Geld & Recht alle pijlers

Opdrachtgever laat niets van zich horen. Wat nu?

21-03-2018 15:45 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het probleem zo kort mogelijk te schetsen.
Ik ben freelancer en heb de laatste paar jaar een keer of 10 per jaar opdrachten gedaan voor een grote semi-overheidsorganisatie. Dit liep via een bureau. Dat bureau is de opdrachten met ingang van dit jaar kwijtgeraakt; deze zijn overgenomen door een andere partij, een projectorganisatiebureau. Een collega-freelancer en ik hebben ons bij dat bureau gemeld en aangegeven dat wij eventueel beschikbaar waren voor dezelfde opdrachten, waarmee we dus ook al ervaring hadden. Dat bureau was daar wel blij mee. Helaas verloopt de communicatie erg slecht. Ik wilde eigenlijk niet aan opdrachten beginnen voor er een duidelijke overeenkomst lag, maar ik heb me laten overhalen om dat toch te doen. Mijn collega ook. Zij fungeerde als contactpersoon en samen bespraken wij een tariefvoorstel. Dat werd geaccepteerd, maar later bleek dat het bureau het anders interpreteerde dan wij (reis- en parkeerkosten zouden in het tarief vallen, dacht het bureau, maar dat hebben wij zo niet bedoeld en ik ga daar ook niet mee akkoord). Intussen was ik al wel twee keer bij de eindklant geweest voor een opdracht. Omdat er maar geen contact te leggen viel met het nieuwe projectbureau, heb ik uiteindelijk aangegeven het nog aan te leveren werk niet te doen, tot er duidelijkheid kwam. Daarop kreeg ik een boos voicemailbericht van een medewerker van dat bureau. Alle financiële zaken kwamen zeker goed, als ik nou maar dat werk aanleverde. Ik heb toen als reactie een mail gestuurd, maar daar nooit meer antwoord op ontvangen. Het werk heb ik inmiddels wel aangeleverd. Nu zit ik dus met twee facturen, waarvan ik niet weet naar wie ze precies gestuurd moeten worden. De contactpersoon van dat bureau, die weer gedetacheerd is bij de semi-overheidsinstelling, geeft aan dat ik dat moet regelen met de man van het boze voicemailbericht, of met een van de directeuren, maar als je die benadert komt er nooit een antwoord.
Het gaat hier niet om een louche bureau'tje of zoiets, maar ik weet gewoon niet hoe ik er doorheen kan komen. Er ligt nog geen overeenkomst, er is wel werk verricht, er is geen communicatie. Bijkomend probleem is dat ik absoluut niet verder wil met deze opdrachtgever, ik ben er helemaal klaar mee, maar dat nog niet durf te zeggen zolang ik mijn geld niet heb.
Wie heeft suggesties? Of ja, ik verwacht eigenlijk niet veel andere antwoorden dan 'toch contact opnemen' etc. En dat ga ik zeker ook doen. Misschien wil ik graag wat ervaringen delen. Ik heb in mijn freelance-bestaan tot nu toe eigenlijk (gelukkig!) nog nooit met lastige of niet-betalende opdrachtgevers te maken gehad...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ai, gaat het om veel geld?
Ben bang, dat je het als verlies moet nemen
Waarom ga je er niet gewoon heen, en weiger je weg te gaan voor je degene te spreken hebt die je moet spreken? Of iets dergelijks?
Email is heel makkelijk te negeren en een telefoontje dat door een ander wordt aangenomen ook. Desnoods ga je samen met die andere freelancer erheen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om zo'n 500 euro. Zal me de kop niet kosten, maar die non-communicatie heeft me al zo veel negatieve energie gekost! Mailen, bellen, stress, plannen (want er wordt nogal eens geschoven in de planning bij die eindklant), overleg gehouden met de collega, wat alles bij elkaar ook een dagdeel heeft gekost... En dan het verrichte werk zelf, dat zijn veel meer uren geweest dan uiteindelijk declarabel. Het maakt me boos dat mensen, die zich professionals noemen, zo met anderen omgaan. Als het me dan ook nog geld gaat kosten... Grrrr.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit aan het werk gaan zonder een duidelijk contract dat door beide partijen is ondertekend en zonder duidelijke processen (bijv. naar wie de facturen moeten). Maar ook met contract kan communicatie natuurlijk verkeerd gaan, dus ik vraag me af of dat in dit geval iets had gescheeld.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Head, tsja, als ik uiteindelijk boos genoeg ben, doe ik dat misschien wel. Maar ik vrees dat de betreffende personen ook dan onvindbaar zullen zijn. En ik wil het ook niet zo ver laten komen dat ik zó boos word, kost ook allemaal maar energie.
Ik heb de boze man daarnet een sms gestuurd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Winterqueen, ik zag die bui ook al een beetje hangen en vervloek mezelf dat ik er toch ingetuind ben. Mijn collega is inmiddels ook zo ver dat ze niet meer verder wil met deze opdrachten. Kan dat klotebureau mooi zelf op zoek naar anderen, wat niet bepaald mee zal vallen. Net goed!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
21-03-2018 15:51
Waarom ga je er niet gewoon heen, en weiger je weg te gaan voor je degene te spreken hebt die je moet spreken? Of iets dergelijks?
zit even te denken, wat dan op mijn werk zou gebeuren. Ik denk, dat wij de politie zouden bellen???
En bij jullie?
winterqueen schreef:
21-03-2018 15:52
Ik zou nooit aan het werk gaan zonder een duidelijk contract dat door beide partijen is ondertekend en zonder duidelijke processen (bijv. naar wie de facturen moeten). Maar ook met contract kan communicatie natuurlijk verkeerd gaan, dus ik vraag me af of dat in dit geval iets had gescheeld.
Gebeurt vaker dan je denkt. En niet alleen bij freelancers maar ook bij grotere bedrijven. Meestal gaan zaken op goed vertrouwen en ligt er een hoop vast in communicatie (e-mail, whatsapp, etc.) zodat er altijd bewijsmateriaal is van afspraken.
Wat me wel opvalt is dat TO blijkbaar geen duidelijke tariefvoorstellen gedaan heeft omdat er nu discussie is ontstaan over reis(gerelateerde) kosten.
Gewoon het aanmaan traject ingaan.
Factuur, herinnering, aanmaning, dwangbevel, dreiging deurwaarder.
Dan op zoek naar een no cure no pay incassobureau / deurwaarder en die inschakelen. Laten veroordelen in de proceskosten, jouw kosten en kosten rechtbank. De hele mikmak. Bij veroordeling en niet betalen bankbeslag laten leggen.

Met andere woorden, 500 euro zal jou de kop niet kosten, maar ik zou me ook niet zomaar laten afschuiven en gratis werk voor hen verrichten.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
21-03-2018 15:57
Gebeurt vaker dan je denkt. En niet alleen bij freelancers maar ook bij grotere bedrijven. Meestal gaan zaken op goed vertrouwen en ligt er een hoop vast in communicatie (e-mail, whatsapp, etc.) zodat er altijd bewijsmateriaal is van afspraken.
Wat me wel opvalt is dat TO blijkbaar geen duidelijke tariefvoorstellen gedaan heeft omdat er nu discussie is ontstaan over reis(gerelateerde) kosten.
Dat weet ik! Hoe vaak ik (bedrijfsjurist) niet aan de business vraag bij bijv. een probleem met een leverancier: 'En waar is het contract?' 'Eehh, dat is er niet...' Kost het bedrijf enorm veel tijd en geld, dat soort dingen. Vandaar dat ik dat zelf nooit zo zou doen ;-).
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
21-03-2018 16:02
Gewoon het aanmaan traject ingaan.
Factuur, herinnering, aanmaning, dwangbevel, dreiging deurwaarder.
Dan op zoek naar een no cure no pay incassobureau / deurwaarder en die inschakelen. Laten veroordelen in de proceskosten, jouw kosten en kosten rechtbank. De hele mikmak. Bij veroordeling en niet betalen bankbeslag laten leggen.

Met andere woorden, 500 euro zal jou de kop niet kosten, maar ik zou me ook niet zomaar laten afschuiven en gratis werk voor hen verrichten.
Dit en beginnen met je gespecificeerde factuur te sturen (kan via mail) naar het projectbureau t.a.v. de crediteurenadministratie. Op de nota vermeld je 'meneer x (van de boze boodschap) als opdrachtgever. Komt vanzelf iets op terug. En zo niet---> na 14 dagen herinnering ----> na 1 week aanmanen met de boodschap dat er vanaf dan administratiekosten in rekening gebracht zullen worden omdat je de nota uit handen geeft. Dossier hiervan opbouwen (ook eventuele telefoongesprekken opnemen) en dat aan een no cure no pay incassobureau bezorgen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
lilalinda schreef:
21-03-2018 15:57
zit even te denken, wat dan op mijn werk zou gebeuren. Ik denk, dat wij de politie zouden bellen???
En bij jullie?
Behalve als de belbus van Kassa er staat dan kan alles opeens wel opgelost worden ook zonder politie.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eerst eens die factuur opsturen desnoods aangetekend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch niet van plan bent om nog werkzaamheden voor dit buro te gaan verrichten dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken over verslechterende verhoudingen.

In dat geval een formeel traject gaan bewandelen en rechtsbijstandsverzekering inschakelen als je die hebt of incassoburo erop afsturen. Wel eerst zelf een duidelijke waarschuwing en uiterste betaaldatum aangeven via een aangetekende brief met de factuur daarin. Lijkt me dat je dan wel je geld krijgt. Om van het gezeur af te zijn.
Jouw opdrachtgever is een preferred supplier van de eindklant als ik het goed begrijp? Met dit bureau onderhandel je over een uurtarief en sluit je een overeenkomst af. Ik zou eerst beginnen, zoals al eerder gezegd hier, met het sturen van een duidelijke gespecificeerde factuur.

En natuurlijk ga je hiermee de eindklant niet lastigvallen, je kan hooguit aangeven waarom je geen werkzaamheden meer zal verrichten.
Als er geen antwoord komt, stuur ik gewoonlijk een mail met "zonder tegenbericht doe ik zus of zo".

Dus "zonder tegenbericht stuur ik deze week een factuur voor bedrag X ter attentie van mevrouw Y".
Onder verwijzing naar het telefoongesprek met medewerker X op datum xx, die verzekerde dat het financieel in orde was.
Alle reacties Link kopieren
nononono schreef:
21-03-2018 17:17
Als er geen antwoord komt, stuur ik gewoonlijk een mail met "zonder tegenbericht doe ik zus of zo".

Dus "zonder tegenbericht stuur ik deze week een factuur voor bedrag X ter attentie van mevrouw Y".
Onder verwijzing naar het telefoongesprek met medewerker X op datum xx, die verzekerde dat het financieel in orde was.
Hoezo zonder tegenbericht? Ik zou die factuur gewoon sturen, en als hij niet betaald wordt het traject met herinneringen en dergelijke in gaan.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Wie betaalt jou nu uiteindelijk? Dat is toch dat nieuwe Bureau? Dan stuur je die een duidelijke offerte voor deze opdracht met de mededeling dat jij pas levert wanneer zijn een order plaatsen voor deze offerte. Wanneer je die order ontvangt, stuur je nog even een order bevestiging met bevestiging van scope en levertijd. Dan lever jij op, gevolgt door een factuur op hun ordernummer.

Betalen ze niet of gaan ze moeilijk doen, dan plan je een afspraak in met hun inkoper. Komen jullie er niet uit, dan verkoop jij je PO door aan een incassobureau.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
21-03-2018 17:11
Jouw opdrachtgever is een preferred supplier van de eindklant als ik het goed begrijp? Met dit bureau onderhandel je over een uurtarief en sluit je een overeenkomst af. Ik zou eerst beginnen, zoals al eerder gezegd hier, met het sturen van een duidelijke gespecificeerde factuur.

En natuurlijk ga je hiermee de eindklant niet lastigvallen, je kan hooguit aangeven waarom je geen werkzaamheden meer zal verrichten.
Verwacht er geen wonderen van maar misschien wel de meest effectieve route: ik denk dat je opdrachtgever door een aanbesteding (semi-publiek) de opdracht heeft gewonnen. De eindklant moet hier het product nu afnemen maar wil gewoon een product waar te tevreden over zijn; als je aangeeft dat je niet meer voor de eindklant wil werken vanwege je opdrachtgever, heb je een kans dat ze de opdrachtgever onder druk gaan zetten om het te regelen.

En zo niet, incassobureau erop richting opdrachtgever en anders pech gehad. Vraag je eindklant even wanneer het contract met opdrachtgever afloopt ( en dan een half jaar voor einddatum even contact opnemen met eindklant hoe het nieuwe contract wordt gecontracteerd) en of ze op dit moment een andere route hebben; misschien kunnen ze je ook wel direct een opdracht geven of via een ander bureau.
draak2016 wijzigde dit bericht op 21-03-2018 20:20
Reden: typefout
7.99% gewijzigd
DG2015 schreef:
21-03-2018 17:20
Hoezo zonder tegenbericht?
Omdat de vraag gaat over beroerde communicatie en onduidelijkheid naar wie de factuur moet.
nononono schreef:
21-03-2018 18:58
Omdat de vraag gaat over beroerde communicatie en onduidelijkheid naar wie de factuur moet.
De factuur moet naar de opdrachtgever en dus het bureau wat ertussen zit!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ZZPer. Heb 1 grote klant die altijd te laat betaald. Heeft te maken mrt allerlei interne financiële procedures, waarbij het altijd ergen stagneert. Ik stuur mijn nota’s nu ook aan de Fin administratie, cc aan mijn contactpersoon.

In jouw situatie zou ik een nota sturen cnfrn offerte (tenzij je die echt onhandig hebt opgesteld en zij de reiskosten niet konden verwachten). Ik zou deze mailen aan de boze man op je voice mail en de andere persoon. Dus niet afwachten op goedkeuring vooraf
Alle reacties Link kopieren
De man van het bureau die eerder boos mijn voicemail insprak, heeft zowaar gereageerd op mijn vraag waar mijn facturen naartoe moeten. De vrouw ter attentie van wie ze volgens hem moeten, heeft echter inmiddels aan mijn collega bericht dat facturen naar die man moeten. Sjongejonge, die gaan straks onze facturen naar elkaar doorsturen. Nou ja, we wachten het maar af. Ik ga proberen me er niet al te sappig over te maken en ga inderdaad, als betaling uitblijft, gewoon een incasso-traject starten.
Dank voor jullie reacties.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
nononono schreef:
21-03-2018 18:58
Omdat de vraag gaat over beroerde communicatie en onduidelijkheid naar wie de factuur moet.
Dat zoeken ze dan intern maar lekker uit.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven