Geld & Recht alle pijlers

Reëel financieel overzicht?

20-11-2019 17:14 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel mijn financiën in kaart aan het brengen ivm hoge zorgkosten en andere noodzakelijke uitgaven. Afgelopen jaar is van mijn spaardoelen niets terechtgekomen en heb ik zelfs behoorlijk ingeteerd op mijn spaarrekening. Deels door eigen bijdragen zorgkosten en deels door ‘fuck-it’ gedrag omdat ik dan ook leuke dingen wilde kopen.

Nu vraag ik mij af of ik een reëel overzicht heb. Zonder al te veel details; van mijn inkomsten:

Gezamenlijke lasten 42%
Zorgkosten 22%
Verzekeringen, telefoon, auto 10%
Contributies, sport 8%
Sparen 8%
Over gedurende maand 10%

Sparen zal concreet e100 per maand zijn, dus heel hard zal t niet gaan.
Als ik echter meer overmaak, red ik het vaak niet om alles te betalen en moet ik het er weer af halen.

Met deze berekening heb ik e125 per maand voor onvoorziene uitgaven, een keer lunchen of een kop koffie.
Ook kleding zal hiervan moeten, gezichtsverzorging e.d.

Graag reacties!

Ps ik kan fysiek niet (meer) werken en ‘sport’ heb ik voor mijn aandoening nodig. Ik heb geen overbodige abonnementen of iets dergelijks.
Leve het NIBUD.

Hierbij een handig overzicht inkomsten/uitgaven:
https://www.nibud.nl/wp-content/uploads ... s-2015.pdf
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het nibud natuurlijk wel maar ik heb t echt over mijn persoonlijke situatie. Laag inkomen, hoge zorgkosten en verdeling vaste lasten met man naar rato.
Je inkomen is erg laag (8% = 100). Woon je samen? Kom je niet in aanmerking voor toeslagen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een excel bestand van gezamenlijke vaste lasten en eentje voor mijn eigen kosten.
Toch lukt het mij steeds moeilijker om een fatsoenlijk bedrag te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Geen toeslagen ivm inkomsten man. Hij betaalt naar rato ook meer mee aan de vaste lasten maar houdt natuurlijk veel meer over in verhouding. Hij spaart dan ook fanatiek en geeft wel eens commentaar op mijn sneue spaarrekening als ik iets leuks gekocht heb. 😒
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:22
Ik ken het nibud natuurlijk wel maar ik heb t echt over mijn persoonlijke situatie. Laag inkomen, hoge zorgkosten en verdeling vaste lasten met man naar rato.
De naar rato verdeling vaste lasten is niet reëel als jij zulke hoge zorgkosten hebt.
Gezellige relatie heb je!
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:26
Geen toeslagen ivm inkomsten man. Hij betaalt naar rato ook meer mee aan de vaste lasten maar houdt natuurlijk veel meer over in verhouding. Hij spaart dan ook fanatiek en geeft wel eens commentaar op mijn sneue spaarrekening als ik iets leuks gekocht heb. 😒
wat een kolerelijer
Alle reacties Link kopieren
Ik wil geen verkeerd beeld scheppen. De rato-verdeling is jaren geleden in overleg gegaan.
Verder betaalt man bijv. gezamenlijke etentjes, werkzaamheden aan huis en tuin, laatst nieuwe banden voor mijn auto, tankt soms mijn tank vol.
Ik merk alleen dat ik mij bezwaard voel om uitgaven voor mijzelf te doen. Laatste maand redelijk wat kleding gekocht en daar kreeg ik toch commentaar op.
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:26
Geen toeslagen ivm inkomsten man. Hij betaalt naar rato ook meer mee aan de vaste lasten maar houdt natuurlijk veel meer over in verhouding. Hij spaart dan ook fanatiek en geeft wel eens commentaar op mijn sneue spaarrekening als ik iets leuks gekocht heb. 😒
Wat is de reden dat jullie ervoor kiezen een "losse" financiele huishouding te hebben?

Hier een soortgelijke situatie, ik werk en partner i.v.m. ziekte niet. Wij hebben alles op een grote hoop gegooid en rooien het gezellig samen. Naar rato zou voor hem betekenen dat hij ondanks naar rato nog steeds nauwelijks iets heeft om te besteden. Waarschijnlijk zou hij zijn eigen kosten niet eens kunnen dekken. Dat wil ik niet, dus doen we het gewoon samen. Hij doet weer andere dingen die binnen zijn mogelijkheden liggen. Beiden tevreden.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:26
Geen toeslagen ivm inkomsten man. Hij betaalt naar rato ook meer mee aan de vaste lasten maar houdt natuurlijk veel meer over in verhouding. Hij spaart dan ook fanatiek en geeft wel eens commentaar op mijn sneue spaarrekening als ik iets leuks gekocht heb. 😒
Wat een zak hooi.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:35
Ik wil geen verkeerd beeld scheppen. De rato-verdeling is jaren geleden in overleg gegaan.
Verder betaalt man bijv. gezamenlijke etentjes, werkzaamheden aan huis en tuin, laatst nieuwe banden voor mijn auto, tankt soms mijn tank vol.
Ik merk alleen dat ik mij bezwaard voel om uitgaven voor mijzelf te doen. Laatste maand redelijk wat kleding gekocht en daar kreeg ik toch commentaar op.
in een leuke relatie hoef je je niet bezwaard te voelen.
Jullie afspraken van een paar jaar geleden werken niet meer. Huppetee opnieuw afspreken
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:35
Ik wil geen verkeerd beeld scheppen. De rato-verdeling is jaren geleden in overleg gegaan.
Verder betaalt man bijv. gezamenlijke etentjes, werkzaamheden aan huis en tuin, laatst nieuwe banden voor mijn auto, tankt soms mijn tank vol.
Ik merk alleen dat ik mij bezwaard voel om uitgaven voor mijzelf te doen. Laatste maand redelijk wat kleding gekocht en daar kreeg ik toch commentaar op.
Waarom heeft jouw man de behoefte om daar commentaar op te leveren?
Alle reacties Link kopieren
E125 per maand voor jezelf, is dat erg weinig of ben ik gewoon te verwend in de tijd dat ik zelf nog een fatsoenlijk salaris had?
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:37
E125 per maand voor jezelf, is dat erg weinig of ben ik gewoon te verwend in de tijd dat ik zelf nog een fatsoenlijk salaris had?
ligt eraan, als je man 150 heeft, valt het mee, als hij 1500 heeft, dan wordt je genaaid

Het gaat namelijk niet om wat wij voor ons zelf hebben, maar wat jullie hebben. Jullie zijn samen de Tulpen BV, binnen die BV regel je het netjes
Alle reacties Link kopieren
Mijn man baalde dat ik voor e300 kleding gekocht had terwijl hij voor dat bedrag banden voor mij had gekocht. Hij had gehoopt dat ik dat geld dan zou sparen.
Ik vraag mij af of ik niet een te buitensporig bestedingsgedrag heb?
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:39
Mijn man baalde dat ik voor e300 kleding gekocht had terwijl hij voor dat bedrag banden voor mij had gekocht. Hij had gehoopt dat ik dat geld dan zou sparen.
Ik vraag mij af of ik niet een te buitensporig bestedingsgedrag heb?
Ik vind jouw man niet leuk.

En nee, ik vind niet dat je een buitensporig bestedingsgedrag hebt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:39
Mijn man baalde dat ik voor e300 kleding gekocht had terwijl hij voor dat bedrag banden voor mij had gekocht. Hij had gehoopt dat ik dat geld dan zou sparen.
Ik vraag mij af of ik niet een te buitensporig bestedingsgedrag heb?
nee, je hebt een vervelende vent
Alle reacties Link kopieren
Mijn man houdt zeker meer over. Hoeveel precies heb ik nooit echt uitgerekend maar ik denk misschien zo’n e800. Dus echt wel stuk meer idd
Alle reacties Link kopieren
Was de kleding nodig?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Jullie reacties had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik vond eigenlijk dat wij de financiën netjes geregeld hadden maar door de gestegen zorgkosten vind ik t niet grappig meer 😬
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:39
Mijn man baalde dat ik voor e300 kleding gekocht had terwijl hij voor dat bedrag banden voor mij had gekocht. Hij had gehoopt dat ik dat geld dan zou sparen.
Ik vraag mij af of ik niet een te buitensporig bestedingsgedrag heb?
Had hij dat tegen je gezegd toen hij je die banden gaf? Of met je heeft overlegd?
Je schiet niks op met impliciete verwachtingen. Je kunt beter een keer een gesprek hebben over de huidige situatie en of de financiele verdeling daar nog steeds bij past.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:41
Mijn man houdt zeker meer over. Hoeveel precies heb ik nooit echt uitgerekend maar ik denk misschien zo’n e800. Dus echt wel stuk meer idd
Terug rond de tafel met je man en nieuwe afspraken maken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:41
Mijn man houdt zeker meer over. Hoeveel precies heb ik nooit echt uitgerekend maar ik denk misschien zo’n e800. Dus echt wel stuk meer idd
Om De Tafel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven