Geld & Recht alle pijlers

Scheefhuurders de nieuwe melkkoe ?

14-05-2021 08:54 724 berichten
Scheefhuren wordt duurder

Vanaf 2022 mogen corporaties de huur van scheefhuurders jaarlijks flink verhogen, oplopend tot 100 euro per maand. De Eerste Kamer stemde gisteren in met deze wet. De maatregel moet het scheefhuren tegengaan. Verder wordt de huurstijging in het vrije segment aan banden gelegd en wordt de inkomensgrens voor sociale huur voor gezinnen hoger.

Verhuurders in het DAEB-segment kunnen vanaf 1 juli 2022 de maandhuur van mensen met een hoog middeninkomen, zoals bijvoorbeeld een meerpersoonshuishouden met een inkomen boven de 54.478 euro, jaarlijks met maximaal 50 euro verhogen. Mensen met een hoog inkomen, zoals eenpersoonshuishoudens met anderhalf keer het modaal inkomen, mogen jaarlijks een huurverhoging van maximaal 100 euro per maand krijgen.

Met de wet kunnen verhuurders een meer bij de woningkwaliteit passende huur vragen aan huishoudens met een hoog (midden)inkomen. Zo draagt deze groep huurders bij aan nieuwbouw van woningen of betaalbaar houden van de huren voor mensen met een laag inkomen, aldus het Kabinet. Ze kunnen er ook voor kiezen om door te stromen naar een woning die beter bij hun inkomen past. Zo komen er eerder woningen vrij voor huizenzoekers die nu op de wachtlijst staan.

Opvallend is dat de wetswijziging uit de liberale koker komt. Het voorstel is op 8 december 2020 aangenomen door de Tweede Kamer. De VVD, D66, het CDA, de SGP, de ChristenUnie, 50PLUS, Krol en het FVD stemden voor. De SP, PvdA, GroenLinks, DENK, PVV, PvdD en Van Kooten-Arissen stemden tegen.

Limitering huurstijging vrije segment
Aanvullend stemde de Eerste Kamer gisteren in met nog twee andere wetswijzigingen. Allereerst wordt de jaarlijkse huurverhoging in de vrije sector de komende drie jaar gemaximeerd op inflatie plus 1 procent. Het gaat om huurwoningen waarbij de kale aanvangshuurprijs (dit is huurprijs op de ingangsdatum van het huurcontract) boven de toenmalige liberalisatiegrens lag. Voor huurcontracten die in 2021 ingaan, is dat het geval als de kale aanvangshuurprijs hoger is dan 752 euro per maand. De effectiviteit van deze wet is discutabel.

Naast de beperkte huurstijging kunnen alle huurders in de vrije sector straks bij geschillen over huurverhogingen met hun verhuurder aankloppen bij de Huurcommissie. Tot nu toe kunnen alleen huurders die een sociale woning huren een beroep doen op de Huurcommissie.

Hogere inkomensgrens sociale huur gezinnen
Ten tweede stemde de Eerste Kamer in met een wetsvoorstel over de inkomensgrens voor sociale huur. De inkomensgrens voor sociale huurwoningen van woningcorporaties wordt voor meerpersoonshuishoudens vanaf 2022 voor drie jaar verhoogd, van 40.024 euro naar 44.196 euro. Gezinnen met een laag middeninkomen voor wie het aanbod in de vrije sector onvoldoende aansluit bij hun financiële mogelijkheden, krijgen nu meer kansen om een betaalbare woning te vinden. De inkomensgrens voor eenpersoonshuishoudens blijft 40.024 euro.

Een motie over het stoppen met het toewijzen met voorrang van sociale huurwoningen aan statushouders werd door de Eerste Kamer verworpen.


-----------------------------------
Een aantal jaar geleden probeerden ze de doorstroming te stimuleren door de huur met extra procentpunten te verhogen maar dat werkte blijkbaar niet. Nu gaan ze de huren drastisch verhogen ( tot 100 euro) in de hoop dat dat wel werkt.
Ik snap enigszins het idee hierachter maar ik denk dat scheefhuurders niet zo makkelijk kunnen doorstromen in de huidige woningmarkt. Voor middeninkomens is er namelijk ook een woningtekort aan betaalbare huur- en koopwoningen.
De vrijesector woningen zijn bizar duur en een koopwoning is niet voor iedereen weggelegd, zeker in deze tijd.
Het alternatief voor die zogenaamde scheefhuurders is dus nog altijd erger.

Ik woon zogenaamd scheef, maar al zouden ze mijn huur morgen maximaal verhogen naar 900 -1000 euro volgens het puntensysteem, dan nog zou ik niet weg kunnen.
ik vind dit dus geen goede oplossing. De oplossing ligt in mijn optiek in het beter reguleren van de vrijesectorwoningen (wat ze nu proberen te doen) en het onaantrekkelijk maken voor huisjesmelkers om koopwoningen op te kopen.

wat is jullie meningen ?

Inkomensafhankelijk huur(verhoging) een goed idee

Totaal aantal stemmen: 203

Ja, de plannen zijn goed (30%)
Nee, slecht plan (19%)
Ja, i.c.m. regulering van vrijesector (17%)
Ja, maar de verhogingen zijn te fors (2%)
Nee, eerst moet de markt stabiliseren (7%)
Nee, oplossing is meer woningen bouwen (22%)
Ja, anders (2%)
Nee, anders (1%)
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit helemaal gemist, maar goed idee. Zoals het voorheen ging, dat lage inkomens slechts een paar procenten minder huurverhoging kregen dan hogere inkomens zette echt geen zoden aan de dijk.

De mensen met een lage huur in de sociale sector tov hun inkomen zijn vaak de mensen die er al jaren wonen. Die betalen daardoor vaak veel minder dan mensen met lagere inkomens die er net wonen. Dat scheelt soms wel honderden euro's per maand.

Goed dat dat eindelijk gelijk getrokken gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Eens flink opkrikken de huren voor scheefhuurders. Dan gaan ze 1 sneller weg zodat de huizen vrij komen voor mensen die het echt nodig hebben en 2 dan komt er meer geld beschikbaar om nieuwe woningen te bouwen. Dus goed idee, alleen de huurstijging zou wel iets forser mogen zijn.
nimbus schreef:
14-05-2021 09:01
Ik had dit helemaal gemist, maar goed idee. Zoals het voorheen ging, dat lage inkomens slechts een paar procenten minder huurverhoging kregen dan hogere inkomens zette echt geen zoden aan de dijk.

De mensen met een lage huur in de sociale sector tov hun inkomen zijn vaak de mensen die er al jaren wonen. Die betalen daardoor vaak veel minder dan mensen met lagere inkomens die er net wonen. Dat scheelt soms wel honderden euro's per maand.

Goed dat dat eindelijk gelijk getrokken gaat worden.
Dat heeft niets te maken met deze plannen. het maakt niet uit of je meer of minder betaalt dan je buurman.
Overigens las ik dat ze de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning gaan verlagen naar 35.900 euro voor alleenstaande. Was voorheen rond de 40.000 euro.
Dus alleenstaanden met een inkomen van zeg 2600 euro per maand moeten op kamers gaan wonen voortaan. Vrijesector is onbetaalbaar, laat staan kopen.
In Rotterdam worden sociale huurwoningen aan de lopende band gesloopt en dan worden er dure vrijesector woningen geplaatst of koopwoningen. Geen wonder dat er een tekort is aan betaalbare woningen.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 09:06
Dat heeft niets te maken met deze plannen. het maakt niet uit of je meer of minder betaalt dan je buurman.
Overigens las ik dat ze de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning gaan verlagen naar 35.900 euro voor alleenstaande. Was voorheen rond de 40.000 euro.
Dus alleenstaanden met een inkomen van zeg 2600 euro per maand moeten op kamers gaan wonen voortaan. Vrijesector is onbetaalbaar, laat staan kopen.
Dat is wel de praktijk, in 1 straat zijn nu vaak hele grote huurverschillen, die juist niets met inkomen te maken hebben maar alles met woonduur. Overigens maak ik me ook ernstig zorgen over waar mensen nog kunnen wonen die net teveel verdienen voor sociale huur. Wellicht moet er iets terug komen als de vroegere premie A woningen, zodat een huis kopen voor meer mensen bereikbaar wordt.
Alle reacties Link kopieren
Met dit alleen los je het probleem niet op, maar ik vind het een goed begin. Ik denk dat mensen soms ook meer verwachten dan realistisch is.

Als jij alleenstaande bent met 1.5 keer modaal hoor je wat mij betreft niet in de sociale huur, maar je zal ook geen riante gezinswoning in de stad kunnen huren/kopen nee. Dan wordt het inderdaad een appartementje in de vrije sector. Ik heb daar niet zo’n moeite mee, vind dat minder groot leed dan mensen die de sociale huur echt nodig hebben en 10 jaar op een wachtrij staan.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 09:06
Dat heeft niets te maken met deze plannen. het maakt niet uit of je meer of minder betaalt dan je buurman.
Overigens las ik dat ze de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning gaan verlagen naar 35.900 euro voor alleenstaande. Was voorheen rond de 40.000 euro.
Dus alleenstaanden met een inkomen van zeg 2600 euro per maand moeten op kamers gaan wonen voortaan. Vrijesector is onbetaalbaar, laat staan kopen.
Dat vind ik wel heel dom en zuur hoor, ik ben alleenstaand met 1 kind, verdien dit jaar ongeveer 41000 en heb (gelukkig) dit jaar na 8 jaar wachtlijst een sociale huurwoning gekregen. volgend jaar ga ik de huidige inkomensgrens waarschijnlijk over, en dan zou ik deze woning toch niet gekregen hebben, maar damn wat ben ik blij en opgelucht dat ik niet meer in mn eentje 1100 euro huur hoef op te hoesten. (kopen kan en wil ik niet).

ik vind de plannen uit de OP trouwens prima, maar wel gecombineerd met meer bouwen en opheffen van de verhuurderstax die de woningbouw nu betaald.
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 09:06
Dat heeft niets te maken met deze plannen. het maakt niet uit of je meer of minder betaalt dan je buurman.
Overigens las ik dat ze de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning gaan verlagen naar 35.900 euro voor alleenstaande. Was voorheen rond de 40.000 euro.
Dus alleenstaanden met een inkomen van zeg 2600 euro per maand moeten op kamers gaan wonen voortaan. Vrijesector is onbetaalbaar, laat staan kopen.

Ze gaan nog helemaal niets doen. Het is een wetsvoorstel dat nu bij de Eerste Kamer ligt. Bovendien kloppen de bedragen niet. De inkomensgrens is nu 40.024 (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning), dat wordt (als deze wet dus wordt aangenomen) voor een eenpersoonshuishouden 39.055 en voor een meerpersoonshuishouden 43.126 (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... huurwoning). Voor alleenstaanden verandert er dus bijna niets, voor gezinnen wordt het makkelijker om een sociale huurwoning te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen er ook voor kiezen om door te stromen naar een woning die beter bij hun inkomen past. Zo komen er eerder woningen vrij voor huizenzoekers die nu op de wachtlijst staan.

Alsof er woningen zíjn om door te stromen. En door alleen lage inkomens in een sociale huurwoning te laten wonen, verschraalt een buurt en komt er verloedering. Een eenzijdige inkomensgroep, niet zelden met bijbehorende problematiek (werkeloosheid, probleemgevallen). Dat is al in veel buurten gebeurd en dat komt een wijk niet ten goede.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb "ja, anders" gestemd.

Ik vind het prima om scheefhuurders meer te laten betalen (ben er zelf 1), maar ik vind wel dat er veel meer woningen beschikbaar moeten komen in het sociale en midden segment. Dat bij nieuwbouwprojecten standaard minimaal de helft sociaal wordt, en ook nog eens minimaal 10% meer woningen dan ervoor gesloopt is, en minimaal een kwart in het middensegment. En ook minimale standaarden voor deze woningen vastleggen, zoals aantal slaapkamers en minimale afmetingen e.d. zodat sociale huur niet wordt afgescheept met zo weinig ruimte dat je er met goed fatsoen niet minimaal 2 kinderen kan opvoeden.
himalaya schreef:
14-05-2021 09:23
Alsof er woningen zíjn om door te stromen. En door alleen lage inkomens in een sociale huurwoning te laten wonen, verschraalt een buurt en komt er verloedering. Een eenzijdige inkomensgroep, niet zelden met bijbehorende problematiek (werkeloosheid, probleemgevallen). Dat is al in veel buurten gebeurd en dat komt een wijk niet ten goede.
De oplossing die hiervoor bedacht is, is om duurdere woningen te bouwen in die wijken.
Ze lossen het ene probleem op maar creëren weer een ander.
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee, maar dan doen ze net of er meer dan genoeg opties zijn. Mijn moeder is hertrouwt en huurt nu scheef. Maar woningen die bij hun gezamelijke inkomen passen, zijn of dezelfde woningen (huur gaat automatisch omhoog bij wisseling van inwoner) of woningen half zo groot, want bejaardenwoningen. Dus waarom zou je dan verhuizen?

En stel mijn stiefvader overlijdt, gaat de huur dan weer omlaag, want dan is mijn moeder absoluut geen scheefhuurder meer?

Dan krijg je dus dat in dat soort situaties iemand misschien zijn huis uit moet, want ineens te duur. En het is niet of er zoveel opties zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Onze hele woningsector is ontzettend scheef, dat gaan we hiermee niet oplossen vrees ik. Ik huur in de vrije sector, dat was toen erin ging rond de 700 euro en nu bijna 1.000. Een gelijkwaardig huis van dezelfde woningbouwvereniging kost 500 euro als sociale huur, maar die worden steeds meer afgestoten (verkocht of vrije sector gemaakt).
Tegelijk kunnen wij dit huis eigenlijk niet kopen, al zouden we dan netto goedkoper uit zijn. We krijgen helemaal geen hypotheek voor het bedrag dat we nu netjes elke maand, jarenlang, aan huur betalen. Heel scheef en best wrang allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Scheefhuurders zijn het nieuwe slachtoffer van de zondebok politiek van de liberalen. Ze proberen al een tijdje de verantwoordelijk van hun eigen beleid in de schoenen te schuiven van zogenaamde 'scheefhuurders', net zoals ze dat proberen bij statushouders.
Zo heeft de VVD in haar verkiezingsprogramma staan de stoute scheefwoner uit hun sociale huurwoning te willen zetten, want foei je blijft te lang hangen in een woning.
Dat die scheefwoners in 9 van de 10 gevallen helemaal nergens naar toe kunnen wordt voor het gemak vergeten.

Het is natuurlijk prima om een scheefwoner meer huur te laten betalen dan iemand met een laag inkomen, maar de scheefwoner hoeft natuurlijk niet de nieuwe paria van de maatschappij te worden aangezien zij niet verantwoordelijk zijn voor de huidige wooncrisis.
meisje22 wijzigde dit bericht op 14-05-2021 09:42
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed idee. Die scheefhuurders kunnen veel meer betalen en met dat geld kunnen de corporaties meer nieuwe woningen bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet perse altijd onwil om te verhuizen, er is gewoon enorme schaarste aan alle soorten woningen. Ik ben zelf 4 jaar op zoek geweest naar een ruimere woning (die automatisch ook duurder werd). Maar een aantal jaar tussen wal en schip gezeten: te weinig verdienen voor particuliere huur en koop en dan dus aangewezen op een duurdere sociale huurwoning waarbij de wachttijden hier 20 jaar zijn, of je moet ingeloot worden maar er reageren er 1000+ op woningen.

Toen ik in deze woning kwam had ik praktisch een 0 uren contract en was ik starter, ik maakte me toen zelfs best wel zorgen over of ik het kon betalen die maand. Nu kan ik me daar dus al een tijdje niets meer bij voorstellen en past mijn huur 7x in mijn bruto maand inkomen. Tegelijk zijn er ook mensen waarbij het inkomen binnen een aantal jaar gaat dalen zoals mensen kort aan hun pensioen en er zijn natuurlijk enorm veel flexcontracten waarbij je geen zekerheid hebt. Wat nou als je 1 jaar een uitschieter hebt?
Alle reacties Link kopieren
Prima idee, maar alleen als er daadwerkelijk andere mogelijkheden zijn voor scheefhuurders om naar uit te wijken.

Mijn vriend en ik zijn ook scheefhuurders. We hebben ons huidige appartement kunnen krijgen omdat er wordt gekeken naar je inkomen van 2019 (toen wij ons hiervoor inschreven) en toen had ik nog geen fulltime baan. Nu met fulltime baan verdienen we in principe te veel. Alleen andere opties zijn er simpelweg niet. Particulier huren kost ons minimaal 400€ meer in de maand, voor minder vierkante meters. Kopen kunnen we niet, want met de huidige huizenprijzen en mijn studieschuld kunnen we niet genoeg hypotheek krijgen. Dus allemaal heel leuk dat ze met hogere huurprijzen de scheefhuurders eruit willen werken, maar als die geen kant op kunnen zullen ze toch blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf scheefhuurder, maar met te weinig inkomen om op dit moment een woning te kunnen kopen. Wij zijn wel op zoek naar een koopwoning, maar de prijzen zijn zo hoog dat wij dat echt niet op kunnen brengen.

Wij willen wel weg, maar kunnen niet. Ook niet als onze huur met een paar honderd euro zou worden verhoogd.
Hier zie je ook door de strengere inkomensgrens de buurt de afgelopen jaren ontzettend aan het verloederen is.
Als ze alle scheefhuurders die er nog zijn hier er uit zouden zetten zou het hier alleen maar nog sneller achteruit gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het trouwens ook een goed idee vinden om iedereen een marktconforme huur te laten betalen, als een bewoners inkomen zo laag is dat dat een probleem wordt moet de huurtoeslag dat maar fixen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-05-2021 09:34
Leuk idee, maar dan doen ze net of er meer dan genoeg opties zijn. Mijn moeder is hertrouwt en huurt nu scheef. Maar woningen die bij hun gezamelijke inkomen passen, zijn of dezelfde woningen (huur gaat automatisch omhoog bij wisseling van inwoner) of woningen half zo groot, want bejaardenwoningen. Dus waarom zou je dan verhuizen?

En stel mijn stiefvader overlijdt, gaat de huur dan weer omlaag, want dan is mijn moeder absoluut geen scheefhuurder meer?

Dan krijg je dus dat in dat soort situaties iemand misschien zijn huis uit moet, want ineens te duur. En het is niet of er zoveel opties zijn.

Hier in de buurt ook. Grote huizen met 5 slaapkamers, waar mensen vanaf de start van de bouw in wonen. Kinderen het huis uit, partner al dan niet overleden of gescheiden. Ze betalen nu heel weinig huur want ze wonen er al 40+ jaar, maar het huis is veel te groot voor ze. Maar als ze gaan verhuizen (áls er al iets passends is) dan gaan ze enorm veel meer betalen, want nieuwe huurder. Dus blijven ze zitten waar ze zitten en komt een gezin met de nodige kinderen er niet voor in aanmerking.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
14-05-2021 09:50
Hier in de buurt ook. Grote huizen met 5 slaapkamers, waar mensen vanaf de start van de bouw in wonen. Kinderen het huis uit, partner al dan niet overleden of gescheiden. Ze betalen nu heel weinig huur want ze wonen er al 40+ jaar, maar het huis is veel te groot voor ze. Maar als ze gaan verhuizen (áls er al iets passends is) dan gaan ze enorm veel meer betalen, want nieuwe huurder. Dus blijven ze zitten waar ze zitten en komt een gezin met de nodige kinderen er niet voor in aanmerking.
En zodra die mensen verhuisd zijn verkoopt de woningbouw die woning of maakt er vrije sector huur van.

Nog zo iets belachelijks. De verhuurdersheffing wordt alleen betaald door verhuurders van betaalbare woningen. over vrije sector woningen wordt dus geen verhuurdersheffing betaald.
meisje22 wijzigde dit bericht op 14-05-2021 09:54
12.49% gewijzigd
Scheefhuren is al lang al winstgevend een paar jaar terug gooide ze gewoon de kale huur flink hoger als er een scheefhuurder was.
Maar als de scheefhuurder er weer uit gaat gaat het niet terug op sociaalhuur hoogte en blijft de huur hoog.

Het is een soort schaakspel tussen huurders en kopers.
Sociaal huren loopt vast er is geen doorstroming de scheefwoners kunnen niet kopen door de hoge prijzen, ondertussen lopen de inschrijftijden van sociaal huur hoog op en mag je blij zijn als je met 28e een huisje hebt via woningnet.
Mijn mening is dat de politiek geen flauw idee hebben met waarmee ze mee bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij een goed idee om scheefhuurders meer te laten betalen. Met dat geld kunnen er dan weer huizen gebouwd worden.
Ik kwam net dit tegen.
https://nos.nl/artikel/2380662-in-opkom ... gaan-huren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven