Geld & Recht alle pijlers

Rente spaarrekening

13-12-2024 15:58 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

in januari wordt weer het rentebedrag door de bank betaald van de spaarrekening. Nu vroeg ik mij af, als ik eind deze maand een deel van mijn lopende rekening op mijn spaarrekening zet, wordt dit dan nog meegenomen in het rentebedrag? Om in het nieuwe jaar, na storting, weer een deel op de lopende rekening te zetten zodat je 'slim' een paar euries meer rente krijgt?
Het is over het hele jaar, niet alleen over wat er op de laatste dag op je rekening staat. Dus een paar cent kan het opleveren, meer niet denk ik.
Het wordt over het hele jaar berekend. Volgens mij maakt het niet veel uit, maar je kunt het altijd proberen.
Ik krijg mijn rente per kwartaal. Alles wat ik er in het kwartaal bijzet wordt meegenomen in de rente. Maar dan wel vanaf het moment dat het gestort wordt.

Even met wat fictieve :P bedragen.
Stel ik heb 50.000 euro op mijn spaarrekening staan. En ik stort daar op 14 december 10.000 euro bij dan is de rente op 1 januari:

1 oktober - 13 december de rente over 50.000 euro
14 december-31 december de rente over 60.000 euro.
Dat scheelt inderdaad een paar euro over die 15 dagen.

Als ik niet 10.000 euro bijstort, maar een deel van mijn lopende rekening hebben we het over 350 euro (als alles is verdeeld inclusief andere spaarpotjes contant). Dat kan bij jou natuurlijk veel meer zijn. Maar als het om een paar honderd euro gaat, levert het hooguit een halve euro aan extra rente op vrees ik.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
elke dag dat je geld op de rekening staat (of leent) wordt er rente berekend.

Dit kan dagelijks, wekelijks, maandelijks, per kwartaal of jaar verrekent worden.

Rekenvoorbeeld, de rente is 3% per jaar. Dan krijg je elke dag dat je geld op de rekening staat 0.0081%.

2 weken je geld op de spaar rekening zetten levert je dan 14 x 0,0081 = 0,1134% op van je inleg.

Voor €1.000 inleg is dit ongeveer €1,13
Er wordt intern gerekend met "rentepunten" aan de hand van het saldo op je spaarrekening per dag en de geldende rente, en dat bedrag wordt aan het einde van de periode uitgekeerd.
Om hoeveel geld gaat het wat je heen en weer zou boeken?
Als je het er een dag op hebt staan krijg je niet net zoveel als wanneer het bedrag er het hele jaar op staat. En bovendien koopt het bedrag ook steeds meer op naarmate er meer rente bijkomt. Want over het nieuwe bedrag met rente komt ook weer rente.
Speculaastaart schreef:
13-12-2024 18:08
Om hoeveel geld gaat het wat je heen en weer zou boeken?
een paar duizend euro
schoenveter schreef:
13-12-2024 18:30
een paar duizend euro

Dan gaat het om luttele euro's.

Doe je rentepercentage x het bedrag dat je op de rekening zou zetten. Deel dat door 365. Vermenigvuldig de uitkomst met het aantal dagen dat het bedrag er werkelijk op zou staan. Dan heb je het bedrag dat het oplevert.

Stel je boekt het de vijftiende over dan betaalt de bank pas rente vanaf de zestiende. Precies zo met terug boeken. Veertien dagen worden dus uiteindelijk maar twaalf dagen.

Nooit iets van economie op school gehad?
Speculaastaart schreef:
13-12-2024 18:36

Doe je rentepercentage x het bedrag dat je op de rekening zou zetten. Deel dat door 365. Vermenigvuldig de uitkomst met het aantal dagen dat het bedrag er werkelijk op zou staan. Dan heb je het bedrag dat het oplevert.

Stel je boekt het de vijftiende over dan betaalt de bank pas rente vanaf de zestiende. Precies zo met terug boeken. Veertien dagen worden dus uiteindelijk maar twaalf dagen.

Nooit iets van economie op school gehad?
thanks voor je antwoord. En nee, maar 1 jaar. Anders had ik de vraag hier ook niet hoeven stellen :)
schoenveter schreef:
13-12-2024 18:30
een paar duizend euro
Nee, daarop loop je niet binnen.
Ik snap niet wat het nut hiervan is. Of je het geld nu van 15 december tot 15 januari of van 15 januari tot 15 februari op je spaarrekening hebt: dat maakt voor de rente die je krijgt niet uit (ervan uitgaande dat het rentepercentage gelijk blijft).

In het eerste geval wordt een deel van de ontvangen rente nog meegenomen in je belastingaangifte over 2024.
Waarom zou je een paar duizend euro op je lopende rekening laten staan? Ik kies er bewust voor dat bedrag juist laag te houden.
Dahlia74 schreef:
13-12-2024 20:03
Waarom zou je een paar duizend euro op je lopende rekening laten staan? Ik kies er bewust voor dat bedrag juist laag te houden.

Waarom zou je het saldo op je betaalrekening laag houden?

Als er gemiddeld x per maand wordt afgeschreven dan moet je saldo toch altijd minimaal x zijn?

Je gaat toch niet de hele tijd heen en weer boeken voor de maandelijkse dingen?
Speculaastaart schreef:
13-12-2024 18:36

Bij 3500 euro krijg je dan met 14 dagen sparen inderdaad 4 euro rente. Daar hoef je het niet voor te doen.

Dahlia74 schreef:
13-12-2024 20:03

Ik kies daar inderdaad ook voor, dus op zich is dit geld standaar op een spaarrekening zetten wel nuttig. Maar nu nog even doen om binnen te lopen, heeft niet zoveel nut.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Speculaastaart schreef:
13-12-2024 20:08
Waarom zou je het saldo op je betaalrekening laag houden?

Als er gemiddeld x per maand wordt afgeschreven dan moet je saldo toch altijd minimaal x zijn?

Je gaat toch niet de hele tijd heen en weer boeken voor de maandelijkse dingen?
Met laag houden hoef je niet maandelijks geld heen en weer te boeken. Dat ligt aan het saldo dat je aanhoudt. Ik weet ongeveer wat ik per maand uitgeef, ik weet dus ook ongeveer hoeveel ik paar maand kan overboeken naar de spaarrekening. Dit is voor mij gewoon een vaste afschrijving. TO heeft het over een paar duizend euro, dat is niet perse laag. En geld dat ze kan ze eind van de maand en begin nieuwe maand kennelijk missen.
Dahlia74 schreef:
13-12-2024 20:17
Met laag houden hoef je niet maandelijks geld heen en weer te boeken. Dat ligt aan het saldo dat je aanhoudt. Ik weet ongeveer wat ik per maand uitgeef, ik weet dus ook ongeveer hoeveel ik paar maand kan overboeken naar de spaarrekening. Dit is voor mij gewoon een vaste afschrijving. TO heeft het over een paar duizend euro, dat is niet perse laag. En geld dat ze kan ze eind van de maand en begin nieuwe maand kennelijk missen.

Dat weet ik ook, maar dat is alles bij elkaar en paar duizend hoor. Er gaat bij ons ook vast een bedrag naar sparen maar na het storten van het salaris blijft er zeker twee duizend staan. Dat gaat op.
Wat zijn je kosten per overboeking?
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.
Ik krijg mijn rente maandelijks, dus bij mij zou het lonen.
Mijn geld staat op een Duitse bank waar de rente veel hoger ligt.

Bij de Rabobank waar ik mijn lopende rekening heb, heeft het geen nut. Dan wordt het inderdaad per jaar bepaald wat de rente is.
Qiya schreef:
14-12-2024 06:53

Bij de Rabobank waar ik mijn lopende rekening heb, heeft het geen nut. Dan wordt het inderdaad per jaar bepaald wat de rente is.

Die logica moet je me even uitleggen. Rente is rente, of het nou per maand of per jaar wordt betaald.
Geen idee dan hoe het werkt, als ik meer op mijn rekening heb staan heb ik die maand ook meer rente. Ook als er minder opstaat.
Dus mijn simpele brein heeft dit zo beredeneerd.
Qiya schreef:

Maar ook dan rekent de computer uit wat je per dag aan rente krijgt hoor. En natuurlijk krijg je iets meer rente als je saldo twee hoger is. Het gaat dan echter om een euro of wat, geen grote verschillen.
Qiya schreef:

Het maakt helemaal niet uit hoe vaak je de rente krijgt. De rente wordt berekend op dagbasis.
Mooi te zien hoe makkelijk marketing is voor een bank :)
Gecultiveerd slachtofferschap is óók een identiteit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven