Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen en de financien.

01-02-2017 11:30 117 berichten
Hallo forummers,



Ik woon al enige tijd samen in mijn huis.



En toch heb ik behoefte even iets van mij afschrijven over de financien rond het samenwonen.

Ik betaal alle vaste lasten inclusief boodschappen.

Hij betaald boodschappen en betaald de benzine van de auto (mijn auto)

Maar daar rijd hij ook het meest in.

Alle overige kosten zoals etentjes bijvoorbeeld kosten van de auto (garage) worden gedeeld.

Dit gaat zo omdat mijn vriend een lager inkomen heeft als ik.

Ik verdien een stuk meer en hou dus ook meer over.

Dit heeft hij eigenlijk zo bedacht: 'Jij verdiend meer dus jij mag meer betalen.'

Inmiddels heeft hij een andere baan en gaat hij meer verdienen.

Nog steeds minder dan ik, maar hij gaat er zeker op vooruit.

Hij houdt nu elke maand weinig over omdat hij ook nog een schuld heeft af te lossen.



Nu is het zo dat ik in verwachting ben.

We zijn hier erg blij mee, maar financieel zullen dingen beter geregeld moeten worden.

Zo zou ik graag een gezamenlijke rekening willen, waarop naar rato geld wordt gestort en we ieder onze eigen rekening nog behouden.

Hier zag vriend een half jaar terug ook al niets in (de eigen rekening)

Hij wil liever al het geld op een hoop gooien want je bent tenslotte samen.

En dan zou ik veel meer overhouden als hij en dat is niet eerlijk.

Terwijl ik altijd heb gezegd dat ik meer wil betalen aan vaste lasten omdat dat nu eenmaal niet anders is.



Hij zou zijn schuld gaan aflossen, maar wil nu toch heel graag nog samen op verre dure vakantie.

Ik heb liever dat hij zijn schulden af gaat lossen.

Hij maakt verder geen gekke sprongen, maar komt door zijn eigen vaste lasten, de schuld etc niet uit met zijn geld.

Maar nog hou ik geld over en hij niet en daarmee is de kous afgelopen.

Dus elke keer lopen deze gesprekken uit op ruzie en ben ik degene die beschuldigd wordt alleen maar over geld te kunnen praten en ben ik zelfs voor 'vrek' uitgemaakt in een gigantische ruzie.



Ik mopperde zelf laatst over dat ik heel veel meer ben gaan betalen voor een vaste last van ons samen.

Toen nam ik in de mond dat dit eigenlijk niet de gewone gang van zaken is.

Ik zei dit iets te fel en te onaardig omdat het mij soms best wel dwars zit.

Aangezien hij wel begint over een dure reis maar een schuld heeft en de vaste lasten volledig aan mij overlaat.

Hij wil die die reis omdat het de komende jaren niet meer kan en we dan nog genoeg kunnen sparen.

Daarnaast moeten er een hoop spullen gekocht worden voor ons kindje.

Ook deze kosten delen we maar een dure reis komt eigenlijk gewoon niet uit.

Mijn vriend wil dat maar niet begrijpen.

Met geld omgaan is helaas niet zijn sterkste kant.

Hij had laatst een klus in de bouw waar hij meer geld mee kon verdienen.

Maar omdat dit een goede vriend was wilde hij hier niks voor hebben.

Terwijl bij onbekenden deze klussen gewoon betaald worden.

Hij heeft dus ruim 2 maanden lang geholpen zonder hier iets voor terug te krijgen.



Wat vinden jullie van deze situatie?

Ik voel mij hier erg rot onder en ben ook best wel verdrietig omdat er weer ruzie is.

Bedankt voor de reacties.
Phoeh, 't belooft niet veel goeds eerlijk gezegd. Ik hoop dat jullie hieruit komen voordat dat kind geboren wordt.



En die reis ook, jee, wat klinkt hij onverantwoordelijk. Waarom wil je nu op dot moment een kind met hem?
Alle reacties Link kopieren
Wel typisch dat je niet in wil gaan op zijn salaris.............dat lijkt mij al een teken aan de wand.



Hoe oud zijn jullie eigenlijk? ..hij komt over als een onvolwassen puber die zijn verantwoording totaal niet wil nemen en als een profiteur wil leven.



Heel eerlijk ik zie het als een kansloze missie, die alleen maar zal slagen als jij blijft pappen en nat houden (en de boel betalen...want anders voelt meneer zich niet prettig). En jij bent de schijterig om echt met die vuist op tafel te slaan (ook omdat er nu een kind aan komt..en je geen gebroken gezin wil hebben..wat ik opzich snap.....maar tis alleen maar uitstel van executie..) op den duur ben je het zooo zat dat JIJ het zelf allemaal in stand hebt gehouden en dan barst de bom nog steeds...maar dan enkele maanden/jaren later. (en dan denk je had ik maar had ik maar)



Al ben ik er van overtuigd dat het toch mis gaat als jij niet de boel drastisch goed regelt en orde op zaken stelt en meneer de broekriem strak laat aanhalen. (anders draai jij alsnog voor alles op...) daarnaast dat minder werken van je...je partner komt al niet over als een betrouwbare inkomsten bron, ik zou dus zeker zorgen dat jij zelf de schaapjes meer dan op het droge hebt, zodat je eventueel alleen samen met kind je kunt redden.



Ik snap serieus niet dat de rest van hem dan wel zo leuk is...daar ben ik dan wel heel benieuwd naar. Zijn berekende geklaag is voor mij al zo? afknapper dat de rest al niet meer leuk kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ging het gesprek gisteren?
Ja, ik ben ook wel benieuwd hoe het gegaan is.
Alle reacties Link kopieren
Was er kort geleden niet een zelfde soort topic, eens kijken of dat te vinden is misschien heeft to daar wat aan
Gesprek is goed gegaan.

Er gaat een gezamenlijke rekening komen.

Ik woon trouwens in een huurhuis die op mijn naam staat.

Helaas is mijn probleem dat ik dingen op krop en de bom dan op een moment barst en het bot mijn strot uit komt wat ik eigenlijk wil zeggen.



En dat ik ook bereid ben meer in te leggen omdat ik veel meer verdien.

Wanneer ik straks minder werk ivbm kindje zal hij meer kosten op zich gaan nemen.

Hij wil zelfs alle kosten, maar ik heb al geregeld dat dat niet perse hoeft omdat ik zelf ook nog een buffer zal hebben.



Lovestar!

Jouw tip over zo een gesprek voeren vind ik wel een goeie.

Ik ben vaak te aanvallend en te verwijtend.

Waardoor er vaak ruzie komt.

Daar ga ik zelf aan werken.



We komen er samen wel uit.

En ook die samenlevingscontract vind ik een goed idee.



Dank jullie wel allemaal.



Weet iemand ook hoe ik dit topic weer kan verwijderen?
Fijn dat jullie er samen uit aan het komen zijn!
quote:Alice22 schreef op 02 februari 2017 @ 17:07:

Weet iemand ook hoe ik dit topic weer kan verwijderen?Waarom wil je dat? Leuk voor de mensen die hun best hebben gedaan om je advies te geven.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof jij toe hebt gegeven aan zijn wensen eigenlijk. Succes er mee.
Don't waste your time or time will waste you.
Alle reacties Link kopieren
En jullie gaan nog op vakantie? En ik begrijp eigenlijk niet waarom hij straks wel wil meebetalen aan alle kosten maar nu niet? Ik denk dat er niets verandert, jij alles blijft betalen en straks met schulden zit omdat je niet genoeg wilt blijven werken met een kind.
Alle reacties Link kopieren
Een gezamenlijke rekening? Alleen voor de gezamenlijke lasten en daarnaast allebei nog een eigen rekening hoop ik?



Je hebt inderdaad toegegeven aan wat hij wil en voorlopig is hij er weer een tijdje vanaf dat hij meer moet betalen. Straks als de baby er is, zal hij wel weer een andere smoes hebben.



Succes ermee dan maar.
Alle reacties Link kopieren
ik voorspelde het toch.........pappen nat houden (voor de lieve vrede.....) meid echt dit is een tijdelijke oplossing..waar jij straks alleen je zelf maar mee hebt hoor.



Topic willen verwijderen vind ik overigens zeer zwak, denk dat iedereen zeer begaan met jou is en je juist wil helpen om te zorgen dat de boel slaagt
Gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en dan naar rato geld op storten toch? En geen vakantie, en hij zijn schulden aflossen voor de kleine er is?



En dingen opkroppen herken ik, maar daar heb je uiteindelijk alleen maar jezelf mee. Schrijf desnoods eerst iets van te voren op, dan ben je het alvast een beetje kwijt en kan je nadenken over hoe je iets wilt brengen.
quote:Alice22 schreef op 02 februari 2017 @ 17:07:

Gesprek is goed gegaan.

Er gaat een gezamenlijke rekening komen.

Ik woon trouwens in een huurhuis die op mijn naam staat.

Helaas is mijn probleem dat ik dingen op krop en de bom dan op een moment barst en het bot mijn strot uit komt wat ik eigenlijk wil zeggen.



En dat ik ook bereid ben meer in te leggen omdat ik veel meer verdien.

Wanneer ik straks minder werk ivbm kindje zal hij meer kosten op zich gaan nemen.

Hij wil zelfs alle kosten, maar ik heb al geregeld dat dat niet perse hoeft omdat ik zelf ook nog een buffer zal hebben.



Lovestar!

Jouw tip over zo een gesprek voeren vind ik wel een goeie.

Ik ben vaak te aanvallend en te verwijtend.

Waardoor er vaak ruzie komt.

Daar ga ik zelf aan werken.



We komen er samen wel uit.

En ook die samenlevingscontract vind ik een goed idee.



Dank jullie wel allemaal.



Weet iemand ook hoe ik dit topic weer kan verwijderen?



Ik vind dit een raar verhaal. Waarom maken jullie nu al geen afspraken voor over hoe het de komende vijf jaar gaat? Dat hoeft dan niet tot op de cent nauwkeurig, maar wel op principes als: houd je beiden hetzelfde zakgeld over, of betaal je naar rato? Hoeveel moet jij sparen voor je buffer en voor later(waar hij bijvoorbeeld zijn pensioen via zijn werkgever geregeld heeft en geen rekening hoeft te houden met werkeloosheid). Hoeveel gaan jullie, naast de gezamenlijke rekening, gezamenlijk sparen voor grotere gezamenlijke uitgaven? (vakanties, maar ook meubels en andere duurdere uitgaven voor je kind)



Als hij zo veel minder verdient als jij, waarom neemt hij dan trouwens geen ouderschapsverlof zodat jij in eerste instantie vier dagen per week kan blijven werken? Dat mag een werkgever helemaal niet weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Ze is al het 'goede adviezen' zat. Ik snap dat best want hoe graag we haar willen waarschuwen ze ziet het echt niet of doet haar oogkleppen op maar dat kun je haar niet echt heel erg kwalijk nemen. Niet iedereen staat zo sterk in haar schoenen. Enigste wat ik hoop voor je is dat het allemaal goed komt. Geniet van je zwangerschap.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me trouwens af: verdien jij straks met 3,5 dagen werken nog steeds zoveel meer dan hij met een fulltime baan. Dat zal wel meevallen toch?
quote:anoniem3022017 schreef op 02 februari 2017 @ 17:07:

Gesprek is goed gegaan.

Er gaat een gezamenlijke rekening komen.

Ik woon trouwens in een huurhuis die op mijn naam staat.

Helaas is mijn probleem dat ik dingen op krop en de bom dan op een moment barst en het bot mijn strot uit komt wat ik eigenlijk wil zeggen.



En dat ik ook bereid ben meer in te leggen omdat ik veel meer verdien.

Wanneer ik straks minder werk ivbm kindje zal hij meer kosten op zich gaan nemen.

Hij wil zelfs alle kosten, maar ik heb al geregeld dat dat niet perse hoeft omdat ik zelf ook nog een buffer zal hebben.



Lovestar!

Jouw tip over zo een gesprek voeren vind ik wel een goeie.

Ik ben vaak te aanvallend en te verwijtend.

Waardoor er vaak ruzie komt.

Daar ga ik zelf aan werken.



We komen er samen wel uit.

En ook die samenlevingscontract vind ik een goed idee.



Dank jullie wel allemaal.



Weet iemand ook hoe ik dit topic weer kan verwijderen?



Je bent op anoniem gegaan, dus ik verwacht dat je dit niet meer gaat lezen......Fijn dat je wat gehad heb aan mijn idee voor hoe het gesprek in te vullen. Praat altijd vanuit jezelf en wat je behoeftes zijn. Doe ook een voorstel wat je fijn zou vinden en laat de ander ook voldoende aan het woord. Soms verloopt het niet altijd vlekkeloos, maar dat is niet erg.

Goed dat je je eigen aandeel ziet en er wat aan gaat doen. Daar hebben jullie beiden wat aan.



Ik heb het idee dat je jezelf nog steeds tekort doet. Je krijgt maar een klein deeltje van hem en je bent er wel heel erg blij mee, zonde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven