Relatiebreuk en gezamelijke huurwoning, rechten?
maandag 15 juni 2026 om 00:15
Goedenavond, graag vraag ik jullie om advies. Nadat mijn (ex)partner vanmiddag in een woede-uitbarsting mij tegen de muur drukte en mijn keel dichtkneep, ben ik elders gaan logeren. (Ex heeft o.a. de diagnose borderline). Sinds februari dit jaar wonen wij samen in een woning die bedoeld is voor een huishouden van minimaal 2 personen. Geen van beiden mag er dan ook alleen blijven wonen. Ex is er in november ingeschreven en betaalt ook de huur, ik ben daar in januari/ februari bijgekomen. Ik vrees dat het in de huidige tijd erg lastig gaat zijn om een andere (sociale) huurwoning te vinden.
Wat mag / kan de woningstichting in deze doen? Mogen zij de huur opzeggen zodra bij hen bekend is dat de relatie voorbij is? Mag er een uitzondering worden gemaakt waarbij 1 van beiden de woning nog een tijd mag huren? Ex ontvangt nu nog de huurtoeslag.
Graag jullie tips/ adviezen
Wat mag / kan de woningstichting in deze doen? Mogen zij de huur opzeggen zodra bij hen bekend is dat de relatie voorbij is? Mag er een uitzondering worden gemaakt waarbij 1 van beiden de woning nog een tijd mag huren? Ex ontvangt nu nog de huurtoeslag.
Graag jullie tips/ adviezen
maandag 15 juni 2026 om 00:39
Elke woningbouw heeft andere regels. Lijkt mij dus van de lokale regels af te hangen of hij kan blijven of niet.
Ik verwacht niet dat ze elke maand een steekproef houden.
Wel zou ik bijvoorbeeld het niet vreemd vinden dat ze na een jaar of 2 jaar een steekproef houden of er nog passend gewoond wordt als ze zo streng zijn in het begin.
En tja, uitzonderingen kunnen. Maar een relatie-breuk lijkt me geen uitzondering of lijkt me hoogstens een uitzondering voor x tijd.
Het zou me sowieso weinig kunnen schelen.
Ik zou hem veel plezier wensen het uit te vechten met de woningbouw over pakweg een half jaar en zo ver mogelijk wegrennen.
Ik zie het alleszins niet gebeuren dat - tenzij andere klachten - hij volgende week onder een brug zit.
Ik verwacht niet dat ze elke maand een steekproef houden.
Wel zou ik bijvoorbeeld het niet vreemd vinden dat ze na een jaar of 2 jaar een steekproef houden of er nog passend gewoond wordt als ze zo streng zijn in het begin.
En tja, uitzonderingen kunnen. Maar een relatie-breuk lijkt me geen uitzondering of lijkt me hoogstens een uitzondering voor x tijd.
Het zou me sowieso weinig kunnen schelen.
Ik zou hem veel plezier wensen het uit te vechten met de woningbouw over pakweg een half jaar en zo ver mogelijk wegrennen.
Ik zie het alleszins niet gebeuren dat - tenzij andere klachten - hij volgende week onder een brug zit.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 15 juni 2026 om 00:48
Goed dat je elders bent gaan logeren.
Zo snel mogelijk aangifte doen en vragen om dit onderzoek; https://www.om.nl/actueel/nieuws/2026/0 ... er-ingezet
Verwurging is een indicatie dat er nog veel grotere risico’s zijn.
Met de aangifte kan je contact opnemen met zowel de verhuurder als de gemeente en vragen om een urgentie op basis van huiselijk geweld.
Zo snel mogelijk aangifte doen en vragen om dit onderzoek; https://www.om.nl/actueel/nieuws/2026/0 ... er-ingezet
Met de aangifte kan je contact opnemen met zowel de verhuurder als de gemeente en vragen om een urgentie op basis van huiselijk geweld.
•
maandag 15 juni 2026 om 01:07
Dit.Frizz schreef: ↑15-06-2026 00:48Goed dat je elders bent gaan logeren.
Doe aangifte, voor jezelf. En ga niet terug, want geloof me, hij doet het echt nog wel een keer.
Everything is possible for the one who believes.
maandag 15 juni 2026 om 07:35
maandag 15 juni 2026 om 07:47
Wat een afschuwelijke kerel. Hoe is het nu met je? Is het een idee om een arts in te schakelen die je gezondheid kan checken en ook kan bevestigen wat er is gebeurd voor de aamgifte.
En voor het huis, als jij geen medehuurder bent dan is het verder aan hem. Hoogstwaarschijnlijk kan hij er blijven wonen.
Sterkte hiermee.
En voor het huis, als jij geen medehuurder bent dan is het verder aan hem. Hoogstwaarschijnlijk kan hij er blijven wonen.
Sterkte hiermee.
maandag 15 juni 2026 om 08:24
Volgens mij mag jouw ex er gewoon blijven wonen.
Maar wat maakt het uit?
Ik vrees dat het in de huidige tijd erg lastig gaat zijn om een andere (sociale) huurwoning te vinden.
Ga alsjeblieft niet terug naar jouw ex!
Laat een arts het letsel vaststellen, maak foto's als er blauwe plekken zijn.
Doe aangifte van de mishandeling!
Maar wat maakt het uit?
Ik vrees dat het in de huidige tijd erg lastig gaat zijn om een andere (sociale) huurwoning te vinden.
Ga alsjeblieft niet terug naar jouw ex!
Laat een arts het letsel vaststellen, maak foto's als er blauwe plekken zijn.
Doe aangifte van de mishandeling!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 15 juni 2026 om 08:42
maandag 15 juni 2026 om 08:44
Als ze daar hulp bij kan krijgen bijvoorbeeld door een urgentieverklaring is dat alleen maar fijn.
En ernstig mishandeld én dan ook nog je huis kwijt, het is nogal niet wat.
En ja, het is krom dat de agressor mag blijven zitten.
maandag 15 juni 2026 om 08:52
De agressor woonde er eerder
To heeft een relatie van 4 maanden en hoopt het huis over te kunnen nemen.
Natuurlijk is t vervelend dat hij haar mishandeld heeft. Doe aangifte!
Maar we horen hier maar 1 kant van het verhaal
maandag 15 juni 2026 om 08:57
maandag 15 juni 2026 om 08:58
Welke andere kant zou je willen horen dan? Dat TO toch wel heel vervelend was en die arme man niet anders kon?
maandag 15 juni 2026 om 09:15
Vervelend?
Welke andere kant van het verhaal praat dit goed?
maandag 15 juni 2026 om 09:16
maandag 15 juni 2026 om 09:23
[...]tortelduif schreef: ↑15-06-2026 08:58Welke andere kant zou je willen horen dan? Dat TO toch wel heel vervelend was en die arme man niet anders kon?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2026 12:02
Reden: victimblaming
Reden: victimblaming
57.45% gewijzigd
maandag 15 juni 2026 om 09:23
Frizz schreef: ↑15-06-2026 00:48Goed dat je elders bent gaan logeren.
Zo blij met jou op dit forum, wat een goede informatie weer! TO, ik hoop dat je vandaag nog werk hiervan maakt, van de aangifte en mogelijk dat extra onderzoek (zeker aankaarten!).
Qua wonen: hij mag blijven wonen. Gezien je nu bij je moeder zit heb je je eigen appartement niet meer denk ik? Ga dan zsm met de woningbouw in gesprek over urgentie.
maandag 15 juni 2026 om 09:25
Verwurging leidt vaak tot letsel dat voor het oog niet zichtbaar is.
Daarom is zelf foto’s maken waarschijnlijk niet voldoende (en kan je als slachtoffer denken dat het wel meevalt).
Tegenwoordig worden er dus onderzoeksmethoden ingezet die dat zichtbaar maken.
Vandaag huisarts en aangifte. Of heb je een Filomena in de buurt? Dat zou dan de allerbeste stap zijn!
Daarom is zelf foto’s maken waarschijnlijk niet voldoende (en kan je als slachtoffer denken dat het wel meevalt).
Tegenwoordig worden er dus onderzoeksmethoden ingezet die dat zichtbaar maken.
Vandaag huisarts en aangifte. Of heb je een Filomena in de buurt? Dat zou dan de allerbeste stap zijn!
frizz wijzigde dit bericht op 15-06-2026 09:32
0.40% gewijzigd
•
maandag 15 juni 2026 om 09:26
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in