Geld & Recht alle pijlers

Onze nieuwe (moeilijke) buurman.

18-10-2018 10:13 262 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan hier zijn gedachten over laten gaan???
En ons van goede raad voorzien.
De erfgrens recht trekken kost al behoorlijk veel incl de notaris..
Het budget is niet eindeloos..
Sorry voor het lange verhaal.. hoop dat het duidelijk is.

Partij 1 woont er al

Partij 2 heeft gekocht en wil uitbouwen.


De erfgrens aan de achterzijde van de woningen tussen 152 en 151
beide te .. mag worden gewijzigd i.v.m. een aanbouw aan de achterzijde
van de woning 151
Partijen komen overeen:

a. De huidige erfgrens die wordt bepaald door 2 tuinkasten, wordt rechtgetrokken
en wel in het midden van beide percelen.

b. De kadastrale kosten voor deze wijziging komen in zijn geheel voor partij 2.

c. Partij 2 zal de tuinkasten afbreken en de materialen afvoeren voor diens rekening.

d. Partij 1 zal medewerking verlenen aan het bovenstaande indien de gemeent de toezegging doet voor het bouwen. De tuinkasten mogen niet eerder worden verwijderd. Ook moet de woning 151 te op naam staan van partij 2. Voortijdig mogen de tuinkasten niet worden afgebroken.

e. De nieuwe gevel moet 2 cm binnen de erfgrens worden gebouwd dit i.v.m. de daktrim. Mocht later bij woning 152 een gelijksoortige uitbouw worden gemaakt, dan geldt hierbij het zelfde; de nieuwe scheidingswand 2 cm terugplaatsen van de erfgrens. Zo ontstaat dan een spouw van 4 cm en dit vergroot daarbij de geluidsisolatie. De erfgrens wordt gezamenlijk vastgesteld.
De kleur van de gevelsteen, het formaat en de voeg moeten overeenkomen met bestaand metselwerk.

Partij 1 zal haar medewerking verlenen om op diens grond werkzaamheden te mogen uitvoeren. Tijdens het metselen en voegen moet bestaand terras goed worden afgedekt (het liefst met platen) en na de werkzaamheden alles netjes achterlaten.

f. Partij heeft het recht om iets aan de gevel te mogen ophangen, bijv. plantenhanger
of dergelijke.

g. Indien schade aan de woning van partij 1 ontstaat, dan zal partij 2 deze vergoeden.
Hierbij ook te denken aan schade t.g.v. het trillen tijdens het heien.
Bij partij 1 ligt een handgevormde plavuizenvloer op de gehele begane grondvloer.
Deze is kwetsbaar. Wanneer de vloer gaat scheuren of lostrillen, dan zal deze op kosten van partij 2 worden hersteld. Dit naar wens van partij 1.

h. Partij 2 zal de eventuele schade zonder gerechtelijke tussenkomst vergoeden.
Partij 2 zal met een bouwbedrijf in zee gaan, dat een W.A.-verzekering (een zgn.
CAR-verzekering) heeft.

i. Partij 1 zal een bouwkundig onderzoek laten doen en een kopie hiervan ter hand-stellen aan partij 2.

j. Een kopie van deze overeenkomst zal bij de aanvraag bouwvergunning of melding ook aan de gemeente worden verstrekt.


Wat vinden jullie hiervan??
Wij hebben geen idee wat we ermee moeten..

De vloer is 40 jaar oud, en al gescheurd.
De aannemer heeft de benodigde verzekeringen
Aan de meldingsplicht van de gemeente is voldaan
De aannemer heeft ook al gesproken met de buurman, en hem dacht hij gerust gesteld.

Partij 2
punt F gaan ze niet goed vinden de daktrim mag niet oversteken dan de plantenhanger ook niet
punt G daar wil partij 2 een maximum aan. (de vloer is al kapot)
punt H in geval van nood wil partij 2 wel naar de rechter kunnen.
Partij 2 wil aan deze overeenkomst een eind datum...
Bel de rijdende rechter.

Die heeft er voor doorgeleerd. :-D
Alle reacties Link kopieren
ben jij partij 1 of 2? Ik snap er echt geen jota van
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Schrijf gewoon normaal op waar het over gaat
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
Alle reacties Link kopieren
Er is ook al tegen partij 2 gezegd "joh verkoop de hut en zoek een ander huis"
Alle reacties Link kopieren
Partij 1 is de buurman


partij 2 mijn dochter plus partner
Alle reacties Link kopieren
MerylStreepje schreef:
18-10-2018 10:18
Schrijf gewoon normaal op waar het over gaat

dit staat in een overeenkomst die door de buren is opgesteld en waar iedereen de handtekening onder moet zetten.
Ik ben voor de buurman.

Ik zou nooit vrijwillig meewerken aan erfgrensveranderingen die niet 100% in mijn voordeel zijn. Waarom zou je?
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:22
dit staat in een overeenkomst die door de buren is opgesteld en waar iedereen de handtekening onder moet zetten.
Wat zegt de juridische hulp die ze hebben ingeschakeld ervan?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-10-2018 10:23
Ik ben voor de buurman.

Ik zou nooit vrijwillig meewerken aan erfgrensveranderingen die niet 100% in mijn voordeel zijn. Waarom zou je?
Waar zou jij dan nadeel hebben?
qua oppervlakte zou er geen verschil zijn je ruilt een stukje maar de oppervlakte blijft even groot. en je mag van de wet bouwen op eigen tuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat jij partij 2 bent, en een uitbouw wil. Dat er nu een overeenkomst ligt waar je het nog niet helemaal mee eens bent.

Verder lijkt mij jullie buurman helemaal niet moeilijk, hij wil jullie helpen en staat al vrij veel toe. Wees blij daarmee! Hij is alleen bang voor schade en dat lijkt mij niet onlogisch.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Eens vragen of die ernaar willen kijken?
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
ok, dus je dochter heeft een huis gekocht en ze wil tuinkassen weghalen en iets nieuws bouwen en buurman heeft daar wat eisen aangesteld zoals dat een aantal kosten voor rekening van je dochter komen en dat schade aan een al kapotte tegelvloer maar tot een max bedrag wordt vergoed.

Oftewel, buurman zorgt goed voor zichzelf en je dochter heeft problemen met een aantal van zijn eisen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:26
Waar zou jij dan nadeel hebben?
qua oppervlakte zou er geen verschil zijn je ruilt een stukje maar de oppervlakte blijft even groot. en je mag van de wet bouwen op eigen tuin.
Gedoe. Schade. Wat als er iets niet goed blijkt te zitten later.

En misschien veranderend uitzicht ect. Eigenlijk hoef je geen andere reden te hebben dan geen zin in, een buur met uitbouw naast aan mijn huis, natuurlijk.

En is het jouw buurman of die van je dochter?
rosanna08 schreef:
18-10-2018 10:28
ok, dus je dochter heeft een huis gekocht en ze wil tuinkassen weghalen en iets nieuws bouwen en buurman heeft daar wat eisen aangesteld zoals dat een aantal kosten voor rekening van je dochter komen en dat schade aan een al kapotte tegelvloer maar tot een max bedrag wordt vergoed.

Oftewel, buurman zorgt goed voor zichzelf en je dochter heeft problemen met een aantal van zijn eisen?
En dat.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
18-10-2018 10:28
ok, dus je dochter heeft een huis gekocht en ze wil tuinkassen weghalen en iets nieuws bouwen en buurman heeft daar wat eisen aangesteld zoals dat een aantal kosten voor rekening van je dochter komen en dat schade aan een al kapotte tegelvloer maar tot een max bedrag wordt vergoed.

Oftewel, buurman zorgt goed voor zichzelf en je dochter heeft problemen met een aantal van zijn eisen?

bijna goed..

ze heeft geen moeite met de kosten, ze heeft vooral moeite met de eis van de vloer, die is al 40 jaar oud.
En de buurman vind dat zij niet mogen heien voor de uitbouw wat wel noodzakelijk is. Dus er wordt al op een duurdere manier geheid.
Ze gaat ook 2 cm van de erfgrens bouwen.

maar zij wil alleen niet een hele nieuwe vloer voor de buurman kopen, zonder maximum koop hij bij wijze van spreken gouden tegels..
Alle reacties Link kopieren
wat betreft de vloer geef ik haar wel gelijk om daar een maximum aan te stellen. Heeft ze daar een bedrag voor in gedachten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:32
bijna goed..

ze heeft geen moeite met de kosten, ze heeft vooral moeite met de eis van de vloer, die is al 40 jaar oud.
En de buurman vind dat zij niet mogen heien voor de uitbouw wat wel noodzakelijk is. Dus er wordt al op een duurdere manier geheid.
Ze gaat ook 2 cm van de erfgrens bouwen.

maar zij wil alleen niet een hele nieuwe vloer voor de buurman kopen, zonder maximum koop hij bij wijze van spreken gouden tegels..
Vervelend. Maar zij wil iets van hem. Een max bedrag is niet raar. Maar wat is haar maximum bedrag?

Of wil je alleen alleen horen dat de buurman van je dochter ( en dus niet jouw buurman) vervelend is.

Succes voor je dochter gewenst. Ik zou als ik haar was echte juridische hulp inkopen ipv papa het op een forum laten vragen.
Je bent nogal bevooroordeeld. ;-)
Alle reacties Link kopieren
@lucifer
En misschien veranderend uitzicht ect. Eigenlijk hoef je geen andere reden te hebben dan geen zin in, een buur met uitbouw naast aan mijn huis, natuurlijk.

de gemeente waar het over gaat vind aanbouwen goed... is al veel gedaan in die straat. De woonkamers zijn nogal klein.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud de vloer is is totaal niet relevant. Misschien kan dat ding nog wel 100 jaar mee maar heien en trillingen kunnen funest zijn.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:37
@lucifer
En misschien veranderend uitzicht ect. Eigenlijk hoef je geen andere reden te hebben dan geen zin in, een buur met uitbouw naast aan mijn huis, natuurlijk.

de gemeente waar het over gaat vind aanbouwen goed... is al veel gedaan in die straat. De woonkamers zijn nogal klein.
Dat de gemeente het goed vindt wil nog niet zeggen dat de buren het ook maar goed moeten vinden.
Volgens mij is de buurman heel coulant want hij schiet er niets mee op en zit mogelijk maanden in de herrie en de troep
Je vergelijkt de daktrim nu met een plantenhanger, maar voor partij 1 gelden dezelfde regels als voor partij 2.
Bij punt f heb je geen partij genoemd., Ik neem aan dat alleen partij 1 het recht om iets aan de gevel te hangen? Ik zou daar niet akkoord mee gaan.

En met punt H zou ik ook niet akkoord gaan. Dat is vragen om moeilijkheden.

Waarom willen jullie een einddatum? Dat geldt alleen voor de mogelijke schade toch?
Alle reacties Link kopieren
Dochter vind de buurman al vervelend.. het geeft haar veel stress

zelf vind ik "doe niet zo moeilijk laat die plant er hangen, zeg wel dat het geen plant mag zijn die vast groeit aan de muur.

die vloer is volgens verzekerings maatstaven geen cent meer waard. (maar ja mijn oude is ook geen cent waard maar voor mij onbetaal baar)
Het heien is ook al fors duurder daarin is zij de buurman dus al tegemoet gekomen..

ALs de buurman echt blijft weigeren zijn er 2 mogelijkheden
1) niet aanbouwen.. dan kan ze het beter weer verkopen, de woonkamer is echt klein
2) naar de rechter voor een speciale voorziening heet dat geloof ik en wat kost dat dan wel niet.

Dus ik dacht ik vraag het hier..
1960to4 schreef:
18-10-2018 10:37
@lucifer
En misschien veranderend uitzicht ect. Eigenlijk hoef je geen andere reden te hebben dan geen zin in, een buur met uitbouw naast aan mijn huis, natuurlijk.

de gemeente waar het over gaat vind aanbouwen goed... is al veel gedaan in die straat. De woonkamers zijn nogal klein.
Blijkbaar maakt dat verder niet uit.

Anders konden ze gewoon gaan bouwen toch?
safrat schreef:
18-10-2018 10:40
Je vergelijkt de daktrim nu met een plantenhanger, maar voor partij 1 gelden dezelfde regels als voor partij 2.
Bij punt f heb je geen partij genoemd., Ik neem aan dat alleen partij 1 het recht om iets aan de gevel te hangen? Ik zou daar niet akkoord mee gaan.

En met punt H zou ik ook niet akkoord gaan. Dat is vragen om moeilijkheden.

Waarom willen jullie een einddatum? Dat geldt alleen voor de mogelijke schade toch?
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die vloer zonder maximum is raar. Maar misschien dat het bouwkundig onderzoek dat ondervangt? Daar zou ik dan wel specifiek naar vragen. Anderzijds, een stenen vloer kan inderdaad honderden jaren mee, dus dat men daar iets van garantie voor wil snap ik wel.

De zin 'zonder gerechtelijke tussenkomst' is heel raar en denk ik ook niet rechtsgeldig. Laat je dochter dit inderdaad voorleggen aan het juridisch loket of een jurist van de rechtsbijstandverzekering als ze die heeft.
The owls are not what they seem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven