Geld & Recht alle pijlers

Ouderschapsverlof

08-11-2018 20:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Momenteel ben ik zwanger, binnen enkele maanden hoop ik te bevallen, en ben ik het een en ander aan het uitzoeken. Ouderschapsverlof (hierna noem ik het even OSV) is echter iets waar ik ondanks de vele bronnen op internet niet helemaal uitkom. Belastingtelefoon is helaas net niet meer bereikbaar. Misschien dat iemand hier mij duidelijkheid kan geven. Mijn situatie:

• Contract voor 40 uur, ik ga 24 uur werken.
• De overige 2 dagen compenseer ik met OSV.
• Heb ik recht op 26x40 of 26x24 uur OSV?
• Moet ik 40 uur of 24 uur aanhouden als het gaat om het berekenen en aanvragen van kinderopvangtoeslag? Ik denk zelf 24 omdat dat de uren zijn die ik daadwerkelijk betaald krijg.

Ik begrijp wel dat ik alleen de daadwerkelijk gewerkte uren opneem bij overig verlof/vakantie (dus 24 voor een week), ongeacht het feit dat er 40 uur op mijn contract staat. Ik bouw de verlofdagen immers ook op obv 24 uur (pensioen daarentegen obv 40 uur gekoof ik).
Site van de Rijksoverheid is heel duidelijk hoeveel recht je hebt. Heb je die al gezien?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hapsverlof
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 08-11-2018 20:39
37.59% gewijzigd
26*40
Je huidige contracturen * 26
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op 26x 40 uur ouderschapsverlof en bij de kinderopvangtoeslag reken je met 24 uur. (Als jij daarmee de minst werkende partner bent).
Alle reacties Link kopieren
Aah helder. Ik heb heel wat linkjes doorgeklikt en gelezen maar was in de war met een aantal zaken. Dit schept duidelijkheid, merci!
En als je verlofuren op zijn dan ga je weer terug naar 40 uur.
Alle reacties Link kopieren
Na je osv wil je dus weer terug naar 40 uur?
Alle reacties Link kopieren
Nee dan wordt mijn contract omgezet naar 24 uur :-]
Meauve01 schreef:
08-11-2018 21:04
Nee dan wordt mijn contract omgezet naar 24 uur :-]
Staat me iets van bij dat dat niet gelijk kan.
Alle reacties Link kopieren
Klopt kan niet zomaar meteen. Dan moet je deel terug te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Meauve01 schreef:
08-11-2018 21:04
Nee dan wordt mijn contract omgezet naar 24 uur :-]
Dan zou ik je verlof even laten berekenen op je nieuwe contracturen.
Dus 26x24 uur.

Als je 26x40 uur doet, kun je niet zo gemakkelijk je contract terug naar 24 uur laten zetten.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
08-11-2018 21:06
Staat me iets van bij dat dat niet gelijk kan.
Dat hangt van de werkgever af. Vaak als zij het osv doorbetalen kan dat inderdaad niet, bij onbetaald meestal wel. Maar dus iets om even na te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ga ik inderdaad even goed uitzoeken.. Mijn OSV is wel onbetaald. Contract nu al terugschroeven zou ongunstig zijn ivm pensioenopbouw (meen ik).
Meauve01 schreef:
08-11-2018 21:04
Nee dan wordt mijn contract omgezet naar 24 uur :-]
Ik werk bij de overheid. Bij ons moet je na je ouderschapsverlof verplicht drie maanden terug naar je oude contracturen voordat je je contracturen kan wijzigen. Anders moet je inderdaad terugbetalen. (Wij hebben ook nog deel betaald osv)
Alle reacties Link kopieren
Ah jullie hebben die 55% regeling, of niet? Dan is dat inderdaad anders. Op zich ook logisch. :-]
Meauve01 schreef:
08-11-2018 21:14
Ah jullie hebben die 55% regeling, of niet? Dan is dat inderdaad anders. Op zich ook logisch. :-]

90% is het maximale wat je terug kan krijgen bij ons. Ligt aan de salarisschalen.
Bij mij zou dat 50% (laagste percentage) zijn omdat ik in een vrije hoge salarisschaal zit.
Meauve01 schreef:
08-11-2018 21:04
Nee dan wordt mijn contract omgezet naar 24 uur :-]
Dan zou ik na je verlof meteen een wijziging van je contract aanvragen. Dan heb je je ouderschapsverlof altijd nog achter de hand mocht het nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
08-11-2018 22:40
Dan zou ik na je verlof meteen een wijziging van je contract aanvragen. Dan heb je je ouderschapsverlof altijd nog achter de hand mocht het nodig zijn.
Je bedoelt voor in de toekomst? Mijn werkgever is reeds akkoord met 24 uur werk..Als ik na mijn verlof direct een 24-urig contract neem dan hoef ik geen OSV op te nemen want dan houd ik geen cent meer over :) Is bij ons onbetaald namelijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook bij de overheid (rechtbank) en ik kon na afloop OSV mijn contract meten laten omzetten. Bij ons deels betaald OSV (tussen 27,5 en 55% doorbetaald).
Ik ging van 36 naar 24 uur. Bij vrijwillig vertrek binnen 1 jaar moet je wel terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Meauve01 schreef:
08-11-2018 21:10
Ga ik inderdaad even goed uitzoeken.. Mijn OSV is wel onbetaald. Contract nu al terugschroeven zou ongunstig zijn ivm pensioenopbouw (meen ik).
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Meauve01 schreef:
08-11-2018 21:10
Ga ik inderdaad even goed uitzoeken.. Mijn OSV is wel onbetaald. Contract nu al terugschroeven zou ongunstig zijn ivm pensioenopbouw (meen ik).
Klopt inderdaad.
Betaal je een eigen bijdrage voor je pensioen? Meestal moet je deze wel blijven doorbetalen o.b.v. je contracturen. Goed om even na te kijken en rekening mee te houden.
Meauve01 schreef:
08-11-2018 23:19
Je bedoelt voor in de toekomst? Mijn werkgever is reeds akkoord met 24 uur werk..Als ik na mijn verlof direct een 24-urig contract neem dan hoef ik geen OSV op te nemen want dan houd ik geen cent meer over :) Is bij ons onbetaald namelijk..
Ja maar als het toch onbetaald verlof is zal het je niks schelen per maand. Dan is het altijd fijn achter de hand te hebben als je kindje naar school gaat om bijv een dag eerder te stoppen of later te beginnen om het zelf naar school te kunnen brengen bijvoorbeeld. Tegen die tijd verdien je misschien meer waardoor je die uurtjes minder niet voelt terwijl het je een hoop oplevert. Enige voordeel om het nu op te nemen is je pensioenopbouw. Dat zal het verschil in pensioen ook niet maken die paar extra uren die paar weken.
Tess, je maakt een denkfout. Meauve wil bij een contract van 24 uur geen extra verlof meer opnemen. Bovendien is er bij een kleiner contract ook minder recht op OSV (minder uren OSV). Het is daarom niet voordelig om direct na het bevallingsverlof je contracturen te verlagen. Meauve doet het juist helemaal slim zo.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 09-11-2018 13:21
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
09-11-2018 13:10
Tess, je maakt een denkfout. Meauve wil bij een contract van 24 uur geen extra verlof meer opnemen. Bovendien is er bij een kleiner contract ook minder recht op OSV (minder uren OSV). Het is daarom niet voordelig om direct na het bevallingsverlof je contracteren te verlagen. Meauve doet het juist helemaal slim zo.
Dit, plus dat je bij het ‘gewoon naar beneden schroeven’ ook echt gewoon een ander contract krijgt. Als TO bijvoorbeeld langdurig ziek zou worden of in aanmerking komt voor ww, gaat dat nu op basis van de uren vóór het verlof. Als je je contract aanpast, gaat dat op basis van het mindere aantal uur. En je hebt met osv een soort ‘terugkeer garantie’ naar je oude uren. Als je zelf je contract naar beneden bijstelt, heb je geen enkel recht om dat later weer onhoog te zetten.
Erizon schreef:
09-11-2018 13:10
Tess, je maakt een denkfout. Meauve wil bij een contract van 24 uur geen extra verlof meer opnemen. Bovendien is er bij een kleiner contract ook minder recht op OSV (minder uren OSV). Het is daarom niet voordelig om direct na het bevallingsverlof je contracturen te verlagen. Meauve doet het juist helemaal slim zo.
Nee nu heeft ze niet het idee dat zeer minder wel gaan werken. Maar als je OSV niet betaald is en je na het OSV verder die mindere uren wel gaan werken is dat zonde. Je kunt je contact laten aanpassen na je verlof waardoor je verlof op basis van je oude uren uitbetaald wordt en mocht er tijdens je bevalling wat mis gaan de ziektewet ook op basis van die uren betekend wordt. Maar waarom het recht op OSV meteen inzetten als het met aanpassing contract ook kan? Dan behoudt je je recht op OSV nog en kun je die altijd nog inzetten mocht het op een later moment nodig zijn. Bijvoorbeeld als het kindje naar school gaat en je het elke dag uit school wil halen de eerste jaren.

Dat je dan recht hebt op minder uren is helemaal niet belangrijk. Het blijft in verhouding hetzelfde en wordt toch niet uitbetaald, dan zou de hele situatie anders zijn.

Bij mij krijg je 50% doorbetaald en dan is het een heel ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven