Geld & Recht alle pijlers

Overspannen: ziekmelden of ontslag?

22-03-2020 08:39 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde het al een tijdje aankomen en heb het weken verborgen weten te houden op het werk, maar afgelopen week ben ik toch ingestort en overspannen geraakt. Dit heeft voornamelijk te maken met 2 collega’s die mij kleineren en elke dag naar laten voelen, leidinggevende die niks doet en een te hoge werkdruk. Meerdere keren heb ik mijn grenzen aangegeven maar er veranderd niks. Ik heb daarom afgelopen vrijdag gezegd dat ik mijn contract wil opzeggen, omdat ik geen andere uitweg meer zag. Daarna werden mijn klachten alleen maar erger met als resultaat dat ik sinds vrijdagavond alleen nog maar in bed lig en kan huilen. Mijn man doet nu alles in huis en zorgt voor de kinderen. Ik kan niks meer aan.
Nu zeggen mensen om mij heen (via tel, want Corona) dat ik mij ziek moet melden en geen ontslag indienen (ik heb namelijk nog geen ontslag ingediend, alleen gezegd dat ik dat ging doen).
Morgen zouden we met het team bespreken wanneer mijn laatste werkdag zal zijn, maar ik ben te ziek om nog te komen werken.

Wat is wijsheid hierin om te doen? Wat zijn mijn rechten?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-03-2020 09:06
Ach wel nee. Ze heeft het niet schriftelijk ingediend. Ze heeft gezegd dat zij het misschien wil opzeggen. Nu zou men de voorwaarden gaan bespreken. Dat is geen officiele opzegging.
Dat heb ik dan verkeerd gelezen, ziek melden kan dan wel maar lost natuurlijk niets op. TO zou zich af moeten vragen of ze daar wel wil blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
22-03-2020 09:06
Dat hangt af van het arbeidscontract, daar kan in staan dat het schriftelijk moet.
En verder hangt er vanaf of de werkgever kan aantonen dat het mondeling opzeggen bewust is gedaan:

https://www.mkbservicedesk.nl/2047/mijn ... erband.htm#
Indien je werknemer mondeling opzegt en hier vervolgens op terugkomt, dan is het aan jou als werkgever om aan te tonen dat er sprake was van een duidelijke en ondubbelzinnige verklaring van de werknemer. Vaak heb je dan problemen met het bewijs, omdat je niet alleen zult moeten aantonen dat je werknemer heeft opgezegd tegen een bepaalde datum maar ook nog eens dat hij zich dat ook bewust was. Zegt je werknemer bijvoorbeeld in een boze en emotionele bui ‘Ik neem ontslag’, dan kun je er dus niet zomaar op vertrouwen dat hij dat ook daadwerkelijk wil.

Google maar eens op het buschauffeurarrest, baan opzeggen moet schriftelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn man heeft ooit zijn baan opgezegd om thuis bij te komen omdat de re-integratie na zijn burn-out niet lukte, en hij destijds dacht dat dat “zijn” probleem was. Hij had niet-aangeboren hersenletsel en kon het werk niet aan; alle energie ging in het werk zitten (20 uur per week) maar daarna was er geen energie meer om de rest van de dag door te komen.

Hij had absoluut gewaarschuwd moeten worden door het re-integratiebureau dat hij dit NIET moest doen en begeleid worden naar ziek uit dienst:
Hij is niet bijgetrokken, dus heeft nog veel medische drempels die nergens officieel als arbeidshandicap staan geregistreerd. Als hij dus ooit een uitkering moet aanvragen, is hij verplicht om 40 uur te werken. Nu krijgt hij niets. Zijn arbeidsverleden is inmiddels van jaren geleden dus hij heeft ook nergens meer recht op. Omdat hij de gemeente niets “kost” (aan uitkering), is er ook geen enkel potje beschikbaar om hem opnieuw terug naar de arbeidsmarkt te begeleiden.

Mijn man krijgt pas weer inkomen als zijn AOW komt. Hij zou graag iets doen om onderdeel van de maatschappij te zijn, maar wordt daar dus niet bij geholpen. Sterker: werkgevers die met hem in zee zouden gaan, hebben kans dat ze hem niet eens mogen optellen bij het verplichte quotum mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
22-03-2020 09:22
Je hebt niet alleen geroepen dat je ontslag neemt maar je schrijft dat je ook morgen een afspraak hebt staan met het hele team om te bepalen wanneer je laatste werkdag is. Dit is voor mij duidelijk ontslag genomen hebben. Als je werkgever de ziekmelding accepteert ga je dus ziek uit dienst.
En hoe gaat werkgever bewijzen dat TO iets geroepen heeft?
TO wordt gepest. Als dit een zaak zou worden zou dit vanuit de werkgever, gezien er geen bewijs is, ook als 'pestgedrag' gezien kunnen worden.
Sophia-90 schreef:
22-03-2020 09:11
Ontslag is bij ons inderdaad alleen rechtsgeldig wanneer ik dit zelf schriftelijk indien.
Dit. Je hebt je ontslag nog niet ingediend.
Mijn ene zusje zou gaan verhuizen en heeft ook mondeling aangegeven haar baan op te zeggen. Huis ging niet door en ze blijft er gewoon werken.
Ik zou me 'verkouden' melden en zo even tijd voor jezelf maken om na te denken.
Is deze corona gekte voorbij dan zou ik aangeven dat je er echt doorheen zit en dan pas stappen ondernemen en naar de bedrijfsarts gaan etc.
Heb je al contact gehad met de bedrijfsarts? Die moet nu aan je werkgever melden dat je niet beschikbaar bent voor werk. Je komt dus ook niet praten over vertrek. Er zijn hele foute bedrijfsartsen maar ook goede; leg voor dat je klachten veroorzaakt zijn door de negatieve werksfeer.

Zorg dat je een verklaring van je medische situatie hebt van een behandelaar (huisarts op psycholoog). Dus diagnose burn-out. Een bedrijfsarts stelt geen diagnoses maar vertaalt de gevolgen van jouw diagnose naar je werksituatie. Een fijne BA zal je in deze situatie ruimte geven om onder sociale druk uit te komen. Een rotzak laat jouw werkgever uiteindelijk gewoon toewerken naar re-integratie in de bestaande, ongezonde situatie. In dat geval heb je echt rechtshulp nodig: zijn er een vakbondlidmaatschap of een rechtsbijstandsverzekering in beeld?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je ontslag niet ingediend. Bovendien mag je er binnen een redelijke termijn op terugkomen en heeft de werkgever de plicht om na te gaan of je ook echt ontslag wil nemen. Ziekmelden dus.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk- ... tslagname/
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
22-03-2020 09:29
En hoe gaat werkgever bewijzen dat TO iets geroepen heeft?
TO wordt gepest. Als dit een zaak zou worden zou dit vanuit de werkgever, gezien er geen bewijs is, ook als 'pestgedrag' gezien kunnen worden.
Er is wel bewijs want het hele team is morgen bij elkaar geroepen om TO haar laatste werkdag te bespreken
Liesettes schreef:
22-03-2020 09:25
Dat heb ik dan verkeerd gelezen, ziek melden kan dan wel maar lost natuurlijk niets op. TO zou zich af moeten vragen of ze daar wel wil blijven werken.
Ik zou er niet willen blijven werken.
Maar ik zou me wel ziek melden, en dan thuisblijven tot de bedrijfsarts komt. En dan het verhaal uitleggen.
Of er uiteindelijk veel mee gebeurt is maar de vraag, maar ik zou niet voor de collega’s en de lg de voor hun makkelijkste weg kiezen.
Laat ze de gesprekken met de bedrijfsarts ook maar aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
22-03-2020 09:35
Dit. Je hebt je ontslag nog niet ingediend.
Mijn ene zusje zou gaan verhuizen en heeft ook mondeling aangegeven haar baan op te zeggen. Huis ging niet door en ze blijft er gewoon werken.
Ik zou me 'verkouden' melden en zo even tijd voor jezelf maken om na te denken.
Is deze corona gekte voorbij dan zou ik aangeven dat je er echt doorheen zit en dan pas stappen ondernemen en naar de bedrijfsarts gaan etc.
Dit vind ik wel een hele rare opmerking. We maken misbruik van de situatie en melden ons "verkouden". Begrijp je wel dat "verkouden" na een paar dagen over is en als TO dan met haar verhaal overspannen komt ze een nog groter probleem heeft.
Het-groepje schreef:
22-03-2020 09:35
Dit. Je hebt je ontslag nog niet ingediend.
Mijn ene zusje zou gaan verhuizen en heeft ook mondeling aangegeven haar baan op te zeggen. Huis ging niet door en ze blijft er gewoon werken.
Ik zou me 'verkouden' melden en zo even tijd voor jezelf maken om na te denken.
Is deze corona gekte voorbij dan zou ik aangeven dat je er echt doorheen zit en dan pas stappen ondernemen en naar de bedrijfsarts gaan etc.
Waarom verkouden?
Waarom niet met psychische prroblemen meteen werkgerelateerde oorzaak?
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zoek ik een andere baan als het niet bevalt en ik alles heb geprobeerd.
Werk je in een onzekere sector omdat je daar bent blijven hangen.

Ziekmelden kan maar dan moet je daar ook re integreren.
Alle reacties Link kopieren
Gezien de grote waarschijnlijkheid van instorting van de economie, zou ik gaan voor ziekmelden en een afspraak met de bedrijfsarts maken. Krijg nu maar eens op korte termijn een andere baan. Je hebt dan ook geen recht op uitkering van ziektewet geld of ww.

Het pesten aangeven en aangeven, dat je absoluut geen ontslag wil, tot dat uitroepen werd je geprovoceerd, maar dat je verbetering van de arbeidssituatie wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook eens een soortgelijke situatie gehad en meldde me uiteindelijk ziek. Dat mocht niet want het werd gezien als een arbeidsconflict. Ik was verbijsterd, want ik was er net zo aan toe als jij. Toch moest ik "gewoon" weer komen werken, wat echt ondraaglijk was. Uiteindelijk is het contract dan ook ontbonden.
Alle reacties Link kopieren
Liesettes schreef:
22-03-2020 09:02
Je hebt je contract al opgezegd dat kun je nu niet meer terugdraaien helaas.
Hou toch je mond, je bent overduidelijk geen jurist! TO niet naar luisteren hoor, zo snel gaat dat echt niet. Zaten een aantal erg goede tips tussen de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Echt, elk geval is anders. TO heeft niets aan persoonlijke ervaringen, haar situatie, werkgever etc .
Alle reacties Link kopieren
In elk geval niet gaan liegen dat je verkouden bent.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een nare situatie... Als je alle kenmerken van een burn-out hebt dan ben je gewoon ziek.
Een burn-out is meestal niet alleen door je werk. Vaak zijn er ook andere oorzaken waardoor je in een burn-out belandt. Denk hierover na want als je alleen pesten opgeeft heb je grote kans dat het als arbeidsconflict gezien wordt.

Goede adviezen zijn al gegeven: Meld je ziek en vraag direct consult bij de bedrijfsarts. Geef voor de zekerheid duidelijk aan dat geen ontslag neemt. Je hoeft je werkgever niet te vertellen wat je hebt waardoor je ziek bent, als ze dat vragen geef je aan dat je dit met de bedrijfsarts bespreekt.
Wanneer je tzt weer kan reïntegreren kan met behulp van je coach een andere werkplek gezocht worden. Je werkgever moet zich dan ook inspannen.

Voor nu is het iig belangrijk dat je je rust kan pakken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ziekmelden idd. En dan niet verkouden, maar overspannen. Want dat is ook ziek, en het is wat er aan de hand is. En zo snel mogelijk een consult bij de bedrijfsarts, dat kan ook telefonisch.

UIteraard is jouw situatie niet één op één hetzelfde, maar ik ben vorig jaar ook overspannen uitgevallen op het werk. En heb me alszodanig ziek gemeld. De personeelsafdeling heeft dat (in tegenstelling tot mijn eigen leidinggevende) goed opgepakt. Gezorgd dat ik snel naar de bedrijfsarts kon en nog het een en ander. Heel fijn. Ik heb uiteindelijk overigens tóch zelf ontslag genomen, maar dan wel in overleg met de bedrijfsarts en met een regeling waarbij ik nog een aantal maanden doorbetaald werd terwijl ik al vrijgesteld was van werk. Uiteindelijk heb ik aan het eind van die termijn weer ander werk gevonden gelukkig, maar daar kon ik dus vrij rustig naar toe werken, dankzij die regeling.

@Reficul, ik was toen al bijna een jaar aan het solliciteren naar een andere baan, dat lukte in eerste instantie dus niet. En toen op een gegeven moment toch uitgevallen. Zo gaat dat soms. Wie weet is TO ook al een tijdje op zoek, maar zonder resultaat.
The owls are not what they seem
Morgenochtend meteen een arbeidsrechtadvocaat bellen en laten helpen met het opstellen van de juiste brief om terug te komen op je 'ik neem ontslag'-melding.
Dat is echt heel belangrijk.
Dit is niet de tijd waarin je ziek en werkloos wilt zijn.
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
22-03-2020 10:11
Er is wel bewijs want het hele team is morgen bij elkaar geroepen om TO haar laatste werkdag te bespreken
Dan neemt ze 1 januari 2025 als laatste werkdag. Opgelost. :P
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
22-03-2020 13:29
Dan neemt ze 1 januari 2025 als laatste werkdag. Opgelost. :P
Gut je adviezen zijn top!
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
22-03-2020 10:18
Persoonlijk zoek ik een andere baan als het niet bevalt en ik alles heb geprobeerd.


Ziekmelden kan maar dan moet je daar ook re integreren.
Dat hangt er maar vanaf of er passend werk is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er niet om of er bewijs is. Dit hoor je niet met een heel team te bespreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
truusperenat schreef:
22-03-2020 10:14
Dit vind ik wel een hele rare opmerking. We maken misbruik van de situatie en melden ons "verkouden". Begrijp je wel dat "verkouden" na een paar dagen over is en als TO dan met haar verhaal overspannen komt ze een nog groter probleem heeft.
Newsflash: overspannen mensen zijn niet immuun voor verkoudheid of corona. Als ik zo in de war zou zijn als to zou ik nu tijdens de corona gekte even gedeisd houden, elk nadeel heeft zijn voordeel en er functioneert nu toch nergens iets.
Over een paar weken kun je dan altijd nog aangeven dat je er ook echt doorheen zit. Maargoed, als je to wil adviseren om nu naar een bedrijfsarts te gaan, lekker realistisch maar be my guest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven