Geld & Recht alle pijlers

Partner alimentatie in de praktijk

27-10-2021 19:06 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over alimentatie. Ik weet dat ik daarvoor naar een notaris of advocaat moet, maar misschien kan het Viva forum alvast wat uitleg geven.

De situatie is als volgt. Ik heb een relatie met mijn vriend en we overwegen te trouwen, op huwelijkse voorwaarden. We hebben ook een kind van 2 jaar oud. We begrijpen dat partner alimentatie betaalt moet worden totdat ons kind 12 jaar oud is. De hoogte van het bedrag wordt vastgesteld met behulp van een berekening en de alimentatie dient om dezelfde levensstijl te kunnen behouden.

Ik heb mijn baan opgezegd nadat ons kind is geboren. Mijn vriend heeft een zeer goed betaalde baan en we genieten hier op het moment volop van. We gaan vaak op luxe vakanties, we rijden een fijne auto en ik ga regelmatig naar een beautysalon voor behandelingen, massages etc.

Nu vragen we ons dus af wat wordt bedoeld met het "behouden van dezelfde levensstijl". Want het lijkt mij logisch dat ik niet meer dit leven kan leiden als wij uit elkaar zouden gaan en ik zou me eigenlijk zelfs bezwaard voelen om daarvoor geld van hem te krijgen.

Kan iemand uitleggen hoe dit er in de praktijk aan toe gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik leef in de veronderstelling dat partneralimentatie niet meer bestaat.
Alle reacties Link kopieren
Officieel moet de levensstijl dezelfde blijven.

In de praktijk kijken ze meestal naar inkomen en wat (ex-)partner kan missen.
Ik gok dat je online wel reken-sites kan vinden.


Zorg in elk geval dat je nu 10 euro per jaar afbietst van hem voor een inschrijving bij de woningbouw voor jou.
Better safe than sorry, eens te meer als je niet werkt.


Er zit overigens inderdaad wel verschil tussen partner-ali (voor jou) en kinderali (voor kind).
wissewis wijzigde dit bericht op 27-10-2021 19:10
12.44% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Maar ga je helemaal niet werken dan?
Persoonlijk vind ik partner alimentatie niet meer van deze tijd zeker niet wanneer je jong en gezond genoeg bent om terug te gaan werken. Ik ben ook getrouwd maar zou met een eventuele scheiding eerder kiezen voor een stap terug dan geld aannemen van mijn ex. Voor kinder alimentatie geldt natuurlijk iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je google even je loopt flink wat jaren achter.
Alle reacties Link kopieren
En huwelijkse voorwaarden en partneralimetatie ?
Er zal wel gekeken worden of jij kunt werken en indien dit mogelijk is zal hier wel prioriteit op worden gelegd.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet gaat trouwen, krijg je ook geen PA. Best slimme keus om dan wel te gaan trouwen als je nu al nadenkt over wat als je gaat scheiden....
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat die levensstijl over het kind ging. Dus dat hij/zij niet hoeft te verhuizen en gewoon op pianoles en hockey kan blijven. Niet over massages en auto’s.
Alle reacties Link kopieren
Van het bedrag wat ik krijg kan ik niet de standaard behouden zoals voor de scheiding. Je kan ook samen besluiten om het anders te regelen, maar dat moet je wel op voorhand vastleggen. En als de ontvanger in de bijstand terecht komt, zal eerst worden gekeken of er sprake is van recht op PA.
Alle reacties Link kopieren
MrsMorrison schreef:
27-10-2021 19:11
Persoonlijk vind ik partner alimentatie niet meer van deze tijd zeker niet wanneer je jong en gezond genoeg bent om terug te gaan werken. Ik ben ook getrouwd maar zou met een eventuele scheiding eerder kiezen voor een stap terug dan geld aannemen van mijn ex. Voor kinder alimentatie geldt natuurlijk iets heel anders.
Bwah, ik zou het niet willen riskeren.

Maar als de afspraak zo is zou ik best vlak na de scheiding wel willen kunnen overleven.
Als dat met partner-alimentatie is, dan is dat met partner-alimentatie.

Ik zou echter wel zo snel mogelijk op eigen benen willen staan en dus niet persé "het volle pont" en "het aantal jaren waar ik recht op heb" aannemen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
27-10-2021 19:12
Er zal wel gekeken worden of jij kunt werken en indien dit mogelijk is zal hier wel prioriteit op worden gelegd.
Volgens mij niet hoor. Mijn vriend moest gewoon KA en 2200 PA betalen en hield hierdoor netto ongeveer evenveel over als zijn ex. Dat waren wel de oude regels, maar volgens mij is dat principe niet verandert (alleen de duur van de verplichting).
Wissewis schreef:
27-10-2021 19:14
Bwah, ik zou het niet willen riskeren.

Maar als de afspraak zo is zou ik best vlak na de scheiding wel willen kunnen overleven.
Als dat met partner-alimentatie is, dan is dat met partner-alimentatie.

Ik zou echter wel zo snel mogelijk op eigen benen willen staan en dus niet persé "het volle pont" en "het aantal jaren waar ik recht op heb" aannemen.

Nee maar daarom zou ik ook nooit in die positie willen komen door te stoppen met werken. Ik wil ten alle tijden financieel onafhankelijk zijn.
Ik zou me nu al bezwaard voelen dat ik niets zou bijdragen aan die levensstijl, maar goed..

Schrijf je in ieder geval in voor een huurwoning voor het geval het mis mocht gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hou je er ook rekening mee dat als jullie straks uiteen zouden gaan dat waarschijnlijk niet in pijs en vree is?

Je zou de eerste man niet treffen die bij een scheiding "ineens" werkloos wordt of "failliet gaat". Waardoor hij ineens nauwelijks een cent alimentatie kan / wil betalen.

Kan je weer 5 jaar gaan procederen over die alimentatie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je gaat er dus vanuit dat jullie uit elkaar gaan voordat het kind 12 is?

Je kan toch onderling van alles afspreken en vastleggen bij de notaris: huwelijkse voorwaarden.
Hoe de wet is over 3, 5 of 8 jaar weet niemand.

Het beste wat je kan doen is parttime werken of naast het moederschap nog een studie volgen, zodat je niet alleen maar een mega gat op je CV hebt. Je wil geen geld van hem aannemen, maar je leeft nu toch ook van zijn geld.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-10-2021 19:23
6.35% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
27-10-2021 19:12
Als je niet gaat trouwen, krijg je ook geen PA. Best slimme keus om dan wel te gaan trouwen als je nu al nadenkt over wat als je gaat scheiden....
Nee dat is een verstandige keuze. Mensen belanden in vechtscheidingen omdat ze door rancune en verdriet niet meer objectief denken, elkaar alles misgunnen etc. Net als bij een samenlevingscontract ga je bij huwelijkse voorwaarden nu al regelen wat je gaat doen als je niet meer samen wilt zijn en wat dan eerlijk zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Veel reacties al zo snel! Ter aanvulling:

- nee we gaan er helemaal niet vanuit dat we uit elkaar gaan. Maar als je met elkaar trouwt wil je toch weten welke financiële gevolgen hieraan kleven.
- ik ben zeker van plan om weer te gaan werken als ons kind naar school gaat. Ik ben hoog opgeleid en heb altijd gewerkt.
- ik voel me niet bezwaard dat ik nu van zijn geld leef. Dit is op zijn initiatief en in zijn belang.

Ik las online dat je niet vooraf al onderling
iets kan afspreken over PA (in de huwelijkse voorwaarden bijvoorbeeld) omdat de wet altijd leidend is.
Alle reacties Link kopieren
Koffiemetslagroom schreef:
27-10-2021 19:27
Veel reacties al zo snel! Ter aanvulling:

- nee we gaan er helemaal niet vanuit dat we uit elkaar gaan. Maar als je met elkaar trouwt wil je toch weten welke financiële gevolgen hieraan kleven.
- ik ben zeker van plan om weer te gaan werken als ons kind naar school gaat. Ik ben hoog opgeleid en heb altijd gewerkt.
- ik voel me niet bezwaard dat ik nu van zijn geld leef. Dit is op zijn initiatief en in zijn belang.

Ik las online dat je niet vooraf al onderling
iets kan afspreken over PA (in de huwelijkse voorwaarden bijvoorbeeld) omdat de wet altijd leidend is.
Je kan best een alimentatiebedrag afspreken in de huwelijkse voorwaarden, zolang deze maar boven het wettelijk minimum is.
Het is dus niet zo dat de wet altijd voor gaat, de wet gaat alleen voor wanneer jullie een te laag bedrag afspreken.

Je kan onderling een redelijke afspraak maken over kinder- en partneralimentatie en dat vastleggen bij de notaris. Zolang het meer is dan het toekomst wettelijk minimum kan die afspraak rechtsgeldig zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je je bezwaard moeten voelen? Jullie hebben samen deze beslissing genomen. Je zit niet op je gat te niksen, jij zorgt dat JULLIE kind de jeugd krijgt die jullie beide voor ogen hadden.

Ten koste van jouw ontwikkeling/werkervaring/ carrièrekansen in jouw vakgebied. Ten koste van je pensioen waarschijnlijk.

Ik ken een stel dat buiten de wet om heeft afgesproken dat tot 12 jaar na hun huwelijk hun inkomen bij elkaar opgeteld en door de helft verdeeld zou worden.

Zij hadden samen besloten dat hij carrière mocht maken en zij thuis zou regelen, maar zij heeft zich niet financieel laten benadelen daarvoor.

Zij kreeg dus in het begin na de scheiding gewoon de helft van zijn inkomen. Ze ging uiteraard zelf ook weer werken en zich ontwikkelen, dus het aandeel dat hij moest betalen werd door de jaren steeds minder.

Sta op voor je rechten. Hij heeft er veel voordeel van dat jullie dit zo geregeld hebben, je bent geen golddigger
Vanuit mijn studieboek recht

'Na de scheiding is een ex-partner verplicht de andere partner een uitkering te geven voor levensonderhoud als deze zelf niet voldoende inkomsten in redelijkheid kan verwerven. Het is wel van belang dat de ontvangende partner voldoende aantoont niet in staat te zijn in eigen onderhoud te voorzien'. Ook wanneer er geen sprake meer is van lotsverbondenheid kan alimentatie worden ontzegd.
Daarnaast word er ook gekeken naar de draagkracht van de ex-partner die de alimentatie moet betalen. Met draagkracht word bedoeld: het geldbedrag waarover een ex-partner beschikt met aftrek van de kosten voor het levensonderhoud van zichzelf. Onderhoudsplicht voor een stiefkind heeft voorrang op de behoeft aan alimentatie van de ex-partner.

De alentatieplicht betreffende de partner eindigt op het moment dat deze gaat samenwonen of trouwt met een ander.
Als je hoogopgeleid bent snap ik werkelijk niet dat je deze vraag hier stelt.
Gizmoreturns schreef:
27-10-2021 19:45
Als je hoogopgeleid bent snap ik werkelijk niet dat je deze vraag hier stelt.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat het een manier is om info in te winnen door een TO die de situatie anders voordoet dan de realiteit daadwerkelijk is.

Dat mag, maar maakt het dan wel wat vaag allemaal.


Maar TO, je kunt toch gewoon laten vastleggen dat je je bezwaard voelt en dus geen aanspraak wenst te maken op PA?? Niemand dwingt je toch?
Alle reacties Link kopieren
Blijft het bij dit kind? Want anders heb je straks een CV gat van een jaar of 6, en kom dan maar eens terug op een positie die past bij je opleidingsniveau. Haal die achterstand maar in. Kan je mogelijk een studie oppakken, zodat je gat wat minder groot wordt en je ook in je werkgebied verder ontwikkelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven