Geld & Recht alle pijlers

Prijzen koffie-tentjes

10-09-2017 10:35 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
De koffietentjes groeien als paddenstoelen uit de grond.
Ik vind de meeste er heel erg gezellig uitzien.
De menukaart wordt ook steeds uitgebreider.
Lunchen, salades, kleine hapjes het is nu allemaal mogelijk.
Het zijn verleidelijke opties. Ik schrik altijd van de prijzen.
Voor een belegd broodje betaal je al 8 a 10 euro.
Met 2 drankjes erbij dan zit je al op 15 euro.
Ik woon zelf in Utrecht, echt een studentenstad.
Hype of niet, het zijn vooral jonge en waarschijnlijk studentes die ik in koffietentjes zie zitten.
Ik vraag mij echt af, ben ik de enige die van de prijzen in de horeca schrikt.
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
11-09-2017 11:50
Hippe koffieketen (Buongiorno) in Amsterdam-West serveert ontbijt (koffie, jus, croissantje, boter en verse jam, gekookt ei) voor 5 euro. Niet zoveel dat je geen lunch nodig hebt, maar het idee dat in de randstad alles duur is geldt vooral als je exact in het centrum wil zitten.
Nou ja, ik woonde en werk in het centrum, dus dan zit je automatisch in het centrum.

Maar 5 euro voor een ontbijtje is wel ikeaprijs zeg, dat zie ik eigenlijk nooit, maar ja, ik zit dan ook exact in het centrum. Geen Amsterdam trouwens.

Waar ik nu woon is het allemaal ook een stuk goedkoper, maar hippe koffietenten zie je hier niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Als ik al in de stad ben.ga ik ook iets drinken.niet altijd koffie ,ben niet zo.n koffie drinker .
flesje water is ook goed.en ja ik weet dat ik daar meer voor betaal dan in de supermarkt .
De prijzen zijn hoog.maar de huren in de binnenstad zijn ook hoog .personeel is duur.
Daar staat tegenover dat ik het niet al te vaak doe ,inderdaad om dat het prijzig is.
Zeg expres niet dat het te duur is, vind het wel n hoop geld . Maar zo af en toe moet het kunnen.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Ik denk dat de huidige generatie studenten veeeeel meer te besteden heeft (of in elk geval: besteedt/uitgeeft/het leuk vindt om naar hippe koffietentjes, luxe lunchrooms of lekker uit eten) dan 15 of 20 jaar geleden. En de horeca vraagt deze prijzen omdat ze het kennelijk kunnen maken en de gasten niet wegblijven.

Twintig jaar terug zag ik - in dezelfde studentenstad als jij noemt - in elk geval veel minder hippe tentjes. Gingen we met een groepje ujt eten dan was dat de goedkoopste pizza bij Mr. Jacks of we deelden een afhaalbestelling bij de Chinees door zessen). Boodschappen werden zo goedkoop mogelijk gekocht bij de Aldi en als je chips kocht was dat die van het allergoedkoopste merk. Ik weet niet of dat destijds voor iedereen een financiële noodzaak was of dat iedereen gewoon meeging in deze manier van leven. Ik kom nog wel eens in mijn oude studentenstad en het valt me inderdaad op hoe 'hip' alles is geworden. Vind de uitstraling van de gemiddelde student ook veranderd van 'tamelijk alternatief' naar 'beetje kak'.

Hoewel het er natuurlijk aan ligt met wie je omgaat, dat zal toen zo zijn geweest en nu nog. Maar op het gebied van 'hoe de student eet en drinkt' is er denk ik best wel veel veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2017 13:41
Nou ja, ik woonde en werk in het centrum, dus dan zit je automatisch in het centrum.

Maar 5 euro voor een ontbijtje is wel ikeaprijs zeg, dat zie ik eigenlijk nooit, maar ja, ik zit dan ook exact in het centrum. Geen Amsterdam trouwens.

Waar ik nu woon is het allemaal ook een stuk goedkoper, maar hippe koffietenten zie je hier niet zo.
In datzelfde hippe Amsterdam West zit bij mij op de hoek een ouderwets koffiezaakje waar je voor 5 euro een uitsmijter ham-kaas hebt met 3 eieren, en voor 1 euro een koffie erbij. Niet alleen als ontbijt, de hele dag door (tot uur of 4 geloof ik, dan gaan ze dicht).

Toeristen betalen de hoofdprijs, en in het centrum is alles duur. Maar daarbuiten kun je echt wel voor 'eerlijke prijzen' wat eten en drinken buiten de deur, daarvoor hoef je niet naar de Ikea.

Dit is dus binnen de ring in Amsterdam, midden in een yuppenbuurt, tussen de baarden en vage pop-up-stores:
Afbeelding
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
11-09-2017 14:07
Hoewel het er natuurlijk aan ligt met wie je omgaat, dat zal toen zo zijn geweest en nu nog. Maar op het gebied van 'hoe de student eet en drinkt' is er denk ik best wel veel veranderd.
Volgens mij woont de gemiddelde student tegenwoordig tot in z'n 2e of 3e jaar bij zijn/haar ouders. Die houden sowieso wat meer geld over waarschijnlijk. En veel van de mensen die je voor student uitmaakt zijn waarschijnlijk jong werkenden.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
11-09-2017 15:07
Volgens mij woont de gemiddelde student tegenwoordig tot in z'n 2e of 3e jaar bij zijn/haar ouders. Die houden sowieso wat meer geld over waarschijnlijk. En veel van de mensen die je voor student uitmaakt zijn waarschijnlijk jong werkenden.
Dat is inderdaad ook mogelijk. Kan ook zo zijn dat de jongwerkenden dan nu meer geld uitgeven (aan eetgelegenheden) dan dat ze dat 20 jaar geleden deden. Kan ook zijn dat een 25-jarige er in mijn 38-jarige ogen nu veel jonger uitziet dan een 25-jarige twintig jaar geleden in mijn 18-jarige ogen.
Maar hoe dan ook, ik heb het idee dat er veel veranderd/ontwikkeld is op het gebied van eetgelegenheden.
Mevrouw75 schreef:
11-09-2017 13:41
Nou ja, ik woonde en werk in het centrum, dus dan zit je automatisch in het centrum.

Maar 5 euro voor een ontbijtje is wel ikeaprijs zeg, dat zie ik eigenlijk nooit, maar ja, ik zit dan ook exact in het centrum. Geen Amsterdam trouwens.

Waar ik nu woon is het allemaal ook een stuk goedkoper, maar hippe koffietenten zie je hier niet zo.
Ikea is 1 euro! O_O
NYC schreef:
11-09-2017 15:11
Dat is inderdaad ook mogelijk. Kan ook zo zijn dat de jongwerkenden dan nu meer geld uitgeven (aan eetgelegenheden) dan dat ze dat 20 jaar geleden deden. Kan ook zijn dat een 25-jarige er in mijn 38-jarige ogen nu veel jonger uitziet dan een 25-jarige twintig jaar geleden in mijn 18-jarige ogen.
Maar hoe dan ook, ik heb het idee dat er veel veranderd/ontwikkeld is op het gebied van eetgelegenheden.
Alles is veranderd en blijft veranderen.
Huizenprijzen, boodschappenprijzen, kledingprijzen.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
11-09-2017 17:20
Ikea is 1 euro! O_O
Ja, is best leuk om eens te doen. Het is ook Ikea eten en ze hopen dat je daarna voor 100 euro aan decoratiezooi gaat kopen.
Je kunt er vanalles bij kopen. Echter de koffie kun je als Family al gratis bijvullen.

De gemiddelde leeftijd van Ikea-ontbijt-eters was voorheen geloof ik bejaard. Inmiddels komt er jong en oud. En ja, nevenverkoop daar gaat het om.
Troeteltje schreef:
11-09-2017 17:23
Alles is veranderd en blijft veranderen.
Huizenprijzen, boodschappenprijzen, kledingprijzen.
Conclusie: Ik word oud. :'( En dat terwijl ik met mijn allergoedkoopste Ikeameubeltjes en kringloopkoopjes al op mijn duvel kreeg van een tante: "Wij begonnen vroeger op sinaasappelkistjes..."
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
11-09-2017 14:07
Ik denk dat de huidige generatie studenten veeeeel meer te besteden heeft (of in elk geval: besteedt/uitgeeft/het leuk vindt om naar hippe koffietentjes, luxe lunchrooms of lekker uit eten) dan 15 of 20 jaar geleden. En de horeca vraagt deze prijzen omdat ze het kennelijk kunnen maken en de gasten niet wegblijven.

Twintig jaar terug zag ik - in dezelfde studentenstad als jij noemt - in elk geval veel minder hippe tentjes. Gingen we met een groepje ujt eten dan was dat de goedkoopste pizza bij Mr. Jacks of we deelden een afhaalbestelling bij de Chinees door zessen). Boodschappen werden zo goedkoop mogelijk gekocht bij de Aldi en als je chips kocht was dat die van het allergoedkoopste merk. Ik weet niet of dat destijds voor iedereen een financiële noodzaak was of dat iedereen gewoon meeging in deze manier van leven. Ik kom nog wel eens in mijn oude studentenstad en het valt me inderdaad op hoe 'hip' alles is geworden. Vind de uitstraling van de gemiddelde student ook veranderd van 'tamelijk alternatief' naar 'beetje kak'.

Hoewel het er natuurlijk aan ligt met wie je omgaat, dat zal toen zo zijn geweest en nu nog. Maar op het gebied van 'hoe de student eet en drinkt' is er denk ik best wel veel veranderd.
Zo was mijn studententijd ook. Er was ook echt geen geld. Dat ging sowieso eerst naar het collegegeld, kamerhuur en boeken.

En nu los ik toch echt liever mijn hypotheek extra af dan elke dag een tientje of meer in een coffeecorner te spenderen. Dat is nogal wat op maandbasis.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
10-09-2017 14:32
De meeste mensen drinken niet de hele dag die koffie. Gewoon 1 of 2 per dag en de rest van de dag automatenmeuk. Maar waarom zou je op je werk geen goede koffie mogen drinken? Ik zou zeggen: juist op je werk wil je goede koffie lijkt me. Als ik op ons kantoor in Keulen ben is het nog gekker: daar hebben we ook een koffiebar maar we gaan meestal even buiten de deur koffie halen omdat die nog beter is.
Daarom gewoon lekker een Nespreso apparaat neerzetten. Vinden we hier allebei lekker. Cupjes zijn handig mee te nemen en bij mijn man doen de collegas dan ook mee, net zo handig.

Ik fabriceer er zelf ook die überhippe lattes en frappuchinos enzovoort mee, maar goed ik werk grotendeels thuis. 😀
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
11-09-2017 20:29
Conclusie: Ik word oud. :'( En dat terwijl ik met mijn allergoedkoopste Ikeameubeltjes en kringloopkoopjes al op mijn duvel kreeg van een tante: "Wij begonnen vroeger op sinaasappelkistjes..."
Haha ik had geluk. Woonde in een villabuurt destijds. Daar heb ik werkelijk álles bij het grof vuil meegenomen, want ze gooiden daar de mooiste meubels en kasten weg, was niks mis mee. Heb nog steeds een paar mooie kastjes en van die Italiaanse koffiemakers die ik toen op straat gevonden heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat studenten inderdaad meer te besteden hebben. Als ik me niet vergis kan je zo 1000 per maand lenen bij DUO. Dan nog wat extra erbij verdienen en zo slecht heb je het dan niet als student.
Ik weet niet of dat vroeger ook zo was?
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
12-09-2017 04:29
Ik denk dat studenten inderdaad meer te besteden hebben. Als ik me niet vergis kan je zo 1000 per maand lenen bij DUO. Dan nog wat extra erbij verdienen en zo slecht heb je het dan niet als student.
Ik weet niet of dat vroeger ook zo was?
Ja. Ik kon ongeveer 750 euro lenen tijdens studie 2 toen ik nog nét 29 was. En toen ik net begon kreeg ik aanvullende beurs tot ongeveer 850 gulden.
Alle reacties Link kopieren
Man kreeg bijna 800 gulden basisbeurs voor uitwonend. Die betaalde je niet terug. Ik kreeg ongever 700, daar ging later nog 60 gulden van af vanwege de invoering van de ov-jaarkaart die ik niet gebruikte.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg geloof ik 250 euro uitwonende basisbeurs. Daar kon ik net mijn huur van betalen. Collegegeld en zorgverzekering betaalden mijn ouders en ik kreeg van hun ook een maandelijkse bijdrage voor de boodschappen (en ik mocht regelmatig boodschappen doen in hun voorraadkast). Verder had ik een bijbaantje.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Probleem van studenten is wel dat ze steeds vaker dik de max lenen; ook als het niet echt nodig is. Begin je je leven met een gigaschuld. Wordt nu al de noodklok over geluid. Lenen okay, maar denk wel na over hoeveel en of je het echt tot de max nodig hebt...
Alle reacties Link kopieren
Hier ga ik vaak voor elf uur naar de La Place.
Voor 4,25 heb ik dan een cappuccino, verse ju , en de keuze uit 6 dingetjes van het buffet.

Meestal neem ik dan een spiegeleitje, een kleine ciabatta, kaas, ham, een croissantje en een kopje vers fruit of een muffin.

Of ik betaal 50 cent extra en neem dan 2 ciabatta's een eitje, kruidenkaas, kaas, ham en een bakje vers fruit.

Lunchen verbaas ik mij ook best wel eens over wanneer ze ergens 8 a 9 euro vragen voor een broodje.
Of een wijntje voor 4,25,-

Maar ik vind het wel heel gezellig op zijn tijd, net als een terrasje pakken met een schaal hapjes erbij.
Alle reacties Link kopieren
Voor goede koffie heb je een goede koffie nodig en een goede .......
Alle reacties Link kopieren
Ik ga tussen de middag ook vaak iets scoren (meestal broodje/komkommer/kaas bij de locale turkse supermarkt). Kost me elke dag tussen de €1 à €2. Om de hoek zitten nogal wat onderwijsinstellingen en als ik zie wat die leerlingen/studenten allemaal halen tussen de middag. Toen ik nog studeerde had ik daar echt geen geld voor, ik was al blij als ik eens per maand pizza kon gaan eten voor een paar gulden (met 1 drankje erbij, anders werd het te duur).
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
10-09-2017 11:12
Ga eens een weekje naar Noorwegen of Zwitserland en vervolgens naar een koffietentje in Nederland. Dan lijkt het hier opeens gratis.

De vraag is of je het ervoor over hebt of niet. Schrik je ervan, dan ga je niet of zet je jezelf over de schrik heen en koop je een tijdschrift minder. Die laatste zijn overigens ook schrikbarend duur geworden, er was een tijd dat je de Flair soms voor een euro kreeg..
Ga eens naar griekenland, spanje ofzo, daar kun je nog heerlijke cappuccino kopen voor 1,50..
Of een soortgelijk broodje wat je hier koopt voor 8 euro, daar 2,75.

Ik vind de prijzen achterlijk hoog.
Een broodje voor 8 tot 10 euro?
Geen haar op mijn hoofd die dat ervoor betaald.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig is het allemaal dat hipstergedoe. Lekker 'gezond' (grenzend aan orthorexia) eten, 'bewust' genieten van een uitspatting (echte koffie!). Als je zelf langer in zo'n tentje zit, zie je de meeste studenten ook ongelooflijk lang doen met die salade en versgemalen exclusieve feel good koffie uit een of ander exotisch oord.
In mijn tijd (15-20 jaar geleden) leefden wij op een vloeibaar dieet (wijn uit pakken van de Aldi). Met goedkoop studentenvoer om de maand door te komen. Dat was feesten. Alleen studenten die iets met sport of beweging deden, leefden gezond. No way dat wij als 19-jarigen samen gingen joggen of de gelopen stappen gingen vergelijken op onze fitbit. Wij deelden inderdaad die afhaalchinees en dat was echt een uitspatting.

Mensen zijn bereid dat geld neer te leggen voor de geboden waar. Ook al hangen ze van voor naar achter aaneen van leningen. Zoals de nieuwe stagiaire die vandaag op haar gympen van 400,- naar binnen kwam. Laptop en smartphone op afbetaling, auto van ma geleend (al 2 jaar non stop). Dat verdien je echt niet bijeen met een bijbaantje van 14 uur in de horeca als 20-jarige.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier in de stad niet echt hippe koffiezaakjes, maar wel hele leuke lunch-gelegenheden en de prijzen uit de OP komen me heel bekend voor. Ik vind het ook duur maar ben daarentegen dol op uit lunchen en uit eten gaan. Ik doe het niet vaak maar als ik dan ga dan geniet ik ook echt en denk dan niet na over hoe duur alles is, maar geniet van de ambiance en het feit dat ik ook niet hoef af te wassen ;-D

Mijn grote favoriet is vaak de club sandwich met een latte macchiato.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven