Geld & Recht alle pijlers

Probleem met betaling van de vakantie

14-03-2024 14:22 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik een vakantie geboekt met een vriendin. De afspraak was dat zij de vliegtickets betaalde en ik het hotel. De vliegtickets waren €2000 en het hotel ook €2000.

Nu zegt mijn vriendin opeens af wegens depressie klachten. Allemaal heel erg vervelend maar we hebben geen annuleringsverzekering. Daarnaast heb ik meerdere keren er op aangedrongen telefonisch contact te hebben of af te spreken maar ze wil alleen appen.

Zij vraagt mij nu of ik €1000 van het vliegticket kan overmaken naar haar anders weigert zij het ticket te geven.

Ik vind dit niet eerlijk omdat ik op het laatste moment op extra kosten word gejaagd.

Wat vinden jullie hiervan? Gewoon betalen of niet? Ik kan natuurlijk zelf ook een nieuw ticket kopen…
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zelf een ticket boeken en iemand anders meevragen om de hotelkosten te delen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als eerste zou ik kijken of jij het hotel nog kunt annuleren, want dat zou ik dan als de wiedeweerga gaan doen.
Zo moet zij ook proberen om de tickets te annuleren. Dat is het risico van deze afspraak.
Maar niet betalen hoor! Zo heb jij straks een verlies van 3000 euro, en zij van 1000 euro. Als ze ze uberhaupt al geboekt en betaald heeft.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk geen extra ticket boeken. Als zij al geboekt heeft staat dat ticket op jou (paspoort)naam. die kun je gewoon downloaden waar deze gekocht is of bij de luchtvaartmaatschappij je boardingpass downloaden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeggen dat jij dan de helft van het hotel vergoed wil hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een fijne vriendin. Zoiets als investeren maar als het fout gaat is het een lening... zo lust ik er ook wel een paar.

Ik zou helemaal niks betalen. Kijken of ik het hotel kan annuleren en als dat niet kan een ander meevragen en nieuwe tickets boeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Was je er bij toen zij de tickets boekte? Weet je wel zeker dat ze dat ook heeft gedaan? Vind het maar vaag klinken. Als beide boekingen gedaan zijn dan is het risico eerlijk verdeeld. Zij 2000 en jij ook. Als je nog wil gaan zou ik denk ik een nieuw ticket boeken en dan gewoon hotel laten staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou even bellen naar de luchtvaartmaatschappij om te checken of het ticket is geboekt. Zo ja, dan volstaat het volgens mij dat je naar de luchthaven gaat met jouw paspoort (of ID, afhankelijk van de bestemming). Maar check dat even. Een fysieke vliegticket heb ik echt al jaren niet in mijn handen gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik zou ook even checken wie gerechtigd is om de boeking van de tickets te annuleren. Ik weet niet of zij dat ook voor jou kan doen.

En ik zou haar vooral niet vertellen dat je ook zonder haar medewerking gewoon kan gaan vliegen. Blijkbaar denkt zij een soort gijzelmiddel te hebben.

Lekkere vriendin hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je krijgt helemaal geen fysiek ticket meer. Je kunt met je paspoort gewoon inchecken.

Kun je het hotel niet annuleren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat de reden kut voelt en dat dit nogal een domper is voor de vriendschap.
Voor mij zou het einde vriendschap betekenen als ze niet de helft gewoon op zich neemt. Een depressie is zeker geen pretje, maar je vriendin kan het niet maken om jou op extra kosten te jagen voor iets waar jij niets aan kan doen.
Ik zou me dood schamen in geval van jou vriendin en alles proberen om het alsnog op te lossen.

Tegelijkertijd vind ik het dom dat jullie bij zulke grote bedragen geen annuleringsverzekering hebben afgesloten. Het is zuur, maar dit is gelijk een harde leerschool.
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
14-03-2024 22:23
Ik snap dat de reden kut voelt en dat dit nogal een domper is voor de vriendschap.
Voor mij zou het einde vriendschap betekenen als ze niet de helft gewoon op zich neemt. Een depressie is zeker geen pretje, maar je vriendin kan het niet maken om jou op extra kosten te jagen voor iets waar jij niets aan kan doen.
Ik zou me dood schamen in geval van jou vriendin en alles proberen om het alsnog op te lossen.

Tegelijkertijd vind ik het dom dat jullie bij zulke grote bedragen geen annuleringsverzekering hebben afgesloten. Het is zuur, maar dit is gelijk een harde leerschool.
Een annuleringsverzekering vergoedt geen reis die wordt geannuleerd vanwege 'depressieve klachten', hoor, dus daar had je sowieso niets aan gehad.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een annuleringsverzekering omdat iemand depressieve klachten heeft?
Werkt dat??

Voor iedereen die TO meteen dom wil noemen (wat zijn we toch snel met veroordelen en in dezelfde zin impliceren dat wij deze fout nóóit zouden maken):

Een annuleringsverzekering bestaat om geld te verdienen.
Die vriendin zal een doktersverklaring nodig hebben waar in staat dat ze niet op vakantie kan - depressieve klachten zijn niet genoeg.
Zo'n verzekering is geen undo-knopje.


Maar inderdaad. Het ticket is geboekt op jouw naam.
Wat je nodig hebt is de boekingsreferentie en dan krijg jij een ticket en een boardingpas en een kamer voor twee.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien was het woord dom gebruiken wat kort door de bocht van mij, soms komen dingen er even niet zo lekker uit bij mij en bedoel ik het niet zo.

Ik hoop oprecht dat jullie eruit komen en dat je alsnog kan genieten van je vakantie eventueel met iemand anders.

Erg jammer en bijzonder dat je vriendin over zo iets belangrijks het op zijn minst niet kan opbrengen om te bellen.
Sommige dingen moet je niet willen bespreken via de chat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties. Hotelkamer is niet meer te annuleren maar het vliegticket heb ik los kunnen koppelen van haar boeking.

De vriendschap is natuurlijk nu helemaal over want ik ben ook voor het blok gezet.
Ik heb kinderen die ik thuis achterlaat en zij heeft geen kinderen. Ze snapt dus ook niet dat op vakantie gaan zonder kinderen voor mij een unieke situatie is los van het financiële plaatje.

Ze heeft geen behoefte om te bellen maar ze stuurt me wel constant betaalverzoekjes en berichten met de vraag ‘ Kan je het vandaag overmaken?’

Ik voel me daardoor wel naar en vooral onder druk gezet. Ik heb het de afgelopen dagen genegeerd omdat ik niet weet wat ik er mee aan moet. Ik vind dit ook geen fijne gesprekken via whatsapp.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
14-03-2024 19:07
Ik zou even bellen naar de luchtvaartmaatschappij om te checken of het ticket is geboekt. Zo ja, dan volstaat het volgens mij dat je naar de luchthaven gaat met jouw paspoort (of ID, afhankelijk van de bestemming). Maar check dat even. Een fysieke vliegticket heb ik echt al jaren niet in mijn handen gehad.

Ook mijn idee
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
14-03-2024 23:39
Ook mijn idee
Ja, dat is gelukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mimimi456 schreef:
14-03-2024 23:30
Bedankt voor jullie reacties. Hotelkamer is niet meer te annuleren maar het vliegticket heb ik los kunnen koppelen van haar boeking.

De vriendschap is natuurlijk nu helemaal over want ik ben ook voor het blok gezet.
Ik heb kinderen die ik thuis achterlaat en zij heeft geen kinderen. Ze snapt dus ook niet dat op vakantie gaan zonder kinderen voor mij een unieke situatie is los van het financiële plaatje.

Ze heeft geen behoefte om te bellen maar ze stuurt me wel constant betaalverzoekjes en berichten met de vraag ‘ Kan je het vandaag overmaken?’

Ik voel me daardoor wel naar en vooral onder druk gezet. Ik heb het de afgelopen dagen genegeerd omdat ik niet weet wat ik er mee aan moet. Ik vind dit ook geen fijne gesprekken via whatsapp.

Fijn dat het ticket geregeld is. Ik zou verder zeggen dat je begrip hebt voor haar situatie, maar dat je de gang van zaken naar jou toe niet netjes vindt en dat je zeker niet van plan bent om te betalen omdat jullie nu allebei evenveel kosten hebben en je niet inzien waarom jij nu meer kosten moet maken dan zij. Bij nog meer berichten gewoon blokkeren. Ik vind dit echt van de pot gerukt
Alle reacties Link kopieren Quote
Via welke boekingsite heb je het hotel geboekt? Ik heb ook wel eens een boeking gehad die niet annuleerbaar was toch kunnen annuleren/wijzigen door eerst contact op te nemen met het hotel (die akkoord gaven) en daarna nam het hotel contact op met de booking site. Het is mogelijk een poging waard? Niet geschoten is altijd mis. Stel het lukt, kun je misschien nog een goedkopere kamer boeken, of toch je verlies nemen in enkel de vlucht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zij regelt haar eigen ticket maar. Die kan ze omboeken naar andere datum. Hotel ; ik zou bellen en kijken wat er mogelijk is. Anders gewoon gaan. Iemand anders meenemen ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun jij met iemand anders gaan?
Dan kun je met diegene kosten voor het hotel splitsen en 1.000 euro overmaken voor je ticket naar je vriendin.
Ben je alsnog 2.000 euro in totaal kwijt en je vriendin 1.000 euro voor haar eigen ongebruikte ticket.
lila01 wijzigde dit bericht op 15-03-2024 00:47
77.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
15-03-2024 00:25
Zij regelt haar eigen ticket maar. Die kan ze omboeken naar andere datum.
Maar vriendin heeft nu ook betaald voor ticket van TO (zie OP)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het hotel benaderen en kijken of ze iets voor je kunnen betekenen. Wellicht is er iets mogelijk en heeft die vriendin geluk en anders heeft ze gewoon pech. Ja ze heeft jouw vliegticket betaald maar jij haar hotelovernachtingen,als je dat niet kunt annuleren dan heeft ze gewoon pech.

Heb zelf ook een keer gevraagd aan een hotel of ik iets kon wijzigingen en dat was geen probleem. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mimimi456 schreef:
14-03-2024 23:30
Bedankt voor jullie reacties. Hotelkamer is niet meer te annuleren maar het vliegticket heb ik los kunnen koppelen van haar boeking.

De vriendschap is natuurlijk nu helemaal over want ik ben ook voor het blok gezet.
Ik heb kinderen die ik thuis achterlaat en zij heeft geen kinderen. Ze snapt dus ook niet dat op vakantie gaan zonder kinderen voor mij een unieke situatie is los van het financiële plaatje.

Ze heeft geen behoefte om te bellen maar ze stuurt me wel constant betaalverzoekjes en berichten met de vraag ‘ Kan je het vandaag overmaken?’

Ik voel me daardoor wel naar en vooral onder druk gezet. Ik heb het de afgelopen dagen genegeerd omdat ik niet weet wat ik er mee aan moet. Ik vind dit ook geen fijne gesprekken via whatsapp.

En het is daarmee echt uitgesloten dat zij jouw ticket nog kan annuleren? Zou natuurlijk knap lullig zijn als je op het vliegveld staat en je ticket blijkt alsnog geannuleerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou aangeven dat je niet van plan bent de kosten van je ticket en de volledige hotelkosten op je te nemen. Dat jullie nu beiden evenveel kosten hebben. ik zou haar beterschap wensen en blokkeren.

Ergens heb ik het gevoel dat ze geld nodig heeft en de depressieve klachten een smoes zijn. Het is toch raar dat ze geld vraag terwijl jij ook nog met de kosten van het hotel zit. Dan zou zij €1000 kwijt zijn en jij €3000 terwijl zij de vakantie annuleert.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven