Geld & Recht alle pijlers

Onverkoopbaar huis uit erfenis, wat nu?

21-08-2012 14:55 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu 15 jaren geleden hebben mijn ouders hun huis over laten schrijven op naam van de drie kinderen. Dit om later bij overlijden "problemen" te voorkomen. Ruim 8 jaar geleden overleed mijn moeder, mijn vader had het recht tot aan de dood in het huis te mogen blijven wonen. Hij vertoonde al snel de eerste tekenen van dementie en 2 jaar geleden was dit zover gevorderd dat hij niet meer zelfstandig kon wonen. Hij werd opgenomen in een tehuis voor dementerende "De Herbergier" in Limburg. Een groot gedeelte van de kosten betaald mijn vader zelf uit Aow en pensioen aangevuld door spaargeld. Nu raakt dat potje bijna leeg en wilden wij dat aanvullen door de verkoop van het huis. Door de crisis op de huizenmarkt waren we al ver onder de verkoopprijs, die we in eerste instantie voor ogen hadden, gezakt. Nu diende zich een serieuze koper aan en werd er om een bodem onderzoek gevraagd. Nu blijkt de grond ernstig vervuild door zware metalen afkomstig uit assen van de nabij gelegen Zink fabriek. Saneringskosten komen uit op ongeveer ¤90.000,-- en overtreffen hierbij de verkoopprijs van het huis. De koper heeft nog steeds interesse maar voor een heel laag bedrag! Stel dat het huis verkocht wordt tegen dit lage bedrag, hoe zit het dan met alle nog bijkomende kosten en hoe zit het nu met een WOZ waarde die op dit moment nog ¤140.000,-- is?????
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 augustus 2012 @ 10:12:

[...]

Die 90k lijkt me helemaal niet zo irreëel, ik weet niet hoe groot het perceel is, maar het afvoeren van vervuilde grond is erg kostbaar

Als het gaat over 90k saneren, en dat er dan bijna geen waarde meer overblijft van de verkoopprijs, zal de verkoopprijs niet ver over de 200k heengaan. Ook in Limburg koop je daar geen vreselijk grote percelen voor.

Wij moesten iets van 20 m2. vervuilde grond laten saneren en dat kostte ons pak hem beet iets van 2000 euro. Volgens mij ging het bij ons om zink- en loodverontreiniging. Daar baseer ik op dat 90k. echt wel een enorme berg geld is.

Stout lijkt het gebied goed te kennen, en geeft aan wat de meest voorkomende vorm van ontreiniging is in die contreien. Ik denk dat onze to zich niet in de luren moet laten leggen door de potentiele koper, maar zelf uit moet gaan zoeken wat de mate van verontreiniging is en wat de kosten van saneren zijn. Dan heeft ze een weerwoord naar de koper.
Elle michelle, in je eigen quote staat: hinderlijke situaties zoals geluidsoverlast en bodemverontreiniging.

Lees ook maar verder bij de huurcommissie, zoals ik al eerder zei zijn bijna alle oude nederlandse binnensteden vervuild, echter de huurprijzen in de binnensteden zijn juist het hoogst. Ik ken geen enkel geval die huurvermindering heeft gekregen voor een bodemverontreiniging waar geen sprake is van een verplichte sanering. Wel in geval van asbest IN de woning.

Maar goed als jij die wel kent hou ik me aanbevolen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven