Geld & Recht alle pijlers

Overname huurwoning

22-10-2018 06:39 87 berichten
Een tijdje geleden ben ik verhuisd, de nieuwe bewoner had ik een aanbod voor diverse overnames gedaan, o.a de laminaatvloer boven en beneden, de inbouwkast en een douchecabine. Daar hoefde ik geen geld voor te hebben, het was tenslotte ook in mijn voordeel als ik het kon achterlaten, de afspraak was alles in een overname.

Maar op het allerlaatste moment, het weekend voor de sleutel terug moest belde ze mij op met de mededeling dat ze de vloer toch niet wilde overnemen en of ik die er even uit kon halen, daarop heb ik de hele woning leeggehaald, dus ook de douchecabine en de inbouwkast.
De afspraak was immers alles of niets.
Nou inmiddels heeft mevrouw de sleutels ontvangen en kwam ze erachter dat alles eruit was en nu eist ze dat ik haar dat ga vergoeden, uiteraard ga ik dat niet doen. Mijn vraag is of ze hier in haar recht staat?
Als er een overeenkomst getekend is waarin niet staat “ alles of niets” heeft ze in theorie wel degelijk een poot om op te staan. Je had dan de vloer er niet hoeven uithalen. Aan de andere kant snap ik ook dat je niet het risico wil nemen dat de woningbouw dan ineens niet vind dat het een zaak tussen huurders is en jou laat opdraaien voor verwijderkosten. Ik verwacht niet dat die vrouw een zaak begint voor een kast en een douchecabine, maar wettelijk gezien heb je niet geleverd wat was afgesproken en kan ze je ingebreke stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ze eist? Ze doet haar best maar. Niet meer op reageren.
ik geef mn bek ook maar een douw
De afspraak was dat alles achter zou blijven, zij kwam terug op die afspraak. Dus zij heeft zich net zo goed niet aan de afspraak gehouden als TO. Wat mij betreft kun je het tegen elkaar wegstrepen. Niet meer over zeuren.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
22-10-2018 10:39
, maar wettelijk gezien heb je niet geleverd wat was afgesproken en kan ze je ingebreke stellen.
nee hoor
want er staat vanuit de nieuwe huurster niks tegenover
als de woningbouwvereniging vindt dat het een zaak is tussen de huurders dan zou ik zelf niks meer laten weten
Ze moet nu zelf een douchecabine plaatsen. Dus ze heeft wel extra kosten. Dat ze de spullen van TO gratis kreeg maakt dan niet uit. Er is een overeenstemming op papier dat TO die spullen zou achterlaten. TO heeft zich daar niet aan gehouden. Had TO gezegd: je sloopt die vloer maar lekker zelf er uit, afspraak is afspraak, dan had ze geen poot om op te staan. Dat zij zelf de afspraak wijzigde zal voor een rechter niet perse een argument zijn. Maar je moet wel heel principieel zijn om naar de rechter te stappen en een proces aan te spannen als de griffiekosten ws al hoger zijn dan het bedrag waar het om gaat.
Ik zou trouwens als ik TO was er ook niet meer op in gaan. Gewoon aangeven dat de deal alles of niks was en het daarbij laten.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 11:02
Reden: Aanvulling
9.36% gewijzigd
forumfossiel schreef:
22-10-2018 10:59
Ze moet nu zelf een douchecabine plaatsen. Dus ze heeft wel extra kosten.

Ze moet helemaal niks. Ze kan ook een douchegordijn ophangen met een roede, zoals in de meeste huurhuizen. Kost nog geen 20 euro.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
22-10-2018 10:59
Ze moet nu zelf een douchecabine plaatsen. Dus ze heeft wel extra kosten. Dat ze de spullen van TO gratis kreeg maakt dan niet uit. Er is een overeenstemming op papier dat TO die spullen zou achterlaten. TO heeft zich daar niet aan gehouden. Had TO gezegd: je sloopt die vloer maar lekker zelf er uit, afspraak is afspraak, dan had ze geen poot om op te staan. Dat zij zelf de afspraak wijzigde zal voor een rechter niet perse een argument zijn. Maar je moet wel heel principieel zijn om naar de rechter te stappen en een proces aan te spannen als de griffiekosten ws al hoger zijn dan het bedrag waar het om gaat.
Ik zou trouwens als ik TO was er ook niet meer op in gaan. Gewoon aangeven dat de deal alles of niks was en het daarbij laten.
De afspraak was immers alles of niets.
(zegt TO)
volstrekt duidelijk dus

domme zet van de huurster
Alle reacties Link kopieren
In theorie heeft ze mogelijk wel een poot om op te staan, in de praktijk echt niet.
Wij hadden ongeveer hetzelfde maar dan omgekeerd (al was ik niet degene die op de afspraak terugkwam en was er wel geld mee gemoeid). Voor een paar tientjes ga je echter geen rechtzaak aan en de wbv had de borg al terugbetaald en vond het verder lekker mijn probleem.

Ik denk dat je safe zit. Was wel slimmer geweest als je zwart op wit had dat ze onder de afspraak uitwilde, de afspraak staat immers op papier. Of als je haar dan tenminste had meegedeeld dat de rest dan ook zou vervallen.

Ik vind het ook een streek trouwens. Je heb groot gelijk dat je dit zo gedaan hebt.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Lord*Voldemort schreef:
22-10-2018 07:06
Alles heb ik zelf ingezet/gelegd en alles is zonder schade aan de woning eruit gehaald. In het geval van de inbouwkast kon ik trouwens niet anders dan die eruit halen omdat ik anders niet de vloer in de kast kon verwijderen.
Maar ik hoef me dus geen zorgen te maken over eventuele juridische stappen van haar kant?

Heb je op papier/mail/ whatsapp dat ze na het tekenen van de overnamelijst toch de vloer niet wilde?

En staat er echt alles of niets?

Ik snap niet zo goed als iemand de vloer niet meer wil, jullie uit nijd alles eruit trekken en daarna pas gaan afvragen of dat wel slim was.
Ipv aan te geven dat er een overnamelijst is met handtekening ( ik neem even aan dat die ook getekend is) en dat ze pech heeft? Dat had ik gedaan. Dikke doei een weekend voor de overdracht.



Maar wat heeft een douchecabine met een vloer te maken? Ik hoop dat je geen last krijgt maar eerlijk gezegd snap ik niks van die actie. Rare nijdige reacie op iets wat je gewoon had laten gaan als er een getekende overnamelijst was.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 11:44
35.68% gewijzigd
Staat dat “alles of niets” ook het door beide partijen ondertekende formulier? Zo ja , dan staat TO in zijn recht, zo nee dan zou een rechter de huurster een schadevergoeding kunnen toekennen, mocht het ooit zo ver komen. Als ik TO was zou ik er in dat laatste geval echter van uitgaan dat het huurster geen rechtszaak waard is.
Welke schade heeft huurster dan die vergoed zou moeten worden? Ze heeft er niets voor betaald en het is ook niet iets waar ze recht op heeft want het is iets extra's wat niet bij de woning hoort. Ze had een mazzeltje dat ze die dingen mocht houden, en nu heeft ze dat mazzeltje niet meer. Jammer dan.
forumfossiel schreef:
22-10-2018 10:59
Ze moet nu zelf een douchecabine plaatsen. Dus ze heeft wel extra kosten. Dat ze de spullen van TO gratis kreeg maakt dan niet uit. Er is een overeenstemming op papier dat TO die spullen zou achterlaten. TO heeft zich daar niet aan gehouden. Had TO gezegd: je sloopt die vloer maar lekker zelf er uit, afspraak is afspraak, dan had ze geen poot om op te staan. Dat zij zelf de afspraak wijzigde zal voor een rechter niet perse een argument zijn. Maar je moet wel heel principieel zijn om naar de rechter te stappen en een proces aan te spannen als de griffiekosten ws al hoger zijn dan het bedrag waar het om gaat.
Ik zou trouwens als ik TO was er ook niet meer op in gaan. Gewoon aangeven dat de deal alles of niks was en het daarbij laten.
Ze had bij de wbv kunnen klagen dat ik die vloer er niet uitgehaald heb en via hun zou het mij dan 1200 euro kosten.
RikM schreef:
22-10-2018 11:44
Welke schade heeft huurster dan die vergoed zou moeten worden? Ze heeft er niets voor betaald en het is ook niet iets waar ze recht op heeft want het is iets extra's wat niet bij de woning hoort. Ze had een mazzeltje dat ze die dingen mocht houden, en nu heeft ze dat mazzeltje niet meer. Jammer dan.
Het gaat niet om of ze die dingen gratis heeft gekregen. Er is een overeenkomst en daar heeft TO zich niet aangehouden. Dat is aantoonbaar. Het is ook duidelijk dat de huurster schade heeft.

Ik zou denken: als de huurster moeilijk wil doen dan stelt ze TO aansprakelijk voor de kosten die ze moet maken om alles te vervangen. Dus niet alleen de douchecabine en inbouwkast, maar ook de vloer. Zoals ik het begrijp heeft TO namelijk geen bewijs dat die vloer eruit moest. Voor hetzelfde geld belde de huurster TO op om zich te verzekeren of alles er nog was.

Als de huurster een rechtsbijstandsverzekering heeft of een toevoeging krijgt dan loopt ze niet veel risico en vallen de kosten voor haar natuurlijk best mee.

Het is maar net hoe kwaad je iemand door een dergelijke actie kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je niet aan de telefoon gezegd dat het alles of niets is? Dan was je meteen van het gedonder afgeweest.

Ik denk niet dat zij een poot heeft om op te staan maar ik vind dat jij het ook wel raar hebt aangepakt.
Kosten die ze MOET maken omdat ze dingen MOET vervangen. Hoezo moet dat? Het waren allemaal zaken die de vorige huurder heeft toegevoegd aan de woning, daar heeft ze helemaal geen recht op. Het was een gunst, niet meer dan dat.
RikM schreef:
22-10-2018 12:20
Kosten die ze MOET maken omdat ze dingen MOET vervangen. Hoezo moet dat? Het waren allemaal zaken die de vorige huurder heeft toegevoegd aan de woning, daar heeft ze helemaal geen recht op. Het was een gunst, niet meer dan dat.
Daar heeft ze wel recht op, omdat dat de afspraak was. Of het nou wel of niet thuishoort in de woning doet niet ter zake.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
22-10-2018 12:23
Daar heeft ze wel recht op, omdat dat de afspraak was.
Hoe weet je dat dan?

Klinkt alsof de nieuwe huurder zichzelf wat werk wilde besparen door jou het vloertje dat ze toch niet wilde eruit te laten slopen... had je ook gewoon kunnen weigeren, ze had er al voor getekend. Dan had je nooit die kosten hoeven betalen. Had je aan de telefoon nog een keer gezegd 'alles of niks'?
safrat schreef:
22-10-2018 12:23
Daar heeft ze wel recht op, omdat dat de afspraak was. Of het nou wel of niet thuishoort in de woning doet niet ter zake.

Maar zij houdt zich toch net zo goed niet aan die afspraak? De afspraak was dat TO het materiaal kon achterlaten zodat zij het kon gebruiken en hij er geen werk aan had. Vervolgens belt zij hem op het laatste moment (rotstreek) nog dat hij die vloer eruit moet halen. Dan gaat de afspraak dus niet door.
Dropdrop schreef:
22-10-2018 12:31
Hoe weet je dat dan?
Dat schrijft TO toch?
Er was een overnamelijst.
Is een overeenkomst , waar alles op vernoemd is, nog een overeenkomst waar de ontvangende parij een verandering in aanbrengt? Volgens mij dus echt niet.
Iemand KOOPT van mij een auto. Bij nader inzien wil hij alleen de moter en de wielen. Ben ik dan leveringsplichtig?
RikM schreef:
22-10-2018 12:35
Maar zij houdt zich toch net zo goed niet aan die afspraak? De afspraak was dat TO het materiaal kon achterlaten zodat zij het kon gebruiken en hij er geen werk aan had. Vervolgens belt zij hem op het laatste moment (rotstreek) nog dat hij die vloer eruit moet halen. Dan gaat de afspraak dus niet door.
Ja, het ene kan je bewijzen en het andere niet.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
22-10-2018 12:36
Dat schrijft TO toch?
Er was een overnamelijst.
Je schrijft over RECHT. Niet dat papiertje waar je allebei op krabbelt wat er wel niet achterblijft. De enige die daar rechten aan kan ontlenen is de woningbouw: dat ze kosten in rekening kunnen brengen als er toch iets verwijderd moet worden.

Je hebt geen recht op vergoeding, omdat iemand tweedehands spullen, waar je niks voor betaald hebt, toch heeft meegenomen.

Als ze wél betaald had, had ze haar geld terug kunnen krijgen. Niet een nieuwe vloer vergoed.
Dropdrop schreef:
22-10-2018 12:54
Je schrijft over RECHT. Niet dat papiertje waar je allebei op krabbelt wat er wel niet achterblijft. De enige die daar rechten aan kan ontlenen is de woningbouw: dat ze kosten in rekening kunnen brengen als er toch iets verwijderd moet worden.

Je hebt geen recht op vergoeding, omdat iemand tweedehands spullen, waar je niks voor betaald hebt, toch heeft meegenomen.

Als ze wél betaald had, had ze haar geld terug kunnen krijgen. Niet een nieuwe vloer vergoed.

Juist.
Dropdrop schreef:
22-10-2018 12:54
Je schrijft over RECHT. Niet dat papiertje waar je allebei op krabbelt wat er wel niet achterblijft. De enige die daar rechten aan kan ontlenen is de woningbouw: dat ze kosten in rekening kunnen brengen als er toch iets verwijderd moet worden.

Je hebt geen recht op vergoeding, omdat iemand tweedehands spullen, waar je niks voor betaald hebt, toch heeft meegenomen.

Als ze wél betaald had, had ze haar geld terug kunnen krijgen. Niet een nieuwe vloer vergoed.
Nee, het is een overeenkomst tussen twee personen met de daarbij horende rechten en plichten. Je kan die overeenkomst niet eenzijdig opzeggen. Een vergoeding voor die spullen is in dit opzicht niet relevant. Het is namelijk niet zo dat je onder een overeenkomst uit kan komen omdat er geen sprake is van een eventuele vergoeding tenzij dat zo is afgesproken. Omdat het toevallig gratis was is geen argument. Ja, misschien gevoelsmatig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven