Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen loont niet?

18-01-2021 14:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen gaan samenwonen.
Hij ontvangt een WIA, ik heb een laag inkomen (32 uur werk en studie). We worden bij samenwonen fiscaal partner omdat we een kind hebben.
Toeslagen raken we kwijt. Hooguit 70euro kgb.
Op zich prima maar we gaan er maandelijks wel 250euro op achteruit. Op dit moment voor ons een hoog bedrag, het verschil tussen beetje sparen en iets leuks kunnen doen of een sober leven.

Uit de website van de belastingdienst kan ik alleen halen dat je als fiscaal partner samen belastingaangifte kan doen. Maar omdat we geen koophuis hebben, hoge ziekte kosten of andere noemenswaardige aftrekposten zie ik ons niet veel terugkrijgen.

Zie ik iets over het hoofd :blond: want vind het zo raar dat we meer geld overhouden wanneer we 2 huurwoningen hebben.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
18-01-2021 17:07
Er is helemaal geen recht op kinderopvangtoeslag als één van de ouders een WIA uitkering ontvangt. Tenzij er naast de WIA uitkering een traject gevolgd wordt, via het UWV om weer aan het werk te kunnen.
Zonder samenwonen heeft ze wel recht op kinderopvangtoeslag. Dus als partner vanwege zijn ziekte niet in staat is om het kind op te vangen dan moet je dat echt eerst goed uitzoeken. Dat gaat veel meer kosten dan 250 euro per maand.

Dus dan moet je eerst echt uitzoeken of je recht hebt op een sociaal medische indicatie (SMI, https://vng.nl/sites/default/files/publ ... t_logo.pdf)
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel kloppen hoor, het is niet voor niets dat mensen "op papier" niet onder 1 dak gaan wonen
Dan krijg je van die tandenborstelcontroleurs
Alle reacties Link kopieren
Los van alle financiele gevolgen is het natuurlijk fijn voor jullie kind dat jullie gaan samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-01-2021 17:38
Het zal wel kloppen hoor, het is niet voor niets dat mensen "op papier" niet onder 1 dak gaan wonen
Dan krijg je van die tandenborstelcontroleurs
Voor de toeslagen zijn die er gelukkig niet. Dan wordt echt alleen gekeken naar het adres waar je ingeschreven staat.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-01-2021 17:38
Het zal wel kloppen hoor, het is niet voor niets dat mensen "op papier" niet onder 1 dak gaan wonen
Dan krijg je van die tandenborstelcontroleurs
De tandenborstelcontroleurs worden meestal ingezet als er sprake is van een bijstandsuitkering (dus uitgevoerd door de gemeente) dacht ik?
De hoogte van een WIA (uitgevoerd door UWV) is, bij mijn weten, partner en samenwoon onafhankelijk, gebaseerd op je laatste loon. Tenzij onder bestaansnorm.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-01-2021 17:32
Zonder samenwonen heeft ze wel recht op kinderopvangtoeslag. Dus als partner vanwege zijn ziekte niet in staat is om het kind op te vangen dan moet je dat echt eerst goed uitzoeken. Dat gaat veel meer kosten dan 250 euro per maand.

Dus dan moet je eerst echt uitzoeken of je recht hebt op een sociaal medische indicatie (SMI, https://vng.nl/sites/default/files/publ ... t_logo.pdf)
Dat weet ik. Maar ik reageerde op een reactie waarin er werd berekend wat ze aan kosten zouden verliezen als ze zouden samenwoonden. En daar werd aangegeven dat ze dan minder KOT zou krijgen. Bij WIA geen kot, vandaar mijn reactie.
En een SMI - indicatie is echt niet zo makkelijk te krijgen. Elke gemeente heeft hier in beleidsvrijheid.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
18-01-2021 17:49
Dat weet ik. Maar ik reageerde op een reactie waarin er werd berekend wat ze aan kosten zouden verliezen als ze zouden samenwoonden. En daar werd aangegeven dat ze dan minder KOT zou krijgen. Bij WIA geen kot, vandaar mijn reactie.
En een SMI - indicatie is echt niet zo makkelijk te krijgen. Elke gemeente heeft hier in beleidsvrijheid.
Heel krom eigenlijk; je bent te ziek/gehandicapt om te werken (want je krijgt echt geen WIA voor een loopneus....) maar ze gaan er wel vanuit dat je prima voor kind(eren) kan zorgen :-?
Alle reacties Link kopieren
Statiegeldfles schreef:
18-01-2021 16:27
Goed is toch anoniem:

Ik verdien netto 1300
Hij netto 1500.
We verliezen beide geheel de zorgtoeslag. Huurtoeslag (uiteraard) ook en het KGB is hoogstens 70euro p/m.
Ik vind het geen hoog inkomen maar het zal vast wel "genoeg" zijn. Vind die 250 p/m wel heel jammer.
Dat is toch een prima inkomen? Heel ruim is het niet inderdaad, maar ook niet heel weinig.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
18-01-2021 17:32
Zonder samenwonen heeft ze wel recht op kinderopvangtoeslag. Dus als partner vanwege zijn ziekte niet in staat is om het kind op te vangen dan moet je dat echt eerst goed uitzoeken. Dat gaat veel meer kosten dan 250 euro per maand.

Dus dan moet je eerst echt uitzoeken of je recht hebt op een sociaal medische indicatie (SMI, https://vng.nl/sites/default/files/publ ... t_logo.pdf)

Dat is hij wel, dochter staat immers bij hem ingeschreven dus woont minimaal de helft van de week bij hem.
Maar goed: samenwonen betekent dus dat je als gezin minder beroep hoeft te doen op vangnet-voorzieningen, dat is dus heel erg fijn. En er zijn genoeg gezinnen voor wie een gezinsinkomen van 2800 netto een droominkomen is. Het is geen reden om medelijden met jezelf te krijgen vanwege misgelopen vangnetvoorzieningen in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk fijn dat jullie dan voor jullie eigen gezin zorgen Ipv afhankelijk te zijn van de overheid.
Die toeslagen zijn er om mensen te helpen die het anders echt niet redden.
Ik vind de titel eigenlijk in dezelfde categorie vallen als een topic wat ik onlangs las met titel ‘werken loont niet’. Vreemd dat er zo’n nadruk ligt op alleen het financiële gedeelte ipv wat het wél oplevert.
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
18-01-2021 20:03
Het is natuurlijk fijn dat jullie dan voor jullie eigen gezin zorgen Ipv afhankelijk te zijn van de overheid.
Die toeslagen zijn er om mensen te helpen die het anders echt niet redden.
Nou, kgb krijg je als alleenstaande ouder met een inkomen tot ca 85.000. Dan zit je heus niet aan de bedelstaf. En daarnaast is het nu eenmaal zo geregeld dat voor toeslagen geen inspanningsverplichting geldt. De helft van de mensen krijgt wel een toeslag.
loisnvt schreef:
18-01-2021 20:11
Ik vind de titel eigenlijk in dezelfde categorie vallen als een topic wat ik onlangs las met titel ‘werken loont niet’. Vreemd dat er zo’n nadruk ligt op alleen het financiële gedeelte ipv wat het wél oplevert.

Ik weet niet wat ik lees. Je gaat toch samenwonen omdat je samen wíl wonen? Bij een kind maak je toch ook geen berekening of je erop achteruit gaat? Anders zou niemand meer kinderen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
18-01-2021 18:21
Dat is hij wel, dochter staat immers bij hem ingeschreven dus woont minimaal de helft van de week bij hem.
Dat is een aanname waarvan ik twijfel of die klopt
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-01-2021 20:12
Nou, kgb krijg je als alleenstaande ouder met een inkomen tot ca 85.000. Dan zit je heus niet aan de bedelstaf. En daarnaast is het nu eenmaal zo geregeld dat voor toeslagen geen inspanningsverplichting geldt. De helft van de mensen krijgt wel een toeslag.
Dat is dus het probleem. Er word veel te veel “ ondersteund”. Vorige week ook al iemand die een “werken loont niet” topic opende. Het stimuleert mensen niet om te werken als ze anders gratis geld krijgen.

Sommige mensen leven zo ongeveer van alle kindertoeslagen/bijslag etc en komen in de problemen als kind 18 word. Ik wist niet wat ik las. Mensen die 1000€/maand van de staat ontvangen voor hun eigen kinderen!

En tegelijkertijd lees je dat het allemaal zo slecht is in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
18-01-2021 20:29
Dat is dus het probleem. Er word veel te veel “ ondersteund”. Vorige week ook al iemand die een “werken loont niet” topic opende. Het stimuleert mensen niet om te werken als ze anders gratis geld krijgen.

Sommige mensen leven zo ongeveer van alle kindertoeslagen/bijslag etc en komen in de problemen als kind 18 word. Ik wist niet wat ik las. Mensen die 1000€/maand van de staat ontvangen voor hun eigen kinderen!

En tegelijkertijd lees je dat het allemaal zo slecht is in Nederland.
Voor alleenstaande ouders is het goed geregeld. Ik vond het ook een aderlating toen mijn oudste 18 werd. Geen kgb en kinderbijslag meer, maar wel een zorgverzekering en studie te betalen. Was toevallig net in hetzelfde jaar dat mijn jongste 12 werd, dus ook geen 250 euro combinatiekorting meer. Dat geldt deels ook voor twee-oudergezinnen, maar die krijgen vaak niet zo’n berg kgb.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-01-2021 20:44
Voor alleenstaande ouders is het goed geregeld. Ik vond het ook een aderlating toen mijn oudste 18 werd. Geen kgb en kinderbijslag meer, maar wel een zorgverzekering en studie te betalen. Was toevallig net in hetzelfde jaar dat mijn jongste 12 werd, dus ook geen 250 euro combinatiekorting meer. Dat geldt deels ook voor twee-oudergezinnen, maar die krijgen vaak niet zo’n berg kgb.
Tweeverdieners die minder dan modaal verdienen, krijgen zelfs zga geen kgb. Je moet echt heel, heel weinig verdienen, wil je wat aan kgb krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-01-2021 21:24
Tweeverdieners die minder dan modaal verdienen, krijgen zelfs zga geen kgb. Je moet echt heel, heel weinig verdienen, wil je wat aan kgb krijgen.
Voor tweeverdieners geldt in 2021 de inkomensgrens van €99.000 bruto per jaar. Voor alleenstaande €70.000.

In 2020 was de grens voor tweeverdieners ongeveer €72.000 .

In het belastingplan van 2020 werd er al 500 miljoen vrijgemaakt voor extra tegemoetkomingen in de kinderbijslag en kindgebonden budget.

Ik vind persoonlijk dat tweeverdieners helemaal geen KGB zouden moeten krijgen. Tenzij de partner geen verdiencapaciteit heeft.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-01-2021 21:24
Tweeverdieners die minder dan modaal verdienen, krijgen zelfs zga geen kgb. Je moet echt heel, heel weinig verdienen, wil je wat aan kgb krijgen.
Wij krijgen sinds dit jaar best veel kgb per maand en wij verdienen echt niet weinig. Eigenlijk te gek vind ik. Vorig jaar krijgen we iets minder en die jaren ervoor zelf niks. De inkomensgrens is echt een stuk omhoog gegaan. Wel hebben we een 3e kind, dan krijg je extra volgens mij
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-01-2021 18:00
Heel krom eigenlijk; je bent te ziek/gehandicapt om te werken (want je krijgt echt geen WIA voor een loopneus....) maar ze gaan er wel vanuit dat je prima voor kind(eren) kan zorgen :-?
Volgens mij trekt iedereen onterecht die conclusie. Mijn man heeft NAH en was huisman, maar met de komst van onze zoon werd het zwaar, en toen heeft hij van de sociale dienst een medische keuring gekregen waarmee we 2 dagen pw gebruik konden maken van kinderopvang. Dit werd voor ons betaald.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
18-01-2021 22:02
Voor tweeverdieners geldt in 2021 de inkomensgrens van €99.000 bruto per jaar. Voor alleenstaande €70.000.

In 2020 was de grens voor tweeverdieners ongeveer €72.000 .

In het belastingplan van 2020 werd er al 500 miljoen vrijgemaakt voor extra tegemoetkomingen in de kinderbijslag en kindgebonden budget.

Ik vind persoonlijk dat tweeverdieners helemaal geen KGB zouden moeten krijgen. Tenzij de partner geen verdiencapaciteit heeft.
Die 70.000 klopt niet, denk ik. Ik heb laatst voor een ander topic de rekentool ingevuld, en die kwam rond 85K uit als inkomen waarbij je het niet meer krijgt.
Edit: net weer gedaan. Bij 90K krijg je nog 7 euro per maand bij een kind.
kamillet wijzigde dit bericht op 18-01-2021 23:16
7.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-01-2021 21:24
Tweeverdieners die minder dan modaal verdienen, krijgen zelfs zga geen kgb. Je moet echt heel, heel weinig verdienen, wil je wat aan kgb krijgen.
Of meerdere kinderen heb en dan weer wel
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
18-01-2021 20:11
Ik vind de titel eigenlijk in dezelfde categorie vallen als een topic wat ik onlangs las met titel ‘werken loont niet’. Vreemd dat er zo’n nadruk ligt op alleen het financiële gedeelte ipv wat het wél oplevert.
Omdat werken leuk/nuttig/productief enzovoort is, maar een gevulde koelkast leuker? Ik vind dat altijd makkelijk praten. Als werken voor iemand écht niet loont, is dat toch een duivels dilemma? Dan kan je en goed een gevoel hebben, want je werkt en dat is belangrijk, maar rondkomen ook. En zelfde geld voor TO over haar samenwoon plannen. Als je er dan ineens op achteruit gaat voel je je toch zwaar benadeeld? En dan is het leuk gezegd, je gaat samenwonen voor elkaar, of je gaat werken om goed bezig te zijn. Maar minder onder de streep minder overhouden is ook niet leuk. Dus ik snap de nadruk op het financiële gedeelte wel.
Alle reacties Link kopieren
‘Mamma, waarom wonen pappa en jij niet in 1 huis?’

‘Omdat het financieel niet loonde schatje, we hielden maar € 2800,- netto over en daarom ga je morgen weer terug naar pappa’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven