Geld & Recht alle pijlers

Pleegt werkster fraude?

25-07-2020 10:56 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Circa tien jaar geleden ben ik via vrijwilligerswerk in contact gekomen met een oude en (op dat moment) depressieve/eenzame man. Als vrijwilliger ben ik daar circa een jaar wekelijks over de vloer gekomen om gewoon wat te kletsen. Soms met wat meer diepgang over zijn eigen situatie en soms ook heel luchtig. Nadat ik ben gestopt met vrijwilligerswerk hebben we contact gehouden en een goede vriendschap opgebouwd. Mijn kinderen zien hem als een oom en ook mijn man heeft zeer goed contact met hem. Omdat hij verder geen familie of vrienden heeft ben ik ook zijn eerste contactpersoon als het gaat om zijn gezondheid etc...

Het afgelopen halfjaar hebben we iets minder contact gehad. Uiteraard door Corona, maar ook omdat hij zelf steeds aangeeft niet lekker te zijn en liever geen bezoek ontvangt dan. Telefonisch spreken we wel regelmatig maar dat komt volledig van mijn kant. Ik merk dat hij dat wel waardeert en zelf geen contact opneemt omdat hij zich niet in mijn drukke leven wilt mengen en bang is dat hij stoort.

In die periode heeft hij een nieuwe werkster gekregen vanuit de zorg. In eerste instantie bedoeld om te poetsen. Nu begreep ik tijdens onze telefoontjes al dat zij ook regelmatig een boodschap voor hem doet. Ik heb hem dat ook heel vaak aangeboden, maar hij gaf aan dat als zij toch komt, ze net zo goed wat mee kan nemen. Hij vertelde ook dat hij haar daar wel geld voor geeft en hem enigszins kennende is dat niet weinig. Hij heeft het mij ook vaker aangeboden maar dat wil en kan ik niet aannemen. Voor mijn gevoel steekt vriendschap niet zo in elkaar. Dat zij wel wat aanneemt voor benzine en de moeite, daar heb ik verder geen bezwaar tegen.

Nu heeft hij afgelopen tijd in het ziekenhuis gelegen en het gaat niet goed met hem. Hij is erg ziek, zeer mager en vooral heel verward en boos. Gelukkig niet naar mij en iedereen die hem verzorgd, maar hij is verder boos op de hele wereld. Vandaar dat hij ondanks dat hij er slecht aan toe is, toch naar huis wilt.

Nu heb ik hem naar huis gebracht en onderweg gevraagd of ik nog wat boodschappen voor hem moet halen omdat ik bang ben dat hij te weinig eet. Hij gaf aan dat hij dat liever aan zijn werkster overlaat. Persoonlijk voelde ik me daar best bezwaard bij omdat ik er toch was en zij dan speciaal zou moeten komen. Maar na aandringen van zijn kant toch maar de werkster gebeld om te vragen of zij even wat boodschappen kan doen.

Nadat zij binnenkwam gaf ik meteen aan dat ik het vervelend voor haar vond dat ze moest komen en dat ik het ook gerust had gedaan. Tot mijn grote verbazing reageerde ze zeer woedend en fel over dat ik haar werk niet moet afpakken en waar ik het recht vandaan haal om hier even de dienst te komen uitmaken. Bovendien wilde zij niet daar zijn als ik er ben dus ik moest maar snel weggaan. Ik heb daar op gereageerd dat het waarschijnlijk een misverstand is en dat ik daar niet kom werken en alleen als vriendin hem wil helpen. Zij bleef echter behoorlijk fel en ik heb aangegeven dat het me verstandig lijkt dat ik ga. Ze benadrukte nogmaals dat ze niet wil komen als ik er ben.

Meneer zelf krijgt het allemaal niet hele goed mee omdat hij zijn gehoorapparaat niet in had. Hij leek de discussie niet heel goed te begrijpen en ik heb gezegd dat ik dit weekend wel even langs zou komen als het rustiger is.

Nu mijn dilemma punt. Zij gaat als werkster behoorlijk over de schreef. Zij mag geen geld aannemen van hem en ik heb nu ook begrepen dat ze bijna dagelijks langsgaat om wat af te wassen en kleine huishoudelijke taken te doen. Ook weet ik dat geld voor hem pint omdat hij cash geld nodig heeft voor de boodschappen. Naar eigen zeggen vanuit een goed hart, maar ze krijgt er wel (zwart) voor betaald. Nu ben ik de laatste die iemand zou aangeven hiervoor, maar ik maak me wel oprecht zorgen over haar bedoelingen. Zij wil absoluut niet samen met mij daar zijn. Waarom niet? Kan ze dan niet in zijn papieren? Mag ik niet zien wat er echt gaande is? En waar haalt ze het recht vandaan om zo tegen mij tekeer te gaan?

Moet ik hiermee naar de zorginstantie gaan en dit aangeven? Of haal ik me teveel in mijn hoofd. Ze kwam in eerste instantie vrij oprecht over. Maar hij is in het verleden al twee keer financieel opgelicht op een dergelijke wijze. Zelf ziet hij de signalen niet en ik wil hem behoeden voor een grote teleurstelling. Maar als ik er naast zit dan wordt hij misschien ook teleurgesteld.

Wat een lang verhaal! Ik heb het in ieder geval al even van me af kunnen schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Absoluut het thuiszorgbureau op de hoogte brengen.
Deze vrouw overschrijdt namelijk al hun regels.
Haar vijandige reageren op jou geeft duidelijk aan dat ze jou als bedreiging ziet. Jij bedreigt haar positie die ze tegen alle regels in bij Meneer verovert heeft.
Ik schrok best wel van je verhaal. Je kunt haast geen grotere invloed en macht uitoefenen dan op iemand die je afhankelijk van jou hebt gemaakt.
Iemand isoleren is hierbij een welbekend middel.. dus ze heeft jou logischerwijs liever niet meer in Meneer zijn buurt.
Zorgelijk hoor! Echt waar.
Laat het hier alsjeblieft niet bij zitten.
Te veel ouderen zijn op deze manier al slachtoffer geworden van iemand die gretig gebruik van ze wist te maken.
Dit kan echt niet!
Alle reacties Link kopieren
Als zij daar al niet met jou tegelijk wilt zijn moet je je al achter je oren krabben.
ZIj komt om haar werk te doen en een ieder ander die daar op het moment bij aanwezig is gaat haar niets aan.

Zij heeft daar helemaal niets mee te maken. Dus zeer vreemd zoals zij zich opstelt.
Waarschijnlijk wil zij geen pottenkijkers.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
25-07-2020 11:10
Wendt.
Hele werkwoord is wenden en niet wennen.

En geheel met je eens!
Dat wist ik niet, dit schrijf ik blijkbaar altijd al fout. Weer wat geleerd. Dank je wel! :$
Alle reacties Link kopieren
Ik zit hier echt met kromme tenen, echt waar!
Ik vind het zo walgelijk als 'zogenaamde' zorgverleners dit soort dingen gaan uitvreten.
Luister naar dat onderbuik gevoel TO!
Maandag meteen bellen.
Tja ze moet natuurlijk wel ervoor zorgen dat haar weldoener afhankelijk blijft van haar en jij dreigt daartussen te komen. Je doet er goed aan om haar werkgever hierover in te lichten. Er wordt veel te vaak misbruikt gemaakt van kwetsbare ouderen om een oogje toe te knijpen. De tirade nadat je haar op een vriendelijke manier benaderde verraad eigelijk ookal dat het niet zo een lief en barmhartig mens als dat zij zich voordoet.
anoniem_63c1249a1cf4b wijzigde dit bericht op 25-07-2020 11:55
0.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
evane schreef:
25-07-2020 11:40
Deze website even doorgenomen en herken meer dan ik van tevoren dacht. Daar schrik ik best van. In eerste instantie dacht ik dat erg overdreef, maar misschien is mijn onderbuik gevoel toch juist...
Het is ook niet ok en meneer zit erin verstrikt. Waarschijnlijk heeft hij onder druk gedacht hiermee een oplossing te hebben gevonden voor zijn zelfzorg tekorten. Wat uiteindelijk niet werkt.
Kijk er niet raar van op dat hij in eerste instantie helemaal niet op je goede bedoelingen zit te wachten. Trek op met de organisatie en zorg dat jullie vertrouwensband blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook contact opnemen met de organisatie. Ik werk zelf in de ouderenzorg en eens in de zoveel tijd zijn er weer ouderen in onze instelling die bestolen of besodemieterd worden door hun omgeving of door onze medewerkers. Kijk, natuurlijk mag meneer zelf of weten of hij genoemde persoon wat extra's toe schuift..maar haar reactie is zo defensief dat dit stof tot nadenken geeft.
forumdame2011 schreef:
25-07-2020 11:10
Wendt.
Hele werkwoord is wenden en niet wennen.

En geheel met je eens!

Goed dat je het even corrigeert. Ik dacht namelijk dat het hele werkwoord 'misplaatsteaandrangombetweterigeschooljuffrouwtespelen' was.
evane schreef:
25-07-2020 11:40
Deze website even doorgenomen en herken meer dan ik van tevoren dacht. Daar schrik ik best van. In eerste instantie dacht ik dat erg overdreef, maar misschien is mijn onderbuik gevoel toch juist...

Ik denk dat het feit dat ze hem probeert te isoleren wel een heel duidelijk teken is van slechte intenties.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
25-07-2020 12:00
Goed dat je het even corrigeert. Ik dacht namelijk dat het hele werkwoord 'misplaatsteaandrangombetweterigeschooljuffrouwtespelen' was.

Waar zou het heengaan met onze Nederlandse taal zonder Viva!
🤪 :kneel: :kneel: :kneel:
Alle reacties Link kopieren
Maar wat ga je nu doen TO?
Alle reacties Link kopieren
Lees ook hier eens. https://www.aanpak-ouderenmishandeling. ... l-misbruik
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
25-07-2020 12:07
Maar wat ga je nu doen TO?
Ik ga vandaag of morgen langs om met hem te praten en mijn zorgen te uiten. Hopelijk kan hij me enigszins inzicht geven in zijn financiële situatie. Het maakt me niet uit wat hij wel en niet heeft, maar ik zou graag willen zien hoeveel hij aan haar geeft en of zij de bedragen pint die hij vraagt. Hij snapt dat soort zaken niet heel goed meer, dus ik denk niet dat hij dat zelf goed kan zien.

Ook zal ik haar nogmaals vragen waarom ze zo fel reageert en aangeven dat dit me niet lekker zit. Ik twijfel of ik haar op de hoogte moet stellen van het feit dat ik de zorg ga inlichten. Niet omdat ik bang ben voor de confrontatie, maar meer omdat ze zich dan misschien anders kan gaan opstellen of indekken.

Maandag zal ik de zorg bellen. Ergens heb ik daar een zwaar gevoel over, maar als er niks aan de hand is hoeft zij zich geen zorgen te maken. Als er wel iets is, dan doe ik er sowieso goed aan. De band met meneer zal verder niet kapotgaan. Ik weet zeker dat als het er op aan komt dat hij het wel van me aanneemt. En over boodchappoen hoeft hij zich geen zorgen te maken, die doe ik ook wel voor hem. Geheel kostenloos!
Hoi To, ik heb dat werk in het verleden als bijbaan gedaan en ik schrik hier van. Ik zou het zeker melden, als er uitbreiding van de hulp nodig is dient dit gemeld te worden door de medewerker aan de leidinggevende. De werknemer mag niet in prive tijd tegen vergoeding klusjes doen. Daarnaast mag een medewerker NOOIT een pincode/pasje accepteren.

Een dergelijke houding richting familie/vrienden van de client is onacceptabel.

Bij mij gaan alle alarmbellen af.

Echt melden hoor, ter bescherming van de client.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
25-07-2020 12:18
Lees ook hier eens. https://www.aanpak-ouderenmishandeling. ... l-misbruik
Bah ik vind dat zo hartverscheurend...
-Shifty- schreef:
25-07-2020 12:00
Goed dat je het even corrigeert. Ik dacht namelijk dat het hele werkwoord 'misplaatsteaandrangombetweterigeschooljuffrouwtespelen' was.
Mensen die niet willen gecorrigeerd worden zullen inderdaad denken dat het van het werkwoord komt dat jij schrijft. Mensen die (op een zeer beleefde) manier gewezen worden op hun fout en dat ook nog appreciëren, daar heb ik respect voor.

Ik denk dat u tot de eerste groep behoort, en - gelukkig voor u - u hoort bij een grote groep hoor.

Ook taalvauten in mein teckxt? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Met meneer kun je wel praten, met haar zou ik niet gaan praten. Meldt je zorgen zsm bij de zorginstantie. Dit is echt niet goed, elke dag komen voor wat klusjes tegen betaling. Als professional mag zij dat niet. De consequenties zijn voor haar. Financieel misbruik van ouderen komt veel te vaak voor, ook omdat omstanders niet durven in te grijpen of het te lang laten doorlopen.
TO, integer en betrokken hoe je overkomt. Chapeau!

Haar reactie zegt natuurlijk alles, en zelfs al zou ze recht in haar schoenen staan, dan is het nog ongepast hoe ze uithaalde naar jou.

Persoonlijk zou ik haar vooraf niet inlichten, kwestie dat ze misschien nog dingen kan rechttrekken, haar verdediging voorbereiden, de man nog bewerken, ....


Keep up the good work!

Groeten,
Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
Ik zit het verhaal met net een ander gevoel te lezen, namelijk dat we dit verhaal maar van 1 kant horen. Van de werkster kan ik me voorstellen dat zij liefst poetst zonder dat een vreemde ineens aan de deur staat. En ik weet niet hoe de toon is die je aansloeg . Je schrijft dat je meteen toen ze binnenkwam al aangaf dat jij die boodschappen wel had kunnen doen. Als zij gebeld is om te komen en ze staat nog met haar jas aan en jij gooit eruit dat jij die boodschappen wel had kunnen doen, dan snap ik dat zij daar niet vrolijk van wordt. Misschien heeft meneer wel meerdere malen laten weten hoe blij hij is met haar en de boodschappen, en dan komt een 'vreemde' vertellen dat het ook anders kan.

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen hoor, maar ik zeg al, een verhaal heeft twee kanten. En ik lees ook niks over dingen die verdwenen zijn of geld wat mist. Mijn reactie komt ook voort uit het feit dat ik zelf schoonmaakadressen heb en liefst alleen werk. Niet om iets te stelen, niet om te snuffelen, maar gewoon om lekker aan de slag te kunnen zonder dat iemand me voor de voeten loopt.
Alle reacties Link kopieren
evane schreef:
25-07-2020 12:23
Ik ga vandaag of morgen langs om met hem te praten en mijn zorgen te uiten. Hopelijk kan hij me enigszins inzicht geven in zijn financiële situatie. Het maakt me niet uit wat hij wel en niet heeft, maar ik zou graag willen zien hoeveel hij aan haar geeft en of zij de bedragen pint die hij vraagt. Hij snapt dat soort zaken niet heel goed meer, dus ik denk niet dat hij dat zelf goed kan zien.

Ook zal ik haar nogmaals vragen waarom ze zo fel reageert en aangeven dat dit me niet lekker zit. Ik twijfel of ik haar op de hoogte moet stellen van het feit dat ik de zorg ga inlichten. Niet omdat ik bang ben voor de confrontatie, maar meer omdat ze zich dan misschien anders kan gaan opstellen of indekken.

Maandag zal ik de zorg bellen. Ergens heb ik daar een zwaar gevoel over, maar als er niks aan de hand is hoeft zij zich geen zorgen te maken. Als er wel iets is, dan doe ik er sowieso goed aan. De band met meneer zal verder niet kapotgaan. Ik weet zeker dat als het er op aan komt dat hij het wel van me aanneemt. En over boodchappoen hoeft hij zich geen zorgen te maken, die doe ik ook wel voor hem. Geheel kostenloos!

Gelukkig ga je er werk van maken.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day, jouw reactie geeft precies aan waarom financieel misbruik van ouderen zo lang onder de oppervlakte blijft. Misschien dit, misschien dat enz. enz.. En je schrijft het met de beste bedoelingen dat weet ik. Maar laat haar werkgever de 2e kant uitzoeken. Er zijn zoveel signalen, de fraudepleger gaat ook vaak geraffineerd te werk.

Ouderenmishandeling, financieel misbruik is dat ook, door hulpverlener is een groot taboe.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
25-07-2020 12:33
Ik zit het verhaal met net een ander gevoel te lezen, namelijk dat we dit verhaal maar van 1 kant horen. Van de werkster kan ik me voorstellen dat zij liefst poetst zonder dat een vreemde ineens aan de deur staat. En ik weet niet hoe de toon is die je aansloeg . Je schrijft dat je meteen toen ze binnenkwam al aangaf dat jij die boodschappen wel had kunnen doen. Als zij gebeld is om te komen en ze staat nog met haar jas aan en jij gooit eruit dat jij die boodschappen wel had kunnen doen, dan snap ik dat zij daar niet vrolijk van wordt. Misschien heeft meneer wel meerdere malen laten weten hoe blij hij is met haar en de boodschappen, en dan komt een 'vreemde' vertellen dat het ook anders kan.

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen hoor, maar ik zeg al, een verhaal heeft twee kanten. En ik lees ook niks over dingen die verdwenen zijn of geld wat mist. Mijn reactie komt ook voort uit het feit dat ik zelf schoonmaakadressen heb en liefst alleen werk. Niet om iets te stelen, niet om te snuffelen, maar gewoon om lekker aan de slag te kunnen zonder dat iemand me voor de voeten loopt.
Ik heb het niet meteen voor haar voeten gegooid, maar meer tussen neus en lippen door. Op dat moment zag ik daar weinig kwaad in en wilde me min of meer verontschuldigen voor het feit dat zij moest komen. Ik was al bang dat het andersom zou zijn, dat zij zou denken dat ik dat ook best had kunnen doen maar niet wil. Deze reactie had ik alles behalve verwacht.

Mocht zij liever alleen zijn met schoonmaken dan vind ik dat prima. Het laatste wat ik wil is iemand in de weg lopen. Maar dat kan wel op een andere manier gecommuniceerd worden.
Dahlia74 schreef:
25-07-2020 12:39
Oh-happy-day, jouw reactie geeft precies aan waarom financieel misbruik van ouderen zo lang onder de oppervlakte blijft. Misschien dit, misschien dat enz. enz.. En je schrijft het met de beste bedoelingen dat weet ik. Maar laat haar werkgever de 2e kant uitzoeken. Er zijn zoveel signalen, de fraudepleger gaat ook vaak geraffineerd te werk.

Ouderenmishandeling, financieel misbruik is dat ook, door hulpverlener is een groot taboe.

Dit!
Ik ken een verhaal waar drie mantelzorgers betrokken waren. Eentje deed de financiën en sluisde heel wat geld weg. De mantelzorger die dat ontdekte en aan het licht bracht kreeg vervolgens dus de financiën in zijn beheer en zette het werk van zijn voorganger voort. De oudere had vervolgens nog steeds te weinig geld om rond te komen het werd afgeschoven op haar beginnende dementie. Zij zou geld kwijtraken, veel te dure boodschappen laten halen, te veel cadeautjes geven aan de derde mantelzorger die af en toe een laatste boodschapje mee bracht.

De derde mantelzorger (geen familie) wilde het financieel beheer niet overnemen. Zo triest als je zo arm je laatste jaren moet slijten.
Alle reacties Link kopieren
Zeker haar werkgever inlichten over je zorgen. Volgens mij is het echt niet de bedoeling dat je de pincode van je cliënten weet en ook daadwerkelijk geld voor ze pint. Juist om iedere verdenking van fraude voor te zijn.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar hoe heeft deze meneer het een en ander juridisch geregeld? Is er een (notariële) volmacht wie zijn belangen mag behartigen als hij dat zelf minder goed kan?

Ik zie bovenstaand gedrag vaker bij hulpen in de huishouding. Ook dat er (wat) geld verdwijnt. Als het niet haar werk dag is, zeker melden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven