Geld & Recht alle pijlers

Pleegt werkster fraude?

25-07-2020 10:56 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Circa tien jaar geleden ben ik via vrijwilligerswerk in contact gekomen met een oude en (op dat moment) depressieve/eenzame man. Als vrijwilliger ben ik daar circa een jaar wekelijks over de vloer gekomen om gewoon wat te kletsen. Soms met wat meer diepgang over zijn eigen situatie en soms ook heel luchtig. Nadat ik ben gestopt met vrijwilligerswerk hebben we contact gehouden en een goede vriendschap opgebouwd. Mijn kinderen zien hem als een oom en ook mijn man heeft zeer goed contact met hem. Omdat hij verder geen familie of vrienden heeft ben ik ook zijn eerste contactpersoon als het gaat om zijn gezondheid etc...

Het afgelopen halfjaar hebben we iets minder contact gehad. Uiteraard door Corona, maar ook omdat hij zelf steeds aangeeft niet lekker te zijn en liever geen bezoek ontvangt dan. Telefonisch spreken we wel regelmatig maar dat komt volledig van mijn kant. Ik merk dat hij dat wel waardeert en zelf geen contact opneemt omdat hij zich niet in mijn drukke leven wilt mengen en bang is dat hij stoort.

In die periode heeft hij een nieuwe werkster gekregen vanuit de zorg. In eerste instantie bedoeld om te poetsen. Nu begreep ik tijdens onze telefoontjes al dat zij ook regelmatig een boodschap voor hem doet. Ik heb hem dat ook heel vaak aangeboden, maar hij gaf aan dat als zij toch komt, ze net zo goed wat mee kan nemen. Hij vertelde ook dat hij haar daar wel geld voor geeft en hem enigszins kennende is dat niet weinig. Hij heeft het mij ook vaker aangeboden maar dat wil en kan ik niet aannemen. Voor mijn gevoel steekt vriendschap niet zo in elkaar. Dat zij wel wat aanneemt voor benzine en de moeite, daar heb ik verder geen bezwaar tegen.

Nu heeft hij afgelopen tijd in het ziekenhuis gelegen en het gaat niet goed met hem. Hij is erg ziek, zeer mager en vooral heel verward en boos. Gelukkig niet naar mij en iedereen die hem verzorgd, maar hij is verder boos op de hele wereld. Vandaar dat hij ondanks dat hij er slecht aan toe is, toch naar huis wilt.

Nu heb ik hem naar huis gebracht en onderweg gevraagd of ik nog wat boodschappen voor hem moet halen omdat ik bang ben dat hij te weinig eet. Hij gaf aan dat hij dat liever aan zijn werkster overlaat. Persoonlijk voelde ik me daar best bezwaard bij omdat ik er toch was en zij dan speciaal zou moeten komen. Maar na aandringen van zijn kant toch maar de werkster gebeld om te vragen of zij even wat boodschappen kan doen.

Nadat zij binnenkwam gaf ik meteen aan dat ik het vervelend voor haar vond dat ze moest komen en dat ik het ook gerust had gedaan. Tot mijn grote verbazing reageerde ze zeer woedend en fel over dat ik haar werk niet moet afpakken en waar ik het recht vandaan haal om hier even de dienst te komen uitmaken. Bovendien wilde zij niet daar zijn als ik er ben dus ik moest maar snel weggaan. Ik heb daar op gereageerd dat het waarschijnlijk een misverstand is en dat ik daar niet kom werken en alleen als vriendin hem wil helpen. Zij bleef echter behoorlijk fel en ik heb aangegeven dat het me verstandig lijkt dat ik ga. Ze benadrukte nogmaals dat ze niet wil komen als ik er ben.

Meneer zelf krijgt het allemaal niet hele goed mee omdat hij zijn gehoorapparaat niet in had. Hij leek de discussie niet heel goed te begrijpen en ik heb gezegd dat ik dit weekend wel even langs zou komen als het rustiger is.

Nu mijn dilemma punt. Zij gaat als werkster behoorlijk over de schreef. Zij mag geen geld aannemen van hem en ik heb nu ook begrepen dat ze bijna dagelijks langsgaat om wat af te wassen en kleine huishoudelijke taken te doen. Ook weet ik dat geld voor hem pint omdat hij cash geld nodig heeft voor de boodschappen. Naar eigen zeggen vanuit een goed hart, maar ze krijgt er wel (zwart) voor betaald. Nu ben ik de laatste die iemand zou aangeven hiervoor, maar ik maak me wel oprecht zorgen over haar bedoelingen. Zij wil absoluut niet samen met mij daar zijn. Waarom niet? Kan ze dan niet in zijn papieren? Mag ik niet zien wat er echt gaande is? En waar haalt ze het recht vandaan om zo tegen mij tekeer te gaan?

Moet ik hiermee naar de zorginstantie gaan en dit aangeven? Of haal ik me teveel in mijn hoofd. Ze kwam in eerste instantie vrij oprecht over. Maar hij is in het verleden al twee keer financieel opgelicht op een dergelijke wijze. Zelf ziet hij de signalen niet en ik wil hem behoeden voor een grote teleurstelling. Maar als ik er naast zit dan wordt hij misschien ook teleurgesteld.

Wat een lang verhaal! Ik heb het in ieder geval al even van me af kunnen schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Mag jij zijn administratie zoals een overzicht van zijn rekening zien?

Zolang hij niet ontoerekeningsvarbaar is, is hij in eerste instantie zelf verantwoordelijk, maar je zou wel samen naar de afschrijvingen kunnen kijken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
25-07-2020 17:24
TO, als die meneer verder geen familie heeft, misschien dan gewoon eens beginnen over hoe hij het na zijn dood geregeld wil zien worden. Begraven of cremeren, wie wil hij erbij hebben, dat soort dingen. Dat is ook een mooie insteek om wat meer inzicht te krijgen in zijn situatie.
Dit lijkt mij geen geschikte ingang voor een gesprek, straks denkt hij dat jullie hem dood willen hebben.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel meteen aan die werkster gevraagd hebben waarom zij jou daar niet wil.

Gesprek met die meneer aangaan is een goede eerste stap.
Fijn dat je je bekommert om hem.
Evane, vrijblijvende vraag:

Als je met de thuiszorg contact hebt gehad, laat je hier dan ook weten hoe ze gereageerd hebben?

En, dat schiet me nu zo ineens te binnen: heeft die vrouw ook een sleutel van het huis?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het verstandig is om morgen met hem te praten en maandag pas de werkgever. Ik zou het eerder zo plannen dat je de werkgever belt vlak voordat je naar meneer gaat.

Jij gaat ervan uit dat hij je zorgen zal begrijpen en van je aan zal nemen dat de werkwijze van deze vrouw niet klopt, maar je hebt al een half jaar weinig contact en hebt eigenlijk geen idee hoe ver haar invloed reikt inmiddels. Hij houdt je schijnbaar niet voor niets af hè. En hij laat niet voor niets speciaal haar komen voor de boodschappen terwijl jij er al bent (zou me niets verbazen als zij altijd zijn pinpas bij zich heeft). Onderschat het niet.

Als jij het morgen bespreekt heb je en kans dat hij het niet (direct) van je aanneemt en dat hij het haar meteen doorbrieft.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-07-2020 19:00
Dit lijkt mij geen geschikte ingang voor een gesprek, straks denkt hij dat jullie hem dood willen hebben.
Overdrijf niet zo.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
25-07-2020 19:40
Evane, vrijblijvende vraag:

Als je met de thuiszorg contact hebt gehad, laat je hier dan ook weten hoe ze gereageerd hebben?

En, dat schiet me nu zo ineens te binnen: heeft die vrouw ook een sleutel van het huis?
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

Gelukkig heb ik het in het weekend kunnen laten bezinken en ook met wat familieleden erover gesproken. Zij kennen hem enigszins via mij en hebben ook het gevoel dat dit niet klopt. Ik geloof niet dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb. Over het algemeen kan ik mensen goed inschatten en ik heb er echt een onderbuik gevoel bij.

Zij heeft een sleutel van het huis en zegt bijna dagelijks voor hem klaar te staan. Maar wat ik dan wel vreemd vindt is dat het een behoorlijke puinhoop is en hij alleen maar vuile kleding heeft. Ook is hij zeer sterk vermagerd, terwijl zij hem iedere dag eten zou brengen. Hij is nooit heel zwaar geweest en is ook nog vrij klein, maar ik geloof niet dat hij boven de 40 kg weegt. In eerste instantie dacht ik dat het door ziekte kwam, maar nu zet ik overal vraagtekens bij. Ik zou dit graag met een professioneel iemand oppakken. Misschien moet ik ook eens proberen contact te krijgen met zijn huisarts. Mocht ze goede bedoelingen hebben dan zal ze blij zijn dat hij de juiste hulp op alle fronten krijgt en kan ze zich beperken tot die paar uurtjes in de week dat ze echt zou moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
evane schreef:
27-07-2020 01:45
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

Gelukkig heb ik het in het weekend kunnen laten bezinken en ook met wat familieleden erover gesproken. Zij kennen hem enigszins via mij en hebben ook het gevoel dat dit niet klopt. Ik geloof niet dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb. Over het algemeen kan ik mensen goed inschatten en ik heb er echt een onderbuik gevoel bij.

Zij heeft een sleutel van het huis en zegt bijna dagelijks voor hem klaar te staan. Maar wat ik dan wel vreemd vindt is dat het een behoorlijke puinhoop is en hij alleen maar vuile kleding heeft. Ook is hij zeer sterk vermagerd, terwijl zij hem iedere dag eten zou brengen. Hij is nooit heel zwaar geweest en is ook nog vrij klein, maar ik geloof niet dat hij boven de 40 kg weegt. In eerste instantie dacht ik dat het door ziekte kwam, maar nu zet ik overal vraagtekens bij. Ik zou dit graag met een professioneel iemand oppakken. Misschien moet ik ook eens proberen contact te krijgen met zijn huisarts. Mocht ze goede bedoelingen hebben dan zal ze blij zijn dat hij de juiste hulp op alle fronten krijgt en kan ze zich beperken tot die paar uurtjes in de week dat ze echt zou moeten komen.
Echt, neem contact op met de organisatie. Vertel ook van de sleutel, want zorgverleners hebben in de regel geen huissleutels van cliënten. Meestal hebben ze liever een andere oplossing zoals een sleutekluisje/adres of er moet een sleutelverklaring zitten in de zorgmap, dan mag het wel. Maar de meeste organisaties zijn heel terughoudend met het beheren van sleutels van cliënten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel verstandig is om dit met een professional op te pakken, zijn HA lijkt me wel een goed begin. Maar ik denk dat je aan advies vragen bij VT ook echt wat kunt hebben.
S-Groot schreef:
27-07-2020 08:36
Ik denk dat het heel verstandig is om dit met een professional op te pakken, zijn HA lijkt me wel een goed begin. Maar ik denk dat je aan advies vragen bij VT ook echt wat kunt hebben.

Heel verstandig inderdaad. Ga dit niet alleen aan. Ten eerste kan je zeker een professional erbij gebruiken zodat je beter beeld hebt bij de mogelijkheden en gevaren. Ten tweede heb je ook rugdekking nodig; als jij de enige bent die dit beweert. Want een buitenstaander gaat jou niet snel geloven als zij jou tegenspreekt en hij ook omdat hij het niet overziet. En ten derde heb je een objectieve blik erbij nodig om jezelf te beschermen. Je begeeft je in een lastige situatie met een in elk geval de suggestie van misbruik; dat kan ook tegen je gaan werken. Je moet je acties met een objectie blik van een derde kunnen verantwoorden. Dat jij zelf goeie intenties hebt is niet voldoende; een ander moet die kunnen onderschrijven. Liefst een professional.
Ze mag die sleutel helemaal niet hebben tenzij daar met de organisatie afspreken over zijn gemaakt.
Wat een verhaal TO. Ook bij mij gaan de alarmbellen heel erg af. Wat valt er voor haar allemaal te halen, dat ze zich (naast haar werk!) zo voor hem inzet. Zeker haar reactie op jou spreekt boekdelen. Jij bent een bedreiging, waarom? Waarvoor?

Ben benieuwd wat hieruit gaat komen. Hoop dat deze meneer er goed uit gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je de ha consulteert. Als gezegd heeft deze meneer meerdere zelfzorg tekorten.
Kan er ook gekeken worden waarom hij geen eetlust heeft. Zijn cognitieve toestand etc.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO

Super dat je dit allemaal doet. Ook je oprechte bezorgdheid spreekt voor je.

Ik vind de reactie van de hulp buiten alle proporties. Ze lijkt je bewust te willen buitensluiten. Ik denk dat ik dit niet met een verzwakte / verwarde man zou bespreken.Ik zou de hulporganisatie waar zij deel van uitmaakt hierover inlichten. Zij wordt aangewezen en zou voor mij niet meer welkom zijn. De hulporganisatie zal hier oprecht erg blij om zijn omdat dit niet integer lijkt en ook hen in diskrediet brengt. Mogelijk mag je het anoniem melden.

De organisatie komt dan automatisch bij de eerste contactpersoon of bewindvoerder terecht.

Houd ons op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
27-07-2020 08:36
Ik denk dat het heel verstandig is om dit met een professional op te pakken, zijn HA lijkt me wel een goed begin. Maar ik denk dat je aan advies vragen bij VT ook echt wat kunt hebben.
Sorry voor mijn reactie. Is niet persoonlijk bedoeld.
Veilig Thuis is een waardeloze instantie waarvan ik uit ervaring kan zeggen die totaal niet doorpakken en enkel halfslachtig te werk gaan. Helaas ervaringsdeskundige. Ik zou direct in contact treden met de instantie van de hulp.
Alle reacties Link kopieren
Als je contact met de thuiszorg opneemt kan je toch vragen om een andere begeleider? Jij bent toch mantelzorger, contactpersoon van deze man?.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dit soort dingen wel vaker. Zorgmedewerkers die een band krijgen met cliënten die steeds verder gaat. Bedenk wel dat als je met de organisatie contact opneemt en zij haar bv bij deze meneer weghalen ze als privépersoon bij hem zal blijven komen. Dan is de grip op haar helemaal weg. Ik zou eerst een gesprek met hem proberen aan te gaan. Komt er thuiszorg voor persoonlijke verzorging? Kunnen die het gewichtsverlies aankaarten bij de huisarts? Kijk zelf heel goed uit als jij de huisarts inschakelt. Direct beginnen over het niet vertrouwen van de hulp gaat waarschijnlijk averechts werken.
Alle reacties Link kopieren
HTH schreef:
27-07-2020 13:41
Sorry voor mijn reactie. Is niet persoonlijk bedoeld.
Veilig Thuis is een waardeloze instantie waarvan ik uit ervaring kan zeggen die totaal niet doorpakken en enkel halfslachtig te werk gaan. Helaas ervaringsdeskundige. Ik zou direct in contact treden met de instantie van de hulp.

Ik lees hier wel eens reacties van mensen die echt wegdraven met V.T
Echter zijn mijn persoonlijke ervaringen met dit orgaan ook zeer negatief.
Van merkbare desinteresse tot pure nalatigheid.
"U had een bel afspraak met Meneer X zegt U? Hij is niet aanwezig, in vergadering, op vakantie!
Nee mevrouw, wij hebben geen inzage in zijn computer/dossiers. Belt U over 2 weken nog maar eens!"

Kortom: leg dit bij het thuiszorgbureau neer TO.
Ik denk dat zij hier adequater mee om zullen gaan dan een v.t
Andersom schreef:
25-07-2020 11:04
Uh nee!
Zij heeft geen recht op dat geld, in tegenstelling tot de Belastingdienst.

TO, bied de man aan eens samen door zijn financiën te kijken of alles goed loopt.
Pas op met dit soort goedbedoelde bemoeizucht. Straks wordt to er nog onbedoeld van verdacht interesse te hebben in zijn geld. Zeker verwarde mensen weten niet altijd meer wie het wel en niet goed bedoelt.
Herfstblaadje19 schreef:
25-07-2020 11:26
Iedere normale zorgverlener zou dolblij zijn met een mantelzorger zoals jij, in dit soort situaties waarin de persoon niemand heeft.

Hier zit een luchtje aan.
Dat denk ik ook, of deze dame is zelf niet helemaal 100. Iedere zorgverlener zou het juist stimuleren dat familie en vrienden zich bekommeren om de persoon in kwestie. In plaats daarvan doet ze vijandig en gedraagt ze zich alsof er iets afgepakt wordt. Wat wordt er in haar hoofd afgepakt vraag je je dan af. Geld vind ik dan een best voor de hand liggende vraag in zo’n situatie.
Alle reacties Link kopieren
Zij begaat een van de zwaarste fouten in de zorgverlening: misbruik van vertrouwen. Bij ons betekent wat zij doet onmiddellijk ontslag.
Zeker haar werkgever op de hoogte brengen.
evane schreef:
27-07-2020 01:45
. Maar wat ik dan wel vreemd vindt is dat het een behoorlijke puinhoop is en hij alleen maar vuile kleding heeft. Ook is hij zeer sterk vermagerd, terwijl zij hem iedere dag eten zou brengen.
Persoonlijk zou ik

A) de organisatie inschakelen dat er niet gepoetst wordt naar wens en dat je hier vraagtekens bij hebt omdat de werkneemster ook buiten haar werkuren komt werken en een sleutel heeft, dus dat je eerder verwachtte dat het spik en span zou zijn. (Zwartwerk is verboden maar dat is haar probleem. Wat denk je dat de verzekering zegt als zij buiten haar officiële uren werkt en er raakt wat beschadigd, of nog erger, meneer zelf valt)

B) De huisarts inschakelen voor huisbezoek voor de controle van de gezondheid van meneer zodat dit wordt opgevolgd.

Ik heb zelf gewerkt in de thuiszorg en dit is écht niet in de haak.
- je mag niets aannemen. Je mag best een stuk taart mee komen eten als je werkt maar buiten je verloning niets aannemen. De grens tussen een fles wijn, een sieraad of geld is namelijk te lastig vast te stellen. Als je twijfelt kun je altijd met kantoor bellen, bijvoorbeeld met kerst, dat het officieel wordt vastgelegd. Dit alles om beschuldigingen van misbruik te voorkomen.
- ik heb wel sleutels gehad als mensen er vaak niet waren maar dan met een sleutelverklaring. Die zit gewoon in het dossier.
- Boodschappen doe je onder werktijd, ofwel samen, ofwel krijg je contant geld mee en overleg je de bon. De hulp mag zeker niet de pinpas van meneer voor hem bewaren.
- Het mag voor zich spreken dat je de familie, vrienden en andere gasten van je clientèle net zo netjes behandeld als je cliënten zelf. Schandalig hoe jij werd aangesproken!
Hoe is het nu TO, heb je al contact met iemand gehad?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is ze helemaal geen poetshulp.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal, ik zou hier ook een naar onderbuik gevoel van krijgen.

Werk ook in de thuiszorg en zoals meerdere die dat ook doen en hier gereageerd hebben, ze handelt echt niet zoals het hoort!

Super van jouw hoe je er voor deze meneer bent!

Denk dat je bij de organisatie van zorg meer gedaan krijgt als bij Veilig Thuis. Daar ook geen goede ervaringen mee in privé situatie uit verleden.
Tralalalala

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven