Geld & Recht alle pijlers

Samenlevingscontract en huis erven

22-08-2019 12:12 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht. We wonen al een tijd samen, maar gaan nu pas een samenlevingscontract afsluiten voor het nieuwe huis.

We willen dat in het geval een van ons overlijdt het huis naar de ander gaat en die dus volledig eigenaar wordt van het huis.

We gingen er vanuit dat we hiervoor testamenten op moesten stellen. De notaris gaf aan dat dit niet nodig is, er kan iets in ons samenlevingscontract worden opgenomen waardoor het huis in zo'n geval van de ander wordt. Een testament zou alleen zijn voor privé eigendom en aangezien het huis van ons beiden is kan dat in het samenlevingscontract geregeld worden.

Op internet ben ik op 1 site tegengekomen dat dit zo werkt (https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... -en-erven/) maar op alle andere sites staat met uitroeptekens dat je toch echt ook testamenten nodig hebt.

Iemand hier ervaring mee?
De notaris weet dat beter dan een forum
Alle reacties Link kopieren
Je gelooft de notaris niet?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wat de notaris zegt klopt. Je kunt een verblijvingsbeding opnemen in het samenlevingscontract. Wel gaan de privézaken (bijv privé bankrekeningen etc) naar zijn wettelijke erfgenamen (ouders, broers en zussen of kinderen als die er zijn).
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn notaris graag geloven, maar het gaat niet om een pakje boter dus met een dubbelcheck is niks mis lijkt mij.

Ik heb meerdere collega's en vrienden die niet al te lang geleden hetzelfde hebben geregeld en enkel weten van een verblijvingsbeding en niet van de mogelijkheid ook echt eigenaar te worden van het huis na overlijden van de ander. Op internet kan ik er ook weinig over vinden, dus vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
jantientje1 schreef:
22-08-2019 12:21
Wat de notaris zegt klopt. Je kunt een verblijvingsbeding opnemen in het samenlevingscontract. Wel gaan de privézaken (bijv privé bankrekeningen etc) naar zijn wettelijke erfgenamen (ouders, broers en zussen of kinderen als die er zijn).
Fijn een inhoudelijke reactie! Dat is inderdaad bevestiging van wat onze notaris zei, mooi
Perferator schreef:
22-08-2019 12:24
Fijn een inhoudelijke reactie! Dat is inderdaad bevestiging van wat onze notaris zei, mooi
Wie zegt dat Jantientje het werkelijk weet? No offence jantientje.

Als je twijfelt aan een notaris, vraag je het een andere notaris.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha daar heb je een punt natuurlijk. Kan wel zeggen dat ik ook notaris ben, maar wie zegt dat ik niet lieg ;-)
jantientje1 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:54
13.96% gewijzigd
jantientje1 schreef:
22-08-2019 12:36
Hahaha daar heb je een punt natuurlijk. Kan wel zeggen dat ik ook notaris ben, maar wie zegt dat ik niet lieg (toch is het stiekem wel echt waar). ;-)
Waarvan akte?
Alle reacties Link kopieren
Perferator schreef:
22-08-2019 12:24
Fijn een inhoudelijke reactie! Dat is inderdaad bevestiging van wat onze notaris zei, mooi
Is dat wat hij wil? Dat zijn spaargeld, auto, enzo, alles naar zijn familie gaat? Heb jij het niet nodig? Kun je het huis alleen betalen?

Hoe zit dat met gezamenlijke rekeningen? Kunnen zij de helft claimen? Ik heb geen idee, maar zou dat wel willen weten. Zou niet de eerste keer zijn dat onduidelijke nalatenschap een familie verscheurd.

Wij hebben wel testamenten en alles gaat naar mij 'als ware wij getrouwd'.

Edit: even bijgelezen: ja zijn deel van de gezamenlijke rekening is dan van zijn erven.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je notaris zal het wel weten hoor maar wij hebben destijds bij onze notaris inderdaad én een samenlevingscontract én testamenten opgesteld. Op advies van diezelfde notaris.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je van plan bent om binnenkort te trouwen, zou ik beide doen. Je kunt een testament altijd nog aanpassen, maar je kunt niet als iemand al overleden is nog zeggen dat jij bepaalde dingen wilt hebben die op papier niet van jou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een samenlevingscontract zonder testament. In ons samenlevingscontract is opgenomen dat de een alles erft van de ander bij overlijden. Volgens de notaris was er dan alleen nog een testament nodig als je zelf bepaalde zaken aan je familie wilt nalaten.
Onze situatie veranderde pas op het moment dat we kinderen kregen.
Alle reacties Link kopieren
Het is altijd verstandig om een testament op te stellen wanneer je samen een woning koopt en een samenlevingscontract maakt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je kan met een samenlevingscontract met een verblijvingsbeding overeenkomen dat de gemeenschappelijke bezittingen aan de langlevende worden toebedeeld (met inbegrip van de schulden). Dus inboedel, de bankrekeningen die op jullie beide namen staan, de hypotheekschuld. Voordeel is dat je hierover dan ook geen successierecht hoeft te betalen want het is geen erfrechtelijke verkrijging.

Stel dat jij op je eigen naam een flink bedrag bij de bank hebt staan dan gaat dit dus niet naar je vriend. Hij is niet je erfgenaam en je hebt geen testament waarin je hem wel als erfgenaam aanwijst. De erfgenaam moet dan wel successie recht betalen en als het uiteindelijk toch naar je vriend moet wellicht ook schenkingsrecht. Dat is zonde.

Als eigenlijk alles op jullie beide namen staat dan kan je vriend dus via een samenlevingscontract met verblijvingsbeding alles van je erven (hoewel het dus juridisch geen erven is). En is een testament niet nodig. Heb je zelf een flink privé vermogen wat alleen op jouw naam staat dan moet je kijken of je daar niet toch beter wel een testament voor laat opmaken of de rekening ook op zijn naam zet.
Alle reacties Link kopieren
Klopte niet helemaal wat ik zei, excuus
lattemachiato wijzigde dit bericht op 22-08-2019 14:43
Reden: Klopte niet
91.64% gewijzigd
Ik zei het fout hierboven. Verkrijging via een verblijvingsbeding is wel belast met successierechten. Echter wel met een behoorlijke vrijstelling van ruim 6 ton. Ze kunnen namelijk een beroep doen op de partnervrijstelling.
Alle reacties Link kopieren
femjel schreef:
22-08-2019 13:26
Wij hebben een samenlevingscontract zonder testament. In ons samenlevingscontract is opgenomen dat de een alles erft van de ander bij overlijden. Volgens de notaris was er dan alleen nog een testament nodig als je zelf bepaalde zaken aan je familie wilt nalaten.
Onze situatie veranderde pas op het moment dat we kinderen kregen.

Alles wat van jullie samen is misschien, maar dat geldt toch niet voor de rest? Kan me haast niet voorstellen dat dat zo werkt.
Maar wat heb je allemaal wat niet van elkaar samen is. Ik heb bijvoorbeeld echt niks bijzonders wat echt per se van mij is. Spaargeld op een gezamenlijke rekening en geen dure privé goederen.
Alle reacties Link kopieren
Perferator schreef:
22-08-2019 12:21
Ik wil mijn notaris graag geloven, maar het gaat niet om een pakje boter dus met een dubbelcheck is niks mis lijkt mij.

Ik heb meerdere collega's en vrienden die niet al te lang geleden hetzelfde hebben geregeld en enkel weten van een verblijvingsbeding en niet van de mogelijkheid ook echt eigenaar te worden van het huis na overlijden van de ander. Op internet kan ik er ook weinig over vinden, dus vandaar mijn vraag.
Beetje gek dat je de notaris niet gelooft; alsof ze het hier allemaal beter zouden weten... :-?

Op grond van een verblijvingsbeding kan de ander inderdaad eigenaar worden van alle gezamenlijke goederen (huis, inboedel en bankrekeningen) maar dat verblijvingsbeding moet na overlijden nog wel worden uitgevoerd en dat kost meer geld en levert meer onzekerheid op dan wanneer er ook testamenten worden opgesteld waarbij je elkaar over en weer tot enig erfgenaam benoemt.

Bij een verblijvingsbeding moeten bijvoorbeeld de erfgenamen (en dat is niet de langstlevende partner bij een verblijvingsbeding) uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de hypotheek worden ontslagen en bij veel banken is dat een tamelijk kostbaar traject - ik zie regelmatig adviesnota’s voorbij komen van EUR 2.000,-, en dan moet de notaris de akte nog opstellen waarbij uitvoering wordt gegeven aan het verblijvingsbeding.

Kortom: meer zekerheid en minder kosten als je ook een testament opstelt.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik zou een andere notaris zoeken, eentje die een beetje met jullie meedenkt en kijkt naar de voor jullie beste opties.
Alle reacties Link kopieren
jantientje1 schreef:
22-08-2019 12:21
Wat de notaris zegt klopt. Je kunt een verblijvingsbeding opnemen in het samenlevingscontract. Wel gaan de privézaken (bijv privé bankrekeningen etc) naar zijn wettelijke erfgenamen (ouders, broers en zussen of kinderen als die er zijn).
Dit dus. En jantientje heeft dus gewoon gelijk. Mooi dat vervolgens wat de notaris zegt in twijfel wordt getrokken door TO maar dan raad gaat vragen op een forum waar vaak iedereen maar wat roept 😂😂😂😂
Alle reacties Link kopieren
femjel schreef:
22-08-2019 13:26
Wij hebben een samenlevingscontract zonder testament. In ons samenlevingscontract is opgenomen dat de een alles erft van de ander bij overlijden. Volgens de notaris was er dan alleen nog een testament nodig als je zelf bepaalde zaken aan je familie wilt nalaten.
Onze situatie veranderde pas op het moment dat we kinderen kregen.
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Een verblijvingsbeding regelt de zaken die gemeenschappelijk zijn, die gaan naar de langstlevende. De privezaken naar degenen die bij wet erfgenaam zijn. Wil je dat die ook naar je partner gaat bij overlijden dan moet je een testament maken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enorm mosterd geloof ik, ga maar kroketten halen 😂
katrien1974 schreef:
22-08-2019 20:27
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Een verblijvingsbeding regelt de zaken die gemeenschappelijk zijn, die gaan naar de langstlevende. De privezaken naar degenen die bij wet erfgenaam zijn. Wil je dat die ook naar je partner gaat bij overlijden dan moet je een testament maken
Zit me af te vragen hoe het dan zit met schulden. Stel A en B wonen samen, verblijvingsbeding, samen huis gekocht, dus B krijgt bij overlijden A recht op de volledige eigendom. A heeft ook nog een paar ton schuld, waar B buiten stond. Als ik het goed begrijp heeft B daar na het overlijden van A dan niks mee te maken en de schuldeisers kunnen als er er verder geen geld is, naar hun geld fluiten. Is een beetje gek, als er een testament zou zijn en B erfgenaam zou zijn, zouden de schulden van A in de erfenis vallen en B daar dus ook voor opdraaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven