Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling of maak ik een denkfout?

15-12-2018 11:33 633 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-12-2018 00:38
Reden: op verwijderd ivm privacy
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-12-2018 19:54
Ja, dat is waar. Dat kan wel.

Nou kan ik dagelijks zien wat er af gaat en bij komt, dus 'opeens' heel veel schulden en dergelijke zou wel heel raar zijn.
Verreweg de meeste keren gaat het wel goed. Maar stel hij koopt een auto op afbetaling en betaalt zijn premies niet. Daar zie jij niets van (hij parkeert hem ergens anders of heeft hem moeten afgeven voor een gokschuld ofzo). Dan komt er op een gegeven moment opeens een beslag op zijn rekeningen en dan zijn dat dus ook al jouw rekeningen.

Vandaar altijd handig om zelf ook gewoon in ieder geval wat achter de hand te hebben.
TO, als hij tegen jou zegt dat je te onnozel bent om het te snappen, dan mag je dat ook terug zeggen.

Als hij zegt dat je voor schut zal staan, dan kun je ook vragen of hij bang is dat híj voor schut zal staan.

Zorg eerst dat hij door heeft dat jij net zoveel recht van spreken hebt als hij en dat hij je op zijn minst serieus moet nemen.
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 20:19
"...
Ik voorzie nu opnieuw de grootste ruzies als ik die compensatie voor mijn verdampte spaargeld weer ga aankaarten. Daarom wil ik eerst eea zwart op wit laten zetten door een onafhankelijk financieel adviseur.
Wat verwacht je van die financiele adviseur? De cijfers heb je zelf al op een rijtje; zo te lezen vrij nauwkeurig zelfs, vanaf de geboorte van de kinderen.
Een willekeurige financieel adviseur kan zeggen of jouw cijfers kloppen. Maar daarmee heb je bijvoorbeeld nog niet de gegevens van zijn bedrijf.
En er is al helemaal nog geen gesprek met je vriend/man.

Die adviseur voelt er wellicht niets voor om te zeggen hoe de verdeling of de verrekening 'moet' zijn; die adviseur kan/zal waarschijnlijk alleen diverse opties noemen. Er is ook niet "één" voorgeschreven werkwijze daarin. Het probleem tussen jullie zit er niet in dat jullie geen andere opties kunnen verzinnen (overigens, die zijn ook ruim te vinden op internet), maar dat er voor jouw vriend/man maar één optie kan zijn en dat is de manier waarop híj het wil. En dat jij het anders wilt en ziet.....

Waarschijnlijk kom je er dan later dus toch op uit dat je (daarnaast?) een ándere -dan een financieel- adviseur nodig hebt.
Je man zal het namelijk prima vinden wanneer jij (van jouw eigen spaargeld!) een financieel adviseur in de arm neemt en betaalt.
Maar zou hij met je meegaan om zich te laten overtuigen door jouw adviseur - dat híj het allemaal anders moet gaan zien/doen?
Als ik het zo inschat zal hij zeggen dat hij zelf al een accountant heeft en dat hij daar genoeg aan heeft; volgens hem ben jij toch degene die het allemaal niet goed snapt? Dus "jouw probleem" in zijn ogen; daar staat hij volledig buiten....

Misschien kan een mediator hierin een goede rol vervullen, of een zeer ervaren, goede budgetcoach met levenservaring?
Ik kan de verhalen die ik hier lees bijna niet geloven. Wat zijn sommige mensen toch egoïstisch. Ik snap er niks van dat je samen zou willen zijn met zo iemand.

Als je samen bent en liefde deelt, dan gun je elkaar toch de wereld? Wat is er toch mis met mensen?
je hebt niks aan een financieel adviseur. Je weet dat het scheef zit en je ging daar mee akkoord. je vermoed kwade opzet zelfs. wat je nodig hebt is een psycholoog die je hebt met het beantwoorden van de vraag waarom je in een liefdeloze en ongelijkwaardige relatie wilt blijven
Gebruna schreef:
16-12-2018 21:03
Wat verwacht je van die financiele adviseur? De cijfers heb je zelf al op een rijtje; zo te lezen vrij nauwkeurig zelfs, vanaf de geboorte van de kinderen.
Een willekeurige financieel adviseur kan zeggen of jouw cijfers kloppen. Maar daarmee heb je bijvoorbeeld nog niet de gegevens van zijn bedrijf.
En er is al helemaal nog geen gesprek met je vriend/man.

Die adviseur voelt er wellicht niets voor om te zeggen hoe de verdeling of de verrekening 'moet' zijn; die adviseur kan/zal waarschijnlijk alleen diverse opties noemen. Er is ook niet "één" voorgeschreven werkwijze daarin. Het probleem tussen jullie zit er niet in dat jullie geen andere opties kunnen verzinnen (overigens, die zijn ook ruim te vinden op internet), maar dat er voor jouw vriend/man maar één optie kan zijn en dat is de manier waarop híj het wil. En dat jij het anders wilt en ziet.....

Waarschijnlijk kom je er dan later dus toch op uit dat je (daarnaast?) een ándere -dan een financieel- adviseur nodig hebt.
Je man zal het namelijk prima vinden wanneer jij (van jouw eigen spaargeld!) een financieel adviseur in de arm neemt en betaalt.
Maar zou hij met je meegaan om zich te laten overtuigen door jouw adviseur - dat híj het allemaal anders moet gaan zien/doen?
Als ik het zo inschat zal hij zeggen dat hij zelf al een accountant heeft en dat hij daar genoeg aan heeft; volgens hem ben jij toch degene die het allemaal niet goed snapt? Dus "jouw probleem" in zijn ogen; daar staat hij volledig buiten....

Misschien kan een mediator hierin een goede rol vervullen, of een zeer ervaren, goede budgetcoach met levenservaring?
Mediation heb ik ook aan gedacht. Maar tegelijkertijd denk ik dat het te gek voor woorden is om het zover te laten komen.
Een financieel adviseur zal hem, hoop ik, kunnen wijzen op zijn eigen denkfout, namelijk dat hij mij wel degelijk moet compenseren voor mijn verdampte spaargeld.
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 21:29
Mediation heb ik ook aan gedacht. Maar tegelijkertijd denk ik dat het te gek voor woorden is om het zover te laten komen.
Een financieel adviseur zal hem, hoop ik, kunnen wijzen op zijn eigen denkfout, namelijk dat hij mij wel degelijk moet compenseren voor mijn verdampte spaargeld.


Dat zal een financieel adviseur niet zeggen.

Zo'n adviseur zal hooguit zeggen, na het bekijken van je cijfers, dat jij een bepaald bedrag hebt geïnvesteerd in het huwelijk en met ieder jaar dat jullie deze verhouding blijven houden per jaar nog meer geld op hem toelegt. Maar hij zal niet zeggen dat hij jou moet compenseren. Overigens gaat jouw partner die adviseur ook niet geloven denk ik, als jij de adviseur inhuurt.
Marana-- schreef:
16-12-2018 21:38
Dat zal een financieel adviseur niet zeggen.

Zo'n adviseur zal hooguit zeggen, na het bekijken van je cijfers, dat jij een bepaald bedrag hebt geïnvesteerd in het huwelijk en met ieder jaar dat jullie deze verhouding blijven houden per jaar nog meer geld op hem toelegt. Maar hij zal niet zeggen dat hij jou moet compenseren. Overigens gaat jouw partner die adviseur ook niet geloven denk ik, als jij de adviseur inhuurt.
nee precies, want die man weet allang dat wat hij doet scheef is. dit is een bewuste keuze
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 21:29
Mediation heb ik ook aan gedacht. Maar tegelijkertijd denk ik dat het te gek voor woorden is om het zover te laten komen.
Een financieel adviseur zal hem, hoop ik, kunnen wijzen op zijn eigen denkfout, namelijk dat hij mij wel degelijk moet compenseren voor mijn verdampte spaargeld.
het is te gek voor woorden dat de situatie is zoals hij is
JollyRider schreef:
16-12-2018 20:27
Bevalt het leven als deurmat?
Nee, daarom vraag ik hier om advies.
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 21:29
Mediation heb ik ook aan gedacht. Maar tegelijkertijd denk ik dat het te gek voor woorden is om het zover te laten komen.
Een financieel adviseur zal hem, hoop ik, kunnen wijzen op zijn eigen denkfout, namelijk dat hij mij wel degelijk moet compenseren voor mijn verdampte spaargeld.
jij denkt écht dat hij alleen maar een denkfout maakt maar verder wel prima intenties heeft?
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 21:54
Nee, daarom vraag ik hier om advies.
En, wat wijzer geworden? Op financieel vlak en/of relatievlak?
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 21:29
Mediation heb ik ook aan gedacht. Maar tegelijkertijd denk ik dat het te gek voor woorden is om het zover te laten komen.
Een financieel adviseur zal hem, hoop ik, kunnen wijzen op zijn eigen denkfout, namelijk dat hij mij wel degelijk moet compenseren voor mijn verdampte spaargeld.
De vraag is of hij met een/die financieel adviseur wil praten; hij heeft toh nergens behoefte aan? Dus ik vrag mij oprecht af of dit een zinvolle investering is. Het gaat er namelijk niet om dat die cijfertjes tot de laatste cent nauwkeurig kloppen; vertrouw er nu gewoon op dat je die inventarisatie al hebt en dat die voor minimaal 95 % klopt; dat die in elk geval representatief is voor het punt dat je wilt maken.
Het niet gaat om die laatste euro die al dan niet klopt, maar om het principe en om de onderlinge verhoudingen, gelijkwaardigheid, etc.

Wat je wilt, is hem ervan overtuigen dat jij het voortaan anders wil.

En dat je compensatie wil omdat je je genoodzaakt hebt gezien jouw spaargeld te besteden aan alledaagse huishoudelijke uitgaven.

En dat je compensatie wil i.v.m. bijvoorbeeld opbouw pensioenrechten - dit laatste kan een financieel adviseur t.z.t. berekenen en dan kunnen jullie bijvoorbeeld die (pensioen)compensatie regelen in de vorm van een koopsompolis (op jouw naam, door hem te betalen) o.i.d.

Maar voorwaarde vóór alles is dat hij gaat inzien dat er iets grondig mis is met zijn manier van denken en handelen in dit verhaal.
Vandaar dat idee van een mediator.
Of is er misschien iemand in jullie omgeving/familie van wie hij iets aan zou nemen op dit vlak? Dat hoeft dan niet op (euro) detail, maar gewoon een gesprek over de verdeling van de financiën (Google zelf ook eens op bijv: "verdeling financien partners").
Of een Financieel Planner inschakelen "om eens over het hele financiele plaatje + de individuele belangen/pensioenen e.d. te praten"?
Alle reacties Link kopieren
anoniem07121825 schreef:
16-12-2018 21:29
Mediation heb ik ook aan gedacht. Maar tegelijkertijd denk ik dat het te gek voor woorden is om het zover te laten komen.
Een financieel adviseur zal hem, hoop ik, kunnen wijzen op zijn eigen denkfout, namelijk dat hij mij wel degelijk moet compenseren voor mijn verdampte spaargeld.
Dat móet hij niet, dus dat zal een financieel adviseur ook niet gaan zeggen.

En heb je zijn cijfers en documenten? Anders zegt het nog niks.

Ik vraag me eigenlijk ook af of dit voor jou een voorbereiding is op een scheiding die jij voor ogen hebt zodra je wat geld terug hebt?
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
15-12-2018 17:36
Kan je nagaan hoe hij je zal naaien als jullie uitelakar gaan. Nu "houdt" hij nog van je.
Dit noem ik niet houden van hoor. Gadverdamme ik word hier zo boos van. Wij hebben geen kinderen en ik betaal naar rato, het laatste wat ik wil is gedonder met geld en ik werk fulltime.
Alle reacties Link kopieren
De basis van je relatie is al niet goed To. En helemaal als die egoistische klootzak je zo zit te manipuleren. Wat een uitgekookte vent, bah. Het narcisme druipt er vanaf.

To, get yourself together en ga ft werken en sluis je geld door maar je eigen spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-12-2018 12:38
Is het extreem ouderwets om als uitgangspunten te hanteren:

1. Het doel en de verwachting is dat je financieel een eenheid vormt en blijft
2. Je zorgt voor elkaar, dus als die eenheid door dood of scheiding doorbroken wordt last je elkaar zo gied mogelijk achter
3. Twee volwassenen dragen samen verantwoordelijkheid voor 100% van het gezinsinkomen, 100% van de zorgtaken en bouwen samen 100% van het gezinsvermigen op, en profiteren samen met de kinderen van 100% van de gezinsconsumptie?
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
16-12-2018 22:37
Denk het wel in bepaalde opzichten: relaties zijn niet meer voor het leven.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-12-2018 22:40
Denk het wel in bepaalde opzichten: relaties zijn niet meer voor het leven.
Je zet mij nu aan het denken. Ik vind van wel.
Alle reacties Link kopieren
Vraagjes: hoe lang zijn jullie al samen en wat is er wel leuk aan hem?
Jullie zijn niet getrouwd, zie ik. Wilde hij dat niet of is dat een gezamenlijke beslissing?
Of relaties nu wel of niet voor het leven zijn - het is niet meer dan normaal dat je voor elkaar zorgt. Ook als de relatie om een of andere reden eindigt. En als je kinderen hebt, geldt dit nog sterker. Je wilt toch dat de andere ouder van je kinderen het goed heeft? Daar profiteren je kinderen toch ook van?
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
16-12-2018 22:43
Je zet mij nu aan het denken. Ik vind van wel.
Uitgangspunt zou dat wel moeten zijn. Maar ik denk dat je er niet meer blind op kunt (en zou moeten willen) vertrouwen dat je toekomst door je man wordt gegarandeerd. En in het verlengde daarvan dat je niet bij iemand weg moet kunnen als de relatie gewoon niet meer werkt.

Kijk naar TO: die zit in een dramatische relatie maar kan eigenlijk geen kant op: wel aansprakelijk voor de hypotheekschuld, moet zorg dragen voor de kinderen, werkt parttime en heeft geen cent spaargeld meer: waar moet die heen?

Denk dat je tegenwoordig - ook als echtgenoot - als extra uitgangspunt zou moeten hebben dat je ook wanneer je er niet uit komt met zijn twee, dat je elkaar in een goede vorm achterlaat. En dat ga je niet pas regelen als het zover is, dat zou vanaf het begin al een uitgangspunt moeten zijn. En dus moet je ervoor zorgen dat beide partners spaargeld kunnen opbouwen, contact met de arbeidsmarkt blijven houden, een luier kunnen verschonen en vuilnis buiten kunnen zetten. Ipv dat alle taken rigide aan iemand zijn toegewezen.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 22:50
11.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
16-12-2018 22:01
jij denkt écht dat hij alleen maar een denkfout maakt maar verder wel prima intenties heeft?
Dit. Hij maakt geen denkfout. Hij laat jou geloven dat jij een denkfout maakt.
Alle reacties Link kopieren
Als je gezin een bedrijf was waar jij veel meer geld in stak dan je compagnon, wetende dat als de boel failliet zou gaan jij veel meer geld kwijt was dan hij, zou je dat dan ook accepteren?

Nee?

Samenwonen (of een huwelijk) is niet romantisch. Het is bovenal een economische verbintenis. Hier zit iets scheef, dat weet je zelf ook wel. Niet zo heel erg als jullie tot de dood bij elkaar blijven. Wel erg als het op een scheiding uitdraait.
TO, in het kader van beter voor jezelf zorgen: zou je meer willen/kunnen werken?
En om over na te denken: zou je in je eentje een huis kunnen kopen? Zo niet, sta je dan ingeschreven bij de woningbouwvereniging? Just in case.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven