Geld & Recht alle pijlers

Relatiebreuk en gezamelijke huurwoning, rechten?

15-06-2026 00:15 2336 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond, graag vraag ik jullie om advies. Nadat mijn (ex)partner vanmiddag in een woede-uitbarsting mij tegen de muur drukte en mijn keel dichtkneep, ben ik elders gaan logeren. (Ex heeft o.a. de diagnose borderline). Sinds februari dit jaar wonen wij samen in een woning die bedoeld is voor een huishouden van minimaal 2 personen. Geen van beiden mag er dan ook alleen blijven wonen. Ex is er in november ingeschreven en betaalt ook de huur, ik ben daar in januari/ februari bijgekomen. Ik vrees dat het in de huidige tijd erg lastig gaat zijn om een andere (sociale) huurwoning te vinden.

Wat mag / kan de woningstichting in deze doen? Mogen zij de huur opzeggen zodra bij hen bekend is dat de relatie voorbij is? Mag er een uitzondering worden gemaakt waarbij 1 van beiden de woning nog een tijd mag huren? Ex ontvangt nu nog de huurtoeslag.

Graag jullie tips/ adviezen
Voor zover ik weet mag hij er blijven wonen. Ik woon in een eengezinswoning ook sociale huur en in mijn straat wonen ook een hoop mensen die er inmiddels alleen of met z'n 2e wonen.
.
Hij heeft er in het begin toch ook alleen gewoond?
Elke woningbouw heeft andere regels. Lijkt mij dus van de lokale regels af te hangen of hij kan blijven of niet.

Ik verwacht niet dat ze elke maand een steekproef houden.
Wel zou ik bijvoorbeeld het niet vreemd vinden dat ze na een jaar of 2 jaar een steekproef houden of er nog passend gewoond wordt als ze zo streng zijn in het begin.
En tja, uitzonderingen kunnen. Maar een relatie-breuk lijkt me geen uitzondering of lijkt me hoogstens een uitzondering voor x tijd.

Het zou me sowieso weinig kunnen schelen.
Ik zou hem veel plezier wensen het uit te vechten met de woningbouw over pakweg een half jaar en zo ver mogelijk wegrennen.

Ik zie het alleszins niet gebeuren dat - tenzij andere klachten - hij volgende week onder een brug zit.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Pelle schreef:
15-06-2026 00:36
Hij heeft er in het begin toch ook alleen gewoond?
Dat mocht omdat de intentie er was om er met zijn 2en te gaan wonen. Het is een eengezinswoning bestemd voor minimaal 2 personen
Goed dat je elders bent gaan logeren.

Zo snel mogelijk aangifte doen en vragen om dit onderzoek; https://www.om.nl/actueel/nieuws/2026/0 ... er-ingezet

Verwurging is een indicatie dat er nog veel grotere risico’s zijn.
Met de aangifte kan je contact opnemen met zowel de verhuurder als de gemeente en vragen om een urgentie op basis van huiselijk geweld.
Hij (want hij betaalt de huur en dat is bepalend) mag er waarschijnlijk gewoon blijven wonen.
Frizz schreef:
15-06-2026 00:48

Zo snel mogelijk aangifte doen en vragen om dit onderzoek; https://www.om.nl/actueel/nieuws/2026/0 ... er-ingezet

Met de aangifte kan je contact opnemen met zowel de verhuurder als de gemeente en vragen om een urgentie op basis van huiselijk geweld.
Dit.

Doe aangifte, voor jezelf. En ga niet terug, want geloof me, hij doet het echt nog wel een keer.
Everything is possible for the one who believes.
Hij mag blijvem wonen, want hij is de huurder. Natuurlijk ontvangt hij oolk de HTS. Sta jij wel ingeschreven? Gauw doen!!
Hij is de huurder, jij staat ingeschreven op dat adres maar niet op het huurcontract. Dus hij blijft daar wonen totdat het Woningbedrijf eventueel actie gaat ondernemen wegens met 1 persoon wonen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat een afschuwelijke kerel. Hoe is het nu met je? Is het een idee om een arts in te schakelen die je gezondheid kan checken en ook kan bevestigen wat er is gebeurd voor de aamgifte.

En voor het huis, als jij geen medehuurder bent dan is het verder aan hem. Hoogstwaarschijnlijk kan hij er blijven wonen.

Sterkte hiermee.
Volgens mij mag jouw ex er gewoon blijven wonen.

Maar wat maakt het uit?

Ik vrees dat het in de huidige tijd erg lastig gaat zijn om een andere (sociale) huurwoning te vinden.

Ga alsjeblieft niet terug naar jouw ex!

Laat een arts het letsel vaststellen, maak foto's als er blauwe plekken zijn.
Doe aangifte van de mishandeling!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Wat verschrikkelijk. Goed dat je weg bent.

Ga naar de huisarts, maak foto’s, doe aangifte.

Vooralsnog heeft hij meer recht op de huurwoning.

Sterkte
Hij woonde er eerder, en als t klopt dat je er niet alleen mag wonen heb jij sowieso geen kans.

Dus wat is je punt nu?
Dat je t hem ook niet gunt?

Wees blij dat je bij hem weg bent en laat t gaan

Steek je energie in t vinden van een eigen woonruimte
Gerbera schreef:
15-06-2026 08:42

Steek je energie in t vinden van een eigen woonruimte
Als ze daar hulp bij kan krijgen bijvoorbeeld door een urgentieverklaring is dat alleen maar fijn.
En ernstig mishandeld én dan ook nog je huis kwijt, het is nogal niet wat.

En ja, het is krom dat de agressor mag blijven zitten.
Moiren schreef:
15-06-2026 08:44
Als ze daar hulp bij kan krijgen bijvoorbeeld door een urgentieverklaring is dat alleen maar fijn.
En ernstig mishandeld én dan ook nog je huis kwijt, het is nogal niet wat.

En ja, het is krom dat de agressor mag blijven zitten.
De agressor woonde er eerder

To heeft een relatie van 4 maanden en hoopt het huis over te kunnen nemen.

Natuurlijk is t vervelend dat hij haar mishandeld heeft. Doe aangifte!

Maar we horen hier maar 1 kant van het verhaal
Dubbel
gerbera wijzigde dit bericht op 15-06-2026 08:57
98.43% gewijzigd
Ex kan daar blijven wonen als de woning op zijn naam staat.
Gezinssamenstellingen veranderen vaak. Dan hoef je niet je huis uit.

Wel vreemd dat hij de woning toegewezen heeft gekregen als die voorwaarde er in november ook al was. Maar hij daar toen alleen ging wonen.
Gerbera schreef:
15-06-2026 08:52

Welke andere kant zou je willen horen dan? Dat TO toch wel heel vervelend was en die arme man niet anders kon?
Gerbera schreef:
15-06-2026 08:52

Vervelend?

Welke andere kant van het verhaal praat dit goed?
Je kan urgentie krijgen omdat het gaat om huiselijk geweld, snel foto’s maken (of dat heb je hopelijk al gedaan), aangifte doen en je kan gelijk naar de woningbouw toe gaan, soms helpt het ook om irl een afspraak te maken zodat je echt iemand spreekt en je verhaal kan doen.
tortelduif schreef:
15-06-2026 08:58
Welke andere kant zou je willen horen dan? Dat TO toch wel heel vervelend was en die arme man niet anders kon?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2026 12:02
Reden: victimblaming
57.45% gewijzigd
Frizz schreef:
15-06-2026 00:48

Zo blij met jou op dit forum, wat een goede informatie weer! TO, ik hoop dat je vandaag nog werk hiervan maakt, van de aangifte en mogelijk dat extra onderzoek (zeker aankaarten!).

Qua wonen: hij mag blijven wonen. Gezien je nu bij je moeder zit heb je je eigen appartement niet meer denk ik? Ga dan zsm met de woningbouw in gesprek over urgentie.
Verwurging leidt vaak tot letsel dat voor het oog niet zichtbaar is.
Daarom is zelf foto’s maken waarschijnlijk niet voldoende (en kan je als slachtoffer denken dat het wel meevalt).
Tegenwoordig worden er dus onderzoeksmethoden ingezet die dat zichtbaar maken.

Vandaag huisarts en aangifte. Of heb je een Filomena in de buurt? Dat zou dan de allerbeste stap zijn!
frizz wijzigde dit bericht op 15-06-2026 09:32
0.40% gewijzigd
Gerbera schreef:
15-06-2026 09:23
..

Wauw. Compleet koekoek en totaal ongepast. Om te kotsen dit. Verwurging zitten bagatelliseren, idiioot :pukey:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2026 12:03
Reden: quote verwijderd
53.18% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven