Geld & Recht alle pijlers

Overlast nieuwe buurman van oma

07-08-2020 18:15 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma heeft sinds 3 weken een nieuwe bovenbuurman. Deze man heeft sinds de dag dat hij er kwam wonen ontzettend veel lawaai.

Hij heeft geen tapijt/laminaat o.i.d. op de vloer dus wanneer hij aan het stofzuigen is (doet hij zo'n 5 keer per dag) hoort mijn oma het geschraap van de stofzuigervoet over de betonnen vloer gaan.

Verder schreeuwt hij keihard, wanneer hij aan het bellen is (doet hij ook zo'n 10x per dag) moet mijn oma haar tv harder zetten omdat zijn geschreeuw er bovenuit komt, ook 's nachts belt hij regelmatig en dan ligt mijn oma dus wakker in bed.

De man erop aanspreken helpt niet want hij spreekt en verstaat geen woord Nederlands of Engels, het is een Somalische man.

Oma is inmiddels al in contact geweest met de woningbouwvereniging om te vragen of zij iemand kunnen sturen (met tolk erbij) om met hem in gesprek te gaan maar dat zal pas na de zomervakantie gebeuren.

Ze heeft afgelopen weekend de politie gebeld (evenals de naaste buren van de man) en die zijn geweest maar vanwege het feit dat de man geen woord Nederlands of Engels spreekt kon de politie niets doen. En gezien het feit dat de woningbouwvereniging al een afspraak heeft staan voor een afspraak met hem moet ze maar afwachten.

Wie weet of er iets is wat ze nog wel kan doen? Een bepaalde instantie inschakelen o.i.d.? Mijn oma is bijna 82 en om op deze manier nog een maand doorgaan is geen doen, ze is constant moe en heeft last van erge hoofdpijnen door het slaapgebrek.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-08-2020 19:30
Waxaan ahay dariska. Waan ka xumahay buuqa aad sameysay.
Ma jeceshahay inaad dhigto roog gurigaaga? oo aad rabto inaad la hadasho oo aad taleefanka u isticmaasho aamusnaan fiidki iyo fiidkii?
mahadsanid!

Vertaling van:

ik ben de buurvrouw. ik heb last van het geluid dat u maakt.
zou u vloerkleed willen leggen in uw woning? en s avonds en s nachts zachtjes willen praten en telefoneren?
dank u!
Dit,
En ook Somaliërs weten dat als je hard praat anderen je kunnen horen en ze weten ook dat vloerbedekking of zeil normaal is. Het zijn geen gekken. Tenzij wel.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
07-08-2020 19:23
Wel bijzonder dat hij een huis kan regelen, maar verder niets verstaat of begrijpt.

Vervelend dat de woningbouw nu niets kan vanwege vakantie. Hebben ze ook een datum genoemd? Want na de vakantie is een breed begrip. Schoolvakantie, bouwvakvakantie, hun vakantie etc.

Kan je nog iets met Google translate proberen?
Dat huis heeft die man waarschijnlijk niet zelf geregeld, maar de instanties hebben dat voor hem gedaan. En waarschijnlijk heeft hij nog voorrang gekregen ook, en hebben andere mensen op de wachtlijst daardoor langer moeten wachten.

Ik zou gewoon naar het kantoor van de woningbouw gaan en daar op de balie gaan zitten: jullie gaan NU iets ondernemen, en anders zit ik hier goed. En als ik hier over een half uur nóg zit, bel ik de krant, mogen ze een foto komen maken van mijn dikke billen op jullie balie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-08-2020 19:30
Waxaan ahay dariska. Waan ka xumahay buuqa aad sameysay.
Ma jeceshahay inaad dhigto roog gurigaaga? oo aad rabto inaad la hadasho oo aad taleefanka u isticmaasho aamusnaan fiidki iyo fiidkii?
mahadsanid!

Vertaling van:

ik ben de buurvrouw. ik heb last van het geluid dat u maakt.
zou u vloerkleed willen leggen in uw woning? en s avonds en s nachts zachtjes willen praten en telefoneren?
dank u!
Moet je wel weten waar de klemtonen liggen van de woorden en de taal.
Ik heb nog nooit Somalisch gehoord, ik zou niet weten hoe ik dit moet uitspreken.

En als ik 't fout uitspreek verstaat ie waarschijnlijk geen lor van mijn Google-Translate-Somalisch.



En dan moet ie nog geld hebben voor een vloerkleed ook :-).
En 't willen leggen.

Ik zou best kunnen begrijpen dat ie daar geen zin in heeft of simpelweg geen budget voor als ie net al stapels nieuwe (tweedehandse) meubels heeft gekocht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
07-08-2020 19:31
Ja. Iemand moet het oplossen.

En als de woningbouw er dan geen zin in heeft wegens personeelstekort moet er iemand anders het doen.

Liever dat dan dat er straks geknokt wordt door een bejaarde van +80.


De pers zou ik trouwens ook wel een optie vinden.
Zeker om 't personeels-wanbeleid van de woningbouw aan te kaarten.

Als straks de boel afbrandt ofzo moeten ze ook iemand kunnen sturen.
Die man heeft nog geen enkele mogelijkheid gekregen om iets te veranderen want waarschijnlijk weet hij het niet.. Daarnaast woont hij er net 3 weken. Kan je beter kijken of iemand langs kan gaan met Google translate zoals hierboven gezegd werd.
Hij ziet toch dat geen enkel ander mens op de betonnen vloer leeft.
Hebben ze in Somalië ook alleen maar betonnen vloeren ofzo.
Niq schreef:
07-08-2020 19:33
En ook Somaliërs weten dat als je hard praat anderen je kunnen horen en ze weten ook dat vloerbedekking of zeil normaal is. Het zijn geen gekken. Tenzij wel.
Als ze hier net gekomen zijn zonder spullen? Als hij uit het AZC komt heeft hij vrijwel geen spullen hoor. Daarnaast zit er een gigantisch cultuur verschil dus ik zou er niet zo vanuit gaan wat normaal voor ze is en wat niet.
Wat ik zo in Google snel zie is dus inderdaad beton... Maar dan nog.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
07-08-2020 19:38
Hij ziet toch dat geen enkel ander mens op de betonnen vloer leeft.
Hebben ze in Somalië ook alleen maar betonnen vloeren ofzo.
Hoeveel Nederlands-Nederlandse mensen ziet en kent hij?
Waar hij effectief over de vloer komt?

Als hij hier nog niet zo lang is kan het best zijn dat hij nog weinig bij andere mensen thuis is geweest.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
EllaBowie schreef:
07-08-2020 19:38
Als ze hier net gekomen zijn zonder spullen? Als hij uit het AZC komt heeft hij vrijwel geen spullen hoor. Daarnaast zit er een gigantisch cultuur verschil dus ik zou er niet zo vanuit gaan wat normaal voor ze is en wat niet.
Hij heeft toch spullen gekocht bij de kringloop. Verder zijn er op zoveel manieren gratis spullen te krijgen.
Ook vloerkleden.
Maar nee, biedt hem een bakkie aan en ga zijn vloer bedekken.

Die mensen worden meestal bijgestaan door de nodige instanties.
Laat oma in de gaten houden wanneer er iemand op bezoek komt en spreek diegene aan.
Al is dat meer taak van de wbv.
Niq schreef:
07-08-2020 19:39
Wat ik zo in Google snel zie is dus inderdaad beton... Maar dan nog.
Denk je dat veel mensen in flatgebouwen wonen? Als hij buiten de stad woonde, wat best aannemelijk is, dan zal hij niet gewend zijn aan een appartement.
Wissewis schreef:
07-08-2020 19:40
Hoeveel Nederlands-Nederlandse mensen ziet en kent hij?
Waar hij effectief over de vloer komt?

Als hij hier nog niet zo lang is kan het best zijn dat hij nog weinig bij andere mensen thuis is geweest.


Dus geef die man een break en nodig hem gewoon uit voor een kopje koffie.
anoniem_642da7e682a3f wijzigde dit bericht op 07-08-2020 19:49
0.14% gewijzigd
Wissewis schreef:
07-08-2020 19:35
Moet je wel weten waar de klemtonen liggen van de woorden en de taal.
Ik heb nog nooit Somalisch gehoord, ik zou niet weten hoe ik dit moet uitspreken.

En als ik 't fout uitspreek verstaat ie waarschijnlijk geen lor van mijn Google-Translate-Somalisch.



En dan moet ie nog geld hebben voor een vloerkleed ook :-).
En 't willen leggen.

Ik zou best kunnen begrijpen dat ie daar geen zin in heeft of simpelweg geen budget voor als ie net al stapels nieuwe (tweedehandse) meubels heeft gekocht.
Maar je kan het proberen hè. Laat het hem eerst eens lezen, wie weet kan hij dat gewoon en kan je via google translate met hem praten.
Ga je oma helpen en dat proberen.
Of als je er echt niet uit komt bel je de tolkentelefoon, kost ongeveer €12 starttarief en dan €1 per minuut.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hij een oorlogstrauma en is hij daardoor zo lijp als een deur.
Of kauwt hij qat de hele dag als hij niet zuigt of hard praat.
We weten het niet. Hij moet bepraat worden en er moet wat gebeuren.
Ik vind het trouwens een misselijke streek van de woningbouw dit soort onaangepasten naast of onder een kwetsbaar persoon te plaatsen.
Of als je er echt niet uit komt bel je de tolkentelefoon, kost ongeveer €12 starttarief en dan €1 per minuut.
Ja je moet er wel wat voor over hebben.
hannaa46 schreef:
07-08-2020 19:45
Dus geeft die man een break en nodig hem gewoon uit voor een kopje koffie.
Dit.

Het is je buurman. Is toch fijn om een goede relatie met je buren te hebben?
Misschien is t wel een heel aardige man. Beter dat oma die niet meteen volle bak tokkie op de bek gaat slaan.


Mijn oma was overigens degene die in haar situatie geluidsoverlast veroorzaakte, omdat ze stokdoof was en te koppig/ijdel om haar gehoorapparaat te dragen. Ben toch blij dat haar buren het (moeizame, want ze hoorde ze niet) gesprek aan zijn gegaan i.p.v. meteen te zijn gaan meppen.
merelindesloot schreef:
07-08-2020 19:46
Misschien heeft hij een oorlogstrauma en is hij daardoor zo lijp als een deur.
Of kauwt hij qat de hele dag als hij niet zuigt of hard praat.
We weten het niet. Hij moet bepraat worden en er moet wat gebeuren.
Ik vind het trouwens een misselijke streek van de woningbouw dit soort onaangepasten naast of onder een kwetsbaar persoon te plaatsen.


Wie zegt dat die man onaangepast is?
Wie zegt dat een vrouw van 82 kwetsbaar is?
Je vult nogal in.
Niq schreef:
07-08-2020 19:43
Hij heeft toch spullen gekocht bij de kringloop. Verder zijn er op zoveel manieren gratis spullen te krijgen.
Ook vloerkleden.
Maar nee, biedt hem een bakkie aan en ga zijn vloer bedekken.

Die mensen worden meestal bijgestaan door de nodige instanties.
Laat oma in de gaten houden wanneer er iemand op bezoek komt en spreek diegene aan.
Al is dat meer taak van de wbv.
Hij woont er 3 weken. Meeste mensen zijn na 3 weken niet klaar met inrichten, helemaal niet als er weinig geld is. Iemand moet hem uitleggen en helpen, daar ben ik het mee eens, maar je kan die man niet veel kwalijk nemen als hij hier net is en geen idee heeft.
Alle reacties Link kopieren
merelindesloot schreef:
07-08-2020 19:46
Misschien heeft hij een oorlogstrauma en is hij daardoor zo lijp als een deur.
Of kauwt hij qat de hele dag als hij niet zuigt of hard praat.
We weten het niet. Hij moet bepraat worden en er moet wat gebeuren.
Ik vind het trouwens een misselijke streek van de woningbouw dit soort onaangepasten naast of onder een kwetsbaar persoon te plaatsen.
Ik snap wel dat ze gelijk welke huurder in gelijk welk appartement zetten.
Huurder zoekt huurhuis, huurhuis is vrij, hij betaalt, dus verhuis maar.


Maar dan moet er dus wel iemand in staat zijn om problemen op te lossen als die zich stellen.
Zelf langskomen, een tolk regelen, sociaal werk inschakelen, ... whatever.
En niet pas over een maand als de boel al te hard geëscaleerd is.


Waarbij het mij niet uitmaakt of het nu om een Somaliër, een gehandicapte, een Nederlander, een Azerbeidjaan, iemand met psychische troubles, ... gaat.


Ik neem trouwens aan dat de woningbouw ook een tolk gaat nodig hebben.
Want niet standaard op elk kantoor iemand heeft zitten die élke taal spreekt.
(Nu is het Somalisch, de volgende keer hebben ze iemand nodig die Mandarijn-Chinees spreekt, dan weer iemand die Lingala spreekt, dan weer een Fries, ...)
wissewis wijzigde dit bericht op 07-08-2020 19:52
15.02% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
hannaa46 schreef:
07-08-2020 19:48
Wie zegt dat die man onaangepast is?
Wie zegt dat een vrouw van 82 kwetsbaar is?
Je vult nogal in.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-08-2020 23:24
Reden: racistisch
36.82% gewijzigd
EllaBowie schreef:
07-08-2020 19:30
Was dit ook voorgesteld als hij Nederlands was geweest?
Nee natuurlijk niet. Achterlijk topic dit. Burgemeester, media :rofl:
[..]

nou,nou,nou
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-08-2020 23:22
Reden: quote verwijderd
89.68% gewijzigd
hannaa46 schreef:
07-08-2020 19:45
Dus geef die man een break en nodig hem gewoon uit voor een kopje koffie.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
07-08-2020 19:53
Eens.
Hoe nodig je iemand uit voor een kop koffie als je niet eens "hallo" of "kom je langs" kan zeggen tegen hem :-) ?
Deze taalbarrière lijkt mij toch écht vrij pittig.

Zeker als ie ook geen 5 woorden Engels of Frans verstaat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Brief typen en het probleem uitleggen, google translate en voila!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven