Geld & Recht alle pijlers

Rechten kapotte koelkast

27-02-2021 14:16 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Een jaar geleden hebben wij een nieuwe koelkast gekocht. Deze had een klein schoonheids foutje aan de buitenkant, daardoor konden wij deze kopen met een hele leuke korting.

Nu is hij 2 weken begonnen met piepen. Hij geeft een storing aan met een sensor. Wij zijn eerst goed schoonmaken, ijs blokjes machine geleegd ed. Het heeft niks geholpen. De koelkast piept dus de hele dag door, en het is gekmakend!

Dus wij contact gezocht met de verkoper en die heeft een monteur gestuurd. Deze kwam binnen, zag de foutmelding en zei meteen dat dit niet verholpen kon worden omdat de sensor volledig ingebouwd zit. Zijn advies was dus geld terug of een nieuwe koelkast. Dus wij hebben gekozen voor een nieuwe koelkast.

Nu heb ik contact met de verkopers, en blijkt onze koelkast niet meer leverbaar te zijn. We mogen dus een andere uitkiezen. Het vervelende is, is dat wij een hele leuke aanbieding hadden vanwege het schoonheids foutje. Aangegeven dat wij ook geen probleem vinden om weer een tweedekans koelkast te ontvangen. Maar alles wat ze aanbieden is gemiddeld €300,- duurder dan wat wij betaald hebben, en ze willen dat wij dat verschil gaan bijbetalen.

Ik heb even gezocht op Google en ik kom er op uit dat de verkopers moeten zorgen voor gratis een nieuw product, maar scharen zij zich achter dat dit product niet meer leverbaar is.

Iemand bekend wat mijn rechten zijn? Ik wil liever niet iets bijbetalen als ik recht heb op een nieuw product, ook al is dat een ander merk oid.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

(Heb al een mailtje naar het management gestuurd, maar wil niet te hoog van de toren blazen als ik toch geen recht erop heb)
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je een koelkast kan krijgen voor het aangekochte geld. Bij een duurdere het verschil bijbetalen.

Tenminste dat lijkt mij het meest logische.
Anders wil iedereen wel een duurdere koelkast/wasmachine enz enz . Als het defect blijkt te zijn.

Samsung 500 koelkast ....stuk....garantie.....doe mij die maar van 800 euro want de oude is niet leverbaar. Zo gaat dat niet.
Blijf in jezelf geloven !
Je hebt de koelkast een jaar gebruikt. Ik denk dat het al heel wat is dat je het volledige bedrag terug kunt krijgen, of ter waarde van hetzelfde bedrag een andere kunt uitzoeken. Je moet de garantievoorwaarden lezen om te kijken waar je precies recht op hebt. Maar an sich vind ik het niet gek dat je niet een veel duurder product gratis kunt krijgen.

Zie ook https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... t/garantie
In de garantievoorwaarden staat waar u recht op hebt
De verkoper of fabrikant mag zelf zijn garantievoorwaarden kiezen. Bijvoorbeeld over hoelang hij u garantie geeft. En waar u volgens zijn garantie recht op hebt als het product kapot gaat. Vaak zal de verkoper of de fabrikant tijdens de garantieperiode het product repareren of u een nieuw product geven.
Hebt u verkopers- of fabrieksgarantie en gaat uw product kapot? Lees in de garantievoorwaarden waar u recht op hebt. De garantievoorwaarden staan vaak in de algemene voorwaarden, of op de kassabon. Soms krijgt u ook een garantiebewijs, maar dat is niet verplicht.
Zelfde prijs wat uitzoeken of wat bijbetalen voor ander duurder model. Dat lijkt mij helaas hoe het gaat.

Maar je zou eventueel rechtsbijstand eens kunnen bellen, mits je die hebt.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 14:27
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook voor de optie ‘geld terug’ kiezen, dan kun je zelf een tweedehands koelkast ergens kopen.

Ik zou gewoon bijbetalen en het bekijken als ‘een jaar lang gratis koelkast’. Het is niet de schuld van de winkel dat ze momenteel geen vergelijkbaar model met korting wegens schoonheidsfout hebben.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Klopt, je hebt recht op vervanging voor het bedrag wat je betaald hebt. Niet eenzelfde product wat duurder is, om wat voor reden dan ook.
Denk dat dit ook wel logisch is, je koopt een aanbieding, dan kun je niet verwachten dat je voor de originele prijs vergoed gaat krijgen (dat heb je tenslotte ook niet betaald).
summer is a state of mind
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard begrijp ik dat ik niet zomaar een duurder product kan uitzoeken. Waar ik om vraag is een vergelijkbaar product, waar ze mij nu €300 extra voor willen laten betalen.

Wat het geval is: wij hebben €600 betaald voor een Amerikaanse koelkast met dispenser. Dat was een koopje dus. Maar nu hebben ze dit type niet voor die prijs staan. Dus willen ze dat wij €300 bij betalen voor een vergelijkbaar model
Oh ik lees dit ook nog bij de Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -defect-is
U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
[...]
Vervolgstappen als oplossing uitblijft
Als u mondeling niet tot een oplossing komt met de verkoper, stuurt u hem een brief Herstel of vervanging van ondeugdelijk product. Hierin schrijft u wat uw klacht is en binnen welke termijn de verkoper het probleem moet oplossen. En wat u gaat doen als hij zich niet aan die termijn houdt. Doet de verkoper dan niet wat u hem heeft gevraagd? Dan kunt u het volgende doen:
-Niet betalen totdat de verkoper een oplossing vindt. Dit kan alleen als u nog niet alles heeft betaald.
-Een ander bedrijf het product laten repareren op kosten van de verkoper. Laat de verkoper dit eerst per brief Laatste mogelijkheid voor verkoper tot herstel product weten.
-De koopovereenkomst ontbinden. U heeft recht op teruggave van uw geld; de verkoper krijgt het product terug.


Ik denk dus dat je je geld terug krijgt als je niet akkoord gaat met bijbetalen.
Alle reacties Link kopieren
En uiteraard mag dit weer zijn met een schoonheids foutje. Dat vinden wij geen probleem
Alle reacties Link kopieren
Klopt, dat had ik ook gelezen! Dank zover, ik ga denk ik even de rechtsbijstand inschakelen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk ook nogal naar tegenover de winkelier wat jij wilt.
Jij koopt iets voor een actieprijs, en dan verwacht je als er iets mee is dat je het voor de volle mep vergoed krijgt.
De winkelier reageert netjes, je krijgt wat je betaald hebt terug of je kiest een ander product en betaalt bij als die duurder is.
Lijkt me een prima oplossing.
summer is a state of mind
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 14:29
Uiteraard begrijp ik dat ik niet zomaar een duurder product kan uitzoeken. Waar ik om vraag is een vergelijkbaar product, waar ze mij nu €300 extra voor willen laten betalen.

Wat het geval is: wij hebben €600 betaald voor een Amerikaanse koelkast met dispenser. Dat was een koopje dus. Maar nu hebben ze dit type niet voor die prijs staan. Dus willen ze dat wij €300 bij betalen voor een vergelijkbaar model
Nee, je wil een vergelijkbaar product waar geen beschadiging op zit. Je kan het proberen maar daar zit echt een verschil in.
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 14:31
Klopt, dat had ik ook gelezen! Dank zover, ik ga denk ik even de rechtsbijstand inschakelen


Sowieso goed om daar te informeren. Maar wat denk je dat die gaat bereiken? Als je er niet uitkomt met de verkoper krijg je het bedrag terug dat je betaalde, klaar. Meer zal er niet in zitten.
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 14:29
Uiteraard begrijp ik dat ik niet zomaar een duurder product kan uitzoeken. Waar ik om vraag is een vergelijkbaar product, waar ze mij nu €300 extra voor willen laten betalen.

Wat het geval is: wij hebben €600 betaald voor een Amerikaanse koelkast met dispenser. Dat was een koopje dus. Maar nu hebben ze dit type niet voor die prijs staan. Dus willen ze dat wij €300 bij betalen voor een vergelijkbaar model
Dat lijkt mij correct.

Ik zou het maar accepteren.
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 14:29
Uiteraard begrijp ik dat ik niet zomaar een duurder product kan uitzoeken. Waar ik om vraag is een vergelijkbaar product, waar ze mij nu €300 extra voor willen laten betalen.

Wat het geval is: wij hebben €600 betaald voor een Amerikaanse koelkast met dispenser. Dat was een koopje dus. Maar nu hebben ze dit type niet voor die prijs staan. Dus willen ze dat wij €300 bij betalen voor een vergelijkbaar model
Niet met een schoonheidsfoutje. Dus je kan je geld terug krijgen of bijbetalen.

Maar vraag het na als je rechtsbijstand voor consument hebt.
Je bent echt onredelijk, zeker ook dat je de koelkast een jaar hebt gebruikt.

Voor het bedrag geld terug heb je ook niets wat je nu hebt. En toevallig net eentje met een schoonheidsfoutje is een hele kleine kans.
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
27-02-2021 14:30
En uiteraard mag dit weer zijn met een schoonheids foutje. Dat vinden wij geen probleem
Hij heeft toch niet op commando eentje staan met een schoonheidsfoutje??!!?

Ik vind het onprettig gedrag van je. Je wordt netjes geholpen en wilt dan het onderste uit de kan. Je hebt gewoon niet meer betaald voor die koelkast, waarom dan eisen dat je er meer voor terug zou moeten krijgen dan wat het je gekost heeft.

Voor een dubbeltje, over de rug van een ondernemer, op de eerste rang willen zitten hè........
summer is a state of mind
Beetje raar, een fiat kopen met een foutje en dan een jaar later een gratis Audi eisen.
Tuurlijk moert je voor een duurder artikel bijbetalen. Fijn hoor dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, maar deze slaat echt nergens op.
c_est_moi schreef:
27-02-2021 14:36
Hij heeft toch niet op commando eentje staan met een schoonheidsfoutje??!!?

Ik vind het onprettig gedrag van je. Je wordt netjes geholpen en wilt dan het onderste uit de kan. Je hebt gewoon niet meer betaald voor die koelkast, waarom dan eisen dat je er meer voor terug zou moeten krijgen dan wat het je gekost heeft.

Voor een dubbeltje, over de rug van een ondernemer, op de eerste rang willen zitten hè........

Eens
c_est_moi schreef:
27-02-2021 14:36
Hij heeft toch niet op commando eentje staan met een schoonheidsfoutje??!!?

Ik vind het onprettig gedrag van je. Je wordt netjes geholpen en wilt dan het onderste uit de kan. Je hebt gewoon niet meer betaald voor die koelkast, waarom dan eisen dat je er meer voor terug zou moeten krijgen dan wat het je gekost heeft.

Voor een dubbeltje, over de rug van een ondernemer, op de eerste rang willen zitten hè........
Eens. Ik vind het aanbod al ontzettend netjes.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt mij nou echt een gevalletje van echt het alleronderste uit de kan willen hebben. De leverancier komt met een zeer redelijk voorstel.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet. Wat nou als ze die koelkast had gewonnen en er dus niks voor betaald had? Dan had ze volgens de redenering van sommigen hier nergens recht op want ze heeft er immers niks voor betaald.

Als ze geen vergelijkbaar product kunnen leveren voor die prijs dan zou je je geld terug moeten krijgen. Misschien minus de afschrijving omdat je er al een jaar gebruik van hebt kunnen maken.
Subnautica schreef:
27-02-2021 14:55
Ik weet het niet. Wat nou als ze die koelkast had gewonnen en er dus niks voor betaald had? Dan had ze volgens de redenering van sommigen hier nergens recht op want ze heeft er immers niks voor betaald.

Als ze geen vergelijkbaar product kunnen leveren voor die prijs dan zou je je geld terug moeten krijgen. Misschien minus de afschrijving omdat je er al een jaar gebruik van hebt kunnen maken.
Je vergelijking gaat niet op

Bij geld terug kan ze zeker niet een zelfde koelkast kopen.
Subnautica schreef:
27-02-2021 14:55
Ik weet het niet. Wat nou als ze die koelkast had gewonnen en er dus niks voor betaald had? Dan had ze volgens de redenering van sommigen hier nergens recht op want ze heeft er immers niks voor betaald.

Dan zou ze een bedrag krijgen ter waarde van de koelkast.

En dat kan ze nu ook kiezen, een bedrag terug ter waarde van de koelkast die ze toen kocht. De koelkast met een beschadiging. Niet de waarde van eenzelfde koelkast zonder beschadiging.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-02-2021 14:59
Dan zou ze een bedrag krijgen ter waarde van de koelkast.

En dat kan ze nu ook kiezen, een bedrag terug ter waarde van de koelkast die ze toen kocht. De koelkast met een beschadiging. Niet de waarde van eenzelfde koelkast zonder beschadiging.
Precies.
En ik vind de service heel netjes wat ze aanbieden.
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven