Geld & Recht alle pijlers

Partner is ingetrokken maar wil niet veel mee betalen

26-06-2019 20:57 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn partner en ik wonen samen.
Ik woonde al op mezelf toen ik hem leerde kennen en dus is hij bij mij ingetrokken.
Iedere relatie heeft natuurlijk zijn dingetjes maar al met al hebben we een super leuke relatie en zijn we hartstikke gek op elkaar.
We hebben ook de leeftijd bereikt waarbij we serieus zijn met elkaar en spreken over toekomstplannen en kinderen etc.

Nu het volgende, sinds december 2018 woont hij bij mij. Sinds die tijd betaal ik nog in mijn eentje de huur, gas water en licht, stroom en andere kosten (voor ieder met een huur appartement of huis wel bekend).

Tot nu toe betaalde hij wel sinds februari of maart 2019, 350 euro voor de boodschappen voor ons tweetjes per maand. Ik heb dit trouwens destijds aan hem moeten vragen of hij me daarbij wilde helpen. Dit wilde hij gelukkig ook meteen.

Ik heb hem nu gevraagd om vanaf juli heel graag mee te gaan betalen aan de huur.
De huurkosten worden ook in juli namelijk weer verhoogd. Jaarlijkse huurverhoging.

Nu redeneert hij heel vreemd en zegt hij dat hij alleen het voorschot van het gas water en licht wil betalen en dan de boodschappen zoals hij dat al deed. Het voorschot bedraagt 51 euro per maand. Dan hebben we het in totaal over 400 euro wat hij zou bijdragen.

Zijn inkomen is 600 euro hoger dan dat van mij en we wonen er nu allebei en maken dus beiden gebruik van alle faciliteiten.
Ik had me voorgesteld om wat meer te kunnen sparen nu ik samen met iemand was en we de kosten wat konden verdelen.
Dit lijkt dus niet te kunnen op deze manier. Dat sparen doe ik overigens voor onze toekomst samen.
Ik lijk echter niet tot hem door te dringen.

Hij geeft bijv over het ziggo abonnement aan dat dat op mijn naam staat.
Natuurlijk staat dat op mijn naam omdat ik er al woonde, inmiddels maakt hij daar ook gebruik van?! Internet en tv....

Al met al dus niet helemaal fair en de manier waarop die gesprekken verlopen is ook niet erg prettig. Als we een koophuis hebben, zegt hij, betaalt hij wel meer.
Ook omdat dit dan op ons beiden namen komt te staan.
Tot die tijd heb ik hier dus weinig aan....

Wat vinden jullie? En hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken? Of overdrijf ik misschien nu?
Ik weet het gewoon even niet meer

Dank jullie alvast voor het lezen en meedenken xx
niet betalen, sleutel inleveren
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben jullie voor dat je ging samenwonen hierover afgesproken?

Heeft je partner al ooit zelfstandig gewoond of komt hij rechtstreeks uit Hotel Mama?

Hoe is zijn bijdrage in het huishouden?
Iloontje88 schreef:
26-06-2019 20:57
Al met al dus niet helemaal fair en de manier waarop die gesprekken verlopen is ook niet erg prettig. Als we een koophuis hebben, zegt hij, betaalt hij wel meer.
Ook omdat dit dan op ons beiden namen komt te staan.
Tot die tijd heb ik hier dus weinig aan....
Weer een klaploper, profiteur, iemand die heul goed voor zichzelf kan zorgen (ten koste van jou).

Zie je wat hij doet? Hij houdt je aan het lijntje.
Hij vindt dat je de huidige situatie moet accepteren,
dat je geduld moet hebben,
dat je moet wachten,
want later zal het beter worden.

Later is allang begonnen.

Elke man die jou probeert te overtuigen dat je een zeur/ juffertje ongeduld/ borderliner / geschift wijf / onredelijk type bent, is een foute kerel.
Rare reactie van je vriend. In mijn ogen volkomen logisch dat hij (minimaal) de helft meebetaalt aan alle vaste gezamenlijke lasten (o.a. huur, energie, water, internet, boodschappen, gemeentelijke belastingen, inboedelverzekering).

Ik zou alle vaste gezamenlijke lasten eens op een rij zetten en berekenen hoeveel deze in totaal zijn, en dan aangeven dat jullie voortaan elk de helft (of naar rato) hiervan betalen. Zo als het nu gaat is m.i. idd zeker niet fair.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:52
1.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bizar.

Aangeven dat je er zsm een serieus gesprek over wilt hebben.

Het klinkt niet als een persoon waar ik mee zou willen leven. Ik vind het nogal gierig dat hij zelf niet meteen voorstelt om de kosten te delen.

Volgende keer (als die er komt) dit soort dingen van te voren bespreken.
Hij gaat maar weer lekker bij zijn ouders wonen. Wat en klaploper zeg.
Alle reacties Link kopieren
Je overdrijft zeker niet! Hij moet gewoon de helft bijdragen. Ik zou een gezamenlijke rekening openen, en daar alles vanaf laten schrijven. Inleg 50-50 (of naar rato).
Heeft hij nooit op zichzelf gewoond dat hij niet weet wat voor kosten erbij komen kijken als je op jezelf woont? Misschien helpt het om een overzicht te geven van jouw inkomsten en uitgaven?
Wat doet hij zelf eigenlijk met al het geld dat hij nu blijkbaar over zou moeten houden? Spaart hij daarmee ook voor jullie toekomst samen?

Ik had het trouwens een ander verhaal gevonden als het om een hypotheek ging. Dan is het logisch als je de aflossing volledig zelf betaald - het is dan immers ook niet "zijn huis".
niet aan kinderen beginnen hoor, hij gaat niet meedoen aan gezinnetje spelen
Wat een flauwekul, die opmerking dat het ziggo-abonnement op jouw naam staat. Ik heb dit gedoe ook gehad maar ging dan over dat de koopwoning op mijn naam staat.

Zou me nog maar eens goed achter de oren krabben of je dit wil doorzetten. Hij kan nu nl heel veel sparen terwijl jij nagenoeg nog steeds evenveel kosten kwijt bent. Mocht de relatie knappen dan heeft hij enorm voordeel vanwege al dst gespaarde geld.

Mijn relatie knapte ook en ja, ex had toen ook meer kunnen sparen (want niks/weinig aan woonlasten bijgedragen) maar geen gedoe met het huis toen we uit elkaar gingen want dat was/bleef van mij.

Bij een huurwoning vind ik het echt heel vreemd dat ie niet wil bijdragen aan gewone lasten als huur en tv-abonnement.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:54
1.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik dus erg onvolwassen van hem.
Het is heel simpel. Hij wil met jou samen in 1 huis wonen dus worden alle vaste lasten gedeeld. Ieder de helft.
Ik zou hem zeggen dat als hij daar niet toe bereid is hij maar lekker zelf een huurhuis moet gaan zoeken voor zichzelf. Is ie nu helemaal.
Ik bedoel zo wil jij jezelf toch niet laten behandelen?
Ten eerste begrijp ik niet dat jullie hierover niet vooraf duidelijke afspraken over hebben gemaakt.

Daarnaast is het natuurlijk hartstikke krom hoe de kosten nu zijn verdeeld. Het is een huurhuis, jullie wonen samen, dus ook alle kosten worden 50/50 of naar rato. Daarnaast zou ik een gezamenlijke rekening openen waarop jullie per maand een bedrag storten voor boodschappen, uitgaan etc.

Mocht hij dit niet willen, dan zou ik echt overwegen weer te gaan latten. Dan kost het hem sowieso meer, is dat wat hij wil?
Iloontje88 schreef:
26-06-2019 20:57
Tot nu toe betaalde hij wel sinds februari of maart 2019, 350 euro voor de boodschappen voor ons tweetjes per maand. Ik heb dit trouwens destijds aan hem moeten vragen of hij me daarbij wilde helpen. Dit wilde hij gelukkig ook meteen.
Niks 'helpen'. Gewoon zijn eigen aandeel betalen en daarvoor de verantwoordelijkheid nemen.
Het is een volwassen kerel, geen klein kind dat door mammie verzorgd moet worden.

Hij verdient nota bene € 600 per maand meer dan jij.

Wat heeft hij lekker kunnen sparen het afgelopen half jaar.
Jij bent veel goedkoper dan een jeugdherberg.
Ik woonde al op mezelf en daarom is hij bij mij ingetrokken.
Misschien ziet hij het ook echt zo: jouw huis en voor de gezelligheid woont hij er nu ook maar was hij zonder jou niet van plan om nu al uit huis te gaan.

Overigens van de pot gerukt, die houding. Ik had vantevoren overlegd wat de vaste lasten zijn zodat je daar een gezamenlijke rekening voor kunt openen, etc. Een financieel plaatje maken is altijd onontbeerlijk.
S-Meds schreef:
26-06-2019 21:52
niet aan kinderen beginnen hoor, hij gaat niet meedoen aan gezinnetje spelen
Dan moet ze hem vragen of hij wil 'helpen' met de kinderen verzorgen.
Hoeveel betaal jij dan? Wat zijn de verhoudingen? Hij 400 en jij?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je dit een leuke relatie noemt? Vind je dit geen mega afknapper bij een volwassen man? Ik zou de relatie erom verbreken, ook en juist om zijn houding ten aanzien van dit hele gedoe. Met een kleuter wil je geen gezin stichten.

Wat gaan veel vrouwen toch met veel akkoord in relaties.
Nee, jij overdrijft niet en stelt je niet aan.
Persoonlijk zou ik dit soort dingen echt een enorme afknapper vinden. Dat hij bepaalde zaken al niet uit zichzelf voorstelt, niet begrijpt of logisch vindt, er moeilijk over doet. Ik zou nog maar niet beginnen aan een koophuis zo lang hij niet gaat veranderen. Ik ben een beetje bang dat dit dan namelijk ook niet verandert en dat jullie gewoon een hele andere manier van denken en omgaan met geld hebben. Het is te hopen dat dat niet altijd tussen jullie in blijft staan en een punt van ergernis blijft.
Wat jij voorstelt is naar mijn idee totaal logisch....

Heeft hij zijn eigen huis voorlopig nog aangehouden, waardoor hij daar nog (huur)kosten van heeft?
Ik zie dat hij nog thuis woonde.
Gewoon alle kosten 50-50 verdelen dus.

Natuurlijk staat dat tv/internet abonnement op jouw naam. Maar hij gebruikt het ook. En huur kun je idd ook gewoon door twee delen.

Hoe is hij met uitjes, vakanties, etentjes en zo?
Ook zo gierig?
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:58
4.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
leuk geprobeerd van hem, ik zou daar niet intrappen.

eerlijke financiële verdeling, en anders wordt het gewoon weer latten.

Dit soort afspraken moet je maken VOORDAT je samen woont, en niet nadat je al een paar maanden samen hokt. Dan wordt het een stuk lastiger.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik vind het het maar een parasiet. Laten betalen of hij gaat maar terug naar hotel mama. Wat een onaantrekkelijk figuur zeg.

Edit: en nu direct het wachtwoord voor WiFi aanpassen. En de router omdopen in ‘wie betaalt die bepaalt’
lemoos2 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:59
29.89% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat vind ik niet erg eerlijk. We hebben het hier niet over een koophuis maar een huurhuis. Meestal is het dan de gewoonte dat je ieder de helft van de vaste lasten betaald. Als ik jou was zou ik toch gaan nadenken over deze relatie. Als hij nu al niet wil delen, wat gebeurt er dan als er kinderen komen? Wil hij de zorg dan wel delen? Stel dat jullie besluiten dat jij dan parttime gaat werken, hoe gaan de geldzaken dan geregeld worden? Ik zou duidelijke afspraken maken.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
26-06-2019 21:49
Weer een klaploper, profiteur, iemand die heul goed voor zichzelf kan zorgen (ten koste van jou).

Zie je wat hij doet? Hij houdt je aan het lijntje.
Hij vindt dat je de huidige situatie moet accepteren,
dat je geduld moet hebben,
dat je moet wachten,
want later zal het beter worden.

Later is allang begonnen.

Elke man die jou probeert te overtuigen dat je een zeur/ juffertje ongeduld/ borderliner / geschift wijf / onredelijk type bent, is een foute kerel.
Ha lekker dit. “Veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven”.
Heeft hij ooit op kamers of op zichzelf gewoond, stage in het buitenland ofzo? Of beseft hij niet dat als je een huis huurt of koopt daar een maandelijks bedrag voor moet neerleggen?

Hoe oud is hij?
Dus hij wil gratis wonen. Dat doet ie dan maar ergens anders, maar niet bij jou. Dat zou ik hem zeggen. Aangezien jij betaalt, bepaal jij ook.

Als deze ellende nu al begint dan zou ik maar even heel rustig aan doen met stappen als een huis kopen en een kind maken. Als jullie een koophuis en een kind hebben, hoe ziet hij de financiën dan voor zich?

Een kerel voor wie het niet de normaalste zaak van de wereld is om samen de huur te betalen als je samen woont, is niet helemaal in orde.
Eigenlijk zou hij zelfs meer dan de helft moeten betalen omdat hij meer verdient.

Ik zou hier heel snel klaar mee zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven