Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
iones schreef:
14-07-2019 13:26
Er is ergens op het forum nog een topic "de derde shift" te vinden. Dat spreekt wel boekdelen.

Ik ken dat topic ook, maar dan dacht ik altijd: maar daar ben je toch echt zelf bij geweest toen dat ontstond.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 13:31
Ik ken dat topic ook, maar dan dacht ik altijd: maar daar ben je toch echt zelf bij geweest toen dat ontstond.
Klopt!!!!
Ik snap ook niet hoe vrouwen zich in die positie laten manoeuvreren. Ze hebben het gewoon niet in de gaten en trekken ook niet aan de bel.
Oh lucifer, dat probeer ik dus niet te doen. Hij wil iets, hij regelt het maar. Je staat maar 1x ergens zonder extra setje kleren met je net zindelijke kind. Bijvoorbeeld.

Als hij de tas inpakt (hij neemt meestal minder mee) laat ik het hem ook oplossen als we iets niet hebben. Maar het wordt prima opgelost.

Een vriendin van me regelt alles inderdaad. Dat koppel lijkt het goed verdeeld te hebben maar dat is niet het geval als je beter kijkt. En dan heeft ze ook nog voortdurend commentaar op hem. Nee dat moet je niet zo doen. Nee laat maar zitten.
Dat hij alles aan haar overlaat begrijp ik inmiddels wel.

Zij snapt dan weer niet dat ik dingen aan mijn man overlaat. Maar ik ben of minder een controlefreak of mijn man "kan" het beter. Dat laatste denk ik niet want ik ken die van haar vrij goed en als zij er niet is, gaat alles prima. Wat hij zou moeten doen is tegen haar zeggen dat ze nu eens moet ophouden met alles regelen en dat hij dat net zo goed kan.
Maar dan moet ie het zelf doen en ik denk dat ie daar dan misschien te lui voor is ;-D
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 13:31
Ik ken dat topic ook, maar dan dacht ik altijd: maar daar ben je toch echt zelf bij geweest toen dat ontstond.
Eens, ben wel bang dat het erin sluipt. Dat je het daarom niet door hebt.
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 13:30
Nee, ik ontken het ook zeker niet, dat zou wereldvreemd zijn, maar ik verkeerde in de illusie dat het onder mensen van mijn generatie met mijn opleidingsniveau gewoon niet echt meer een issue is. Ik zag de verhalen op het forum als de uitzonderingen.

Maar kennelijk leef ik meer in een bubbel dan ik dacht.

Ik denk dat het ook perceptie is. Wat zie ik en klopt het dan ook wel echt?

Zeg een stel werkt beiden parttime en lijkt zorg en huishouden redelijk te verdelen, dat is helaas nog niet de norm.

Dus je hebt zo'n stel.. Dan is er vaak eentje is die naast werk en zorg ook een soort manager is en ook de 3e shift doet ( dus regelen, aanschaffen/klaarzetten en herrinneren) dan blijft het de verantwoording van die ene persoon en dat is bij beetje doorvragen altijd de vrouw.

Dan lijkt het voor de buiten wereld (voor de mensen zelf vaak ook) dat het echt gelijkwaardiger is dan bij anderen. Maar het valt stiekem wel mee.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 13:51
4.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
14-07-2019 13:35
Eens, ben wel bang dat het erin sluipt. Dat je het daarom niet door hebt.
Ik heb van generaties voor mij meegekregen (en dat is mij actief overgedragen) dat je als vrouw niet alles naar je toe moet trekken.
Mijn aanvulling daarop is dat je je niet alles uit handen moet laten nemen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
14-07-2019 13:43
Ik heb van generaties voor mij meegekregen (en dat is mij actief overgedragen) dat je als vrouw niet alles naar je toe moet trekken.
Mijn aanvulling daarop is dat je je niet alles uit handen moet laten nemen.
Zeker!
feow schreef:
14-07-2019 13:43
Ik heb van generaties voor mij meegekregen (en dat is mij actief overgedragen) dat je als vrouw niet alles naar je toe moet trekken.
Mijn aanvulling daarop is dat je je niet alles uit handen moet laten nemen.
En toch werkt het in de praktijk bij veel mensen thuis dus niet zo.
Of moet er strijd over gevoerd worden voor dat het wel zo werkt.
Ook die derde shift valt prima te verdelen.

Mijn man coördineert bijvoorbeeld de maaltijdplanning en -inkoop en alles wat met school, clubjes en feestjes (van de kinderen dus) te maken heeft.
Ik coördineer dingen als de schoonmaak, de kleding voor de kinderen en de vakantieplanning.

Waarbij coördineren niet hetzelfde is als uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-07-2019 13:40
Ik denk dat het ook perceptie is. Wat zie ik en klopt het dan ook wel echt?

Zeg een stel werkt beiden parttime en lijkt zorg en huishouden redelijk te verdelen...

Maar als er eentje is die naast werk en zorg ook een soort manager is en ook de 3e shift doet ( dus regelen, aanschaffen/klaarzetten en herrinneren) dan blijft het de verantwoording van die ene persoon en dat is bij beetje doorvragen altijd de vrouw.

Dan lijkt het voor de buiten wereld (voor de mensen zelf vaak ook) dat het echt gelijkwaardiger is dan bij anderen. Maar het valt stiekem wel mee.
Sorry, hier echt niet.
Ik herken dat slechts bij één gezin, en daar is dat redelijk logisch (want thuisblijfmoeder).

Wat ik nog wél herken is dat de vrouw meer aangesproken wordt op bepaalde taken dan de man, door een oudere generatie. Bijvoorbeeld teringzooi in het huishouden of het kaartje als schoonvader in het ziekenhuis ligt.

Ik zit vast ook in een bubbel. In mijn vriendenkring ook mensen die eigenlijk best kinderen zouden hebben gewild, maar vooraf er al achter kwamen dat ze van elkaar wilden dat de ander de grootste verzorgende taak op zich zou nemen en er dus maar niet aan begonnen zijn. En thuisblijfvaders (hoewel die in mijn vriendenkring nu op de leeftijd zijn dat ze weer wat meer gaan werken).
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 13:14

Wonen jullie dan allemaal in dorpen? Christelijk gebied? Veel laagopgeleiden? Ik probeer echt te achterhalen wat de redenen zijn.



Dorpse omgeving inderdaad. De biblebelt ligt 30km verderop. Gemiddeld hier waarschijnlijk lager opgeleid.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 13:15
ik pleit niet voor fulltime werk, ik pleit voor economische zelfstandigheid van mannen en vrouwen!
Wij, oudere vrouwen, zijn veel feministischer (geworden?) door onze ervaringen dan jongere vrouwen.
Helaas.
swannie12 schreef:
14-07-2019 14:09
Wij, oudere vrouwen, zijn veel feministischer (geworden?) door onze ervaringen dan jongere vrouwen.
Helaas.

Nu je het zegt vind ik mijn moeder van in de 70 inderdaad feministischer dan mijn nichtje van 18. Mijn eigen dochters zijn nog van de leeftijd dat ze mij als rolmodel zien dus die praten mij nog gewoon na.
feow schreef:
14-07-2019 13:53
Sorry, hier echt niet.
Ik herken dat slechts bij één gezin, en daar is dat redelijk logisch (want thuisblijfmoeder).

Wat ik nog wél herken is dat de vrouw meer aangesproken wordt op bepaalde taken dan de man, door een oudere generatie. Bijvoorbeeld teringzooi in het huishouden of het kaartje als schoonvader in het ziekenhuis ligt.
Ik zie het helaas echt veel om me heen.

En dat andere herken ik zeker. waarom is het alleen mijn taak om kaartjes en verjaardagen enzo te onthouden en actief wat mee te doen? ;-)

Niet alleen mbt gezinsdingen maar ook hoe een gezin er uit hoort te zien.

Mijn schoonmoeder heeft het ook de hele tijd over de vriendjes van mijn 2 dochters later. Ik verbeter dat steevast met 'of vriendin'. Of met 'helemaal geen vaste partner'. Of geen kinderen.


Vind ze ook maar raar. Vaak voelt ze zich aangevallen ook. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 14:21
Nu je het zegt vind ik mijn moeder van in de 70 inderdaad feministischer dan mijn nichtje van 18. Mijn eigen dochters zijn nog van de leeftijd dat ze mij als rolmodel zien dus die praten mij nog gewoon na.
Heel vreemd.
Vooral ook, omdat je moeder en ik uit een tijd komen die totaal anders was qua verwachtingen.'
Gescheiden werd er bijna niet en de man was kostwinner.
Nu weet je, dat eenderde van de huwelijken op een scheiding uitdraaien en nog steeds blijven vrouwen massaal hangen in part time baantjes die te weinig opleveren om financieel zelfstandig te kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
14-07-2019 14:09
Wij, oudere vrouwen, zijn veel feministischer (geworden?) door onze ervaringen dan jongere vrouwen.
Helaas.
Welke ‘oudere vrouwen’ bedoel je?
Want volgens het CBS is het vooral mijn generatie die de meeste uren draait van elke generatie vrouwen.

Nu ben ik in de ogen van leerlingen een oud eind, maar Meds vond mijn net nog een jonge blom.
swannie12 schreef:
14-07-2019 14:48
Nu weet je, dat eenderde van de huwelijken op een scheiding uitdraaien en nog steeds blijven vrouwen massaal hangen in part time baantjes die te weinig opleveren om financieel zelfstandig te kunnen zijn.
Ik hoor vrouwen dan vaak zeggen “Maar als het moet (bijv. in geval van een scheiding) dan kan ik altijd weer (meer) gaan werken.” Ze zien het dus als noodzaak voor als het echt niet anders meer kan, i.p.v. dat het doodnormaal is om als gezond mens gewoon financieel onafhankelijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
14-07-2019 15:07
Ik hoor vrouwen dan vaak zeggen “Maar als het moet (bijv. in geval van een scheiding) dan kan ik altijd weer (meer) gaan werken.” Ze zien het dus als noodzaak voor als het echt niet anders meer kan, i.p.v. dat het doodnormaal is om als gezond mens gewoon financieel onafhankelijk te zijn.
Wat een schande.
swannie12 schreef:
14-07-2019 14:48
Heel vreemd.
Vooral ook, omdat je moeder en ik uit een tijd komen die totaal anders was qua verwachtingen.'
Gescheiden werd er bijna niet en de man was kostwinner.
Nu weet je, dat eenderde van de huwelijken op een scheiding uitdraaien en nog steeds blijven vrouwen massaal hangen in part time baantjes die te weinig opleveren om financieel zelfstandig te kunnen zijn.
inmiddels zitten we bijna op de helft
Lucifer2018 schreef:
14-07-2019 14:37
Mijn schoonmoeder heeft het ook de hele tijd over de vriendjes van mijn 2 dochters later. Ik verbeter dat steevast met 'of vriendin'. Of met 'helemaal geen vaste partner'. Of geen kinderen.


Vind ze ook maar raar. Vaak voelt ze zich aangevallen ook. :roll:
Ik, van de gelijke verdeling zorgen en werken, gelijke kansen, houden van wie je wil, maakte gisteren ook zo'n blunder. Ik had het met mijn kind over haar mentor. Ze zei, ja hij gaat trouwen. Ik, oh wat leuk, nou wie weet krijgen hij en zijn vrouw ooit een kind en als hij of zijn dan later wiskunde niet snapt, dan is het heel handig dat je vader wiskunde geeft, blablabla. Zegt ze, maham, hij trouwt met een man :facepalm:.

Maar ik ben dan wel mans genoeg om mijn fout toe te geven.
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 11:02
Mijn kinderen zitten nog op de basisschool maar ik ervaar dat dus echt heel anders. Ik heb altijd wat meer gewerkt en verdiend dan mijn man en mijn man doet wat meer zorgtaken. Ik krijg hier zelf nooit commentaar op, ook mijn man krijgt geen commentaar (en ook bijna nooit complimenten). Maar wij zijn dan ook helemaal geen uitzonderingen in onze omgeving. Ik vraag mee serieus af waar die sociale norm nog wel bestaat.
Ja hoor, die sociale norm bestaat wel degelijk, zie oa mijn eerder post met de link naar het wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Utrecht. Hier wordt ook steeds meer onderzoek naar gedaan gelukkig.
Dat jij het niet ervaart, n = 1, wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Wij wonen in een grote stad in de Randstad en wij ervaren het al, ik vermoed dat het in andere gebieden in Nederland nog veel meer voorkomt.
Ik ken inmiddels ook heel veel gezinnen/gezinnen met precies dezelfde ervaring (er wordt nog niet altijd openlijk over gesproken, dat klopt).

Hopelijk komt er steeds meer bewustwording voor de bestaande sociale normen en rolpatronen, zodat dit snel gaat veranderen.
Het in twijfel trekken, omdat je het zelf niet ervaart, helpt daar overigens niet bij.
Lucifer2018 schreef:
14-07-2019 13:08
Die zie ik wel. Hier en in RL. De druk aan de ene kant om zo veel mogelijk te werken want broek ophouden en aan de andere kant nog de denkwijze dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor zorgen en kutklusjes in huis. De organisatie binnen een gezin.

Naast werk ook nog zorgen en huishouden en daarnaast ook nog vaak de strijd aangaan over een eerlijke verdeling.

Maar ik hoop het zelfde als jij, dat dat ooit als achterhaald word gezien door iedereen.
En er dus fijnere verdeling komt. Meer samen werken, zorgen en huishouden runnen. Meer vrije tijd met en zonder de kinderen ect.

Gewoon vanzelfsprekend.


Maar dat is het gewoon nog niet. Tenminste niet hier, niet in mijn RL en omgeving. Niet op het werk. Gewoon bijna nergens. Op een paar uitzonderingen na.

Misschien veranderd het met de generatie die we nu opvoeden. En die daarna.
Eens.
Mevrouw75 schreef:
14-07-2019 15:02
Welke ‘oudere vrouwen’ bedoel je?
Want volgens het CBS is het vooral mijn generatie die de meeste uren draait van elke generatie vrouwen.

Nu ben ik in de ogen van leerlingen een oud eind, maar Meds vond mijn net nog een jonge blom.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-07-2019 15:26
inmiddels zitten we bijna op de helft
Nog erger dus.
Onbegrijpelijk dan dat vrouwen massaal blijven hangen in partimebaantjes en blijven geloven dat "een scheiding hen nooit gaat gebeuren".
Poppy_del_Rio schreef:
14-07-2019 13:14
Ik weiger gewoon te accepteren dat ik en nagenoeg mijn volledige omgeving hier de uitzonderingen zijn :)

Dat kan toch ook haast niet? Ik ben nota bene begin 40, geen millennial die net op de arbeidsmarkt begint, en ik werk ook nog eens in een conservatieve omgeving met merendeels mannen. Als het daar kan, zou je zeggen dat het overal kan.

Wonen jullie dan allemaal in dorpen? Christelijk gebied? Veel laagopgeleiden? Ik probeer echt te achterhalen wat de redenen zijn.
Dat zijn het dus wel, uitzonderingen, nogmaals zie de link naar het onderzoek in mijn eerdere post.
Misschien je er iets meer in verdiepen? Er zijn verschillende boeken en onderzoeken hierover te vinden.

Nee, ik woon in een grote stad in de Randstad en ik ben ongeveer van dezelfde leeftijd.
anoniem_370597 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 17:23
Reden: edit
1.60% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven