en ga morgen weer vrolijk verder. Zo zit dat dus
Of je kunt gewoon iets terugbrengen naar de winkel en op die manier je geld weer terug krijgen. Hoeft ook niet meteen alles, dan hou je twee producten en de rest retourneer je. Werkt bij compulsive shoppers ook verhelderend.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee maar dan vooral op het minder buiten de deur eten.
Ik koop minstens 2 soms 3x per week iets tijdens de lunch op mijn werk zo zonde steeds die paar euro tikt toch aan. Ik heb gemiddeld 20 euro per maand kwijt aan dat soort onzin.

Ben vorig jaar al gestopt met tussendoor uit eten gaan

Verder ben ik geen impulsieve koper, maar dat snacken tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaat het tot nu toe goed. Rustig aan gedaan met boodschappen, online niks besteld en gisteren toch zelf gekookt toen mijn zus met mij en de kinderen ergens wilde gaan eten.
Vandaag even kijken wat ik met de kinderen ga doen; ze willen altijd graag naar de stad, maar dat kost me weer flink wat aan parkeren en zonder iets te kopen vind ik het wel wat minder leuk. Dus maar iets verzinnen wat geen geld kost (is lastig met veel leeftijdsverschil en een chronisch zieke dochter).
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
12-01-2019 18:03
Vandaag helaas gezwicht. Wilde 1 item vervangen ( zelfbruiner) en heb meteen 5 producten gekocht waaronder mac concealer, een glycolic scrub en een gezichtsolie van the ordinary. Shit. Ik wil in ieder geval 100 euro gespaard hebben aan het eind van de maand en daarna 200 per maand.

Als je in plaats van 1 item met 5 (!)items thuis komt terwijl je een no-buy periode hebt bedacht, is dat nogal.. bijzonder. :sarcastic:

Bedenk bij je aankopen hoeveel
uur je er voor moet werken, en had in dit geval besloten om over de andere 4 items (minstens) een nacht te slapen voordat je ze zou kopen. Dan had je nu niet hoeven balen van je aankoop.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat ik ook wel deed naar een stad verderop en dan parkeren bij een transferium dan heb je gratis ov naar de stad incl voor een prikkie parkeren.
Maar ja in de stad zelf ben je vaak wel weer geld kwijt aan lunch oid.
Misschien een museumpje pakken, vaak goedkoper voor kinderen.
En je dochter kan tussendoor even gaan zitten veel musea hebben bankjes of stoelen.

Zelf heb sinds een tijdje een NS flex weekend vrij en voor mijn jongste Kidsvrij om met de trein te reizen geen idee hoe oud je kinderen zijn maar dat scheelt ook vaak flink. Dat in combinatie met musemkaarten heb ik al heel wat weekenden doorgebracht, met en zonderen kinderen.
De oudste twee hebben een studenten ov.

Dat leeftijdverschil heb ik hier ook nu zijn mijn oudsten flink wat ouder en doen veel hun eigen dingen maar een museum vinden ze vaak samen nog wel leuk.

Vind het sws lastig met dit snert weer om er op uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
13-01-2019 07:40
Als je in plaats van 1 item met 5 (!)items thuis komt terwijl je een no-buy periode hebt bedacht, is dat nogal.. bijzonder. :sarcastic:

Bedenk bij je aankopen hoeveel
uur je er voor moet werken, en had in dit geval besloten om over de andere 4 items (minstens) een nacht te slapen voordat je ze zou kopen. Dan had je nu niet hoeven balen van je aankoop.
Dat doe ik ook vaak inderdaad! Als ik dan bedenk dat ik daar uren voor op kantoor moet zitten dan laat ik het vaak aan me voorbij gaan werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
@Ladylila: als jullie regelmatig naar musea gaan, waarom neem je dan geen museumkaart?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
@himalaya: Ze hebben toch juist wel museumkaarten?

Wij hebben die een aantal jaren gehad, maar uiteindelijk hadden we alles wat een beetje in de buurt was en leuk voor de kinderen wel gezien, dus toen gebruikten we ze bijna niet meer.

Ik vind het ook nogal vreemd dat wanneer je je hebt voorgenomen niets meer te kopen en daar zelfs een topic over opent, dat je dan na 2 dagen jezelf al niet meer in kunt houden. Misschien heb je dan een serieuze koopverslaving en daar kom je niet zomaar zelf vanaf.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
13-01-2019 07:59
@Ladylila: als jullie regelmatig naar musea gaan, waarom neem je dan geen museumkaart?
We hebben allemaal een kaart hoor!
Alle reacties Link kopieren
De suggestie van een weekend vrij abonnement vind ik wel wat hebben. Het is 34 euro zag ik. Nu zie ik vrienden en familie juist niet zo vaak die niet in de buurt wonen. Dat zou wel aansporen om vaker er op uit te gaan. Heb ook een MJK maar gebruik deze amper voor tentoonstellingen buiten de regio, want treinkosten blabla.

En dat uren op kantoor zitten ga ik ook visualiseren voor mezelf. Werkt denk ik erg goed.

Maar nogmaals TO, als je je moeilijk in kan houden, retourneren die handel.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
13-01-2019 08:55
We hebben allemaal een kaart hoor!

Oh, ik dacht dat je een combiticket kocht met een treinkaart. Sorry!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
12-01-2019 23:13
Is zeker zwak dat ontken ik ook niet. Maaaarr ik geef het niet op het is stom maar heb nog steeds als doel deze maand 100 euro te sparen en vanaf volgende maand 200. Mijn ervaring is met eigenlijk alle dingen waar ik aan begonnen ben dat het even duurt voor het in je systeem zit. Dus zie dit als een stuiptrekking en ga morgen weer vrolijk verder. Zo zit dat dus
het is vaak veel effectiever om direct als je salaris binnenkomt een bedrag door te sluizen naar een spaarrekening (liefst één waar het minimaal een dag duurt om over te boeken, zodat je op een zwak moment niet direct terug kunt boeken)
zoals jij het schrijft hoop je maar dat je aan het eind van de maand die 100 of 200 euro nog over hebt. Als je gevoelig bent voor koopjes of impulsuitgaven, is die kans niet heel groot. Als je het direct bij binnenkomst salaris overboekt, kun je doen alsof dat geld er nooit geweest is
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
12-01-2019 07:55
Ik zie altijd veel initiatieven van mensen om aan de uitgavenkant te beknibbelen, maar als het enigszins mogelijk is, is de inkomstenkant vergroten een stuk effectiever. Klein avondbaantje of weekendbaantje erbij en je hebt zo een paar honderd euro per maand extra om te sparen.
Maar als je dan die inkomsten niet meteen op een spaarrekening zet, schiet het niet op, dan gaat het ongemerkt toch op aan allerlei dingen.
Vraag maar eens aan mensen die gestopt zijn met veel roken, wat ze met hun overgebleven geld doen. Eehh overgebleven geld? in theorie zou ik dat moeten hebben maar geen idee waar het gebleven is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
13-01-2019 08:53
dat je dan na 2 dagen binnen 24 uur jezelf al niet meer in kunt houden
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
12-01-2019 08:57
Als ik voor iets wilde sparen dan heeft het mij altijd goed geholpen om daarvan een foto aan de muur te hangen en dan alle winkels te mijden.

Als je alleen bent kan je vaak je doel al bereiken door een maand extreem zuinig te gaan leven; desnoods op afgeprijsd brood met pindakaas en zelfgebakken frites met mayonaise. Of als je toch te dik bent, die maand te gaan lijnen.
lekker gezond ook... :-o
JulienClerc schreef:
12-01-2019 19:20
Teddy, wellicht is het nog mogelijk de bestelling te annuleren of het terug te sturen onder het mom van 'verkeerde bestelling geplaatst'?

Zelf heb ik bij Paula's Choice ooit het verkeerde product besteld en terug sturen was geen probleem. Ik zou zeggen, probeer het!
Ik up deze reactie dan maar.

Uit je reacties blijkt dat je er helemaal niet écht voor wil gaan als je je zo makkelijk neer legt bij een misstap. Op die manier leer je slechte gewoontes natuurlijk nooit af.
Ik heb moeite met kleine uitgaven. Sowieso koop ik vaak kleding, maar heb met mezelf afgesproken dat ik echt genoeg heb en pas in het voorjaar weer 'mag' kopen voor het voorjaar. Verder zijn kleine bedragen zo uitgegeven. Een broodje hier een broodje daar, snuisterijen voor in huis, ergens koffie drinken, een lunch. Op die kleine uitgaven kan ik nog heel goed bezuinigen. Afgelopen week had ik trek in een lekker belegd broodje, maar ik ben er hard voorbij gelopen en heb thuis een tosti gemaakt. Zo stond de viskraam hier en had ik wel trek in vis, maar bedacht me dat er nog een restje ovenschotel in de koelkast stond. Ik heb de visboer dus maar overgeslagen. Mijn vriendin wilde afspreken en dat doen we vaak in een lunchroom. Nu komt ze gezellig bij mij thuis op de koffie ná de lunch. Niet dat ik niets leuks meer doe en nooit meer lunch, maar het kan wel wat minder frequent. Mijn huis is vol genoeg met planten en frutsels en als ik iets koop moet er iets uit, dus ik zet even oogkleppen op en loop de hebbedingen voor in huis stug voorbij. Gaat best goed zo.
Teddy13 schreef:
12-01-2019 23:13
Is zeker zwak dat ontken ik ook niet. Maaaarr ik geef het niet op het is stom maar heb nog steeds als doel deze maand 100 euro te sparen en vanaf volgende maand 200. Mijn ervaring is met eigenlijk alle dingen waar ik aan begonnen ben dat het even duurt voor het in je systeem zit. Dus zie dit als een stuiptrekking en ga morgen weer vrolijk verder. Zo zit dat dus
Je kan de stuiptrekking terug draaien, zou dat niet heel lekker voelen? Dan kan je dat geld gelijk op de spaarrekening zetten en zie je gelijk het resultaat van je aktie.
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
13-01-2019 13:34
Ik up deze reactie dan maar.

Uit je reacties blijkt dat je er helemaal niet écht voor wil gaan als je je zo makkelijk neer legt bij een misstap. Op die manier leer je slechte gewoontes natuurlijk nooit af.
Ben blij dat jij beter weet of ik ervoor wil gaan dan ikzelf. Het is direct zaterdag verzonden vanuit Engeland en kan geen klantenservice bereiken. Daarnaast heb ik er meer aan om het eerlijk op te biechten dan mooi weer te spelen en het niet als excuus te zien om op te geven. Alleen maar roepen je bent zwak draagt ook niet veel bij aan een verandering in mijn ogen. Het is een patroon en als ik de fout inga wil ik me vrij voelen daar eerlijk over te zijn zonder acht keer een soortgelijk comment dat ik een zwakkeling ben. Snap dat binnen 24 uur wat snel is en ik heb al gezegd hoe ik het wil herstellen. Spaar deze maand alsnog 100 euro en vanaf volgende maand 200.
Alle reacties Link kopieren
TO, je wilt verhuizen zeg je. Misschien kun je als positieve stimulans om daarvoor geld te sparen een stickertje op je pinpas/creditcard plakken, zodat je er iedere keer als je iets wilt betalen aan herinnerd wordt waarom je ook alweer minder uit wilde geven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven