Geld & Recht alle pijlers

Prioriteit/keuzes binnen budget

30-03-2024 10:27 139 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai,

Hoe maken jullie keuzes binnen een budget als je meerdere grote uitgaves wil/moet doen, en er niet genoeg geld is om alles naar wens te doen. Doe je dan 1 ding goed en stel je de rest uit, of kies je voor meerdere goedkopere versies?

Ik heb straks vakantiegeld en een belastingteruggave van samen zo'n 3500 euro. Ik heb meerdere dingen op mijn wensen/moet wel lijstje, en wil verder geen spaargeld aanbreken, dus 3500 is het budget. Ik zit al maanden te dubben en online rond te kijken, maar kom eigenlijk tot niets. Werk fulltime 5 dagen per week, heb in juni 3 weken vakantie, dus als ik wat uit wil laten voeren, kopen, moet ik nu wel ergens in beweging komen.

Maar er gebeurd dus niets. Ken dat niet echt van mezelf, dat dubben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, hangt af van hoe dringend en noodzakelijk dingen zijn. Liever zaken uitstellen voor écht goed, als het geld er is.

Maar als er bij wijze van spreken dringend een wasmachine nodig is, en er kan alleen een goedkope/kwalitatief mindere versie vanaf, dan een goedkope.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 30-03-2024 10:54
11.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is toch volledig afhankelijk van welke dingen er op je wensenlijstje staan?

Een gat in het dak zou van mij wel prioriteit krijgen, een mooiere kleur dakpannen niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
30-03-2024 10:29
Dat is toch volledig afhankelijk van welke dingen er op je wensenlijstje staan?

Een gat in het dak zou van mij wel prioriteit krijgen, een mooiere kleur dakpannen niet.
Precies, het moet-lijstje gaat boven het wensenlijstje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sja das behoorlijk afhankelijk van de dingen die op het lijstje staan. Is het een vakantie versus noodzakelijk onderhoud dan kies je het onderhoud. Is het allebei geen must dan zou ik in veel gevallen voor vakantie kiezen. Maar das heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stel een prioriteitenlijst op, bijvoorbeeld;
1. Geld naar mensen die geld tegoed hebben, bij belastingdienst/een rekening die nog betaald moet worden
2. Je gezondheid, dus bijvoorbeeld die bril die nodig is, een paar goede schoenen waardoor je minder last hebt van je voeten, een nieuw matras
3. Onderhoud huis
4. Geld aan de kant voor kleine dingen in de toekomst, bijvoorbeeld cadeautjes voor sinterklaas/kerst
5. Geld voor leuke dingen zoals vakantie, inrichting in huis

Wat heeft voor jou de meeste prioriteit? Als je dat helder hebt, kun je makkelijker bepalen waaraan je je geld uit wilt geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat moet dat moet, en als er niet genoeg geld is om het perfect te doen dan moet het goed genoeg gedaan worden.

Wat niet moet, maar wel gewenst is, het liefst wel perfect, zodat ik er lang tevreden mee kan zijn en niet al snel weer iets nieuws wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor 3500 euro kijk je welke dingen 100% kunnen.
De rest wacht je tot er weer voldoende geld is voor 100% goed.

Als je het half doet, ben je niet tevreden of je moet sneller opnieuw en ben je op de lange duur meer geld en negativiteit kwijt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je dingen wil laten uitvoeren, dan ben je vermoedelijk toch al te laat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ‘moet’, gaat voor op ‘wens’. Als het ‘moet’ gebeuren een te vervangen noodzakelijk apparaat is (wasmachine, diepvries, koelkast) dan koop ik het beste wat ik kan betalen. Maar als ik rekeningen moet betalen waardoor ik enkel nog een goedkope wasmachine kan betalen dan is dat maar zo. Dan hoop ik dat die wasmachine het lang genoeg uithoudt en schrijf ik in gedachten al ‘wasmachine’ bij op de lijst ‘mogelijk binnen twee jaar vervangen’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou voor dringende zaken gaan en dan ook gelijk voor kwaliteit. Ik heb in het verleden wel vaker, door geldgebrek, moeten kiezen voor goedkopere opties. Veel slechtere kwaliteit, daardoor sneller stuk en zat ik alsnog met hogere kosten dan als ik gewoon door had gespaard voor echt goed werk en kwaliteit...
Dus.. dingen die echt niet kunnen wachten als eerste en dan ook gelijk goed laten doen
apiejapie schreef:
30-03-2024 10:33
Stel een prioriteitenlijst op, bijvoorbeeld;
1. Geld naar mensen die geld tegoed hebben, bij belastingdienst/een rekening die nog betaald moet worden
2. Je gezondheid, dus bijvoorbeeld die bril die nodig is, een paar goede schoenen waardoor je minder last hebt van je voeten, een nieuw matras
3. Onderhoud huis
4. Geld aan de kant voor kleine dingen in de toekomst, bijvoorbeeld cadeautjes voor sinterklaas/kerst
5. Geld voor leuke dingen zoals vakantie, inrichting in huis

Wat heeft voor jou de meeste prioriteit? Als je dat helder hebt, kun je makkelijker bepalen waaraan je je geld uit wilt geven.
Dit inderdaad. Het is echt afhankelijk van waar je het voor wil gebruiken. Voorbeeld: ik wilde beginnen met naaien dus heb een naaimachine gekocht. Omdat ik echt een beginner ben, koos ik voor een goedkope, simpele machine.
Als het gaat om bijv een nieuw matras zou ik weer niet voor de goedkoopste gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien helpt het om je plannen te delen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
30-03-2024 10:47
Als je dingen wil laten uitvoeren, dan ben je vermoedelijk toch al te laat.

Dat ook. Onze klus start eind april en daarvoor waren we in oktober al mensen aan het regelen, (meerdere partijen) er waren partijen die al niet meer te boeken waren voor de zomer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook eerst wat noodzakelijk is, goed doen. Dan wat later nodig is en dan pas de fun dingen.
En je geeft aan dat je van je spaarrekening af wilt blijven, maar als iets echt niet te doen is voor die 3500 euro (of van matige kwaliteit), zou ik er wel voor kiezen om dat aan te breken. Voor fun dingen zou ik dan wel weer van het spaargeld afblijven.
Maargoed we weten niet wat je wensen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties.

Ik woon in een eengezinswoning, sociale huur. Ik was aan het sparen om een huis te kopen, woon in een goedkope regio, maar paar jaar terug kwam er een eh kink in de kabel waardoor ik de afgelopen jaren niet verder kon sparen en het maandelijkse spaarbudget naar een nieuwe inboedel ging. Mijn puppy from hell is nu volwassen en de inboedel is compleet naar wens vernieuwd, maar kopen zit er nu niet meer in. Ook hier zijn de huizenprijzen nu idioot.

Ik zit hier dus voorlopig 'vast', zoals zovelen.

Omdat ik er van uitging dat ik weg zou gaan, heb ik niets gedaan aan de zelf gekluste schutting die ik destijds van de vorige bewoner heb over genomen.

Die staat nu eigenlijk op omvallen.
Ivm. hond moet er wel ergens een nieuwe schutting komen.

Het verschil tussen een basis hout/beton schutting, 1500, en een schutting die ik mooi vind, 2500, is 1000.

Ik fiets me al jaren een ongeluk naar het werk heen en weer op 2 omafietsjes van een nonmerk, en dat wordt steeds vervelender nu zo halverwege de 40.

Dus ook ebike en goede omafiets van gazelle als reserve staan op het lijstje.

Verder zou iets fatsoenlijks achterthuis om op te zitten ook wel fijn zijn na jaren op plastic kuipstoeltjes.

Die schutting moet eigenlijk. Ik denk dat het issue wat is dat het me tegenstaat geld uit te geven aan die schutting is dat ik die niet mee kan nemen bij een verhuizing, een ebike wel.

Ik sta wel ook al jaren ingeschreven voor een andere huurwoning en kan zo verhuizen als er iets beters vrijkomt, maar ja, die schutting redt een echte herfststorm niet ben ik bang, en ik wordt zenuwachtig bij het idee dat ik komende winter van spaargeld uit nood een omgewaaide schutting stantepe moet vervangen omdat de hond anders weg kan lopen.

En dan zit ik s'morgens op de fiets tegen de wind op die krakkemige fiets, en dan denk ik, gun jezelf wat fatsoenlijks, en gok dat de schutting het een jaar houdt...zucht haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goeie apparaten hoeven niet per se heel duur te zijn. Tweedehands is er ook veel.

Welke uitgaves moet of wil je doen dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
2500 euro voor een schutting en 1000 euro voor een fiets.

Dan heb je de dag dagelijkse zorgen al aan de kant.

Je woont er nu en je blijft er nog wel wonen. Een mooie schutting levert je plezier op.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo’n schutting zou voor mij lage prioriteit zijn, in de zin dat goedkoop en functioneel prima is. Als je die zelf neerzet, hoeft dat echt geen 1500 euro te kosten. Om in de tuin te zitten, zou ik voor mezelf een goede stoel kopen. Daar kan je oude oma op zitten als ze op bezoek is, maar ander bezoek kan prima op een wit plastic stoeltje. Heb je al eens op Marktplaats gekeken? Daar is ook veel aanbod in tuinsets.
Een e-bike vind ik dan meestal weer niet zo nodig voor een veertiger, maar ik weet dat dat inmiddels is veranderd. Koop in elk geval geen goedkoop Chinees merk, want daarvan heb je meer last dan gemak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat je van plan bent om toch weg te gaan. Goedkopere, minder mooie schutting en een goede ebike.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de goedkope schutting nemen , een tweede hands ebike en van het najaar in de sale een nieuwe tuinset en nu alvast een lekkere stoel voor mezelf.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Die fiets hoeft geen duizenden euro's te kosten.
En anders doe je een tijdje swapfiets met versnellingen om te kijken hoe dat bevalt.

Je hebt dan 2 vliegen in een klap.
Een hele tijd met meer gemak fietsen en uittesten en dan kun je je aankoop uitstellen.

Schutting: vraag eens of je buren aan die kant eventueel 50/50 willen doen.
Het gaat hen ook aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er op je werk niet een regeling, soort fietsenplan, waarmee dat dus goedkoper kan?
En als je al jaren naar je werk fietst is een e-bike toch niet noodzakelijk? Misschien zie ik het verkeerd. Dan is een fiets met versnellingen ipv een omafiets toch ook prima als upgrade?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je echt van plan bent snel te verhuizen, en dit ook realistisch is, zou ik niet teveel geld uitgeven aan een nieuwe schutting. Kan deze niet een beetje opgeknapt worden, waardoor hij weer een tijdje meekan?

Ik zou in jouw geval kiezen voor de e-bike. Ik denk dat je daar het meeste plezier van gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede schutting kun je inderdaad zelf plaatsen. Is niet moeilijk. Is het 1 die je deelt met de buren? Zo ja, dan kunnen jullie het ook weer samen over hebben. Scheelt in kosten.
Zou deze wel prioriteit geven, maar dan op basis van: is deze echt goed functioneel? Iets minder op uiterlijk.

Een goede 2e hands E-bike moet er dan nog wel bij kunnen. En je huidige fietsen nog even als reserve houden.

En als je hebt kunnen besparen door kosten met buren te delen, kun je ook nog wat voor in de tuin kopen om lekker op te zitten. En anders wordt dat volgend jaar.
tinytiny wijzigde dit bericht op 30-03-2024 11:33
17.00% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven