Geld & Recht alle pijlers

Ontslag nemen

30-03-2024 17:44 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo Allemaal :)

Ik werk momenteel alweer 2,5 in een salon..
Hier werk ik 34 uur per week.
Eind dit jaar verhuis ik een uur de andere kant op waardoor reizen naar de salon langer duurt...
Mijn contract is al 3 keer verlengd dus zou ik nu een vast contract moeten krijgen..
Helaas kan ze mij maar een vast contract van 20 uur bieden, en dit vind ik natuurlijk erg weinig. vooral in verhouding met hoeveel ik nu werk...
Ik heb daarbij ook altijd extra gewerkt en stond voor iedereen klaar..
Ik heb gelijk aangegeven dat voor die 20 uur ik niet ga werken.. en dat ik nog even in overleg zou met mijn vriend.
Een paar dagen geleden heb ik dan toch het besluit genomen om dit aanbod niet aan te nemen en ontslag in te dienen.
Met het CNV contact gehad, en ze zeggen dat ik mijn vakantieuren op kan nemen zodat ik eerder kan vetrekken.
Dit omdat de werksfeer met collega`s al maanden gespannen is..
Nu is mijn vraag even of het dan die 5 weken waar ik rechtsgeldig recht op heb, op kan nemen. of dat dit een percentage is van mijn vakantie uren..
Ook omdat de stress van de situatie mijn nu opbreekt.

Dus Help o_o
Alle reacties Link kopieren Quote
Vakantie vraag je en je werkgever kan het toekennen wanneer het werk het opnemen van vakantie toe laat, dus meestal kan het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet slim. Je bent nu verwijtbaar werkloos en je hebt dus geen recht op een uitkering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je per 1 mei stopt kan je dus van 4 maanden vakantie opnemen.
Volgens mij is het nu trouwens zo dat je beter die 20 uur kan pakken en dan voor de overige uur ww krijgt.
merel90 wijzigde dit bericht op 30-03-2024 17:51
45.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het niet zo dat je per maand een x aantal uren opbouwt? Het is niet dat je begin januari gelijk 5 weken hebt.

Wel goed van je dat je voor jezelf hebt gekozen hopelijk vind je snel een leuke baan zonder spanning.

Sowieso vakantie uren altijd opnemen, want als je laat uitbetalen houd je weinig over.
Hoe komt het dat de sfeer zo gespannen is wil je daar iets over kwijt?
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
30-03-2024 17:51
Niet slim. Je bent nu verwijtbaar werkloos en je hebt dus geen recht op een uitkering.
Goh daar zou TO denk echt wel rekening mee gehouden hebben. Overigens hoeft dat niet altijd zo te zijn, immers contract loopt af en wordt niet verlengd.

Ligt er ook maar net aan hoe meedenkend je werkgever is, als die je echt wilt naaien dan sta je inderdaad met lege handen ja. Maar van 34 naar 20 uur is ook niet niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat raar van die 34 naar 20 uur.
Om kapsters staan ze overal te springen dus mocht TO dat zijn loopt het wel los.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt recht op je vakantie uren opgebouwd tot ontslag. Dus als je per 1 mei ontslag neemt heb je 1/3 jaar gewerkt en recht op 1/3 van je vakantie uren 2024. Daarnaast heb je natuurlijk recht op je nog openstaande uren van voorgaande jaren.

Of je ze kunt opnemen is afhankelijk van de situatie, je hebt recht om ze op te nemen. Maar stel dat je daadwerkelijk 5 weken hebt, dan is dat zeer waarschijnlijk niet realistisch. Anders worden ze uitbetaald.

Heeft CNV je ook geïnformeerd over de transitievergoeding?
Alle reacties Link kopieren Quote
Was er niet iets met recht op een gemiddeld aantal uren van een bepaalde periode voorafgaand? Of was dat alleen bij een 0 urencontract?
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
30-03-2024 17:54
Goh daar zou TO denk echt wel rekening mee gehouden hebben. Overigens hoeft dat niet altijd zo te zijn, immers contract loopt af en wordt niet verlengd.

Ligt er ook maar net aan hoe meedenkend je werkgever is, als die je echt wilt naaien dan sta je inderdaad met lege handen ja. Maar van 34 naar 20 uur is ook niet niks.

Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
30-03-2024 18:09
Was er niet iets met recht op een gemiddeld aantal uren van een bepaalde periode voorafgaand? Of was dat alleen bij een 0 urencontract?
Je kunt altijd je uren claimen wanneer je langer dan 3 maanden een bepaald urenpatroon hebt, maar goed dat wil TO niet en dat is haar goed recht. Er is onwijs veel vraag naar kappers en anders kun je nog thuis kappen: kortom werkeloos is echt niet nodig.

Vakantie aanvragen 3 weken voor aanvraag: schriftelijk aanvragen.
En aangeven dat je niet wil verlengen.
Je laatste weken uitzitten.

Het kan niet echt heel moeilijk zijn, zoveel werk je niet samen als kapper. Je werkt zelfstandig met je klant of aan je klant.
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
30-03-2024 17:51
Is het niet zo dat je per maand een x aantal uren opbouwt? Het is niet dat je begin januari gelijk 5 weken hebt.

Wel goed van je dat je voor jezelf hebt gekozen hopelijk vind je snel een leuke baan zonder spanning.

Sowieso vakantie uren altijd opnemen, want als je laat uitbetalen houd je weinig over.
Hoe komt het dat de sfeer zo gespannen is wil je daar iets over kwijt?

Waarom denk jij dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je nu echt je ontslag ingediend of heb je aangegeven je contract niet te verlengen? Ik hoop voor je het tweede.
Alle reacties Link kopieren Quote
Molly schreef:
30-03-2024 18:19
Heb je nu echt je ontslag ingediend of heb je aangegeven je contract niet te verlengen? Ik hoop voor je het tweede.

Voor recht op WW maakt dat niet uit, bij beide opties verlies je je recht daarop.
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
30-03-2024 17:54
Goh daar zou TO denk echt wel rekening mee gehouden hebben. Overigens hoeft dat niet altijd zo te zijn, immers contract loopt af en wordt niet verlengd.

Ligt er ook maar net aan hoe meedenkend je werkgever is, als die je echt wilt naaien dan sta je inderdaad met lege handen ja. Maar van 34 naar 20 uur is ook niet niks.
Contract kan wel verlengd worden, maar dat wil TO niet (onder de gegeven voorwaarden). Dat snap ik wel, maar dat verandert niks aan het feit dat ze voor die 20 uur dus gewoon verwijtbaar werkloos is.

Overigens is het níet waar dat je over vakantie uren meer belasting betaalt, dat lijkt soms zo door de manier van berekenen, maar het is echt níet zo. En de redenering: ‘opnemen, want je houdt er niks van over!’ Snap ik sowieso niet. Als je ze opneemt hou je toch al helemaal niks over financieel gezien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al langer om mij heen aan het kijken, en heb al 2 salons waar ik zou kunnen beginnen.
Dus daar zit ik niet over in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je werkgever heeft het aan zichzelf te danken dat je opstapt.
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
30-03-2024 17:51
Hoe komt het dat de sfeer zo gespannen is wil je daar iets over kwijt?
Nou we werken met 7 op de vloer, en opzich was het altijd wel gezellig.
Maar om het bijv. even over schoonmaken te hebben...
Zij gaan gewoon lekker in de kantine zitten terwijl ik hun rotzooi opruim.
om maar even 1 ding te noemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Kappertje schreef:
30-03-2024 18:30
Nou we werken met 7 op de vloer, en opzich was het altijd wel gezellig.
Maar om het bijv. even over schoonmaken te hebben...
Zij gaan gewoon lekker in de kantine zitten terwijl ik hun rotzooi opruim.
om maar even 1 ding te noemen
Je werkt er nog maar een paar weken: teflon, laat het van je afglijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kappertje schreef:
30-03-2024 18:30
Nou we werken met 7 op de vloer, en opzich was het altijd wel gezellig.
Maar om het bijv. even over schoonmaken te hebben...
Zij gaan gewoon lekker in de kantine zitten terwijl ik hun rotzooi opruim.
om maar even 1 ding te noemen

Is dat altijd al zo of is dat op een of andere manier zo gegroeid? Is het specifiek onderdeel van jouw functie? Wel ongezellig inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmm , nou ik heb in het begin wel eens wat over mij heen laten lopen..
dus in die zin denk ik ook wel een beetje mijn eigen schuld.
Ik ervaar er wel heel veel stress van waardoor ik steeds geveild ben door hevige migraine aanvallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoop dat je snel een fijnere plek hebt. Wel jammer dat dat dan waarschijnlijk maar voor een ruim half jaar is omdat je daarna gaat verhuizen, was wel fijn geweest als je niet had hoeven switchen voor de verhuizing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je contract al drie keer verlengd is, zit je dus in je vierde contract? Dat is dan al een vast contract. Als dat zo is, gelden net weer andere dingen m.b.t. opzegtermijn, recht op transitievergoeding e.d.

Als het je derde contract is, is het nog wel tijdelijk. Dien je ‘m dan uit tot het eind, of wil je eerder weg?

Vakantieuren bouw je inderdaad navenant op, dus van januari tot wanneer je weggaat. In principe heb je recht die op te nemen, maar zou de salon daardoor in de knel komen, kunnen (moeten) ze worden uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
LichtEnDonker schreef:
30-03-2024 18:41
Als je contract al drie keer verlengd is, zit je dus in je vierde contract? Dat is dan al een vast contract. Als dat zo is, gelden net weer andere dingen m.b.t. opzegtermijn, recht op transitievergoeding e.d.

Als het je derde contract is, is het nog wel tijdelijk. Dien je ‘m dan uit tot het eind, of wil je eerder weg?

Vakantieuren bouw je inderdaad navenant op, dus van januari tot wanneer je weggaat. In principe heb je recht die op te nemen, maar zou de salon daardoor in de knel komen, kunnen (moeten) ze worden uitbetaald.
CAO kappers wijkt ook nog af, mag maar 2 contracten: 'Maximaal tweemaal verlengen: Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan maximaal
twee keer worden verlengd. De opeenvolgende arbeidsovereenkomsten mogen echter
samen niet langer duren dan drie jaar. Dit artikel is niet van toepassing op de arbeidsovereenkomsten, die worden aangegaan met een BBL-leerling.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou als ik jou was vakbondslid worden, want volgens mij wordt genaaid aan alle kanten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven