Geld & Recht alle pijlers

Rechten en plichten van en tot elkaar betreft scheiding

27-10-2020 13:25 86 berichten
Dag allemaal..
Ik lig in scheiding..dat is nog een heel proces geweest.
Heb geen baan, druk doende met solliciteren, maar dat doet nu even niet terzake het hoe en waarom geen baan.

Mijn man heeft de verplichting mij nog te onderhouden tot de scheiding erdoor is.
En ik wil helemaal niet dat hij dat doet, maar heb even geen keus hierin.
Uiteraard is het drama, want hij heeft geen zin om te betalen.

Hij heeft al een aantal keer verzaakt de zorgverzekering te betalen, waardoor ik niet meer aanvullend verzekerd ben.
En dat heb ik nodig gezien mijn medische achtergrond.

Het einde is gelukkig inzicht.
Uitkering is toegekend, wanneer is nog niet bekend.
Dus hij is bijna van mij af(en ik van hem)

Nu hebben we wat teruggekregen vd belasting, en ik bedacht een mooi buffertje te hebben, want spaargeld is er niet.
Mijn onkosten zoals apothekers nota moet betaald worden, en zorgverzekering ook weer.
En dat wil hij niet.
Ik moet dat maar van het belasting geld doen.
Ik snap ergens zijn punt, maar had gehoopt dat hij mij die buffer zou gunnen, gezien ik een studiootje betrek waar ik wat spullen voor nodig heb.

Ik sta hier zo dubbel in, hij wil het liefst zsm van mijn af zijn omdat hij niet meer wil investeren in mij, en dat komt hard aan.

Jullie advies oid hierin?
Jarenlang heb ik hem bijgestaan in en met zijn bedrijf..
Ik was zijn volledige vangnet, deed de administratie, stond hem bij waar nodig.
En nu gewoon niks.

Ik kan een baan krijgen, maar ze wachten nog even af betreft de maatregelingen van volgende week, en daar loop ik telkens tegenaan.

Ja het is een bijstandsuitkering.

We hebben beide een advocaat.
Het convenant is al opgesteld, moet alleen nog ondertekend worden.
Dat hij sjoemelt is een ding wat zeker is.
Maar dat zal ik niet kunnen bewijzen.
En inderdaad zit ik ook nog in emotie, en reageer in emotie, er is zoveel gebeurd wat ik niet kan bevatten.
Waar ik helemaal niks van begreep, nu beetje bij betje steeds meer, en zie ik wat voor persoonlijkheid hij eigenlijk heeft.
En dat is de afgelopen paar jaar sterk verergerd.
Maar dat is in een ander onderwerp beter te bespreken.
Maar zijn de bankrekeningen allemaal van hem? Hoe kan het dat je geen inzage én geen toegang hebt?
Advocaat en voorlopige voorzienigen. Ik snap de emotie maar echt, dat is enige wat je nu kan en moet doen. Met emotie en verwachtingen word er niks geregeld.
eva-luna schreef:
27-10-2020 16:40
Maar zijn de bankrekeningen allemaal van hem? Hoe kan het dat je geen inzage én geen toegang hebt?
We hadden 1 gezamenlijke bankrekening, daar kwam maandelijks geld op voor de vaste lasten etc.
De andere bankrekeningen stonden op zijn naam, maar daar kon ik gewoon bij , mede voor administratie, zakelijk.
Hij heeft 2 rekeningen geblokt, en zet op de gezamenlijk vrijwel niks op.
De nieuwe rekeningen heeft hij nooit gemeld, die heeft hij al vanaf begin dit jaar.
Ik snapte al niet waarom er geen geld gestort werd op de zakelijke, hij deed het af dat de factuur nog ingediend moest worden, betalingen komen wat later blabla.
Het blijkt dus dat het naar de nieuwe rekening is gegaan.
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 16:52
Advocaat en voorlopige voorzienigen. Ik snap de emotie maar echt, dat is enige wat je nu kan en moet doen. Met emotie en verwachtingen word er niks geregeld.
Dat is dus al geregeld, het wachten is nu wanneer ik de uitkering kan verwachten.
Advocaat is er dus ook al.
nadanni schreef:
27-10-2020 17:02
Dat is dus al geregeld, het wachten is nu wanneer ik de uitkering kan verwachten.
Advocaat is er dus ook al.
Mooi. Maar dan had je de vraag uit de OP dus daar kunnen stellen? Wat zei die daarop? Of heb je dat al getikt. Ga wel even nog terug lezen anders.

Ik hoop dat balletje snel gaat rollen verder voor je. Succes.
Alle reacties Link kopieren
UnexpextedMom schreef:
27-10-2020 13:42
Ik zou bij je advocaat navragen of ik recht hebt op de helft (of een deel) hiervan.
Dit. Als je recht hebt op dat geld, bekijk dit zeker met een jurist.
Alle reacties Link kopieren
En wat is er in het convenant afgesproken over partneralimentatie dan? Als je echt twijfelt of zijn cijfers kloppen hoef je niet akkoord te gaan met het convenant, dan vraag je de rechtbank te beslissen. Ik snap er niet zoveel van. Als je elk een advocaat hebt, dan hadden er toch voorlopige voorzieningen gevraagd kunnen worden als jij geen geld hebt en hij niets meer wil betalen? En houd er maar rekening mee dat de gemeente gaat verhalen op je ex of dat jij dringend wordt verzocht een verzoek tot pali te doen.
Mataranka schreef:
27-10-2020 18:41
En wat is er in het convenant afgesproken over partneralimentatie dan? Als je echt twijfelt of zijn cijfers kloppen hoef je niet akkoord te gaan met het convenant, dan vraag je de rechtbank te beslissen. Ik snap er niet zoveel van. Als je elk een advocaat hebt, dan hadden er toch voorlopige voorzieningen gevraagd kunnen worden als jij geen geld hebt en hij niets meer wil betalen? En houd er maar rekening mee dat de gemeente gaat verhalen op je ex of dat jij dringend wordt verzocht een verzoek tot pali te doen.
Dit ja. Ik snap er ook niet zoveel van. Je gaat toch niet akkoord als je niet weet wat er te verdelen valt?
nadanni schreef:
27-10-2020 17:02
Dat is dus al geregeld, het wachten is nu wanneer ik de uitkering kan verwachten.
Advocaat is er dus ook al.
Maar als er voorlopige voorzieningen zijn, dan moet hij jou toch een bepaald bedrag per maand overmaken?
Alle reacties Link kopieren
nadanni schreef:
27-10-2020 16:26
Nee dat zie je verkeerd..het enige wat ik verwacht is dat hij zijn verplichtingen nakomt totdat alles is geregeld, dat is zijn plicht.
Op eigen benen leren staan vind ik misplaatst.
TO, je bent een volwassen vrouw met volwassen kinderen die al op zichzelf wonen. Je hebt zelf al die jaren laten gebeuren dat je weliswaar voor hem gewerkt hebt , maar daar nooit een officiele functie in loondienst of partner in het bedrijf voor geregeld hebt. Als je al een baan vindt, zul je toch echt een keer voor jezelf moeten zorgen. Hij heeft bepaalde plichten. Misschien partneralimentatie. Daar doet hij nu moeilijk over, klote, snap ik. Maar als de scheiding er helemaal door is is het normaal voor mensen om zelf hun broek op te houden, maw, op eigen benen staan. Ooit stopt die alimentatie.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat je niet zo’n goede advocaat hebt, als hij of zij dit laat gebeuren.
Jullie hebben toch niet dezelfde advocaat hè? Je hebt er één nodig die voor jouw belang opkomt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je hier op het forum altijd wel heel hard afgestraft word als het woord uitkering valt, icm bijstand al helemaal. Mijn hemel, als je vandaag een baan zoekt heb je die niet morgen en de volgende dag je eerste salaris. Als je mazzel hebt binnen een half jaar, afhankelijk van je opleiding ook. Huisvrouw zijn is goed genoeg zolang je getrouwd bent, waarschijnlijk ook in voordeel van de man in kwestie. Maar zodra het woord scheiden valt betaald hij ineens geen zorgverzekering meer? En moet ze nu van haar helft van het belastinggeld die rekeningen gaan betalen? En krijgt minimaal geld voor boodschappen? Omdat ze maar stante pede moet werken? Ik vind een uitkering een prima vangnet tot TO een baan heeft, soms kan het niet anders.

TO: zoek samen met je advocaat uit wat er gebeurt op de nieuwe rekeningen, daar heb je recht op zolang je nu nog officieel getrouwd bent. Voordat hij geld wegsluist of expres schulden maakt waar jij verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Heb je al zicht op een eigen woning? Een uitkering is kut, maar leefbaar. Ik hoop echt dat je de komende maanden meer rust gaat vinden zonder je ex.
Alle reacties Link kopieren
Pfoe, klinkt ellendig allemaal.
Veel sterkte TO!
En kom voor jezelf op!!
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
27-10-2020 19:47
Ik vind dat je hier op het forum altijd wel heel hard afgestraft word als het woord uitkering valt, icm bijstand al helemaal. Mijn hemel, als je vandaag een baan zoekt heb je die niet morgen en de volgende dag je eerste salaris. Als je mazzel hebt binnen een half jaar, afhankelijk van je opleiding ook. Huisvrouw zijn is goed genoeg zolang je getrouwd bent, waarschijnlijk ook in voordeel van de man in kwestie. Maar zodra het woord scheiden valt betaald hij ineens geen zorgverzekering meer? En moet ze nu van haar helft van het belastinggeld die rekeningen gaan betalen? En krijgt minimaal geld voor boodschappen? Omdat ze maar stante pede moet werken? Ik vind een uitkering een prima vangnet tot TO een baan heeft, soms kan het niet anders.

TO: zoek samen met je advocaat uit wat er gebeurt op de nieuwe rekeningen, daar heb je recht op zolang je nu nog officieel getrouwd bent. Voordat hij geld wegsluist of expres schulden maakt waar jij verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Heb je al zicht op een eigen woning? Een uitkering is kut, maar leefbaar. Ik hoop echt dat je de komende maanden meer rust gaat vinden zonder je ex.
Een uitkering is pas aan de orde als de vrouw behoeftig is (als ze zelf niet in haar levensonderhoud kan voorzien) en als de man niet (volledig) in die behoefte kan voorzien. Een huwelijk betekent nou eenmaal dat je ook nadien onderhoudsplichtig bent als daar het geld voor is. Dan hoeft de samenleving dat niet te doen, maar doet de ex dat. En omdat de hele afwikkeling van de echtscheiding even kan duren, doet TO er mogelijk verstandig aan om voorlopige voorzieningen aan te vragen bij de rechtbank. Dan moet man gewoon betalen, of hij nou wil of niet.
Je advocaat kan ook in de procedure van een X periode alle bankafschriften laten opvragen. Dan eens zien hoe het zit met de inkomsten. Ga niet zomaar akkoord met het convenant want deze zaak lijkt niet te kloppen. In principe kun je al bijstand krijgen zodra je niet meer met ex op één adres woont en heb je zeer waarschijnlijk recht op een toevoeging voor de advocaat. Niet tekenen dat convenant als je niet weet wat de gevolgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mataranka schreef:
27-10-2020 20:38
Een uitkering is pas aan de orde als de vrouw behoeftig is (als ze zelf niet in haar levensonderhoud kan voorzien) en als de man niet (volledig) in die behoefte kan voorzien. Een huwelijk betekent nou eenmaal dat je ook nadien onderhoudsplichtig bent als daar het geld voor is. Dan hoeft de samenleving dat niet te doen, maar doet de ex dat. En omdat de hele afwikkeling van de echtscheiding even kan duren, doet TO er mogelijk verstandig aan om voorlopige voorzieningen aan te vragen bij de rechtbank. Dan moet man gewoon betalen, of hij nou wil of niet.
Dat weet ik wel, maar er zijn maar weinig mannen die €1000 of meer partneralimentatie kunnen betalen? (Dacht dat dat nu het bedrag van een uitkering was om en nabij?) Dus ja, hij zal vast moeten bijdragen en terecht.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
27-10-2020 19:47
Ik vind dat je hier op het forum altijd wel heel hard afgestraft word als het woord uitkering valt, icm bijstand al helemaal. Mijn hemel, als je vandaag een baan zoekt heb je die niet morgen en de volgende dag je eerste salaris. Als je mazzel hebt binnen een half jaar, afhankelijk van je opleiding ook. Huisvrouw zijn is goed genoeg zolang je getrouwd bent, waarschijnlijk ook in voordeel van de man in kwestie. Maar zodra het woord scheiden valt betaald hij ineens geen zorgverzekering meer? En moet ze nu van haar helft van het belastinggeld die rekeningen gaan betalen? En krijgt minimaal geld voor boodschappen? Omdat ze maar stante pede moet werken? Ik vind een uitkering een prima vangnet tot TO een baan heeft, soms kan het niet anders.

TO: zoek samen met je advocaat uit wat er gebeurt op de nieuwe rekeningen, daar heb je recht op zolang je nu nog officieel getrouwd bent. Voordat hij geld wegsluist of expres schulden maakt waar jij verantwoordelijk voor gehouden kan worden. Heb je al zicht op een eigen woning? Een uitkering is kut, maar leefbaar. Ik hoop echt dat je de komende maanden meer rust gaat vinden zonder je ex.
Dat is omdat ze terugvalt op een systeem waar ze zelf weinig aan bij heeft gedragen de afgelopen jaren. Waarom mensen überhaupt geen eigen rekening en totaal spaargeld hebben is ook bijzonder. Je bent er toch zelf verantwoordelijk voor om dat op orde te hebben. Ze zal uiteindelijk echt wel partneralimentatie krijgen, maarja echt kieskeurig zijn qua baan zou ik deze tijd ook niet aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
27-10-2020 22:59
Dat is omdat ze terugvalt op een systeem waar ze zelf weinig aan bij heeft gedragen de afgelopen jaren. Waarom mensen überhaupt geen eigen rekening en totaal spaargeld hebben is ook bijzonder. Je bent er toch zelf verantwoordelijk voor om dat op orde te hebben. Ze zal uiteindelijk echt wel partneralimentatie krijgen, maarja echt kieskeurig zijn qua baan zou ik deze tijd ook niet aanraden.
Dat schrijft ze toch nergens dat ze kieskeurig is qua baan? En ze zal vast samen met haar ex via zijn bedrijf belasting afgedragen hebben, toch? Dus omdat ze de afgelopen jaren niet in loondienst heeft gewerkt mag ze geen uitkering aanvragen? Vreemde beredenering
Ik denk dat de bankrekeningen er niet zo heel spannend uitzien.
Ik weet natuurlijk wat erop stond voordat hij mij buitenspel zette.. en dat was niet veel.
We hebben deels in het buitenland gewoond, waar de salarissen erg laag lagen, dus inkomsten waren minimaal.

Sinds april heeft hij een andere job, en vanuit die job genereerd hij wat meer inkomen, maar zal weinig over houden.
Dus er valt weinig te halen bij hem.
De advocaat adviseerde mij dat mooi te laten voor wat het is, omdat er toch niks weg te halen valt.
En toch denk ik ergens dat hij heeft gesjoemelt.
Er is geen bedrag afgesproken die hij aan mij zou moeten betalen.
Ik ga eens in overleg met de advocaat, dit zet mij weer aan het denken nl.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
27-10-2020 23:12
Dat schrijft ze toch nergens dat ze kieskeurig is qua baan? En ze zal vast samen met haar ex via zijn bedrijf belasting afgedragen hebben, toch? Dus omdat ze de afgelopen jaren niet in loondienst heeft gewerkt mag ze geen uitkering aanvragen? Vreemde beredenering
Die snap ik ook niet en zijn invullingen.
Alsof ik met de vinger in de neus toe heb gekeken.
En idd..hoezo kieskeurig qua baan?
Maar zijn er voorlopige voorzieningen?
Alle reacties Link kopieren
nadanni schreef:
27-10-2020 23:21
Ik denk dat de bankrekeningen er niet zo heel spannend uitzien.
Ik weet natuurlijk wat erop stond voordat hij mij buitenspel zette.. en dat was niet veel.
We hebben deels in het buitenland gewoond, waar de salarissen erg laag lagen, dus inkomsten waren minimaal.

Sinds april heeft hij een andere job, en vanuit die job genereerd hij wat meer inkomen, maar zal weinig over houden.
Dus er valt weinig te halen bij hem.
De advocaat adviseerde mij dat mooi te laten voor wat het is, omdat er toch niks weg te halen valt.
En toch denk ik ergens dat hij heeft gesjoemelt.
Er is geen bedrag afgesproken die hij aan mij zou moeten betalen.
Ik ga eens in overleg met de advocaat, dit zet mij weer aan het denken nl.
De gemeente bij wie jij de uitkering hebt aangevraagd en heeft toegewezen zal ook vanzelf bij jouw ex aankloppen voor een bijdrage trouwens, dus daar hoef je niks voor te doen. Als er echt niks te halen valt zal de gemeente concluderen dat hij €0 kan bijdragen en krijg jij gewoon de uitkering volledig van hun. Alimentatie word ook van je uitkering ingehouden, dus je hebt er voor nu niet veel aan.

Zijn er kinderen in het spel?
Heb je al zicht op een eigen woning?
Alle reacties Link kopieren
Je kan overigens beslag laten leggen op zijn rekeningen, elke idioot kan dat blijkbaar doen als je meent dat je nog een vordering op iemand hebt.

Ik vraag mij af wat jullie concreet in het convenant hebben opgenomen hierover.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven