Geld & Recht alle pijlers

Ontslag en eindafrekening

24-04-2018 22:26 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

In maart ben ik op de laatste werkdag in mijn proeftijd ontslagen. Ik heb een ontslagbrief gedateerd op 30 maart, vanaf die datum dan ook WW aangevraagd. Nu zijn we inmiddels een maand verder, maar ik heb geen eindafrekening van die werkgever meer ontvangen. Voordat ik een mail stuur graag even jullie advies of mijn denkwijze juist is.

Over maart heb ik een volledig maandsalaris ontvangen en die maand heb ik ook volledig gewerkt, 153,5 uur om precies te zijn (op mijn laatste werkdag moest ik eerder weg)

Mijn CAO zegt dat ik per jaar 1878 uur moet werken (36 urige werkweek) en dat is dan volgens mij 156 uur per maand..

Per jaar heb ik recht op 144 uur vakantie, per maand is dat 12 uur..
Betekent bovenstaande nu dat ik nog recht heb op uitbetaling van ongeveer 9 uur (niet opgenomen) verlof?
De uren die je eerder wegging, gaan van je vrije uren af inderdaad. Dus als jij drie uur eerder wegging die dag, heb je recht op 12 - 9 = 3 uur

Maar, voor hoeveel uur had jij een contract? Heb je een volledige werkmaand erop zitten, aangezien je het hebt over 30 maart, terwijl maart 31 dagen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn maandsalaris deel door mijn uurloon heb ik salaris gekregen voor 156 uur. Ik heb 153,5 uur gewerkt. 31 maart was een zaterdag. Dan heb ik nog recht op 12 - 3 = 9 uur toch?
Was je proeftijd 1 maand?
ScorpioXX schreef:
24-04-2018 22:38
Als ik mijn maandsalaris deel door mijn uurloon heb ik salaris gekregen voor 156 uur. Ik heb 153,5 uur gewerkt. 31 maart was een zaterdag. Dan heb ik nog recht op 12 - 3 = 9 uur toch?
156 - 153,5 = 2,5.
Dus 13 - 2,5 = 9,5
1Aapje schreef:
24-04-2018 22:40
Was je proeftijd 1 maand?
Al was die twee maanden, werkgever staat hiermee in zijn recht.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
24-04-2018 22:40
Was je proeftijd 1 maand?
Ja hoezo? Dat is niet relevant toch..?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
24-04-2018 22:42
156 - 153,5 = 2,5.
Dus 13 - 2,5 = 9,5
Ja dat idd.. Jij gaf in je eerder post aan 12 - 9 = recht op 3 uur.. Maar het is dus idd ongeveer 9 uur (ik weet niet hoeveel uren ze voor mijn laatste dag heeft geboekt. Ik moest meteen na het slechtnieuws gesprek weg, dus misschien heeft ze ook wel die hele dag als werkdag geboekt uit coulance..)

Gaat mij erom dat ik het goed zie dat ik nog recht heb op die 12 niet opgenomen vakantieuren..
ScorpioXX schreef:
24-04-2018 22:48
Ja dat idd.. Jij gaf in je eerder post aan 12 - 9 = recht op 3 uur.. Maar het is dus idd ongeveer 9 uur (ik weet niet hoeveel uren ze voor mijn laatste dag heeft geboekt. Ik moest meteen na het slechtnieuws gesprek weg, dus misschien heeft ze ook wel die hele dag als werkdag geboekt uit coulance..)

Gaat mij erom dat ik het goed zie dat ik nog recht heb op die 12 niet opgenomen vakantieuren..
Als jij een volle maand hebt gewerkt, heb je recht op een volle maand salaris en gaan er geen vrije uren van je verlofuren af.
Alle reacties Link kopieren
Ik was met mijn vorige werkgever overeengekomen mijn vakantieuren niet op te nemen bij het verlopen van mijn contract. Ik ging er ook van uit dat deze met een eindafrekening vanzelf uitbetaald zouden worden maar toen ik er na 2 maanden toch maar eens naar vroeg bleek ik eerst een rechtspositieformulier te moeten onderteken anders had ik dus niets gekregen. :-?
Ik denk ook dat je er wel recht op hebt dus even in de gaten houden en anders toch ernaar vragen.
gromm wijzigde dit bericht op 24-04-2018 23:03
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je maakt 1 denkfout: de te werken uren worden niet evenredig per maand verdeeld, maar afhankelijk van het aantal werkdagen van die maand.

En als het om de cao gaat waarvan ik denk dat het gaat: heb je ook aan je PLB uren gedacht?

En vakantiegeld?
Alle reacties Link kopieren
ScorpioXX schreef:
24-04-2018 22:45
Ja hoezo? Dat is niet relevant toch..?
Toch wel, om te weten hoeveel vakantieuren je opgebouwd hebt.
Stefke schreef:
24-04-2018 22:51
Toch wel, om te weten hoeveel vakantieuren je opgebouwd hebt.
Een maand gewerkt is een maand vakantie-uren. Dan maakt de duur van de proeftijd niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Flomo schreef:
24-04-2018 22:51
Je maakt 1 denkfout: de te werken uren worden niet evenredig per maand verdeeld, maar afhankelijk van het aantal werkdagen van die maand.

En als het om de cao gaat waarvan ik denk dat het gaat: heb je ook aan je PLB uren gedacht?

En vakantiegeld?
Ik heb mijn werkelijk gewerkte uren afgezet tegen de uren die ik betaald heb gekregen (aangezien ik iedere maand hetzelfde salaris krijg)

Ik weet niet wat PLB uren zijn?
Vakantiegeld heb ik al uitbetaald gekregen, evenals mijn IKB (deze liet ik meteen maandelijks uitkeren, dat konden we kiezen). Het zou dus echt alleen nog om opgebouwde vakantieuren gaan.
Je hebt helemaal geen recht op ww als je zelf ontslag neemt.
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
24-04-2018 22:51
Toch wel, om te weten hoeveel vakantieuren je opgebouwd hebt.
Ik heb aangegeven dat het om 1 maand gaat.. 144 uur per jaar is 12 uur voor 1 maand.
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
24-04-2018 22:58
Je hebt helemaal geen recht op ww als je zelf ontslag neemt.
Waar staat dat ik zelf ontslag heb genomen? :-?
ScorpioXX schreef:
24-04-2018 22:59
Waar staat dat ik zelf ontslag heb genomen? :-?
Niet. Zie ik nu. Ik moet beter lezen, excuus.
ScorpioXX schreef:
24-04-2018 22:57
Ik heb mijn werkelijk gewerkte uren afgezet tegen de uren die ik betaald heb gekregen (aangezien ik iedere maand hetzelfde salaris krijg)

Ik weet niet wat PLB uren zijn?
Vakantiegeld heb ik al uitbetaald gekregen, evenals mijn IKB (deze liet ik meteen maandelijks uitkeren, dat konden we kiezen). Het zou dus echt alleen nog om opgebouwde vakantieuren gaan.
Per maand heb je recht op het volledige maandsalaris, bij een volledige maand gewerkt. Dan hoef je niet het exacte aantal uren te gaan uitrekenen.
Als jij verlof hebt opgenomen, gaan die uren natuurlijk wel van je opgebouwde vakantie-uren af, maar ik begrijp dat dat in jouw geval niet aan de orde is.
Je krijgt dus over een maand salaris, vakantie-uren en vakantiegeld uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Oke, dan heb ik idd nog recht op een paar vakantieuren, hoeveel dat er precies zijn moeten zij maar ff uitrekenen. Ik heb ze iig een mail gestuurd met de vraag om het even na te kijken :)

Thanks voor alle reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar vakantie uren automatisch uitbetaald werden aan het eind van je contract. Als ze het al doen, moet je er in elk geval om vragen in mijn ervaring. Heb je expliciet besproken dat dit verrekend zou worden?
Vakantiegeld zou je nog wel moeten krijgen, maar even navragen wanneer. Ook daarvan ken ik bedrijven die dat op het 'normale' moment uitbetalen (meestal in mei), ook als je op een ander moment uit dienst gaat.
ScorpioXX schreef:
24-04-2018 23:08
Oke, dan heb ik idd nog recht op een paar vakantieuren, hoeveel dat er precies zijn moeten zij maar ff uitrekenen. Ik heb ze iig een mail gestuurd met de vraag om het even na te kijken :)

Thanks voor alle reacties!
Had je een jaarcontract? Half jaar? Want in principe, omdat je een volledige maand gewerkt hebt, kun je dat vrij makkelijk zelf uitrekenen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
24-04-2018 23:13
Had je een jaarcontract? Half jaar? Want in principe, omdat je een volledige maand gewerkt hebt, kun je dat vrij makkelijk zelf uitrekenen.
Ja, dat kan ik ook uitrekenen, maar ik weet niet hoeveel uren ze heeft geboekt voor mijn laatste werkdag. Feitelijk ben ik er maar 1,5 uur geweest, maar ik weet dus niet hoe ze dit hebben geboekt.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-04-2018 23:10
Ik heb nog nooit ergens gewerkt waar vakantie uren automatisch uitbetaald werden aan het eind van je contract. Als ze het al doen, moet je er in elk geval om vragen in mijn ervaring. Heb je expliciet besproken dat dit verrekend zou worden?
Vakantiegeld zou je nog wel moeten krijgen, maar even navragen wanneer. Ook daarvan ken ik bedrijven die dat op het 'normale' moment uitbetalen (meestal in mei), ook als je op een ander moment uit dienst gaat.
Serieus? ik heb hier nog nooit achteraan hoeven gaan.. Ik heb bij mijn ontslagbrief een brief gehad waarin genoemd wordt dat er een eindafrekening volgt.. Maar dat is dus niet gebeurd. Vakantiegeld heb ik al, deze liet ik maandelijks met mijn IKB uitbetalen.
ScorpioXX schreef:
24-04-2018 23:18
Ja, dat kan ik ook uitrekenen, maar ik weet niet hoeveel uren ze heeft geboekt voor mijn laatste werkdag. Feitelijk ben ik er maar 1,5 uur geweest, maar ik weet dus niet hoe ze dit hebben geboekt.
Ik meende dat je schreef dat ze uit coulance wel een hele werkdag zouden rekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven