Geld & Recht alle pijlers

Rechten en plichten van en tot elkaar betreft scheiding

27-10-2020 13:25 86 berichten
Dag allemaal..
Ik lig in scheiding..dat is nog een heel proces geweest.
Heb geen baan, druk doende met solliciteren, maar dat doet nu even niet terzake het hoe en waarom geen baan.

Mijn man heeft de verplichting mij nog te onderhouden tot de scheiding erdoor is.
En ik wil helemaal niet dat hij dat doet, maar heb even geen keus hierin.
Uiteraard is het drama, want hij heeft geen zin om te betalen.

Hij heeft al een aantal keer verzaakt de zorgverzekering te betalen, waardoor ik niet meer aanvullend verzekerd ben.
En dat heb ik nodig gezien mijn medische achtergrond.

Het einde is gelukkig inzicht.
Uitkering is toegekend, wanneer is nog niet bekend.
Dus hij is bijna van mij af(en ik van hem)

Nu hebben we wat teruggekregen vd belasting, en ik bedacht een mooi buffertje te hebben, want spaargeld is er niet.
Mijn onkosten zoals apothekers nota moet betaald worden, en zorgverzekering ook weer.
En dat wil hij niet.
Ik moet dat maar van het belasting geld doen.
Ik snap ergens zijn punt, maar had gehoopt dat hij mij die buffer zou gunnen, gezien ik een studiootje betrek waar ik wat spullen voor nodig heb.

Ik sta hier zo dubbel in, hij wil het liefst zsm van mijn af zijn omdat hij niet meer wil investeren in mij, en dat komt hard aan.

Jullie advies oid hierin?
Alle reacties Link kopieren
nadanni schreef:
27-10-2020 23:23
Die snap ik ook niet en zijn invullingen.
Alsof ik met de vinger in de neus toe heb gekeken.
En idd..hoezo kieskeurig qua baan?
Ik reageer op het feit dat ze zegt dat je met mazzel binnen een half jaar een baan hebt. Daar en ik het niet mee eens, als je niet kieskeurig bent en je hebt echt een baan nodig duurt dat in de meeste gevallen niet een half jaar. Ik snap het advies van je advocaat ook niet helemaal, het is toch sowieso slim om te kijken wat er te halen valt en ook uit te zoeken of hij gesjoemeld heeft. Wat op zich niet ondenkelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Als je een gat in je cv hebt zoals TO nu (heeft afgelopen tijd niet in loondienst gewerkt) en wellicht weinig diploma’s hebt plus je leeftijd niet mee, heb je echt niet binnen een paar weken een baan.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft voor het bedrijf van man gewerkt. Ze heeft dus geen gat in haar cv.
Heb je het nu opgelost met de zorgverzekering? Anders heb je straks nog een schuld, bel ze om het te regelen. Ze zijn in dit soort situaties best coulant.
suzyqfive schreef:
27-10-2020 23:37
Je kan overigens beslag laten leggen op zijn rekeningen, elke idioot kan dat blijkbaar doen als je meent dat je nog een vordering op iemand hebt.

Ik vraag mij af wat jullie concreet in het convenant hebben opgenomen hierover.
Het lastige is dat het om zakelijke rekeningen gaat. Ze heeft geen vordering op de zaak.
Zola123 schreef:
27-10-2020 23:37
Ik reageer op het feit dat ze zegt dat je met mazzel binnen een half jaar een baan hebt. Daar en ik het niet mee eens, als je niet kieskeurig bent en je hebt echt een baan nodig duurt dat in de meeste gevallen niet een half jaar. Ik snap het advies van je advocaat ook niet helemaal, het is toch sowieso slim om te kijken wat er te halen valt en ook uit te zoeken of hij gesjoemeld heeft. Wat op zich niet ondenkelijk is.
Op basis van eigen ervaring: dat is een heel langdurig proces en kost meer aan advocaatkosten dan je eruit haalt.
Ik heb het recentelijk meegemaakt. Ja, de verdeling is zo een stuk eerlijker geworden en nee, waar hij (aantoonbaar) gesjoemeld heeft, heb ik niks 'vergoed' gekregen maar dat deel van de procedure heeft tienduizenden euro's gekost. Hem ook, dat dan weer wel.

Dat soort langdurige procedures heeft alleen zin als je het kunt betalen en er voldoende te verdelen is.

Waarom zou je het advies van de advocaat in twijfel trekken als die TO wél persoonlijk heeft ontmoet, het verhaal heeft gehoord en meer details weet dan jij?

En waarom ga je ervan uit dat iemand die ziek is, uit het buitenland komt, geen cv van betekenis heeft (want voor partner werken telt echt vrijwel nergens - of je moet via via op gesprek komen en er zijn weinig concurrenten), toch makkelijk even een baantje kan vinden?
Feefeline schreef:
28-10-2020 05:36
Ze heeft voor het bedrijf van man gewerkt. Ze heeft dus geen gat in haar cv.
Heb je het nu opgelost met de zorgverzekering? Anders heb je straks nog een schuld, bel ze om het te regelen. Ze zijn in dit soort situaties best coulant.
Dat zien werkgevers meestal anders.
Zelfde geldt als ze daar werk heeft gedaan waarvoor ze niet is opgeleid.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
28-10-2020 08:19
Dat zien werkgevers meestal anders.
Zelfde geldt als ze daar werk heeft gedaan waarvoor ze niet is opgeleid.

Ik doe ook werk waar ik niet voor ben opgeleid en mijn voorgaande ervaring op dat gebied werd gewoon meegenomen hoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
28-10-2020 08:21
Ik doe ook werk waar ik niet voor ben opgeleid en mijn voorgaande ervaring op dat gebied werd gewoon meegenomen hoor.
Mooi!
Ik ken iemand die na 15 jaar financiële administratie alleen maar productiewerk kreeg.
Het is idd zo dat men wel vraagt naar dat gat, wat feitelijk geen gat is.
De werkzaamheden die ik vroeger deed, is natuurlijk erg lang geleden.
Maar blijkbaar zijn mijn sollicitatie brieven en cv wel oke, want ik word wel steeds uitgenodigd voor gesprekken.
Alleen door de corona zijn ze afwachtend en nemen ze je niet aan.
Dubbel, ze plaatsen vacature's om je vervolgens in the pool te gooien.

Nu heb ik ook een baan aangeboden gekregen, wat totaal anders is, waar ik ook geen opleiding voor heb gehad, en nooit dat soort werk heb gedaan.
Maar ze wachten nu eerst de maatregelingen af van volgende week.

Ik heb in het convenant gekeken, en daar staat in dat we elk onze bankrekeningen houden.
Ik heb die van mij altijd in stand gehouden, waar minimaal wat op staat natuurlijk.
Die van man komt natuurlijk zijn inkomen op, en nu kan ik koste wat het kost daar de helft van opeisen, maar ik denk dat dat niet rationeel is.
Of wel, en daar is mijn punt, wat moet ik doen.
Hij heeft verplichtingen naar de belasting en moet zoveel procent afdragen.
Dus houdt hij in principe niet veel over.
Het enige wat ik wil is dat hij mij gewoon voorziet van de basis behoeften en de rest mag hij opvreten.
Alle reacties Link kopieren
Je advocaat kan toch via de rechter inzage afdwingen in de nieuwe rekeningen om tot een eerlijke verdeling te kunnen komen ?
Niet geschoten is altijd mis
Krijg net te horen dat ik boodschappengeld etc ook wel kan vergeten want hij moet zoveel geld terugbetalen ad belasting en advocaatkosten.
Hij heeft net een brief vd belasting ontvangen nl.
Hij is helemaal over de rooie..
Nou ik hoop dat de uitkeringsinstantie mij zsm helpt, dan ben ik ervan af..en kan ik verder.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
28-10-2020 08:14
Het lastige is dat het om zakelijke rekeningen gaat. Ze heeft geen vordering op de zaak.
Ah ja! Dat had ik niet goed gelezen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Bitje93 schreef:
28-10-2020 11:02
Je advocaat kan toch via de rechter inzage afdwingen in de nieuwe rekeningen om tot een eerlijke verdeling te kunnen komen ?
Dat denk ik zeker, maar ik denk dat dat geen zin meer heeft, omdat ik weet wat zijn inkomen ong is, en wat eruit gaat.
Ik heb net contact gehad met degene die hier meer van weet.
Alle reacties Link kopieren
Dan treft ie maar een betalingsregeling.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
-jolijn- schreef:
28-10-2020 08:19
Dat zien werkgevers meestal anders.
Zelfde geldt als ze daar werk heeft gedaan waarvoor ze niet is opgeleid.
Tuurlijk niet, je voert dat gewoon op als werk op je c.v.
nadanni schreef:
28-10-2020 11:47
Krijg net te horen dat ik boodschappengeld etc ook wel kan vergeten want hij moet zoveel geld terugbetalen ad belasting en advocaatkosten.
Hij heeft net een brief vd belasting ontvangen nl.
Hij is helemaal over de rooie..
Nou ik hoop dat de uitkeringsinstantie mij zsm helpt, dan ben ik ervan af..en kan ik verder.
Nee, je moet dit naar je advocaat sturen en die hem een brief laten sturen.
Hij kan van alles roepen maar jij moet er verder niet direct met hem op in gaan. Hij lult maar wat. Advocaat bellen met dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
28-10-2020 12:00
Nee, je moet dit naar je advocaat sturen en die hem een brief laten sturen.
Hij kan van alles roepen maar jij moet er verder niet direct met hem op in gaan. Hij lult maar wat. Advocaat bellen met dit verhaal.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex leverde niets aan op verzoek van advocaat

(Hij wilde scheiden overigens )

Hij was ook zzper ik had van al zijn jaarcijfers kopieën gemaakt voordat hij deze meenam en dus had ik cijfers en heb ik eenzijdig de scheiding aan gevraagd omdat hij heel laks was en ik dingen wilden regelen /afhandelen

Hij is daarna in loondienst gegaan ver onder zijn niveau en salaris wat hij verdiende
En dat had ik aan kunnen vechten want verwijtbaar werkloos maar van een kale kip kun je niet plukken en als je zo laag bent om het zo te spelen....

We hebben onderling bedrag afgesproken
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
28-10-2020 12:12
Mijn ex leverde niets aan op verzoek van advocaat

(Hij wilde scheiden overigens )

Hij was ook zzper ik had van al zijn jaarcijfers kopieën gemaakt voordat hij deze meenam en dus had ik cijfers en heb ik eenzijdig de scheiding aan gevraagd omdat hij heel laks was en ik dingen wilden regelen /afhandelen

Hij is daarna in loondienst gegaan ver onder zijn niveau en salaris wat hij verdiende
En dat had ik aan kunnen vechten want verwijtbaar werkloos maar van een kale kip kun je niet plukken en als je zo laag bent om het zo te spelen....

We hebben onderling bedrag afgesproken
Bizar toch, alsof hij dat enkel doet om jou te jennen. Lijkt me dat hij zelf toch ook niet blij wordt vsn een baan onder zijn niveau.
Alle reacties Link kopieren
Dat mag jij denken dat dat niet om te jennen was
Hij was een ruim verdienende zzper en had dus behoorlijk wat alimentatie moeten betalen en dat is nu een stuk minder
En werkt veel zwart bij

Hij draagt verder ook niets bij alles zit in de allmentatie
Hij heeft nog geen paar sokken in huis
Is een x gebeurd dat ik ze vergeten was mee te geven. Dan komt hij bij mij sokken ophalen ipv paar bij de Hema te kopen
Alle reacties Link kopieren
nadanni schreef:
28-10-2020 11:47
Krijg net te horen dat ik boodschappengeld etc ook wel kan vergeten want hij moet zoveel geld terugbetalen ad belasting en advocaatkosten.
Hij heeft net een brief vd belasting ontvangen nl.
Hij is helemaal over de rooie..
Nou ik hoop dat de uitkeringsinstantie mij zsm helpt, dan ben ik ervan af..en kan ik verder.
Gaat het nu al zover? 😱
Eens met het advies hier direct mee naar je advocaat te stappen, hij kan en mag je echt niet zomaar zonder boodschappen geld laten zitten als hem dat zo uitkomt, zolang jij geen inkomen hebt. Wat verwacht hij nu dat jij gaat doen dan?

Ik krijg geen antwoord op mijn vraag hoe het zit met behuizing?
En of jullie kinderen hebben?
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
28-10-2020 14:12
Gaat het nu al zover? 😱
Eens met het advies hier direct mee naar je advocaat te stappen, hij kan en mag je echt niet zomaar zonder boodschappen geld laten zitten als hem dat zo uitkomt, zolang jij geen inkomen hebt. Wat verwacht hij nu dat jij gaat doen dan?

Ik krijg geen antwoord op mijn vraag hoe het zit met behuizing?
En of jullie kinderen hebben?

Sorry ik zal antwoorden..
Ik heb inmiddels een kleine woonruimte gevonden en die ook aangenomen in overleg met advocaat.
Tijdelijk zat ik elders waar ik weg moest ivm verkoop van woning waar ik was.
Samen hebben we geen woning meer, die was 2jr geleden al verkocht ivm het verblijven in buitenland, en als we terug kwamen huurden wij een recreatiewoning, met de bedoeling wel een andere woning weer te kopen.
Zover zijn we niet gekomen.

Ik heb 2 kinderen die het huis al uit zijn, zijn niet zijn kinderen.

Ik ga contact zoeken met mijn advocaat.
Hij was ook boos dat we elk een advocaat hebben, want hij moet nu geld betalen aan zijn advocaat, naar zijn inzien hadden we dit samen kunnen oplossen.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat let je om productiewerk of kassawerk te doen om in je eigen onderhoud te voorzien?

En als je ex een hoop moet terugbetalen aan de belasting dan is dat natuurlijk ook jouw schuld en niet alleen zijn schuld als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Ben je dat niet, als er geen geld is, kan hij het niet tevoorschijn toveren. Jullie zijn uit elkaar,hou je eigen broek op, al is het met een baan wat je niets vind.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een verhaal! Blij dat je eigen woonruimte hebt gevonden, dit kan nog best wel eens een struikelblok zijn bij een scheiding. En gelukkig ook geen thuiswonenden kleine kinderen. Wel vervelend dat het zo moet lopen, zodra je gaat scheiden veranderen exen ineens in gevoelloze robots lijkt het wel, zeker als het om geld gaat.
Alle reacties Link kopieren
roosje11 schreef:
28-10-2020 14:38
Maar wat let je om productiewerk of kassawerk te doen om in je eigen onderhoud te voorzien?
Ja maar dit is dus wat ik bedoel met je hebt niet binnen een dag werk, ook niet achter de kassa of in een fabriek. Ik vind dat maar raar geleuter. Ik heb na mijn scheiding 6 maanden in de bijstand gezeten voordat ik nieuw werk had (heb ontslag moeten nemen vanwege de werktijden en mijn ex wilde niet meewerken aan een flexibele regeling ivm kleine kinderen) terwijl ik gewoon een diploma heb en zat werkervaring (zorg)
Zo makkelijk als het hier gesteld word is het echt niet, een supermarkt ziet je aankomen als 40-50+ sollicitant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven