Geld & Recht alle pijlers

Rekening van opgeheven bank achterhalen

14-02-2024 13:24 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij het opruimen kom ik een afschrift tegen van een spaarrekening die ik vroeger had als kind/jong volwassene. Nooit meer aan gedacht (echt zo dom), en dus ook nooit meer iets mee gedaan. Meerdere keren verhuisd, dus ongetwijfeld ooit post gehad dat deze bank (Fortis Bank Nederland) opging in ABN (toch?).

Maar nu zou ik natuurlijk eigenlijk wel willen weten wat er met die rekening is gebeurd. Die is vast opgeven vanwege geen contact kunnen leggen met mij of zo? Is er een manier om er achter te komen? ABN contacteren? Iemand hier toevallig ervaring in? Kan ik ergens het rekeningnr (er staat wel ook een IBAN op) nakijken online of zo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeker de ABN Amro contacteren.
Zij storten het geld van opgeheven rekeningen niet op hun eigen rekening hoor :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
14-02-2024 13:26
Ik zou zeker de ABN Amro contacteren.
Zij storten het geld van opgeheven rekeningen niet op hun eigen rekening hoor :-)
Bedankt voor je reactie! Is het zeker ABN geworden dat jij weet? Want als ik "rekening Fortis" doe, kom ik op BNP Paribas uit. Nu kan ik ze beide contacteren hoor, daar niet van, maar wie weet weet er iemand hier het zga zeker :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar mijn weten was het inderdaad de ABN.
Ik heb daar kort gewerkt (heel lang geleden) en weet alleen dat het geld van opgeheven bankrekeningen naar een G-(of andere letter) rekening ging.
Ja, dat moet nu ABN Amro zijn. Ik had zelf een rekening bij Fortis (en daarvoor nog VSB), is ABN geworden.

Was het niet het Belgische gedeelte dat BNP Paribas is geworden?
De snelste en meest betrouwbare route is in dit geval contact opnemen met de toezichthouder, De Nederlandsche Bank. Die kunnen je exact vertellen hoe nu verder.

Alleen als je een beleggingsrekening had, kan je beter de Autoriteit Financiele Markten benaderen. Werkt verder hetzelfde.
anoniem_65fc39b29bca3 wijzigde dit bericht op 14-02-2024 13:43
27.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oplader schreef:
14-02-2024 13:36

Was het niet het Belgische gedeelte dat BNP Paribas is geworden?
Klopt, dat heet nu BNP Paribas Fortis. In België dus. Het Nederlandse deel is ABN Amro geworden. Daar zullen ze je wel kunnen helpen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fortis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word somehow steeds uit de ABN chat gegooid, ben nu maar even met BNP aan het chatten :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-02-2024 13:41
Ik word somehow steeds uit de ABN chat gegooid, ben nu maar even met BNP aan het chatten :)
Kan je niet gewoon een bankkantoor binnenstappen? Dat gaat vlotter dan een chatbot is mijn ervaring.
Slapend tegoed heet dat toch? Volgens mij mogen banken de eerste 20 jaar je rekening sowieso niet opheffen. En doen ze het daarna ook niet.
Wat een leuk topic. Ik hoop dat je een leuke financiële meevaller ontdekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
14-02-2024 13:49
Slapend tegoed heet dat toch? Volgens mij mogen banken de eerste 20 jaar je rekening sowieso niet opheffen. En doen ze het daarna ook niet.
Wat een leuk topic. Ik hoop dat je een leuke financiële meevaller ontdekt.
Haha, zou lekker zijn! Maar volgens mij was het toen niet zo veel meer, 200 euro of zo? Echt geen idee, misschien was het wel maar 50 euro. BNP kan mij niet helpen, ABN ben ik nu aan het bellen :)

Ja, er zijn hier niet echt kantoren in de buurt, dus ik probeer het daarom zo :)
frambozentaartje schreef:
14-02-2024 13:49
Slapend tegoed heet dat toch? Volgens mij mogen banken de eerste 20 jaar je rekening sowieso niet opheffen. En doen ze het daarna ook niet.
Wat een leuk topic. Ik hoop dat je een leuke financiële meevaller ontdekt.
https://www.slapendetegoeden.nl/
.
anoniem_65fc39b29bca3 wijzigde dit bericht op 14-02-2024 13:57
Reden: Laat ook maar. Graag of niet
99.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Huh, ik snap je verwijderde bericht niet?

Enniewee; de ABN vind helemaal níks van mij..... Niks op mijn oude adres (van het afschrift), niks op mijn naam en geboortedatum....

Op bovengenoemde website staat dat, als je weet of denkt te weten welke bank, je echt daar moet zijn. Er staat ook dat je alle info moet hebben om op die website te zoeken. Maar ik kan daar dus zelf ook kijken, Oude Man?
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
14-02-2024 13:41
De snelste en meest betrouwbare route is in dit geval contact opnemen met de toezichthouder, De Nederlandsche Bank. Die kunnen je exact vertellen hoe nu verder.

Alleen als je een beleggingsrekening had, kan je beter de Autoriteit Financiele Markten benaderen. Werkt verder hetzelfde.
Ah, deze had ik gemist, excuus! Oké, ik ga even in de NB duiken :)

Volgens de medewerker aan de telefoon zou het ook op m'n Belastingaangifte moeten staan, maar daar staat het in ieder geval al jaren niet meer tussen (dat had ik nl zelf ook nog wel bedacht ;) )

Het líjkt er dus op dat de rekening echt niet meer bestaat, maar ik weet vrij zeker dat ik 'm niet heb opgezegd.
Ja hier staat dat Fortis naar ABN is gegaan. En dat al je bankrekeningen vooringevuld staan bij je belastingaangifte. Dat laatste is wel heel stellig geformuleerd, klopt niet altijd hoor.
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-02-2024 14:08
Huh, ik snap je verwijderde bericht niet?

Enniewee; de ABN vind helemaal níks van mij..... Niks op mijn oude adres (van het afschrift), niks op mijn naam en geboortedatum....

Op bovengenoemde website staat dat, als je weet of denkt te weten welke bank, je echt daar moet zijn. Er staat ook dat je alle info moet hebben om op die website te zoeken. Maar ik kan daar dus zelf ook kijken, Oude Man?
Het verwijderde bericht was niet belangrijk. Ik zat uit te leggen waarom ik denk te weten waar ik het over heb, en toen dacht ik, wat een onzin, je doet iets met mijn advies of niet, dat hoef ik verder niet te verkopen ofzo :)

Hoe dan ook, ik zou echt met DNB bellen. 0800 020 1068, en daar kunnen ze je exact vertellen wat te doen. Fortis is indertijd voor het Nederlandse deel naar ABN Amro gegaan, hoop gedoe en geschuif, maar in beginsel is in Nederland je banktegoed veilig. En voor je beleggingen heeft de AFM de boel in de gaten gehouden, voor je geld was dat DNB.
Irish_Wasser_Woman schreef:
14-02-2024 14:10
Ah, deze had ik gemist, excuus! Oké, ik ga even in de NB duiken :)

Volgens de medewerker aan de telefoon zou het ook op m'n Belastingaangifte moeten staan, maar daar staat het in ieder geval al jaren niet meer tussen (dat had ik nl zelf ook nog wel bedacht ;) )

Het líjkt er dus op dat de rekening echt niet meer bestaat, maar ik weet vrij zeker dat ik 'm niet heb opgezegd.
Ook als de rekening niet meer bestaat, maar jij wel nog een tegoed hebt, moet dat op te vissen zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Oké, dank, ik ga NB bellen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
14-02-2024 13:41
De snelste en meest betrouwbare route is in dit geval contact opnemen met de toezichthouder, De Nederlandsche Bank. Die kunnen je exact vertellen hoe nu verder.
Oh dank, dat doet me er aan denken dat er nog een stokoud spaarbankboekje ligt van een reeds lang verdwenen bank. Ik ga bij DNB eens navraag doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh! Ik heb zelf ook zoiets, alleen heb ik de rekening zelf niet geopend. Toen ik een jaar of vijf was rondom de gulden > euro wisseling kreeg mijn moeder ineens post van de ASN bank dat het bedrag op de rekening automatisch zou worden overgezet. Mijn moeder is toen gaan rondbellen en heeft nooit kunnen achterhalen wie deze rekening heeft geopend, alleen dat er post op mijn naam werd opgestuurd. Zou ik zoiets ook bij DNB kunnen achterhalen? Gezien ik verder 0 informatie heb. Elke keer denk ik 'het zal wel' maar er is in diezelfde periode een flink geldbedrag verdwenen met het overlijden van mijn over grootopa, dus het knaagt toch altijd nog wel een beetje ;)
DNB kan geen wonderen verrichten, maar het is wel op afstand de meest betrouwbare autoriteit om je zoektocht mee te starten. Bel ze gewoon, vinden ze leuk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw, wat een leuk topic!
Komen jullie vertellen of jullie iets gevonden of gekregen hebben? (Of dat het niet gelukt is? )

Net als het TV-programma 'de Erfgenaam'. Vind ik ook altijd zo'n heerlijk programma!
Alle reacties Link kopieren Quote
DNB zei "ja, u moet echt bij de bank zelf zijn, het is niet zo dat wij het voor u uit kunnen zoeken".

Dus....
Ze was verder heel vriendelijk hoor, maar het is dus niet zo dat ze iets voor me kunnen betekenen, tenzij ABN blijft beweren dat ze niks voor/van me hebben, en ik een klacht zou willen indienen over ABN....
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien kun je hier nog tips uithalen; https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... end-tegoed

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven