Geld & Recht alle pijlers

Rechten en plichten van en tot elkaar betreft scheiding

27-10-2020 13:25 86 berichten
Dag allemaal..
Ik lig in scheiding..dat is nog een heel proces geweest.
Heb geen baan, druk doende met solliciteren, maar dat doet nu even niet terzake het hoe en waarom geen baan.

Mijn man heeft de verplichting mij nog te onderhouden tot de scheiding erdoor is.
En ik wil helemaal niet dat hij dat doet, maar heb even geen keus hierin.
Uiteraard is het drama, want hij heeft geen zin om te betalen.

Hij heeft al een aantal keer verzaakt de zorgverzekering te betalen, waardoor ik niet meer aanvullend verzekerd ben.
En dat heb ik nodig gezien mijn medische achtergrond.

Het einde is gelukkig inzicht.
Uitkering is toegekend, wanneer is nog niet bekend.
Dus hij is bijna van mij af(en ik van hem)

Nu hebben we wat teruggekregen vd belasting, en ik bedacht een mooi buffertje te hebben, want spaargeld is er niet.
Mijn onkosten zoals apothekers nota moet betaald worden, en zorgverzekering ook weer.
En dat wil hij niet.
Ik moet dat maar van het belasting geld doen.
Ik snap ergens zijn punt, maar had gehoopt dat hij mij die buffer zou gunnen, gezien ik een studiootje betrek waar ik wat spullen voor nodig heb.

Ik sta hier zo dubbel in, hij wil het liefst zsm van mijn af zijn omdat hij niet meer wil investeren in mij, en dat komt hard aan.

Jullie advies oid hierin?
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
28-10-2020 14:49
Ja maar dit is dus wat ik bedoel met je hebt niet binnen een dag werk, ook niet achter de kassa of in een fabriek. Ik vind dat maar raar geleuter. Ik heb na mijn scheiding 6 maanden in de bijstand gezeten voordat ik nieuw werk had (heb ontslag moeten nemen vanwege de werktijden en mijn ex wilde niet meewerken aan een flexibele regeling ivm kleine kinderen) terwijl ik gewoon een diploma heb en zat werkervaring (zorg)
Zo makkelijk als het hier gesteld word is het echt niet, een supermarkt ziet je aankomen als 40-50+ sollicitant.
Ik vind dat geen raar geleuter, dan heb je het in de basis, in het huwelijk al niet goed geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
28-10-2020 14:58
Ik vind dat geen raar geleuter, dan heb je het in de basis, in het huwelijk al niet goed geregeld.
Tijdens het huwelijk kan alles prima geregeld zijn, zoals bij mij. Maar tijdens en na de scheiding veranderde ex in een gladiator en hoefde ik niks meer te verwachten. Geen geld (alimentatie) en ook geen omgangsregeling waarbij het mogelijk was om mijn eigen geld te verdienen. Dat loop je toch echt vast.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
28-10-2020 05:36
Ze heeft voor het bedrijf van man gewerkt. Ze heeft dus geen gat in haar cv.
TO schrijft zelf in haar vorige topic van een half jaar geleden dat ze al 6 jaar niet meer voor het bedrijf van haar man werkte...
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
roosje11 schreef:
28-10-2020 14:38
Maar wat let je om productiewerk of kassawerk te doen om in je eigen onderhoud te voorzien?

En als je ex een hoop moet terugbetalen aan de belasting dan is dat natuurlijk ook jouw schuld en niet alleen zijn schuld als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Ben je dat niet, als er geen geld is, kan hij het niet tevoorschijn toveren. Jullie zijn uit elkaar,hou je eigen broek op, al is het met een baan wat je niets vind.
Er let mij in principe niets, dat hoor je mij ook niet zeggen, ik wil alles wel aanpakken, maar ben beperkt.
Dat is afhankelijk hoeveel uren ik moet zitten cq staan, dat is om gezondheidsredenen.
SweetFirefly schreef:
28-10-2020 15:27
TO schrijft zelf in haar vorige topic van een half jaar geleden dat ze al 6 jaar niet meer voor het bedrijf van haar man werkte...
Klopt ivm gezondheid problematiek was dat te belastend, toen ben ik de administratie gaan doen en het bedenken en afronden van concepten.
Ik kan hierover niet teveel vertellen.
Daarnaast was het in het buitenland voor mij op die plek nauwelijks haalbaar om daar werk te vinden..en voor mij 1 vd redenen om weer terug te gaan naar NL.
ik wilde weer een job, ik verveelde mij nl.
En dan heb ik alsnog niks, maar de kansen hier zijn vele malen hoger.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan gewoon op haar cv zetten dat ze samen in de zaak hebben gewerkt. Het is geen eed bij de rechtbank zeg.
To de bijstand moet je zelf flink achteraan zitten. Blijven bellen voor een voorschot! Werk ligt zeker niet voor het oprapen maar geef de hoop niet op. Blijf op van alles solliciteren en hopelijk heb je dan snel eigen inkomen. Heb je al toeslagen aangevraagd? Scheelt ook weer iets.
Zeker staat er op mijn CV dat ik werkzaam was in eigen bedrijf van man.
Ben al gebeld door gemeente..heb recht op bijstand.
En zoals ik al eerder vermelde heb ik kans op een baan, maar wachten ze de nieuwe maatregelingen af.
Daarnaast word ik veel in the pool gegooid.
Ik dacht dat ik nog geen recht had op toeslagen omdat ik nog geen inkomen heb, en nog fiscaal partner van man ben.
Maar het schijnt dat ik dat dus wel kan aanvragen, daar ben ik nu mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
TO, zodra het verzoek tot echtscheiding is ingediend bij de rechtbank, mag je toeslagen voor een alleenstaande aanvragen. Daarvoor hoef je nog niet officieel gescheiden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mataranka schreef:
30-10-2020 19:31
TO, zodra het verzoek tot echtscheiding is ingediend bij de rechtbank, mag je toeslagen voor een alleenstaande aanvragen. Daarvoor hoef je nog niet officieel gescheiden te zijn.
Dit klopt TO! Toeslagen zijn vaak sneller geregeld dan een uitkering, 6-8 weken.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs als de scheiding nog niet rond is heb je recht op huurtoeslag (als je aan de andere voorwaarde voldoet). Zoek hierbij hulp als je de weg niet zo goed (meer) kent in Nederland!
Alle reacties Link kopieren
Heeft je advocaat nog iets kunnen betekenen? Je hebt gelukkig wel iets aan geld voor je directe uitgaven door die belastingteruggave begrijp ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven