Geld & Recht alle pijlers

Prijzen koffie-tentjes

10-09-2017 10:35 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
De koffietentjes groeien als paddenstoelen uit de grond.
Ik vind de meeste er heel erg gezellig uitzien.
De menukaart wordt ook steeds uitgebreider.
Lunchen, salades, kleine hapjes het is nu allemaal mogelijk.
Het zijn verleidelijke opties. Ik schrik altijd van de prijzen.
Voor een belegd broodje betaal je al 8 a 10 euro.
Met 2 drankjes erbij dan zit je al op 15 euro.
Ik woon zelf in Utrecht, echt een studentenstad.
Hype of niet, het zijn vooral jonge en waarschijnlijk studentes die ik in koffietentjes zie zitten.
Ik vraag mij echt af, ben ik de enige die van de prijzen in de horeca schrikt.
zoekend......
Star² schreef:
10-09-2017 12:26
Misschien eten diezelfde studentes 's avonds een broodje gebakken ei thuis. Wat een gezeur.
Hahahaha zo gaat het wel echt serieus vaak.

Hier gaan mijn studenten ook wel eens lunchen of uit eten. Rest vd week eten ze dan kale macaroni met ketchup inderdaad of ze eten thuis. Meestal dat laatste :-)
Hier verbaas ik me ook over dat ene broodje los van de bakker, en dat flesje vers sap van de ap. Maar wat die van mij ook zeggen, en dat klopt ook wel, is dat het leven als alleenstaande student duurder is en je slecht vooruit kunt kopen omdat grote verpakkingen niet op gaan.
Dus 1 broodje los bij de bakker is goedkoper en lekkerder dan een brood kopen die vervolgens voor 3 kwart in de kliko gaat.
En datzelfde geldt met een pak sap. Gaat niet op. Ze zijn zo weinig echt op hun kamer. Dat een los flesje sap soms een uitkomst biedt. Los van het feit dat ze gewoon water drinken tussendoor hoor.

Hier heb je echt enorm veel studenten. We wonen in een grote studentenstad in het centrum bijna en dus struikel je er haast over. Ik vind het super gezellig. Maar idd: ze zitten veel op het terras, valt mij ook op. Veel nieuwe hipster tentjes met chiazaad koffie en baardmeneren achter de toonbank.
Ik vind dat wel leuk.
Ik zit er zelf ook wel eens met mijn laptopje hip te wezen.
:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel meevallen met die prijzen. Hier kan je bv heerlijk ontbijten voor 6 euro incl. een latte en verse jus. En dan zit je zo vol dat je eigenlijk niet meer hoeft te lunchen.
Doe dat toch wel regelmatig moet ik zeggen.

En inderdaad gewoon even een lekkere verse muntthee ofzo ergens drinken vind ik ook wel het geld waard om eerlijk te zijn. Gezellig kletsen met iemand of gewoon even alleen zijn.

Ik hou van allerlei verschillende soorten koffie en probeer regelmatig wat. De ijskoffie van de hema is echt de lekkerste die ik ooit op heb, het is alleen zo jammer dat de hema zelf zo sfeerloos is.

Het enige wat ik jammer vind is dat de keuze voor vegetarisch meestal nogal hetzelfde is. Geitenkaas of brie is wel hetgeen wat het meeste op de kaart staat.
Hoewel ik onlangs wel een heerlijke lasagne op heb dus sommige kunnen het wel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ygg, denk idd dat je helemaal gelijk hebt. Het leven van studenten ziet er gezellig uit, echter vaak vergt het best wat geregel. En prima ook dat ze dat blijkbaar zo goed kunnen.

Die strippenkaart vind ik trouwens een enig idee. Zou ik zelfs een 30+ vriendin cadeau kunnen doen denk ik. Zou wel gewaardeerd worden. Leuk he, als die mini's dan zo kunnen opgaan in dit soort "volwassen" activiteiten. Een waar feestje voor ze.
Ligt ook aan de regio: bij mijn ouders zit een tentje waar je voor 10 euro klaar bent. Dan heb je een gigantisch broodje, 2 koppen thee en 2 bonbons erbij.

Hier in de stad betaal je al 10 euro voor een broodje alleen.
Alle reacties Link kopieren
En de koeken dan, een "granolakoek" van 1 euro per stuk. Mij te duur.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
10-09-2017 11:50
Bij mijn man zijn werk hebben ze tegenwoordig een soort Starbucks-achtig gebeuren. Betaal je 1,50 voor een koffie. Op je werk! Dure hobby op die manier.
Ik zou mijn handen dichtknijpen voor zoiets. Ik betaal €1,30 voor een cappuccino uit de automaat.

(okay, het is wel een goede automaat, maar tóch...)
Oh ja bah! Granola! Hier in de stad word je doodgegooid met granola hier, granola daar. Ik vind het niet lekker, maar het schijnt ontzettend goed voor je te zijn. Ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind het ook belachelijk duur. Zo'n broodje neem ik dan ook niet (of in ieder geval zelden). Koffie en thee koop ik wel graag bij de hippe 'hipster' tentjes, maar dan neem ik wel echt de speciale dingen die ik thuis niet kan maken. Vaak geniet ik wel heel erg van de bijzondere theesmaakjes en de exotische koffie, dus dan vind ik dat het het wel waard is. Maar ik doe dat niet te vaak, omdat mijn budget dit niet toelaat. Bovendien denk ik ook dat het me zou gaan vervelen als ik dit elke dag zou doen! Een vriendin van mij doet dat elke dag, zij geeft per dag 25 euro uit aan alleen maar koffie.
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
10-09-2017 11:32
Dan hebben studenten het blijkbaar nog te goed.
Hoe "te goed"? Moeten studenten dan lijden? Je hoort alleen maar de klagende studenten maar een groot deel werkt gewoon keihard naast een studie om ook leuke dingen te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
10-09-2017 12:33
Waar ik me ook wel eens aan stoor bij festivals, de kermis etc is dat bier best vaak een stukje goedkoper is dan een glas cola of spa blauw. Zag en tijdje terug een prijslijst bord bij zo'n mobiele bar. Bier 1,50 euro, frisdrank zoals cola 2,50, spa blauw 2,50 en de koffie was 2,95. Vond het echt belachelijk dat zoiets als bier goedkoper is dan een simpel glas water of cola. Hoe spoor je mensen aan om vooral aan e bier te gaan en wellicht nog zoveel zuipen totdat ze dronken zijn.
Ik denk dat de kosten voor het bier uiteindelijk lager zijn. Op het laatste festival waar ik was stond iemand continue bier te tappen (bij de bar hoefden ze dat dus alleen maar te pakken) terwijl cola e.d. ingeschonken moest worden uit een fles (omdat niet zoveel mensen dat namen). Kostprijs voor bier zal dan lager zijn. Je hebt een punt dat dit niet help tegen overdreven veel zuipen, aan de andere kant is het wel weer netjes dat lagere kosten zichtbaar zijn in de verkoopprijzen.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
10-09-2017 11:50
Bij mijn man zijn werk hebben ze tegenwoordig een soort Starbucks-achtig gebeuren. Betaal je 1,50 voor een koffie. Op je werk! Dure hobby op die manier.
De meeste mensen drinken niet de hele dag die koffie. Gewoon 1 of 2 per dag en de rest van de dag automatenmeuk. Maar waarom zou je op je werk geen goede koffie mogen drinken? Ik zou zeggen: juist op je werk wil je goede koffie lijkt me. Als ik op ons kantoor in Keulen ben is het nog gekker: daar hebben we ook een koffiebar maar we gaan meestal even buiten de deur koffie halen omdat die nog beter is.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
10-09-2017 14:25
Hoe "te goed"? Moeten studenten dan lijden? Je hoort alleen maar de klagende studenten maar een groot deel werkt gewoon keihard naast een studie om ook leuke dingen te kunnen doen.
Na bijna 25 jaar in de universitaire wereld heb ik een aardig idee van studenten.
En er zitten ruim 50.000 in Groningen, die zitten niet allemaal tegelijk op een terras.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
10-09-2017 13:35
En de koeken dan, een "granolakoek" van 1 euro per stuk. Mij te duur.
Goedkoop als je het vergelijkt met een triple chocolate cookie van McDonald's van € 1,75....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
10-09-2017 11:32
Dan hebben studenten het blijkbaar nog te goed. Ik verbaas me in Groningen altijd over de vele studentengroepjes op een terras, maar misschien sparen ze ervoor.
Studentenkortingen met je collegepas,in elke stad

https://www.studentenkorting.nl/lokaal/groningen
Mejuffrouwmuis schreef:
10-09-2017 11:48
Dat denk ik ook. We hebben nu in een kort winkelstraatje vier tentjes naast elkaar zitten en de vijfde opent binnenkort haar deuren. Om de hoek zitten ook vier hippe tentjes en nog een belevingswinkel. En dat op een paar honderd meter!
Ook studentenkortingen in Utrecht

https://www.studentenkorting.nl/lokaal/utrecht
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
10-09-2017 13:04
Ik vind het wel meevallen met die prijzen. Hier kan je bv heerlijk ontbijten voor 6 euro incl. een latte en verse jus. En dan zit je zo vol dat je eigenlijk niet meer hoeft te lunchen.
Doe dat toch wel regelmatig moet ik zeggen.

En inderdaad gewoon even een lekkere verse muntthee ofzo ergens drinken vind ik ook wel het geld waard om eerlijk te zijn. Gezellig kletsen met iemand of gewoon even alleen zijn.

Ik hou van allerlei verschillende soorten koffie en probeer regelmatig wat. De ijskoffie van de hema is echt de lekkerste die ik ooit op heb, het is alleen zo jammer dat de hema zelf zo sfeerloos is.

Het enige wat ik jammer vind is dat de keuze voor vegetarisch meestal nogal hetzelfde is. Geitenkaas of brie is wel hetgeen wat het meeste op de kaart staat.
Hoewel ik onlangs wel een heerlijke lasagne op heb dus sommige kunnen het wel.
Hier is vast niet in Utrecht, Amsterdam, Haarlem, Den Haag ofzo.
Alle reacties Link kopieren
HOreca in nl is duur.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Er worden inderdaad buitensporige prijzen gevraagd voor een broodje met beleg. Veel consumenten kijken daar niet doorheen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben niet eens een koffietent is ons dorp, laat staan een hippe :'(
Gelukkig lust ik geen koffie en ben ik ook niet hip. Ik drink dus wel gewoon thuis een kopje thee.

Maar ja, sommige plekken zijn inderdaad belachelijk duur.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Studenten lenen teveel verwacht ik.

Ik vind koffietenten ook te duur. Ik kom er daarom zelden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man gebruikte de afgelopen jaren zijn studentenkaart veel te weinig. "Ze" geven toch geen korting aan een vijftiger? Ja wel, want leeftijdsdiscriminatie mag niet en een collegekaart is een collegekaart.

In Parijs wapperde ik (40+) met mijn ov-kaart en kreeg ik overal studentenkorting.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zien studenten een terrasje meer als 'uit eten'. Vaak meer tijd 's middags, uit eten is duurder, dus als je een paar uur met een vriend/vriendin door wil brengen ben je met een broodje en een drankje voor 2 tientjes per persoon klaar, terwijl je 's avonds al snel het dubbele uitgeeft. Dan liever 's avonds pasta thuis, en wat vaker een terrasje pakken? Ik vind het geen gekke afweging, zeker als je je tijd vrij flexibel kunt indelen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
10-09-2017 16:27
HOreca in nl is duur.
Dat sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
10-09-2017 16:24
Hier is vast niet in Utrecht, Amsterdam, Haarlem, Den Haag ofzo.
Hippe koffieketen (Buongiorno) in Amsterdam-West serveert ontbijt (koffie, jus, croissantje, boter en verse jam, gekookt ei) voor 5 euro. Niet zoveel dat je geen lunch nodig hebt, maar het idee dat in de randstad alles duur is geldt vooral als je exact in het centrum wil zitten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Studenten kiezen ook vaak voor een broodje of snee brood met beleg als diner inplaats van diner in de vorm van groente/vlees/aardappel of vervanging.

Dus dan iets wat de een nuttigt als lunch is voor de ander het avondeten. Daardoor zijn de kosten voor hun avondeten lager dan wanneer ze voor een kipsate met friet en bijlagen of een schnitzel/biefstuk met gebakken aardappeltjes en groente zouden kiezen. Want ook die prijzen zijn hoog in diverse steden en in diverse tentjes.


Overigens ligt hier naast een uni een bibliotheek met studeerplekken die druk bezocht worden. En daarop is handig ingespeeld met eenhippe koffietent waar je inderdaad diverse hippe koffie', zelfgemaakte granolakoeken, zelfgebakken cheesecake in diverse varianten en belegde broodjes met tropisch beleg kunt bestellen.

Die tent loopt goed. Studenten studeren, overleggen,maken verslagen......hebben koffie en voedsel nodig, kopen daar en gaan een meter verderop door met hun werk.
En die tent is niet goedkoop, de koffie overigens niet lekker naar mijn mening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven