Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen loont niet?

18-01-2021 14:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen gaan samenwonen.
Hij ontvangt een WIA, ik heb een laag inkomen (32 uur werk en studie). We worden bij samenwonen fiscaal partner omdat we een kind hebben.
Toeslagen raken we kwijt. Hooguit 70euro kgb.
Op zich prima maar we gaan er maandelijks wel 250euro op achteruit. Op dit moment voor ons een hoog bedrag, het verschil tussen beetje sparen en iets leuks kunnen doen of een sober leven.

Uit de website van de belastingdienst kan ik alleen halen dat je als fiscaal partner samen belastingaangifte kan doen. Maar omdat we geen koophuis hebben, hoge ziekte kosten of andere noemenswaardige aftrekposten zie ik ons niet veel terugkrijgen.

Zie ik iets over het hoofd :blond: want vind het zo raar dat we meer geld overhouden wanneer we 2 huurwoningen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Op zich prima maar we gaan er maandelijks wel 250euro op achteruit.

Huh? Hoeveel is de huur van het huis wat jullie gaan opzeggen? De vaste lasten daar? Gemeentelijke belastingen, woonhuisverzekering etc?

Dat ‘spaar je uit’ maar evengoed gaan jullie er 250,- per maand op achteruit?
himalaya wijzigde dit bericht op 18-01-2021 15:22
17.85% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoeveel betalen jullie nu ieder aan huur, energiekosten, tv/internet, verzekeringen per huis, gemeentelijke lasten? En wat betalen jullie straks daar samen aan?
Hoezo hou je meer geld over als je twee huurwoningen hebt? Je hebt dan toch ook dubbele vaste lasten (maandelijkse huur, gemeenteheffingen, etc)?
Alle reacties Link kopieren
Krijgt je vriend toeslag bij zijn WIA? Dan kan het zijn dat je er inderdaad op achteruit gaat.

Op huur ga je natuurlijk besparen en ook de energiekosten zullen lager zijn dan 2 keer een eenpersoonshuishouden
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
deze meegerekend?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uitbetalen
Alle reacties Link kopieren
Wat je kwijt raakt is de alleenstaande ouderkop op het kindgebondenbudget. Dat is een aardig bedrag, maar daar staat tegenover dat je een keer minder huur betaald. Ook de kosten van gas/water/licht etc delen is waarschijnlijk minder dan wat jullie nu afzonderlijke moeten betalen.

Als jullie beiden weinig verdienen houd je waarschijnlijk gewoon de zorg- en huurtoeslag. Klopt het sommetje wel wat je maakt?
Alle reacties Link kopieren
Vervalt de eenouderkorting misschien?
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-01-2021 15:20
Huh? Hoeveel is de huur van het huis wat jullie gaan opzeggen? De vaste lasten daar? Gemeentelijke belastingen, woonhuisverzekering etc?

Dat ‘spaar je uit’ maar evengoed gaan jullie er 250,- per maand op achteruit?
Precies, dat scheelt behoorlijk bij samenwonen en daarom worden (terecht) uitkeringen en toeslagen verlaagt bij samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
KitKeller schreef:
18-01-2021 15:22
Krijgt je vriend toeslag bij zijn WIA? Dan kan het zijn dat je er inderdaad op achteruit gaat.

Op huur ga je natuurlijk besparen en ook de energiekosten zullen lager zijn dan 2 keer een eenpersoonshuishouden
De eventuele toeslag op de WIA was ik vergeten. Om wat voor bedrag gaat dat?
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-01-2021 15:25
De eventuele toeslag op de WIA was ik vergeten. Om wat voor bedrag gaat dat?

Ligt aan de hoogte van de WIA. De WIA uitkering wordt aangevuld tot bijstandsniveau, die toeslag verlies je als je gaat samenwonen.
Pivot! PIVOT!!!
Alle reacties Link kopieren
Dan maar niet samenwonen he?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik snap je zorgen.
Maar je titel is natuurlijk wat raar. Normaal gesproken ga je samenwonen omdat je samen wil zijn, niet omdat het financieel beter zou uitkomen. Dus wat dat betreft loont het wel zeker.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
18-01-2021 15:29
Ik snap je zorgen.
Maar je titel is natuurlijk wat raar. Normaal gesproken ga je samenwonen omdat je samen wil zijn, niet omdat het financieel beter zou uitkomen. Dus wat dat betreft loont het wel zeker.
Met een beperkt inkomen is het heel goed dat je van te voren de financiële consequenties goed overdenkt.
Met meer spaargeld dan € 50.000 en minder dan € 100.000 heb je als voordeel dat je geen belasting betaalt over dat vermogen.
Als alleenstaande 50.000, als fiscale partners 100.000. En als een huishouden heb je maar een keer gwl ed.

Voor de rest ga je er inderdaad vooral op achteruit. De alleenstaande oudertoeslag (zo noem ik het maar even) van het kindgebonden budget komt te vervallen. En je zorgtoeslag ook. Huurtoeslag weet ik niet.

Latten loont.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-01-2021 15:20
Huh? Hoeveel is de huur van het huis wat jullie gaan opzeggen? De vaste lasten daar? Gemeentelijke belastingen, woonhuisverzekering etc?

Dat ‘spaar je uit’ maar evengoed gaan jullie er 250,- per maand op achteruit?
Woont 1 van jullie nog thuis soms? anders snap ik het ook niet. Je inkomen wordt lager, je kosten worden lager en dan alsnog 250 in de min?
Renske_ schreef:
18-01-2021 15:38
Met meer spaargeld dan € 50.000 en minder dan € 100.000 heb je als voordeel dat je geen belasting betaalt over dat vermogen.
Als alleenstaande 50.000, als fiscale partners 100.000. En als een huishouden heb je maar een keer gwl ed.

Voor de rest ga je er inderdaad vooral op achteruit. De alleenstaande oudertoeslag (zo noem ik het maar even) van het kindgebonden budget komt te vervallen. En je zorgtoeslag ook. Huurtoeslag weet ik niet.

Latten loont. Maar is verre van ideaal met een kind.
KitKeller schreef:
18-01-2021 15:25
Ligt aan de hoogte van de WIA. De WIA uitkering wordt aangevuld tot bijstandsniveau, die toeslag verlies je als je gaat samenwonen.

Deze inderdaad ook.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
18-01-2021 15:29
Ik snap je zorgen.
Maar je titel is natuurlijk wat raar. Normaal gesproken ga je samenwonen omdat je samen wil zijn, niet omdat het financieel beter zou uitkomen. Dus wat dat betreft loont het wel zeker.

Ook fijn voor hun kind, lijkt me.
In plaats van dan bij de een, dan bij de ander.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Renske_ schreef:
18-01-2021 15:38
Met meer spaargeld dan € 50.000 en minder dan € 100.000 heb je als voordeel dat je geen belasting betaalt over dat vermogen.
Als alleenstaande 50.000, als fiscale partners 100.000. En als een huishouden heb je maar een keer gwl ed.

Voor de rest ga je er inderdaad vooral op achteruit. De alleenstaande oudertoeslag (zo noem ik het maar even) van het kindgebonden budget komt te vervallen. En je zorgtoeslag ook. Huurtoeslag weet ik niet.

Latten loont.
Je kunt het niemand verbieden, maar het lijkt me wel een onbedoeld neveneffect van de regelingen en toeslagen, dat mensen die een gezin vormen (samen een kind hebben en een relatie) door de financiële voordelen in twee verschilende woningen zouden gaan wonen.

Dat lost het woningtekort ook niet bepaald op.
óu sont les neiges d'antan

Ok financieel loont het wellicht niet, maar misschien relationeel wel? Is dat wat waard?
ik kan het me niet voorstellen. nu 2x huur, 2 keer energiekosten, 2x gemeentelijke belastingen, gescheiden eten is ook duurder.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook goed zijn dat allebei de huurtoeslag kwijt raken. Naast idd ouderkorting en/of alleenstaande kgb. Ook zorgtoeslag kan wegvallen (dat krijg je al snel niet meer)
Alle reacties Link kopieren
Ik was wel mijn toeslagen kwijt door het samenwonen dus we gingen er echt op achteruit. Heel raar systeem. We redden het wel hoor maar het eerste jaar was waardeloos want we moesten ook nog wat toeslagen terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
18-01-2021 15:50
ik kan het me niet voorstellen. nu 2x huur, 2 keer energiekosten, 2x gemeentelijke belastingen, gescheiden eten is ook duurder.
Bij een vrij lage WIA kan het sommetje wel degelijk kloppen vrees is. Maar zolang topicstarter niet terugkomt zullen we dan niet weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven