Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
13-01-2019 15:50
TO, je wilt verhuizen zeg je. Misschien kun je als positieve stimulans om daarvoor geld te sparen een stickertje op je pinpas/creditcard plakken, zodat je er iedere keer als je iets wilt betalen aan herinnerd wordt waarom je ook alweer minder uit wilde geven?
Ik ga de herrie die mijn buren maken opnemen en afspelen als ik wat wil bestellen, denk dat dat voldoende moet zijn 🤪 Want dat is de reden dat ik hier weg wil
Alle reacties Link kopieren
Het is denk ik wel een goed idee dat de mensen die meedoen en bijvoorbeeld op boodschappen willen besparen een concreet doel neerschrijven hier. Zoals geen extra koek en snoep of afhaalmaaltijden en een budget per week vast te stellen. Ik wil dus 200 euro per maand sparen. Deze maand 100 door een misstap maar heb wat spullen op marktplaats gezet om toch 200 te kunnen sparen deze maand. Geen spullen die ik niet nodig heb, verzorgingsproducten alleen vervangen en liefst een goedkoper alternatief, kleding alleen tweedehands en 50 euro per week voor boodschappen.
Vanuit Engeland is wat lastig. Wat mij ook wel helpt is niet op bestellen klikken, maar even bewust een dag wachten zodat ik even kan 'afkoelen' en het dan alsnog niet bestellen. Nog beter is jezelf er van weerhouden op de website te kijken. Net als de winkels mijden. Ik heb in een kledingzaak nu niets te zoeken en in de Action ga ik alleen naar de schoonmaakartikelen en dan linea recta naar de kassa.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
13-01-2019 15:50
TO, je wilt verhuizen zeg je. Misschien kun je als positieve stimulans om daarvoor geld te sparen een stickertje op je pinpas/creditcard plakken, zodat je er iedere keer als je iets wilt betalen aan herinnerd wordt waarom je ook alweer minder uit wilde geven?
Niet meer pinnen voor uitgaves waar je eigenlijk van af wil.Neem een aparte portemonnee, doe daar geld in voor de dingen die je tussendoor wil kopen. Pak een vast bedrag per periode. Is het op is het feestje voorbij, heb je wat over stop het in een aparte spaarpot.En begin de nieuwe periode weer met hetzelfde bedrag. Wil je echt iets duurders dan kijk je in die spaarpot of je genoeg hebt, Nee? he;aas dan gaat het niet door
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Teddy13 schreef:
13-01-2019 16:04
Het is denk ik wel een goed idee dat de mensen die meedoen en bijvoorbeeld op boodschappen willen besparen een concreet doel neerschrijven hier. Zoals geen extra koek en snoep of afhaalmaaltijden en een budget per week vast te stellen. Ik wil dus 200 euro per maand sparen. Deze maand 100 door een misstap maar heb wat spullen op marktplaats gezet om toch 200 te kunnen sparen deze maand. Geen spullen die ik niet nodig heb, verzorgingsproducten alleen vervangen en liefst een goedkoper alternatief, kleding alleen tweedehands en 50 euro per week voor boodschappen.

Dat is wel een goede! Ik wil voor een week maaltijden bedenken en daarvoor boodschappen doen. En mijn budget daarvoor is 30 euro per week.
Geen kleding kopen, geen make-up of verzorgingsproducten of dingen voor in huis. Gewoon niets wat niet noodzakelijk is. Ik ga vanaf nu een maand meedoen en na deze maand kijk ik weer verder.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
13-01-2019 09:27
De suggestie van een weekend vrij abonnement vind ik wel wat hebben. Het is 34 euro zag ik. Nu zie ik vrienden en familie juist niet zo vaak die niet in de buurt wonen. Dat zou wel aansporen om vaker er op uit te gaan. Heb ook een MJK maar gebruik deze amper voor tentoonstellingen buiten de regio, want treinkosten blabla.

En dat uren op kantoor zitten ga ik ook visualiseren voor mezelf. Werkt denk ik erg goed.

Maar nogmaals TO, als je je moeilijk in kan houden, retourneren die handel.
Je hebt de kaart er met een retourtje verder weg al uit, ik gebruik hem dus icm mijn museumkaart en ga gerust nu een dagje naar Maastricht oid bij mij vandaan al snel zo een 47,= De museumkaart heb ik er binnen 2 maanden al uit.
Ik probeer iig 2 x per maand op pad te gaan en door de NS kaart ben ik niet meer beperkt binnen mijn eigen regio brandstofkosten en parkeergeld hielden me vaak tegen.
Ook reis ik nu vaker naar vriendinnen die verder weg wonen met de trein voorheen was het toch weer dat een ritje met de auto op en neer gelijk een smak brandstof kostte.

Heb op deze manier ook al een aantal leuke steden bezocht waar ik normaal niet zomaar even naar toe zou zijn gegaan, pak er een museum bij rondwandeling door die stad.

Echt besparen is het misschien niet maar wel een alternatief voor duurdere uitstapjes ik reken dit soort kosten ook mee in mijn maandlasten net als andere zaken die per jaar betaald worden, biebpas bijv.
Broodjes en drinken kan je zelf meenemen wat ik nu ik vaak weg ga dus ook doe.

Pamela, ben je nog weggeweest?
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
13-01-2019 16:05
Vanuit Engeland is wat lastig. Wat mij ook wel helpt is niet op bestellen klikken, maar even bewust een dag wachten zodat ik even kan 'afkoelen' en het dan alsnog niet bestellen. Nog beter is jezelf er van weerhouden op de website te kijken. Net als de winkels mijden. Ik heb in een kledingzaak nu niets te zoeken en in de Action ga ik alleen naar de schoonmaakartikelen en dan linea recta naar de kassa.
Terugsturen isop eigen kosten zag ik later dus ik neem mijn "verlies". Het zijn wel spullen die ik anders later dit jaar alsnog had moeten vervangen. Ik heb vandaag op Instagram alle accounts die mijn kooplust aanwakkeren ontvolgt, ook op Facebook en heb apps van h&m, sissy boy, zara home en nog een hele riedel verwijderd. Ik ga inderdaad ook budgetteren hoeveel ik per maand mag besteden aan vervangen van spullen zodat ik 200 euro overhoudt. En ga boodschappengeld pinnen en contant betalen en inderdaad restant in een potje. Goede ideeën thanks 😊
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
13-01-2019 16:11
Dat is wel een goede! Ik wil voor een week maaltijden bedenken en daarvoor boodschappen doen. En mijn budget daarvoor is 30 euro per week.
Geen kleding kopen, geen make-up of verzorgingsproducten of dingen voor in huis. Gewoon niets wat niet noodzakelijk is. Ik ga vanaf nu een maand meedoen en na deze maand kijk ik weer verder.
Leuk dat je meedoet. Wel goed dat je van dertig euro boodschappen kunt doen, neem aan alleen voor jezelf dan? Hoe doe je dat? Volg je een bepaalde eetwijze ( Ik ben vegetarisch bijvoorbeeld) of eet je ongezond want gezond eten voor 30 euro lijkt me een uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
13-01-2019 16:49
Je hebt de kaart er met een retourtje verder weg al uit, ik gebruik hem dus icm mijn museumkaart en ga gerust nu een dagje naar Maastricht oid bij mij vandaan al snel zo een 47,= De museumkaart heb ik er binnen 2 maanden al uit.
Ik probeer iig 2 x per maand op pad te gaan en door de NS kaart ben ik niet meer beperkt binnen mijn eigen regio brandstofkosten en parkeergeld hielden me vaak tegen.
Ook reis ik nu vaker naar vriendinnen die verder weg wonen met de trein voorheen was het toch weer dat een ritje met de auto op en neer gelijk een smak brandstof kostte.

Heb op deze manier ook al een aantal leuke steden bezocht waar ik normaal niet zomaar even naar toe zou zijn gegaan, pak er een museum bij rondwandeling door die stad.

Echt besparen is het misschien niet maar wel een alternatief voor duurdere uitstapjes ik reken dit soort kosten ook mee in mijn maandlasten net als andere zaken die per jaar betaald worden, biebpas bijv.
Broodjes en drinken kan je zelf meenemen wat ik nu ik vaak weg ga dus ook doe.

Pamela, ben je nog weggeweest?
Wat een leuk idee, kan zo snel niet vinden of je meteen aan een jaarabonnement vastzit maar voor de lente en zomer is het ideaal. Met dit weer zit ik liever binnen
Ik kan je nog wel vertellen hoe ik met ons inkomen om ga. Wij hebben 2 betaalrekeningen. Op A komen de inkomsten binnen en wordt de hypotheek afgeschreven en het bedrag wat nodig is voor de vaste lasten. Dat laatste gaat maandelijks automatisch naar rekening B.

Op A blijft dus over wat ik kan gebruiken voor de boodschappen, benzine en resterend. Voor alledrie heb ik een budget per week. Ik houd bij wat ik uitgeef zodat ik binnen mijn budget blijf en overzicht heb.

Van B gaan dus de vaste lasten. Dat is voor ons een bedrag wat gespaard wordt, de maandelijkse afschrijvingen, maar ook 1/12 deel van rekeningen die eens per jaar worden afgeschreven, zoals anwb, zuiveringsschap, maar ook een maandelijks bedrag voor het eigen risico. Dit gaat allemaal op een eigen doelenrekening en zodra de rekening komt kan ik deze zo betalen en voel ik daar niets van. Ik heb ook een doel vakantie en een doel overig. Daar komt geld op wat we over hebben. Onze salarissen zijn namelijk niet exact hetzelfde elke maand. Ik ga uit van een bepaald inkomen en alles er boven, al is het maar 10 euro, gaat in het potje overig. Daarvan betalen we onverwachte reparaties of noodzakelijke inkopen.

Wij hebben alles dus op zich goed op een rij. Zaak is alleen om mijn boodschappenbudget en mijn budget voor resterend goed aan te houden zodat ik elke maand uit kom en niet alsnog terug hoef te boeken van de spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
13-01-2019 17:34
Ik kan je nog wel vertellen hoe ik met ons inkomen om ga. Wij hebben 2 betaalrekeningen. Op A komen de inkomsten binnen en wordt de hypotheek afgeschreven en het bedrag wat nodig is voor de vaste lasten. Dat laatste gaat maandelijks automatisch naar rekening B.

Op A blijft dus over wat ik kan gebruiken voor de boodschappen, benzine en resterend. Voor alledrie heb ik een budget per week. Ik houd bij wat ik uitgeef zodat ik binnen mijn budget blijf en overzicht heb.

Van B gaan dus de vaste lasten. Dat is voor ons een bedrag wat gespaard wordt, de maandelijkse afschrijvingen, maar ook 1/12 deel van rekeningen die eens per jaar worden afgeschreven, zoals anwb, zuiveringsschap, maar ook een maandelijks bedrag voor het eigen risico. Dit gaat allemaal op een eigen doelenrekening en zodra de rekening komt kan ik deze zo betalen en voel ik daar niets van. Ik heb ook een doel vakantie en een doel overig. Daar komt geld op wat we over hebben. Onze salarissen zijn namelijk niet exact hetzelfde elke maand. Ik ga uit van een bepaald inkomen en alles er boven, al is het maar 10 euro, gaat in het potje overig. Daarvan betalen we onverwachte reparaties of noodzakelijke inkopen.

Wij hebben alles dus op zich goed op een rij. Zaak is alleen om mijn boodschappenbudget en mijn budget voor resterend goed aan te houden zodat ik elke maand uit kom en niet alsnog terug hoef te boeken van de spaarrekening.
Inderdaad handig. Ik zoek een goede app om mijn budget te beheren. Ik heb geen pc, vroeger hield ik een spreadsheet in Excel bij. Ik had twee rekeningen bij Triodos maar heb er 1 opgezegd omdat ze per maand 2,50 kosten en vanaf februari zelfs 3 euro.

Of ik moet een kasboek op papier bijhouden maar dat is wel terug naar de jaren 50. Zit jij bij de ING? Ik staat me bij dat je daar subcategorieën kunt maken, eigen doelen rekeningen dus inderdaad en dat maakt het wel overzichtelijk. De triodos is wel leuk met idealen enzo maar qua technologie en prijs schiet je er weinig mee op. Misschien moet ik toch maar een keer overstappen.. Met de triodos app kun je niets.

Je komt overigens goed georganiseerd over maar blijkbaar ga je dus toch vaak over je budget voor boodschappen heen? ( aangezien je mee wilt doen aan dit topic)
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
13-01-2019 17:20
Wat een leuk idee, kan zo snel niet vinden of je meteen aan een jaarabonnement vastzit maar voor de lente en zomer is het ideaal. Met dit weer zit ik liever binnen
Je kan na de eerste maand al opzeggen, dat vond ik wel fijn ik wist immers niet of ik er wel echt zo veel gebruik van kon/zou maken en anders zit je ergens toch weer een jaar aan vast.
Ik zat ook altijd liever binnen en ga nu ook wel veel minder op pad maar ben wel nog steeds weggeweest al was het maar voor een bepaalde tentoonstelling of expositie, je bent er dan toch even uit.
Maar ik verwacht er in de lente en zomer wel meer gebruik van te maken.
Klopt, ik ga toch nog vaak over mijn budgetten heen. Qua boodschappen komt dat vooral doordat ik uitga van 4 weken, terwijl wij een vaste boodschappendag hebben en dit 5 keer in de maand voorkomt. Sinds deze maand wel 5 weken aangehouden en nu lijkt het wel goed te gaan. Net als het budget voor overig. Kleine bedragen pinnen tikt erg aan en de laatste week van de maand valt het dan ineens toch tegen. Om deze maand te halen moet ik wat dat betreft écht de hand op de knip houden om mijn doel te halen.

We hebben inderdaad doelen op een rekening van ING. Werkt perfect en geeft heel veel overzicht. Mijn budgetten houd ik zelf bij in de telefoon. Boodschappen week 1, week 2 enz. Overig week 1, week 2 enz. Benzine is een bedrag per maand, maar houd ik ook bij.

Ik heb nog 1,5 week te gaan en kan nog een week boodschappen doen (donderdag boodschappendag). Kan beide auto's nog voltanken (2 auto's ivm werk) en heb nog wat geld over voor overig, maar minder dan zou moeten, dus zuinig aan.
Alle reacties Link kopieren
.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 14-01-2019 09:02
99.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
13-01-2019 17:57
Je kan na de eerste maand al opzeggen, dat vond ik wel fijn ik wist immers niet of ik er wel echt zo veel gebruik van kon/zou maken en anders zit je ergens toch weer een jaar aan vast.
Ik zat ook altijd liever binnen en ga nu ook wel veel minder op pad maar ben wel nog steeds weggeweest al was het maar voor een bepaalde tentoonstelling of expositie, je bent er dan toch even uit.
Maar ik verwacht er in de lente en zomer wel meer gebruik van te maken.
Oh echt ik las juist net dat je vastzit aan een jaarabonnement en daarna pas per maand op kunt zeggen. Zal anders de klantenservice eens bellen. Want per maand zou geweldig zijn. Ik ga ook graag naar musea en heb een museumjaarkaart maar geen auto en dan wordt het een duur geintje. Vond de combinatie kuntsthal en boymans altijd heel leuk maar die gaat helaas zeven jaar dicht. Of leuke tweedehands winkeltjes maar dat mag nu ook niet 🤔 Mijn huis staat vol vintage spullen en planten moet juist minderen.
Denk dat Ik na mijn verhuizing zo'n abonnement neem als mijn doel bereikt is. Nu is het toch 400 euro op jaarbasis als je niet per maand op kunt zeggen. Dat is een halve laminaatvloer voor mijn nieuwe woning 😉 Maar wel leuk om daarna te doen want een ander doel als ik eenmaal verhuisd ben is niet alleen sparen maar daarnaast geld budgetteren voor leuke dingen ondernemen en reizen en niet meer voor spullen die ik niet nodig heb. Dan zou zo'n abonnement perfect zijn .
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
13-01-2019 17:57
Klopt, ik ga toch nog vaak over mijn budgetten heen. Qua boodschappen komt dat vooral doordat ik uitga van 4 weken, terwijl wij een vaste boodschappendag hebben en dit 5 keer in de maand voorkomt. Sinds deze maand wel 5 weken aangehouden en nu lijkt het wel goed te gaan. Net als het budget voor overig. Kleine bedragen pinnen tikt erg aan en de laatste week van de maand valt het dan ineens toch tegen. Om deze maand te halen moet ik wat dat betreft écht de hand op de knip houden om mijn doel te halen.

We hebben inderdaad doelen op een rekening van ING. Werkt perfect en geeft heel veel overzicht. Mijn budgetten houd ik zelf bij in de telefoon. Boodschappen week 1, week 2 enz. Overig week 1, week 2 enz. Benzine is een bedrag per maand, maar houd ik ook bij.

Ik heb nog 1,5 week te gaan en kan nog een week boodschappen doen (donderdag boodschappendag). Kan beide auto's nog voltanken (2 auto's ivm werk) en heb nog wat geld over voor overig, maar minder dan zou moeten, dus zuinig aan.
Succes 😀 Als ik ondanks mijn impulsaankoop nog 200 euro wil sparen zal ik ook alle zeilen bij moeten zetten. Morgen nog maar wat oo marktplaats zetten .Ik ga morgen ook even uitzoeken wat het verschil is met de ING bank qua mogelijkheden in internetbankieren. Het is trouwens ook goedkoper. Nu betaal ik 3 euro per maand en ING IS twee volgens mij voor 1 betaalrekening. Jij kunt daar dus ook 1/12 reserveren voor iets dat je in termijnen moet betalen en dat zie je dan ook terug? Klinkt goed
Die 1/12 deel heb ik zelf ingesteld. Bedrag delen door 12 en een maandelijkse overschrijving aangemaakt naar die doelenrekening. Je kan het doel ook een naam geven en een doelbedrag invullen. Ik heb er dus geen omkijken naar. Gaat elke maand automatisch. Elk jaar kijk ik even of alle bedragen nog kloppen en of het bedrag voor mijn vaste lasten aangepast moet worden. Op deze manier weet ik zeker dat alle rekeningen op tijd betaald worden en heb geen stress als de belastingaanslagen weer binnen komen.
Alle reacties Link kopieren
Teddy13 schreef:
13-01-2019 17:44
Inderdaad handig. Ik zoek een goede app om mijn budget te beheren. Ik heb geen pc, vroeger hield ik een spreadsheet in Excel bij. Ik had twee rekeningen bij Triodos maar heb er 1 opgezegd omdat ze per maand 2,50 kosten en vanaf februari zelfs 3 euro.

Of ik moet een kasboek op papier bijhouden maar dat is wel terug naar de jaren 50.
Zit jij bij de ING? Ik staat me bij dat je daar subcategorieën kunt maken, eigen doelen rekeningen dus inderdaad en dat maakt het wel overzichtelijk. De triodos is wel leuk met idealen enzo maar qua technologie en prijs schiet je er weinig mee op. Misschien moet ik toch maar een keer overstappen.. Met de triodos app kun je niets.

Je komt overigens goed georganiseerd over maar blijkbaar ga je dus toch vaak over je budget voor boodschappen heen? ( aangezien je mee wilt doen aan dit topic)
Dikgedrukt wil ik even op inhaken. Sinds begin vorig jaar houdt ik een kasboek op papier bij en heb gemerkt dat het mij veel bewuster heeft gemaakt wat ik waaraan uitgeef. Nu ben ik al geen big spender, toch heb ik gemerkt in drukkere tijden (feestjes, vakanties, kerst) hoe irritant het is om steeds maar uit te blijven geven, het te moeten noteren en je rekening steeds een stukje meer te zien slinken (ik verwerk de bedragen gelijk).

Een papieren kasboek bijhouden helpt mij gerichter in te kopen, waardoor ik vorig jaar minder zooi in huis heb gehaald en zodoende een stuk minder ongebruikte producten overhield.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
13-01-2019 11:59
het is vaak veel effectiever om direct als je salaris binnenkomt een bedrag door te sluizen naar een spaarrekening (liefst één waar het minimaal een dag duurt om over te boeken, zodat je op een zwak moment niet direct terug kunt boeken)
zoals jij het schrijft hoop je maar dat je aan het eind van de maand die 100 of 200 euro nog over hebt. Als je gevoelig bent voor koopjes of impulsuitgaven, is die kans niet heel groot. Als je het direct bij binnenkomst salaris overboekt, kun je doen alsof dat geld er nooit geweest is
Dit dus. Als je wilt sparen, gelijk je spaarbedrag wegzetten. Dan mag, na de vaste lasten, de rest van het geld die maand op. Hoef je je ook niet elke dag druk te maken of je het wel haalt, want je gaat je uirgaven er vanzelf aan aanpassen (moet je wel een redelijk spaarbedrag hebben natuurlijk, niet 80% van je inkomsten). Ik doe dat al jaren zo, verdien ik meer, gaan het spaarbedrag omhoog en December sla ik over want dan geef ik het uit aan kado's en leuke dingen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Daarbij is een budget beheren mt een kasboek ook gewoon saai. Dat is de eerste weken geinig en daarna komt er al snel de klad in. Ik ken maar heel weinig mensen die dit consequent doen en het is ook niet per se nodig. Beste is gewoon meteen je spaarbedrag wegzetten zodra je geld binnen is en dure gewoontes veranderen.

Toen ik tijdelijk achteruit ging in inkomen het ik meteen wat dingen overboord gezet. Geen kranten en tijdschriften meer kopen (er is genoeg online te lezen wat ik interessant vind), geen take away of bezorgen meer (dat betekende wel dat ik maaltijden beter moest plannen zodat ik niet meer met trek thuiskwam en dan maar wat liet bezorgen), duurdere uitjes vervangen door iets goedkoops (ipv uit eten met vrienden slechts een drankje doen of bij me thuis eten, wandelingen of fietsen in de natuur ipv de stad in, etc.) Websurfen in webshops ging ik tegen met websurfen op zoek naar interessante podcasts. Ik ben ook gaan haken, dan ben je met je handen bezig en kun je niet surfen :)

Geef je het meeste uit wanneer je je verveeld? Zoek een goedkope of kostenloze hobby om de verveling tegen te gaan. Geef je het meeste uit als je je verdrietig voelt? Bel een vriendin of je moeder als je je sip voelt, of ga kletsen op het forum. Etc.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Teddy13 schreef:
13-01-2019 17:14
Leuk dat je meedoet. Wel goed dat je van dertig euro boodschappen kunt doen, neem aan alleen voor jezelf dan? Hoe doe je dat? Volg je een bepaalde eetwijze ( Ik ben vegetarisch bijvoorbeeld) of eet je ongezond want gezond eten voor 30 euro lijkt me een uitdaging.

Valt mee hoor :) Omdat ik lactose intolerant ben, eet ik geen zuivelproducten. Dat scheelt al heel erg in de kosten (denk aan kaas). Ik hou niet van vlees dus dat eet ik weinig. Groenten koop ik bij de Turk of op de markt. Ik drink alleen water, thee of koffie.

O en ik eet vooral Thais. Veel rijst en currys zijn makkelijk en goedkoop te maken (plus je hebt er weinig van nodig in je gerecht)
Teddy13 schreef:
13-01-2019 16:04
Het is denk ik wel een goed idee dat de mensen die meedoen en bijvoorbeeld op boodschappen willen besparen een concreet doel neerschrijven hier. Zoals geen extra koek en snoep of afhaalmaaltijden en een budget per week vast te stellen. Ik wil dus 200 euro per maand sparen. Deze maand 100 door een misstap maar heb wat spullen op marktplaats gezet om toch 200 te kunnen sparen deze maand. Geen spullen die ik niet nodig heb, verzorgingsproducten alleen vervangen en liefst een goedkoper alternatief, kleding alleen tweedehands en 50 euro per week voor boodschappen.
Ja top. Wij zijn met z'n tweeën. Ik wil eigenlijk proberen het met 50 euro per week te redden. I.p. zou dat moeten kunnen gezien alles wat we ook nog in huis hebben. Nu even 1 maand en dan verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
13-01-2019 16:49

Pamela, ben je nog weggeweest?
Nee, jongste dochter wilde een vriendinnetje te spelen vragen en oudste wilde ook liever thuisblijven, dus dat was een goedkoop dagje ;)
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
13-01-2019 19:21
Valt mee hoor :) Omdat ik lactose intolerant ben, eet ik geen zuivelproducten. Dat scheelt al heel erg in de kosten (denk aan kaas). Ik hou niet van vlees dus dat eet ik weinig. Groenten koop ik bij de Turk of op de markt. Ik drink alleen water, thee of koffie.

O en ik eet vooral Thais. Veel rijst en currys zijn makkelijk en goedkoop te maken (plus je hebt er weinig van nodig in je gerecht)
Thais is ook mijn favoriet, heb net een pad thai op. Maak je die echt from scratch of met een beetje hulp van een zakje? En tempeh maak ik ook vaak al is het niet thais. Ik heb een heel lekker recept en het is gezonder dan tofu ook . En ook niet onbelangrijk supergoedkoop. Ga het volgende week weer eens maken bedenk ik me
Teddy13 schreef:
13-01-2019 19:40
Thais is ook mijn favoriet, heb net een pad thai op. Maak je die echt from scratch of met een beetje hulp van een zakje? En tempeh maak ik ook vaak al is het niet thais. Ik heb een heel lekker recept en het is gezonder dan tofu ook . En ook niet onbelangrijk supergoedkoop. Ga het volgende week weer eens maken bedenk ik me
Van scratch. Rode of groene pepers, kruiden, garnalenpasta en visolie.

Toevallig net tempeh op! Met rijst en kousenband en gele curry.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven