Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen loont niet?

18-01-2021 14:37 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik willen gaan samenwonen.
Hij ontvangt een WIA, ik heb een laag inkomen (32 uur werk en studie). We worden bij samenwonen fiscaal partner omdat we een kind hebben.
Toeslagen raken we kwijt. Hooguit 70euro kgb.
Op zich prima maar we gaan er maandelijks wel 250euro op achteruit. Op dit moment voor ons een hoog bedrag, het verschil tussen beetje sparen en iets leuks kunnen doen of een sober leven.

Uit de website van de belastingdienst kan ik alleen halen dat je als fiscaal partner samen belastingaangifte kan doen. Maar omdat we geen koophuis hebben, hoge ziekte kosten of andere noemenswaardige aftrekposten zie ik ons niet veel terugkrijgen.

Zie ik iets over het hoofd :blond: want vind het zo raar dat we meer geld overhouden wanneer we 2 huurwoningen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Statiegeldfles schreef:
19-01-2021 11:52
Dat is hier minimaal 900 euro aan kale huur in een criminele achterstandswijk.
Je kinderen zie je nauwelijks want je bent aan het werk en in de je vrije tijd kan je niet veel doen want geen geld.

Ik vind dit niet kunnen. Helemaal niet voor tweeverdieners.
Nou zeg, wat kun jij dreinen over 2800 euro inkomen. Jij kiest voor een kind. Jij kiest ervoor om te gaan studeren. Dat kost allemaal geld. Toen ik 3 jaar geleden deeltijd ging studeren, wist ik dat het de komende vier jaar financieel minder zou worden omdat ik voor een baan met minder uur koos omdat ik gezin, werk, studie en stage moest gaan combineren. Ik wist dat ik maandelijks € 175,- collegegeld moest betalen. Je zit heel erg in de slachtofferrol met € 2800 euro inkomsten in de maand. Jeetje, kijk eens naar je uitgavepatroon.
loisnvt schreef:
19-01-2021 15:44
Dat gevoel is niet in geld uit te drukken en hoe denk je dat jullie kind zich zou voelen met papa en mama onder 1 dak ipv dat heen en weer gesleep? Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld, menig stel blijft juist in een uitgebluste relatie zitten, omdat ze het de kinderen niet aan willen doen heen en weer te sjouwen tussen 2 huizen. Is dit het inleveren van zorgtoeslag en huurtoeslag niet waard?
Ik vermoed dat TO al jaren slechts op papier niet samenwoont.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-01-2021 13:15
Ze wint ook nog op energiekosten, want niet 2x vastrecht.
En inboedelverzekering, wa-verzekering (vaak ook goedkoper als gezin dan als 2 alleenstaanden).
Energie was inclusief bij de huur zei to, verzekeringen wel idd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Rosalind schreef:
19-01-2021 16:01
Ik vermoed dat TO al jaren slechts op papier niet samenwoont.


Dat zou kunnen, maar ik kan niets met zo’n instelling.
Alle reacties Link kopieren
€2800 netto is geen laag inkomen hoor. Gewoon de tering naar de nering zetten. En dat moet met zo'n inkomen helemaal niet zo'n groot probleem zijn.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
loisnvt schreef:
19-01-2021 17:51
Dat zou kunnen, maar ik kan niets met zo’n instelling.
Ik ook niet hoor.
KamilleT schreef:
19-01-2021 15:51
Ik zie toeslagen niet als vangnetvoorziening. De wet doet dat ook niet, er is totaal geen verplichting om zoveel mogelijk te werken om ‘uit de toeslagen’ te blijven. In geval van TO zou ik ook lekker blijven latten. Dan heb je zowel fysiek als financieel meer ruimte. Zoveel is 2800 nu ook weer niet om met drie personen van rond te komen.
Volgens anderen hier is dit een goudmijn.
@To:als je het bedrag goed kunt dragen zou ik gaan samenwonen, wordt het moeilijk hierdoor zou ik apart blijven wonen.
En ja, dit is een idiote wetgeving.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
19-01-2021 19:20
Volgens anderen hier is dit een goudmijn.
@To:als je het bedrag goed kunt dragen zou ik gaan samenwonen, wordt het moeilijk hierdoor zou ik apart blijven wonen.
En ja, dit is een idiote wetgeving.

En een kind wat heen en weer geschoven wordt, dat speelt verder geen rol in de beslissing?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
19-01-2021 19:24
En een kind wat heen en weer geschoven wordt, dat speelt verder geen rol in de beslissing?
Als het kind niet anders kent, gaat het inderdaad geen rol spelen.
Thalas schreef:
19-01-2021 08:50
Iedereen maakt zijn eigen keuzes op basis van wat hij of zij belangrijk vindt. Ik vind 250 euro op een laag inkomen niet 'maar' 250 euro en ik vind de zekerheid van een dak boven je hoofd met een laag inkomen geen verwaarloosbare zekerheid. Deze mensen hebben een kind te onderhouden dat ze een zo stabiel mogelijke situatie dienen te bieden. En in deze maatschappij, waarin wij ervoor gekozen hebben arme mensen zo arm mogelijk te houden, is de stabielste keus voor beide partners en het kind niet de keus om samen te zijn, maar de keus om apart te blijven. En ik vind dat vreselijk onwenselijk en onmenselijk, maar dit is de maatschappij die wij gecreëerd hebben.

En Blijmetmij, in jouw geval vind ik ook dat jullie onrechtvaardig behandeld zijn. Eerst door het leven en daarna de maatschappij er nog eens overheen; maar die onrechtvaardigheid is niet een norm die nu maar voor alle mensen moet gelden. Als je die onrechtvaardigheid kunt ontlopen, en dat kunnen deze mensen nog, zou ik dat zeker doen.
Ik vind het geen norm dat iedereen moet lijden, maar van sommige dingen denk ik wel: "deal with it!". Iedereen krijgt zijn portie shit en het is nooit eerlijk.

Als je nog niets hebt meegemaakt, lijken dingetjes als dit van TO al heeeel erg. Dan ben ik blij voor haar, maar ze kan ook gewoon even de pil slikken en doorgaan.

Dit zijn niet de zaken waar je je later op je sterfbed nog aan terugdenkt als je leven voorbij flitst. Als je moeite hebt om het zo te relativeren; kijk even naar de verhalen over de kinderopvangtoeslag. DAT is ontwrichtend. Dit is gewoon een stapje terug doen en verder een prima leven hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven