Geld & Recht alle pijlers

Schulden

24-04-2019 08:54 111 berichten
Wij hebben geen schulden meer maar hebben heel lang beiden (15 jaar) moeten afbetalen voor onze studieschuld. Plus dat we eens zakelijk gezien (30 jaar geleden ofzo) enorm in de problemen zijn gekomen. Dat heeft er heel erg ingehakt. Dat was een aanzienlijk bedrag. Lang verhaal kort. We hebben behoorlijk lang moeten afbetalen. Waardoor sparen er niet in zat. Nu baal ik daar enorm van. Stuk ouder, weinig opgebouwd, nu pas een koophuis en een pensioengat. Uit vorige topics kreeg ik het idee dat iedereen het hier echt heel goed voor elkaar had en begon ik me nogal schuldig en dom te voelen. Wij zijn inmiddels wel uit de schulden maar zijn er hier eigenlijk mensen met schulden, hoeveel en waardoor en willen jullie daar wat over vertellen?
Ik heb wegens omstandigheden nog nauwelijks pensioen opgebouwd, maar ik ben inmiddels wel in staat om dat alsnog op te bouwen (ik ben zelfstandig ondernemer). Ik denk eigenlijk wel dat er ruimschoots voor mijn pensioen een politiek besluit wordt genomen dat AOW pensioenafhankelijk wordt (dus dat het AOW een aanvulling wordt op het pensioen tot een x-bedrag) - en bovendien wil ik mijn oudedagsvoorziening liever zo regelen dat het niet verdampt in de algemene pot als ik voortijdig kom te overlijden, maar dat mijn kinderen het dan erven.

Ik heb een hypotheekschuld (die over 8 jaar volledig is afbetaald) en de afgelopen jaren heb ik een lening terugbetaald die ik ben aangegaan bij familie om überhaupt te kunnen scheiden (was een ingewikkelde kwestie). Ik ben niet van plan om ooit nog eens een andere lening dan een hypotheek aan te gaan ;) Voor mijn volgende auto leg ik netjes elke maand een bedrag opzij, net als voor het rijbewijs van de kinderen en andere wilde plannen voor de nabije toekomst (zoals een vakantie naar Hawaii). Het potje wordt pas aangesproken als er genoeg geld in zit.
JollyRider schreef:
24-04-2019 09:01
Waarom je dom en zelfs schuldig voelen over schulden die je netjes afbetaald hebt? Overigens, een koophuis zonder schuld betekent dat je behoorlijk vermogen hebt
Is het een afbetaald huis dan? Dan staan ze er toch wél goed voor?
Alle reacties Link kopieren
Omdat het fijn is om niet de enigeet schulden te zijn, haha. Hier één partner met een fikse studieschuld, die is over een jaar of zeven afbetaald. Dan zijn we half 40 en kunnen we meer sparen. Nu gaat sparen gestaag, geen enorme buffer, maar we komen maandelijks prima rond. Moeten niet teveel dingen tegelijk kapot gaan, haha. Verder nu ons tweede koophuis, eerste met winst verkocht en van de overwaarde het nieuwe huis verbouwd. Nu is alles weer op. Naast de hypotheekschuld en de studieschuld geen schulden. Hypotheek is geen tophypotheek, maar eentje die we prima kunnen hebben. Rond ons 65e is ongeveer 70% daarvan afbetaald. De overige 30% is aflossingsvrij, daar moeten we eventueel nog iets mee. Of niet.

Pensioen bouwen we beiden op met onze baan in het onderwijs. Nu al een jaar of tien in werkzaam.

Voor de kinderen sparen we wel heel trouw. Verder zijn we niet zo heel spaarzaam. Leven eigenlijk iets boven onze stand, als we dat niet zouden doen, zouden we een en ander sneller kunnen aflossen. Maar we leven nu en ik maak me vooralsnog geen zorgen. Zal wel blij zijn als die studieschuld eens afbetaald is. En onze buffer op €10.000 staat, IPV €2000. Dat vind ik toch wat mager. Maar ja, we doen er te weinig voor om dat voor elkaar te krijgen. Gaan we toch weer een weekendje weg ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Als je hier op het forum kijkt naar de topics over de hoogte van de inkomens, liggen die hier echt heel hoog. Dat is echt niet representatief voor Nederland.
Ook in de topics over sparen worden bedragen genoemd waar de gemiddelde Nederlander alleen maar van kan dromen.
Ik denk dus niet dat je hier moet zijn om een goed beeld te krijgen van de gemiddelde schulden.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-04-2019 09:20
Is het een afbetaald huis dan? Dan staan ze er toch wél goed voor?
Ja, dat zeg ik :)

Als TO nu geen schulden heeft, en dat lijkt ze te zeggen, en wel een huis, dan heeft ze een leuk vermogen. Zelfs als het een huisje in oost-Groningen is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Nitflex schreef:
24-04-2019 09:20
Is het een afbetaald huis dan? Dan staan ze er toch wél goed voor?
Nee zie vorige topics
JollyRider schreef:
24-04-2019 09:22
Ja, dat zeg ik :)

Als TO nu geen schulden heeft, en dat lijkt ze te zeggen, en wel een huis, dan heeft ze een leuk vermogen. Zelfs als het een huisje in oost-Groningen is.
Ik meen me te herinneren uit een ander topic dat ze niet afbetalen op hun woning, dus dan valt het tegen met dat vermogen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
24-04-2019 09:23
Ik meen me te herinneren uit een ander topic dat ze niet afbetalen op hun woning, dus dan valt het tegen met dat vermogen.
Kan. Ik krijg de indruk dat TO niet heel erg goed zicht heeft op haar vermogen. Hypotheekschuld hoort er bij, pensioengat hoort er bij, en als je dat niet kan oplossen leef je wel degelijk boven je stand.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Studieschuld is afbetaald
Hypotheekschuild nog lang niet, oftewel, de bank zal het huis krijgen na mijn overlijden.
Voor de rest momenteel geen uitstaande schulden, maar ook geen echt vermogen. Heb iets van 30k dat ik vrij kan maken voor de komende verhuizing.
Pensioen is niet meer dan een kleine aanvulling bovenop de staats AOW. Zal nooit veel worden en zelfs al stop ik daar maandelijks meer geld in, dan nog zet dat geen zoden aan de dijk. Beter om de komende 20 jaar elke maand 250 Eur opzij te leggen waardoor ik de 20 jaar na mijn pensioenering elke maand 250 Eur kan opnemen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 08:54
Wij hebben geen schulden meer
Wel een schuld ivm je huis dus?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
24-04-2019 09:22
Ja, dat zeg ik :)

Als TO nu geen schulden heeft, en dat lijkt ze te zeggen, en wel een huis, dan heeft ze een leuk vermogen. Zelfs als het een huisje in oost-Groningen is.
Oh zo! Daar wees je juist op; dat ze haar grootste schuld niet meerekende. Ik begreep je verkeerd.
Ik had schulden na mijn scheiding, en ik heb ze weggewerkt. Ik heb daarover nooit een topic geopend, ik hoefde geen advies via dit forum.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 12:09
Reden: privacy
86.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar TO, dat huis illustreert wel iets belangrijks: schuld op zichzelf doet er niet toe. Wat belangrijk is, is je vermogen. Een huis met een waarde van twee ton en een hypotheekschuld van een ton betekent dat je een flinke schuld hebt, maar een positief vermogen.

Als je de rente op je schulden kan betalen en je vermogen is groot genoeg voor te verwachten kosten in de toekomst die je inkomen overstijgen, dan zit je goed. En is er dus absoluut geen reden je dom of schuldig te voelen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 08:54
iedereen het hier echt heel goed voor elkaar had en begon ik me nogal schuldig en dom te voelen.
Nergens voor nodig. Iedereen doet het op zijn eigen manier! Uiteindelijk heb je niets aan geld als je verder niet gelukkig bent met wat je hebt.

Ik heb er geen behoefte aan om te vertellen hoeveel (of weinig ;) ) ik per maand verdien, wat er op de bank staat en hoe hoog mijn hypotheekschuld is.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem voor To is dat ze de koopwoning pas 2 jaar hebben en niks extra aflossen. Ze zijn al rond de 50, dus zijn ten tijden van hun pensioen pas net over de helft met aflossen.
Daarnaast hebben ze 20 jaar geen pensioenpremie betaald.

Dus het is goed dat die afspraak bij een financieel adviseur staat. Ik verwacht dat die wel zal adviseren om de broekriem aan te gaan trekken.

Het is niet handig wat jullie gedaan hebben, maar je schuldig en dom voelen is ook niet nodig. Je gaat het nu aanpakken en dat is het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
natuurlijk zijn er hier ook mensen met schulden anders dan hypotheek en studieschuld. De meesten hebben alleen niet de behoefte om daar iets over te vertellen, wetende dat je volledig afgefikt kunt worden hier.
Hier is namelijk iedereen slim genoeg om geen foute beslissingen te maken en ben je oerstom als je dat wel hebt gedaan. En dat moet dan ook luid en duidelijk door minstens 10 mensen benadrukt worden als je zo stom bent geweest om daar een topic over te openen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
24-04-2019 09:43
natuurlijk zijn er hier ook mensen met schulden anders dan hypotheek en studieschuld. De meesten hebben alleen niet de behoefte om daar iets over te vertellen, wetende dat je volledig afgefikt kunt worden hier.
Hier is namelijk iedereen slim genoeg om geen foute beslissingen te maken en ben je oerstom als je dat wel hebt gedaan. En dat moet dan ook luid en duidelijk door minstens 10 mensen benadrukt worden als je zo stom bent geweest om daar een topic over te openen.


Oh ik heb mijn schulden niet opgelopen door foute beslissingen te maken. En mijn vriend ook niet trouwens. Ik had er geen behoefte aan om er enig advies over te krijgen, ik wist dat ik het binnen een aantal jaren zou rechttrekken.
Ik volg een aantal financiële blogs, ik haal daar mijn info wel als ik daar behoefte aan heb.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, wij hebben wel schulden, maar ik lig er niet wakker van. Wij zijn dertigers met twee kinderen.
Huis met hypotheek, maar geen tophypotheek. De waarde van het huis is meer dan wat we nog moeten aflossen en de aflossing is iets minder dan 1/5 van ons gezamenlijke nettolon per maand. Zijn waarschijnlijk rond ons 60e klaar met de hypotheek. Misschien lossen we wat sneller af als de kinderen over 10 jaar uit huis zijn en dan mogelijk wat kleiner gaan wonen.
En studieschulden hebben we ook. Waarschijnlijk rond ons 45/50e afbetaald. Geld gebruikt voor collegegeld, boeken (3 studies) en een rijbewijs. Mooie diploma's aan overgehouden, dus ook hier geen spijt van.

Verder geen schulden, bouwen braaf pensioen op via onze werkgevers. En tegen die tijd geen hypotheek meer, dus komt vast goed.
En we sparen voor de studies/ rijbewijzen van de kinderen. En een beetje voor onderhoud huis en auto's enzo.

Verder geven weer ons geld vooral uit aan leuke dingen doen. Op vakantie, weekendje weg, dagje pretpark.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
24-04-2019 09:43
natuurlijk zijn er hier ook mensen met schulden anders dan hypotheek en studieschuld. De meesten hebben alleen niet de behoefte om daar iets over te vertellen, wetende dat je volledig afgefikt kunt worden hier.
Hier is namelijk iedereen slim genoeg om geen foute beslissingen te maken en ben je oerstom als je dat wel hebt gedaan. En dat moet dan ook luid en duidelijk door minstens 10 mensen benadrukt worden als je zo stom bent geweest om daar een topic over te openen.
:biggrin: mijn leven is een aaneenschakeling van foute keuzes en domme beslissingen, gecompenseerd door echt walgelijk veel geluk. In mijn vorige leven moet ik een heel goed mens zijn geweest met een overschot aan karma-punten, want niets van wat ik nu heb is dankzij, maar vooral ondanks, mijn “slimme” keuzes.

Voor affikken ben ik niet bang, maar ik heb nooit de behoefte gehad mijn stommiteiten op dit forum te delen. Maar als je interesse hebt, mag hoor :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
24-04-2019 09:22
Als je hier op het forum kijkt naar de topics over de hoogte van de inkomens, liggen die hier echt heel hoog. Dat is echt niet representatief voor Nederland.
Ook in de topics over sparen worden bedragen genoemd waar de gemiddelde Nederlander alleen maar van kan dromen.
Ik denk dus niet dat je hier moet zijn om een goed beeld te krijgen van de gemiddelde schulden.
Ja dat verbaast mij ook altijd. Bovendien geloof ik de helft niet. Lijken veel mensen het verschil tussen bruto en netto niet te weten en geven mensen met een laag inkomen/spaargeld niet altijd antwoord op de vraag.

Jullie hebben jaren afgelost. Mijn tip.zou zijn om van het bedrag dat jullie aflosten een groot deel te gaan sparen. Verder ben je al goed bezig om met een adviseur om de tafel te gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-04-2019 09:46
Oh ik heb mijn schulden niet opgelopen door foute beslissingen te maken. En mijn vriend ook niet trouwens. Ik had er geen behoefte aan om er enig advies over te krijgen, ik wist dat ik het binnen een aantal jaren zou rechttrekken.
Ik volg een aantal financiële blogs, ik haal daar mijn info wel als ik daar behoefte aan heb.
weet ik Mar, maar je loopt ook lang genoeg mee hier om te weten dat als je uit de doeken zou doen hoe en wat, er toch altijd mensen zijn die roepen dat je het helemaal verkeerd hebt gedaan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je voor tips zonder bullshit Dave Ramsey (baby steps) aanraden. Het is nooit te laat. Ik heb ook een studieschuld afbetaald en was daar een beetje laks mee. Ik heb nu een kleine spaarpot voor onvoorziene zaken die ik verder wil aanvullen en een beleggingsrekening die langzaam opbouwt. Het zijn nog geen duizenden euro's maar hopelijk over een paar jaar wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
BonnieM- schreef:
24-04-2019 09:06
Nou dat is echt niet zo. We zetten weg wat we weg kunnen zetten en hebben ons hele huis verbouwd met geld wat we steeds zelf hebben gespaard (vandaar dat het in etappes ging) en we hebben ook geen auto lening. Verder dus geen schulden dus ik denk dat we niet boven ons stand leven.
Maar we willen wel praten over dat pensioengat. Ik denk dat we een tijdje nog meer de broekriem moeten aanhalen maar goed daar heb ik al heel veel tips van gehad en allemaal opgeschreven dus daar wordt aan gewerkt.
Maar ik vroeg me af of er hier niemand schulden had en iedereen het zo goed voor elkaar had? Ik schrok er namelijk best wel van dat wij het dus blijkbaar echt slecht geregeld hadden. Dat heeft me meteen wakker geschud en we zijn er ook meteen mee bezig gegaan.
Maar niemand hier schulden dus?

Zo te lezen doen jullie het toch hartstikke goed?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heel wat mensen hier op het forum met schulden hoor. Alleen die zal je hier niet snel horen omdat ze dan meteen de moraalpolitie op hun dak krijgen. Maar 57% van de Nederlanders heeft een schuld, in wat voor vorm dan ook, een hypotheek is dat ook, ook al is ie over 7 jaar afbetaald.
Laat je niet naar beneden praten door die mensen die het zogenaamd fantastisch voor elkaar hebben. Elk huisje heeft zijn kruisje.
Ze doen of het hebben een van pensioengat een van de grootste zondes is die er bestaat. Vaak kan je er niet eens iets aan doen.
Mijn vader werd leraar in de jaren ‘80. Nou, dan weet je het wel. Geen werk in te krijgen. Dan bouw je ook geen pensioen op want je gaat van invalbaantje naar invalbaantje en dan gooien ze niets in het pensioenfonds en zelf mag je dat ook niet doen. En ja, ook een studieschuld want via het mbo naar het hbo gegaan.

Het zo makkelijk oordelen vanaf de bank...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-04-2019 09:46
[...]
Genoeg mensen die in de problemen komen door ook goede keuzes te maken. Maar gewoon pech of samenloop, alleen het is hier wel een sport geworden om dan alsnog iets te vinden waardoor het de schuld van diegene zelf is. Bijvoorbeeld door te trouwen met iemand die ongeschikt bleek :P .

To, ik heb financieel (en fysiek) hele zware tijden gekend en mocht toen vind ik nog niet klagen. Als je een topsalaris hebt die ineens gereduceerd wordt door ziekte maar wel nog je vaste lasten blijft houden is het best zwaar. Heeft flink wat aanpassingsvermogen gekost. Had heel makkelijk zwaar in de schulden kunnen komen. Als ik niet zo goed hersteld was had ik mijn huis kunnen verkopen. Heb nu alleen nog een hypotheek en ergens een verdwaalde cc.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven