Geld & Recht alle pijlers

Notarieel samenlevingscontract of niet notarieel?

04-01-2019 17:01 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Wij gaan een huis kopen en daarvoor hebben we ook een samenlevingscontract nodig. Nu heb ik een beetje zitten Google'n en kom ik div. zaken tegen.

Zo kun je deze, vanzelfsprekend, bij een notaris laten opstellen. Maar er zijn ook online versies zoals deze: https://www.rocketlawyer.com/nl/nl/sem/ ... gscontract.

Wat is nodig voor een hypotheek? We wonen al 6 jaar samen en zijn 10 jaar samen dus behalve mijn auto en zijn motor zijn er geen gekke dingen die te verdelen zijn.

N.B. in 2010 gaan we sowieso trouwen, alleen dat zit er nu financieel niet in, en een huis kopen en trouwen
anoniem_318615 wijzigde dit bericht op 04-01-2019 17:12
9.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
05-01-2019 13:41
Zijn wij vroeger mooi opgelicht door de notaris...
Dat denk ik nu ook :wtf:
N.B. in 2010 gaan we sowieso trouwen, alleen dat zit er nu financieel niet in, en een huis kopen en trouwen

Cool! Hoe doe je dat? 😜
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
05-01-2019 13:41
Zijn wij vroeger mooi opgelicht door de notaris...
Nee toch, de zaken zijn nu toch goed geregeld zo?!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
06-01-2019 14:32
Nee toch, de zaken zijn nu toch goed geregeld zo?!
Het heeft ons een hoop geld aan testamenten gekost wat dus niet nodig had geweest. Inmiddels niet meer bij deze partner.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
06-01-2019 18:25
Het heeft ons een hoop geld aan testamenten gekost wat dus niet nodig had geweest. Inmiddels niet meer bij deze partner.
Nou, dat was niet helemaal de boodschap; met een samenlevingsovereenkomst en een testament is het het beste geregeld maar met een samenlevingsovereenkomst is veel meer mogelijk dan de meeste mensen blijkbaar denken.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
06-01-2019 19:59
Nou, dat was niet helemaal de boodschap; met een samenlevingsovereenkomst en een testament is het het beste geregeld maar met een samenlevingsovereenkomst is veel meer mogelijk dan de meeste mensen blijkbaar denken.
Klopt. Hier ook een notarieel samenlevingsovereenkomst met testamenten.
We hebben hier voor gekozen ipv trouwen/geregistreerd partnerschap omdat deze voor ons geen praktisch nut had, maar we zijn er ook niet romantisch genoeg voor. ;-D We hebben bijvoorbeeld geen kinderen, daarnaast voorziet een huwelijk in bepaalde zaken waar wij niet achter stonden zoals partneralimentatie en gemeenschap van goederen.
Daarnaast kun je een samenlevingsovereenkomst voor een deel specifiek maken voor jouw situatie. Daarnaast worden bepaalde zaken genoemd, waardoor je er over na moet denken. Bijvoorbeeld in het concept stond dat kosten naar rato verdragen werden, dit hebben wij specifiek in 50-50 laten veranderen. Maar je kunt ook andere zaken bedenken die van belang zijn.

Testamenten vonden wij ook erg belangrijk omdat er sprake is van een uitsluiting van bepaalde familieleden. En tevens een vangnet mochten wij kort na elkaar overlijden. Dus dat dan niet automatisch alles gaat naar de familie van de langstlevende.

TO, ook al wil je in 2020 gaan trouwen, persoonlijk ben ik van mening dat het verstandig is om het toch nu notarieel vast te leggen. Misschien wordt het wel door omstandigheden 2021 of 2022. En het is altijd mogelijk dat er tussentijds iets met één van jullie gebeurd. Dan is het gewoon prettig om het nu al vast te leggen. Want dan neemt jouw partner de eventuele beslissingen ipv bijvoorbeeld je vader/moeder/broer/zus. Dan krijgt je partner gewoon zijn erfdeel ipv iemand anders.

Van elkaar houden, is in mijn optiek, van te voren zaken goed regelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven