Geld & Recht alle pijlers

Schulden

24-04-2019 08:54 111 berichten
Wij hebben geen schulden meer maar hebben heel lang beiden (15 jaar) moeten afbetalen voor onze studieschuld. Plus dat we eens zakelijk gezien (30 jaar geleden ofzo) enorm in de problemen zijn gekomen. Dat heeft er heel erg ingehakt. Dat was een aanzienlijk bedrag. Lang verhaal kort. We hebben behoorlijk lang moeten afbetalen. Waardoor sparen er niet in zat. Nu baal ik daar enorm van. Stuk ouder, weinig opgebouwd, nu pas een koophuis en een pensioengat. Uit vorige topics kreeg ik het idee dat iedereen het hier echt heel goed voor elkaar had en begon ik me nogal schuldig en dom te voelen. Wij zijn inmiddels wel uit de schulden maar zijn er hier eigenlijk mensen met schulden, hoeveel en waardoor en willen jullie daar wat over vertellen?
Heb je ook al een topic over sparen/beleggen?
Want?
Even voor mijn beeldvorming: maar wat zijn de spelregels van dit forum? Ik heb steeds het idee dat het niet de bedoeling is dat ik een topic open of gekke vragen stel ofzo. Ik hoor het graag want dan kan ik daar iets mee. Nu voel ik me vooral aangevallen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-04-2019 08:57
Heb je ook al een topic over sparen/beleggen?
Ze heeft een topic over hun pensioengat, en over wat een hoog inkomen is, en nu deze weer.

To, ipv je bezig te houden met hoe anderen ervoor staan, zou ik me eerst eens bezig gaan houden met je eigen shit op orde brengen. Je hebt in je andere topics genoeg tips gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom je dom en zelfs schuldig voelen over schulden die je netjes afbetaald hebt? Overigens, een koophuis zonder schuld betekent dat je behoorlijk vermogen hebt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je niet teveel van die topics aan moet trekken. Mensen met schulden zullen dit niet trots op een forum zetten. Misschien een idee om in gesprek te gaan met een financieel adviseur/budget coach om je vooruit te helpen?
Klopt, en we hebben inmiddels een afspraak met een financieel adviseur staan. Ik haal hier juist enorm veel inspiratie en tips uit. Vandaar. Het helpt mij echt.
Met andere woorden; jullie leven boven je stand.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 08:59
Even voor mijn beeldvorming: maar wat zijn de spelregels van dit forum? Ik heb steeds het idee dat het niet de bedoeling is dat ik een topic open of gekke vragen stel ofzo. Ik hoor het graag want dan kan ik daar iets mee. Nu voel ik me vooral aangevallen.
De spelregels zijn simpel: je zegt en vraagt wat je wil. Daar krijg je een paar nuttige reacties op, een hoop voor jou nutteloze reacties en reacties die geschreven zijn zonder echt te lezen wat jij schrijft. En een paar zeikerige reacties van mensen die vinden dat ze jou de les moeten lezen. Vervolgens doe jij met die reacties wat jij wil
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:01
Klopt, en we hebben inmiddels een afspraak met een financieel adviseur staan. Ik haal hier juist enorm veel inspiratie en tips uit. Vandaar. Het helpt mij echt.
Goed zo! Aan zo’n afspraak ga je het meest hebben.

Maar aangezien jullie je schulden al afgelost hebben, en zo te lezen geen hele rare dingen hebben gedaan waardoor jullie die schulden hadden (dus er waarschijnlijk niet weer opnieuw in komen), vraag ik me af wat je dan hebt aan verhalen van andermans schulden.
Behalve een hypotheek heb ik nog nooit schulden gehad. Ik heb ook nog nooit iets op afbetaling gekocht. Eerst altijd gespaard voordat er iets gekocht werd. Mijn zoon van 26 heeft gelukkig ook geen schulden.
BonnieM- schreef:
24-04-2019 08:59
Even voor mijn beeldvorming: maar wat zijn de spelregels van dit forum? Ik heb steeds het idee dat het niet de bedoeling is dat ik een topic open of gekke vragen stel ofzo. Ik hoor het graag want dan kan ik daar iets mee. Nu voel ik me vooral aangevallen.
Als je nog meer financiele topics opent kan dat ook in 1?
2019 schreef:
24-04-2019 09:02
Met andere woorden; jullie leven boven je stand.
Nou dat is echt niet zo. We zetten weg wat we weg kunnen zetten en hebben ons hele huis verbouwd met geld wat we steeds zelf hebben gespaard (vandaar dat het in etappes ging) en we hebben ook geen auto lening. Verder dus geen schulden dus ik denk dat we niet boven ons stand leven.
Maar we willen wel praten over dat pensioengat. Ik denk dat we een tijdje nog meer de broekriem moeten aanhalen maar goed daar heb ik al heel veel tips van gehad en allemaal opgeschreven dus daar wordt aan gewerkt.
Maar ik vroeg me af of er hier niemand schulden had en iedereen het zo goed voor elkaar had? Ik schrok er namelijk best wel van dat wij het dus blijkbaar echt slecht geregeld hadden. Dat heeft me meteen wakker geschud en we zijn er ook meteen mee bezig gegaan.
Maar niemand hier schulden dus?
S-Meds schreef:
24-04-2019 09:05
Als je nog meer financiele topics opent kan dat ook in 1?
Ja is dat beter denk je? Vanuit een ander forum waar ik wel eens kwam was dat meteen 'of topic' en dat was heel duidelijk niet de bedoeling en dan werd alles in 1 druk op de knop verwijderd. Dus vandaar dat ik heel braaf elke keer een nieuw topic opende. Maar dat is hier dus anders? Okay sorry dan daarvoor.
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:06
.
Maar niemand hier schulden dus?
Dat is een utopie, die gaan gerust de lijst met schulden hier op noemen.
Stel nou dat ik zeg dat ik een schuld heb van 50.000 euro, wat heb jij daar aan dan?
(is niet zo trouwens hoor)
JollyRider schreef:
24-04-2019 09:03
De spelregels zijn simpel: je zegt en vraagt wat je wil. Daar krijg je een paar nuttige reacties op, een hoop voor jou nutteloze reacties en reacties die geschreven zijn zonder echt te lezen wat jij schrijft. En een paar zeikerige reacties van mensen die vinden dat ze jou de les moeten lezen. Vervolgens doe jij met die reacties wat jij wil
Hahahaha thnx. Ja zoiets had ik al een beetje door.
Nou ik vind dit in heel veel opzichten een heel fijn forum. Veel expertise en snel antwoord. Dat is heel prettig. Maar aan sommige dingen moet ik nog wel uh, wennen....
Alle reacties Link kopieren
Er zijn genoeg tv programma’s waar mensen geholpen worden om uit de schulden te komen. Er is genoeg schuldhulpverlening en de schuldsanering bestaat niet voor niks. Dus ja er zijn heel veel mensen met schulden.
tiswa wijzigde dit bericht op 24-04-2019 09:12
83.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:06
Nou dat is echt niet zo. We zetten weg wat we weg kunnen zetten en hebben ons hele huis verbouwd met geld wat we steeds zelf hebben gespaard (vandaar dat het in etappes ging) en we hebben ook geen auto lening. Verder dus geen schulden dus ik denk dat we niet boven ons stand leven.
Maar we willen wel praten over dat pensioengat. Ik denk dat we een tijdje nog meer de broekriem moeten aanhalen maar goed daar heb ik al heel veel tips van gehad en allemaal opgeschreven dus daar wordt aan gewerkt.
Maar ik vroeg me af of er hier niemand schulden had en iedereen het zo goed voor elkaar had? Ik schrok er namelijk best wel van dat wij het dus blijkbaar echt slecht geregeld hadden. Dat heeft me meteen wakker geschud en we zijn er ook meteen mee bezig gegaan.
Maar niemand hier schulden dus?
Jawel hoor. Studieschulden, inmiddels afbetaald. En hypotheekschuld, nog niet afbetaald.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:07
Ja is dat beter denk je? Vanuit een ander forum waar ik wel eens kwam was dat meteen 'of topic' en dat was heel duidelijk niet de bedoeling en dan werd alles in 1 druk op de knop verwijderd. Dus vandaar dat ik heel braaf elke keer een nieuw topic opende. Maar dat is hier dus anders? Okay sorry dan daarvoor.
Welnee, gewoon doen zoals jij het wil. Er zijn hier mods die je kagen weten als je forumregels overtreedt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:09
Hahahaha thnx. Ja zoiets had ik al een beetje door.
Nou ik vind dit in heel veel opzichten een heel fijn forum. Veel expertise en snel antwoord. Dat is heel prettig. Maar aan sommige dingen moet ik nog wel uh, wennen....
Maar went vanzelf. Na pakweg tien jaar ben je hier niet meer weg te slaan
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:01
Klopt, en we hebben inmiddels een afspraak met een financieel adviseur staan. Ik haal hier juist enorm veel inspiratie en tips uit. Vandaar. Het helpt mij echt.
Maar waarom dit topic? Wat heb je aan te weten wat anderen voor schulden hebben?
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:06
Nou dat is echt niet zo. We zetten weg wat we weg kunnen zetten en hebben ons hele huis verbouwd met geld wat we steeds zelf hebben gespaard (vandaar dat het in etappes ging) en we hebben ook geen auto lening. Verder dus geen schulden dus ik denk dat we niet boven ons stand leven.
Maar we willen wel praten over dat pensioengat. Ik denk dat we een tijdje nog meer de broekriem moeten aanhalen maar goed daar heb ik al heel veel tips van gehad en allemaal opgeschreven dus daar wordt aan gewerkt.
Maar ik vroeg me af of er hier niemand schulden had en iedereen het zo goed voor elkaar had? Ik schrok er namelijk best wel van dat wij het dus blijkbaar echt slecht geregeld hadden. Dat heeft me meteen wakker geschud en we zijn er ook meteen mee bezig gegaan.
Maar niemand hier schulden dus?
Vast wel. Maar waarom moet jij dat per weten, wat heb je er aan?
BonnieM- schreef:
24-04-2019 08:59
Even voor mijn beeldvorming: maar wat zijn de spelregels van dit forum? Ik heb steeds het idee dat het niet de bedoeling is dat ik een topic open of gekke vragen stel ofzo. Ik hoor het graag want dan kan ik daar iets mee. Nu voel ik me vooral aangevallen.
Sommigen maken er inderdaad een sport van anderen aan te vallen hier. Te veel topics openen (in hun ogen) kan een reden zijn.

Wat je opmerking in de opening betreft dat je het idee hebt dat iedereen het hier zo goed voor elkaar heeft: dikke onzin. Er wordt graag opgeschept dat men het koophuis zsm afbetaald heeft. En dat in combinatie met een dikke spaarrekening. En een dikke auto, óók met eigen geld gekocht. Géén leasebak. Dat is mogelijk dankzij een topbaan met dito salaris.
Maar laat je niet gek maken, er wordt een hoop uit de duim gezogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven