Geld & Recht alle pijlers

Rente betalen over spaargeld

23-04-2021 12:00 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, een nieuw dieptepunt in de Nederlandse financiële wereld: ik moet rente gaan betalen over mijn spaargeld.

Ik vind dit echt waanzin maar ik heb er geen verstand van dus roep dat geheel onbeargumenteerd (vast geen woord :-D ) .

Kan iemand me uitleggen waar dat goed voor is?
Chocolade, altijd goed!
Je vind het een dieptepunt? Het zegt meer over je vermogen.
Is dat zo?

Welke bank en precentage? En vanaf elk bedrag?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -spaargeld
Ik wil best wel gaan betalen.
Heb jij zoveel spaargeld? Dan moet je misschien eens kijken hoe je daar rendement uit kan halen.
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 12:04
Is dat zo?

Welke bank en precentage? En vanaf elk bedrag?


bij sommige banken vanaf een ton, bij andere vanaf anderhalve of tweeënhalve ton.
https://www.businessinsider.nl/ing-gaat ... spaargeld/
Alle reacties Link kopieren
Het is vanaf 100.000€ geloof ik bij ING, tot dat bedrag krijg je een heeeel klein beetje rente, daarboven betaal je 0,5 % dacht ik.
Ik denk dat omdat te omzeilen je geld bij meerdere banken onder moet brengen.
Bij ING krijg je gewoon rente (al is het héél weinig) 0,01% tot spaarsaldo €100.000
Alles boven de €100.000 wordt vanaf 1 juli 0,5% rente berekend.


Als je in de enorme luxe positie zit met meer dan €100.000 op een spaarrekening kun je ook elders een rekening openen toch?
Of bedenken dat je misschien beter kunt gaan beleggen?
Wat Dolfje zegt dus :proud:
Alle reacties Link kopieren
Daar tegenover staat dat de hypotheek rente nu ook enorm laag staat dus voor mij zou het weinig effect hebben. En ik heb geen 100.000 EUR spaargeld. :)
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
23-04-2021 12:12
Wat Dolfje zegt dus :proud:
Great minds :P
Marana schreef:
23-04-2021 12:07
bij sommige banken vanaf een ton, bij andere vanaf anderhalve of tweeënhalve ton.
Ik hoopte dat TO antwoord ging geven bij welke bank en hoeveel zij op de bank heeft staan.
Alle reacties Link kopieren
De uitleg in het kort: normaal gesproken verdient een bank aan de sparende klant. Ze gebruiken spaargeld van klanten om leningen te verstrekken aan anderen, te beleggen, enz. en daar maken ze winst op. Momenteel zijn die mogelijkheden echter beperkt, en dus moet de bank het spaargeld ergens stallen, en dat kost de bank geld ipv dat het geld oplevert. Die kosten worden nu doorbelast aan de klant.
Bij mij zijn de kosten van de (spaar)rekening als jaren en jaren hoger dan mijn rente op de spaarrekening. :lol: :roll:


Ik betaal al jaren voor mijn spaargeld op een bank te kunnen hebben.
Dan heb je flink wat spaargeld.
Luci_Mster2 schreef:
23-04-2021 12:15
Bij mij zijn de kosten van de (spaar)rekening als jaren en jaren hoger dan mijn rente op de spaarrekening. :lol: :roll:


Ik betaal al jaren voor mijn spaargeld op een bank te kunnen hebben.


Je bedoelt de vermogensrendementheffing? Daar profiteert de bank niet van he, dat gaat naar de belastingdienst.
Marana schreef:
23-04-2021 12:20
Je bedoelt de vermogensrendementheffing? Daar profiteert de bank niet van he, dat gaat naar de belastingdienst.
Nee, natuurlijk niet. Ik bedoel wat ik tikte. Bankkosten. Gewoon die je de bank betaald elk maand of jaar mbt rekeningen.

:rofl:
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
23-04-2021 12:10
Het is vanaf 100.000€ geloof ik bij ING, tot dat bedrag krijg je een heeeel klein beetje rente, daarboven betaal je 0,5 % dacht ik.
Ik denk dat omdat te omzeilen je geld bij meerdere banken onder moet brengen.
Sommige banken geven alleen een spaarrekening als je ook een priverekening hebt of neemt. 😕
Ja Luci, vertel... hoeveel vermogensrendementheffing betaal jij per jaar? :biggrin:
PoezzinBoots schreef:
23-04-2021 12:23
Ja Luci, vertel... hoeveel vermogensrendementheffing betaal jij per jaar? :biggrin:
I wish.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
23-04-2021 12:20
Je bedoelt de vermogensrendementheffing? Daar profiteert de bank niet van he, dat gaat naar de belastingdienst.
je betaalt ook een klein bedrag voor 'kosten spaarrekening/ betaalrekening'. 1,25 per maand per rekening ofzo. En de rente die je krijgt is minder.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 23-04-2021 12:25
2.60% gewijzigd
bartjes schreef:
23-04-2021 12:23
Sommige banken geven alleen een spaarrekening als je ook een priverekening hebt of neemt. 😕

Ja en sommige ook niet.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
23-04-2021 12:23
Sommige banken geven alleen een spaarrekening als je ook een priverekening hebt of neemt. 😕
Dan neem je een privé rekening. Op de spaarrekening verdien je toch amper iets.
Alle reacties Link kopieren
Ahhhhhhh wat zielig voor je dat je zoveel spaargeld hebt ... :smooch:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven