Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
13-01-2019 19:57
Van scratch. Rode of groene pepers, kruiden, garnalenpasta en visolie.

Toevallig net tempeh op! Met rijst en kousenband en gele curry.
Oh lekker is dat toch. Ik heb nog allemaal ingevroren rawits en sereh stengels ga eens kijken wat ik ervan kan maken deze week
Morgen 30 euro pinnen en gaan met die banaan
Alle reacties Link kopieren
Wat toevallig, heb vandaag Thaise groene curry op :-D

Ik houd zelf een digitaal kasboek bij. Gewoon in een Excel bestand. Dit doe ik al 10+ jaar en ik vind het handig want je hebt goed overzicht. Maar je moet wel consequent alles bijhouden, dus iedere maand ga ik daar ook ff voor zitten en voer ik alles in.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
13-01-2019 21:47
Wat toevallig, heb vandaag Thaise groene curry op :-D

Ik houd zelf een digitaal kasboek bij. Gewoon in een Excel bestand. Dit doe ik al 10+ jaar en ik vind het handig want je hebt goed overzicht. Maar je moet wel consequent alles bijhouden, dus iedere maand ga ik daar ook ff voor zitten en voer ik alles in.

Ik heb net een app geïnstalleerd ga het daarop bijhouden. Ideaal. Kan er ook budgetten in opstellen etc.
Alle reacties Link kopieren
@Teddy, welke app is dat? Lijkt mij wel wat. Een kasboek bijhouden zou goed voor mij zijn..
Ik ga vanaf nu en de maand februari geen extra dingen meer kopen.
En vandaag ook een uitdaging.
Boodschappen doen.
Normaal ben ik rond de € 120 per week kwijt (gezin met twee kleine kinderen).
Doel is onder de €100 euro deze week .
-jolijn- schreef:
12-01-2019 07:55
Ik zie altijd veel initiatieven van mensen om aan de uitgavenkant te beknibbelen, maar als het enigszins mogelijk is, is de inkomstenkant vergroten een stuk effectiever. Klein avondbaantje of weekendbaantje erbij en je hebt zo een paar honderd euro per maand extra om te sparen.
Nee, dat werkt voor veel mensen niet. Ik ben door de jaren heen veel meer gaan verdienen, maar ik had nog steeds niet het idee dat ik meer te besteden had. Ik gaf gewoon meer uit.

Het is echt nuttiger om aan de discipline en leren budgetteren te werken. Daar heb je veel meer aan.
I must not buy coffee... I must nót buy coffee..... Help :$ ..
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
14-01-2019 08:39
I must not buy coffee... I must nót buy coffee..... Help :$ ..
:mrgreen: Koop je het onderweg? Ik ben gelukkig met 10 minuten rijden op mijn werk en we hebben geen kantine waar je dingen kunt kopen, dus ik kom gelukkig nooit in de verleiding.
Als je die koffie niet koopt, heb je dat bedrag uitgespaard 😁.

Ik vermijd sowieso tot donderdag de winkels. Dan hoef ik nog maar 1 week. Hopelijk lukt het. Ik heb deze week nog niets extra's uitgegeven. De stand is nog 0.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens al een tijd de app Pennies, waarin je zelf budgetten kunt maken voor wat je maar wilt en je kunt het ook in laten gaan op elke dag van de maand, dus bijvoorbeeld de dag waarop je je salaris krijgt. Je kunt ook zien wat je gemiddeld per dag nog over hebt om binnen je budget te blijven.
Op dit moment heb ik alleen budgetten voor waar ik op wil bezuinigen (boodschappen, interieurspulletjes en eten/drinken buiten de deur), maar je kunt ook alles invullen.
Ik heb alleen wel de betaalde versie genomen, weet niet meer wat de gewone versie doet.
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
14-01-2019 08:46
Als je die koffie niet koopt, heb je dat bedrag uitgespaard 😁.

Ik vermijd sowieso tot donderdag de winkels. Dan hoef ik nog maar 1 week. Hopelijk lukt het. Ik heb deze week nog niets extra's uitgegeven. De stand is nog 0.
Ik heb gisteren boodschappen gehaald voor t/m donderdag en hoef hooguit nog wat fruit en melk bij te kopen. Ik heb me ook voorgenomen om tot die tijd sowieso geen winkel in te gaan.
Online shoppen doe ik gelukkig al vrijwel nooit, alleen als ik echt iets nodig heb dat ik alleen online kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-01-2019 08:31
Nee, dat werkt voor veel mensen niet. Ik ben door de jaren heen veel meer gaan verdienen, maar ik had nog steeds niet het idee dat ik meer te besteden had. Ik gaf gewoon meer uit.

Het is echt nuttiger om aan de discipline en leren budgetteren te werken. Daar heb je veel meer aan.
Daarom hebben wij afgesproken dat van iedere loonsverhoging standaard de helft gespaard wordt. We zijn zo van 100 euro in de maand naar 800 gegaan.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met ineens gaan budgtteren is dat mensen te snel teveel willen en dan gedemotiveerd raken als het niet meteen lukt.

Beter gewoon het (realistische) spaardoel van de maand over te maken, daarna per (mid)week bepalen wat op mag en dan kijken of er nog wat over is. Dan maakt het niet uit of je nu eens een koffie of een prul koopt en spaar je alsnog. Als je ineens van ongedisciplineerd supergedisciplineerd wil worden rak je gegearandeerd teleurgesteld. Óf je gaat supergedisciplineerd 2.50 ergens beparen op een koffie en dan nog eens en euro daar, om vervolgens ergens anders voor een tientje voor de bijl te gaan want je hebt al zo je best gedaan.

Ik weet van mezelf als ik iets niet 'mag' ik daar heel kinderachtig mee om ga. Terwijl als ik mijn sparen automatiseer met een maandelijkse afschrijven (15-20% van mijn inkomen na woonlasten) ik het wel degelijk kan. Omdat ik dan de rest gewoon op mag maken en niet moeilijk hoef te doen. En dan kun je binnen die ruimte geleidelijk je dure gewoontes veranderen.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 14-01-2019 08:57
1.73% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
14-01-2019 08:52
Daarom hebben wij afgesproken dat van iedere loonsverhoging standaard de helft gespaard wordt. We zijn zo van 100 euro in de maand naar 800 gegaan.
HIer net zo. Meevallers (belasting terggaves, giften, geld voor een klusje) ook standaard de helft naar de spaar.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Kleinezon schreef:
14-01-2019 08:52
Daarom hebben wij afgesproken dat van iedere loonsverhoging standaard de helft gespaard wordt. We zijn zo van 100 euro in de maand naar 800 gegaan.
Precies. Ik spaar alle loonsverhogingen tegenwoordig in zijn geheel. Dat is ook mijn enige mogelijkheid voor meer inkomen trouwens.

Met een 40-urige werkweek waarbij ik vaak ook in het weekend dingen moet doen kan ik er echt geen weekendbaantje bij nemen zoals door jolijn werd voorgesteld. Daarbij, ik verdien ruim 1,5 modaal, ik vind toch echt dat dat voldoende moet zijn. Vandaar dat ik me richt op sparen en besparen in plaats van meer inkomen genereren.

Dit jaar wil ik €750 per maand gaan sparen.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 09:03
1.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een te sparen bedrag overmaken en de maand verder doorkomen zonder budgetten werkt bij mij echt niet. Stel ik maak 300 euro over naar mijn spaarrekening zodra mijn salaris binnen is. Dan geef ik allerlei geld uit en denk ik op de helft van de maand: “Oeps, het is wel heel snel gegaan.” Vervolgens ga ik wel opletten op wat ik uitgeef, maar kom ik aan het einde van de maand geld tekort, waardoor ik het gespaarde bedrag weer terug overmaak. Ik heb nooit geldprobleem en kan ook niet rood staan, maar wat er is, gaat ook op. Ik moet dus echt strikt op mijn uitgaven letten met vaste bedragen, anders blijft er nooit iets over.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-01-2019 09:00
Precies. Ik spaar alle loonsverhogingen tegenwoordig in zijn geheel. Dat is ook mijn enige mogelijkheid voor meer inkomen trouwens.

Met een 40-urige werkweek waarbij ik vaak ook in het weekend dingen moet doen kan ik er echt geen weekendbaantje bij nemen zoals door jolijn werd voorgesteld. Daarbij, ik verdien ruim 1,5 modaal, ik vind toch echt dat dat voldoende moet zijn. Vandaar dat ik me richt op sparen en besparen in plaats van meer inkomen genereren.

Dit jaar wil ik €750 per maand gaan sparen.
750 per maand is voor mij ook wel een realistisch bedrag, ik heb net besloten dat ik daar ook voor ga.
Haha ja ik kom langs 2 stations en op werk zelf zit een AH to go. Vreselijk. Maar ben doorgelopen voor de (gore) kantoorkoffie :yes: .
Dat is bij mij ook zo. Ik spaar wel, maar ga dan vervolgens niet goed met het resterende geld om waardoor ik vaak weer wat terug moet boeken. Als ik beter op mijn uitgaven let, hoef ik niet aan mijn spaargeld te komen. Voor mij geldt dus wel dat ik echt op de kleine uitgaven moet letten. Wij sparen overigens 600 per maand. Daarnaast 100 per maand om eens per jaar wat extra af te lossen op de hypotheek en daarnaast alle overige bedragen, teruggaaf belasting, gas en elektra, dat soort dingen, salaris wat hoger uitvalt dan begroot gaat ook op de spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Er staat nu ruim 150.000 op mijn spaarrekening, maar moet wel zeggen dat ik 100.000 gewonnen heb in de bankgiro-loterij. Dus dat was mooi meegenomen. Misschien ook eens meedoen met een loterij? Je weet maar nooit, als is die kans klein.
anoniem_129098 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 09:33
71.25% gewijzigd
Diocca schreef:
14-01-2019 09:26
Haha ja ik kom langs 2 stations en op werk zelf zit een AH to go. Vreselijk. Maar ben doorgelopen voor de (gore) kantoorkoffie :yes: .
Haha goed gedaan! Wel jammer van die vieze koffie op kantoor 🙄
Alle reacties Link kopieren
sito1970 schreef:
14-01-2019 09:29
Er staat nu ruim 150.000 op mijn spaarrekening, maar moet wel zeggen dat ik 100.000 gewonnen heb in de bankgiro-loterij. Dus dat was mooi meegenomen. Misschien ook eens meedoen met een loterij? Je weet maar nooit, als is die kans klein.
Wat een heerlijk bedrag! Ik heb nu 0 op mijn spaarrekening, dus daar moet hoognodig verandering in komen. Mijn man betaalt overigens alles voor het huis en ook bijvoorbeeld een wasmachine die vervangen moet worden etc. dus het is puur voor mezelf. Maar hartstikke zonde dat ik zoveel uitgeef aan spullen. Ik koop niet echt veel, maar wat ik koop is duur.
sito1970 schreef:
14-01-2019 09:29
Er staat nu ruim 150.000 op mijn spaarrekening, maar moet wel zeggen dat ik 100.000 gewonnen heb in de bankgiro-loterij. Dus dat was mooi meegenomen. Misschien ook eens meedoen met een loterij? Je weet maar nooit, als is die kans klein.
Mooi meegenomen???

Wat een understatement. wat moet dat heerlijk voelen :) .
anoniem_381375 wijzigde dit bericht op 14-01-2019 09:47
4.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
14-01-2019 09:26
Haha ja ik kom langs 2 stations en op werk zelf zit een AH to go. Vreselijk. Maar ben doorgelopen voor de (gore) kantoorkoffie :yes: .
Ik ben trots op je!
raindrop57 schreef:
14-01-2019 09:32
Haha goed gedaan! Wel jammer van die vieze koffie op kantoor 🙄
Haha ja straks maar thee ^^.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven