Geld & Recht alle pijlers

Relatiebreuk en gezamelijke huurwoning, rechten?

15-06-2026 00:15 2358 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond, graag vraag ik jullie om advies. Nadat mijn (ex)partner vanmiddag in een woede-uitbarsting mij tegen de muur drukte en mijn keel dichtkneep, ben ik elders gaan logeren. (Ex heeft o.a. de diagnose borderline). Sinds februari dit jaar wonen wij samen in een woning die bedoeld is voor een huishouden van minimaal 2 personen. Geen van beiden mag er dan ook alleen blijven wonen. Ex is er in november ingeschreven en betaalt ook de huur, ik ben daar in januari/ februari bijgekomen. Ik vrees dat het in de huidige tijd erg lastig gaat zijn om een andere (sociale) huurwoning te vinden.

Wat mag / kan de woningstichting in deze doen? Mogen zij de huur opzeggen zodra bij hen bekend is dat de relatie voorbij is? Mag er een uitzondering worden gemaakt waarbij 1 van beiden de woning nog een tijd mag huren? Ex ontvangt nu nog de huurtoeslag.

Graag jullie tips/ adviezen
Bontebok schreef:
15-06-2026 01:35
Hij mag blijvem wonen, want hij is de huurder. Natuurlijk ontvangt hij oolk de HTS. Sta jij wel ingeschreven? Gauw doen!!
Wij staan beiden op het huurcontract. Wat bedoel je met sta ik ingeschreven? Bij woningstichtingen? Ja. Maar omdat we pas hier zijn gaan samenwonen is mijn inschrijftijd nu pas 4 maanden.
Gerbera schreef:
15-06-2026 09:23
.

En weer door..

Doe even normaal. En lees je eens in over wat verwurging betekent.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2026 12:03
Reden: quote verwijderd
60.89% gewijzigd
Pelle schreef:
15-06-2026 00:36
Hij heeft er in het begin toch ook alleen gewoond?
Omdat we onze beider verhuizingen wat wilden spreiden qua stress en druk..we zijn in deze nieuwe woning gaan samenwonen
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 09:27
Wij staan beiden op het huurcontract. Wat bedoel je met sta ik ingeschreven? Bij woningstichtingen? Ja. Maar omdat we pas hier zijn gaan samenwonen is mijn inschrijftijd nu pas 4 maanden.

Wie is hoofdhuurder? Ik denk hij? Sta jij ook al sinds november op het huurcontract als medehuurder?

Ga alsjeblieft vandaag werk maken van de aangifte en hulp om alles tijdig onderzocht te krijgen.
himalaya schreef:
15-06-2026 07:35
Hij is de huurder, jij staat ingeschreven op dat adres maar niet op het huurcontract. Dus hij blijft daar wonen totdat het Woningbedrijf eventueel actie gaat ondernemen wegens met 1 persoon wonen.
Wij staan er beide ingeschreven en staan ook beiden op het huurcontract.
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 09:27
Het gaat erom wie in het contract als huurder staat vermeld. Je kan ook vermeld staan als medebewoner, daarmee ben je nog geen medehuurder.
S-Groot schreef:
15-06-2026 09:30
Wie is hoofdhuurder? Ik denk hij? Sta jij ook al sinds november op het huurcontract als medehuurder?

Ga alsjeblieft vandaag werk maken van de aangifte en hulp om alles tijdig onderzocht te krijgen.
Ja, we staan van begin af aan samen op het huurcontract.
Hier de info van Filomena:

https://filomena.nl/over-ons/
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 09:31
Wij staan er beide ingeschreven en staan ook beiden op het huurcontract.

Aan wie is de woning toegewezen, aan hem of aan jou? Staat hij als hoofdhuurder of jij?

En kijk op de links van Frizz. Hopelijk ga je er werk van maken, eventueel beginnen bij die link van Filomena.
Dubbel.
carola_456 wijzigde dit bericht op 15-06-2026 09:36
98.24% gewijzigd
S-Groot schreef:
Zo blij met jou op dit forum, wat een goede informatie weer! TO, ik hoop dat je vandaag nog werk hiervan maakt, van de aangifte en mogelijk dat extra onderzoek (zeker aankaarten!).

Qua wonen: hij mag blijven wonen. Gezien je nu bij je moeder zit heb je je eigen appartement niet meer denk ik? Ga dan zsm met de woningbouw in gesprek over urgentie.
Voor urgentie is er geen enkele reden. Zo'n beetje half Nederland moet bij een relatiebreuk weer terug naar de ouders, net als TO.
Er zijn geen sporen te zien van de verwurging (helaas). Gisteravond online overlegd met de politie en ik word binnen 2 werkdagen gebeld voor een afspraak op het bureau. Dan wordt bekeken of er een registratie wordt gemaakt of een aangifte wordt opgenomen. In geval van aangifte zou hij ook strafrechtelijk worden vervolgd.

Qua de toewijzing van de woning: de woning is bedoeld voor een huishouden van minimaal 2 personen. Op het moment dat hij de uitnodiging voor de bezichtiging kreeg stond zijn ex-stiefdochter nog op zijn inschrijving. Toen bleek dat hij hiervoor geen bewijzen kon aantonen, wilden ze hem afwijzen en heb ik voorgesteld om de woning samen te gaan huren.
Maar wie staat er op het huurcontract genoemd?
Als het contract er dus bij pakt dan staan er twee partijen. De verhuurder en de huurder. Staat jouw naam als een van de huurders op het contract? Heb jij je handtekening gezet onder dat contract? Heb je zelf een huurwoning opgezegd om hier te gaan wonen met hem?

Wat naar zeg TO. Heel veel sterkte. Een aangifte is niet gelijk een strafrechtelijke vervolging. Er moet daarna eerst nog gekeken worden door het OM of er genoeg bewijs is om tot vervolging over te gaan en daarna nog aan de rechter om te oordelen over dat bewijs.
Carola_456 schreef:
15-06-2026 09:35
Voor urgentie is er geen enkele reden. Zo'n beetje half Nederland moet bij een relatiebreuk weer terug naar de ouders, net als TO.
Alle gemeentes verlenen een urgentie wanneer er sprake is van (ernstig) huiselijk geweld.
Verwurging valt daaronder. De meeste gemeentes verwachten wél dat er ondersteunend bewijs is voor de stelling huiselijk geweld, bijvoorbeeld door een aangifte, veroordeling, ondersteunende documentatie van arts(en) en politie etc.
jojojo schreef:
15-06-2026 09:41
Maar wie staat er op het huurcontract genoemd?
Als het contract er dus bij pakt dan staan er twee partijen. De verhuurder en de huurder. Staat jouw naam als een van de huurders op het contract? Heb jij je handtekening gezet onder dat contract? Heb je zelf een huurwoning opgezegd om hier te gaan wonen met hem?

Wat naar zeg TO. Heel veel sterkte. Een aangifte is niet gelijk een strafrechtelijke vervolging. Er moet daarna eerst nog gekeken worden door het OM of er genoeg bewijs is om tot vervolging over te gaan en daarna nog aan de rechter om te oordelen over dat bewijs.
Wij staan beiden op het huurcontract en ook de handtekeningen van ons beiden. Ja, ik heb zelf een huurwoning opgezegd om hier te gaan wonen.
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 09:36
Er zijn geen sporen te zien van de verwurging (helaas). Gisteravond online overlegd met de politie en ik word binnen 2 werkdagen gebeld voor een afspraak op het bureau. Dan wordt bekeken of er een registratie wordt gemaakt of een aangifte wordt opgenomen. In geval van aangifte zou hij ook strafrechtelijk worden vervolgd.

Deze agent (van het algemene nummer/de chat) is dus niet op de hoogte van de huidige ontwikkelingen. Dat gebeurt helaas vaak. Zie hun eigen website: https://www.politie.nl/nieuws/2025/sept ... icide.html
Het betreft een pilot die is uitgerold in een aantal regio's, maar ELK politiecorps mag gebruik maken van deze mogelijkheden.

En sporen zijn vaak aan de buitenkant niet zichtbaar, maar van binnen dus wél.
Het zou veel handiger zijn als je een Filomena in je omgeving hebt. Bel anders even de dichtstbijzijnde?
jojojo schreef:
15-06-2026 09:41
Een aangifte is niet gelijk een strafrechtelijke vervolging. Er moet daarna eerst nog gekeken worden door het OM of er genoeg bewijs is om tot vervolging over te gaan en daarna nog aan de rechter om te oordelen over dat bewijs.

Agenten noemen aangifte een verzoek om strafrechtelijke vervolging. Dus ik denk dat TO het daarom zo opschrijft.
Gerbera schreef:
.
leuk staaltje vitimblaming...

Onder welke omstandigheden is het geoorloofd om iemand te verwurgen?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2026 12:04
Reden: quote verwijderd
61.05% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Gerbera schreef:
[...]
Wat heb jij meegemaakt dat jij dit geen ernstige mishandeling vindt? Ik vind het treurig dat dit in jouw beleving niet zo erg is.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-06-2026 18:07
Reden: Quote verwijderd
25.45% gewijzigd
Gerbera schreef:
[...]
Ik heb je gestaft. Iemand bij de keel grijpen, is ernstig geweld. Hoe kort het ook duurde. Hoe hard hij ook kneep. Als iemand je bij je keel grijpt, heb je een vijf keer zo groot risico om door die persoon (later) vermoord te worden dan bij 'gewoon' geweld.

Daarom zegt iedereen hier dat TO zeker niet terug moet gaan. En daarom zal ze ook heel serieus genomen worden als ze naar de huisarts gaan.

Niet kleiner maken: dit was een heftige gebeurtenis. TO heeft heel goed gereageerd.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-06-2026 18:07
16.16% gewijzigd
Gerbera schreef:
15-06-2026 08:52
[....]
Ik had een relatie van 8 maanden. We wonen /woonden nu 4 maanden samen in de woning
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-06-2026 18:08
41.39% gewijzigd
Frizz schreef:
15-06-2026 09:32
Hier de info van Filomena:

https://filomena.nl/over-ons/
Ik zie helaas dat hun dichtstbijzijnde locatie in Tilburg ik. Ik woon zelf in Zuid-Limburg
Snoopy80 schreef:
15-06-2026 09:58
Ik had een relatie van 8 maanden. We wonen /woonden nu 4 maanden samen in de woning
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2026 12:01
Reden: victimblaming
41.44% gewijzigd
Frizz schreef:
15-06-2026 09:47
Alle gemeentes verlenen een urgentie wanneer er sprake is van (ernstig) huiselijk geweld.
Verwurging valt daaronder. De meeste gemeentes verwachten wél dat er ondersteunend bewijs is voor de stelling huiselijk geweld, bijvoorbeeld door een aangifte, veroordeling, ondersteunende documentatie van arts(en) en politie etc.
Geen urgentie….gewoon vanuit mijn achterbak destijds moeten leven met mijn kinderen. Weekje bij die op de bank, weekje bij iemand anders op zolder. Was een veroordeling hoor, dus incl. documentatie en je wil overigens niet weten hoeveel er is gebeurd voordat ik uberhaupt aangifte kon doen.

Uiteindelijk goed gekomen hoor, maar niet doordat ik urgentie kreeg.

Sterkte TO, wens je veel succes en jouw weg hoeft niet de mijne te zijn, maar de realiteit is echt niet zo ‘makkelijk’ als mensen soms denken.
Gerbera schreef:
15-06-2026 10:08
Ik heb je geloept, een jaar geleden zat je nog in een slechte relatie met iemand anders.
Ik zou zeggen loop niet te hard van stapel in een volgende relatie

En ik wil het niet kleiner maken; huiselijk geweld is nooit oke!
Wat heeft TO jou ooit aangedaan dat je zo vals blijft reageren?

@TO, ik heb verder geen tips, de tips van Frizz zijn top, veel sterkte.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven